OA52.3 med McIntosh

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2005-01-14 14:02

Nope :!: snarare kejsarsnitt

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-01-16 00:33

Bill50x skrev:Självklart finns det bra och dåliga förstärkare. Det är inte bara en fråga om åsikt och synpunkt på hur man vill att det ska låta.
Däremot är det i hög grad en fråga om ambitionsnivå, både hos tillverkaren och konsumenten. Varför betala för mer kvalitet än man behöver/önskar? Tittar vi dessutom på lite mer kvalificerade produkter är de alla en kompromiss av någon form, och vi accepterar alla olika form av kompromiss. Behöver man mycket effekt kanske man kan backa på det sista unset av upplösning tex.

Däremot håller jag inte med om att "a straight wire with gain" alltid är det som eftersträvas. Det låter logiskt, men är det inte. För en IRL-konsert är något helt annat än lyssning hemma. Det är en annan volym, man är koncentrerad på musiken och inget annat, lokalen är (oftast) större, man har synintryck osv. Hemma är situationen en HELT annan och kanske måste man kompensera på olika områden för att UPPLEVELSEN ska bli densamma. Om det sedan är förstärkaren, högtalaren eller något annat som ska stå för den kompensationen är en annan sak.

För min del tycker jag nog att en långvarig relation med några förstärkare avslöjar kvalitetsskillnader som en AB-test inte gör. Och bland dessa skillnader är det inte alltid den mest "korrekta" (mätmässigt) stärkaren som är den som låter mest naturligt.

/ B

Då är det väldigt bra att ha en förstärkare med tonkontroller, så kan man anpassa ljudet till varje enskild inspelning (som ju bekant alla låter olika ändå), så slipper man lyssna till den valda förstärkarens påverkan varenda gång. För jag tar för givet att du inte vill ha olinjär distorsion i alla fall.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Aleph

Inläggav Aleph » 2005-01-17 11:43

Morello skrev:
:? Jag som trodde att det är inspelningsteknikerns mikrofoner som fångar konsertlokalens klang. 8)

:oops: Såklart... Det var inte precis välformulerat det jag skrev, tyvärr har jag glömt var jag ville komma med inlägget så vi får väll dra till med att "Det dunkelt sagda var det dunkelt tänkta".

Dock står jag fast vid att jag tycker det hackas lite väl mycket när Krell nämns.

/B

Föregående

Återgå till Generellt om hifi