Ljud och bild i nytt hus

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Purre

Inläggav Purre » 2012-12-31 15:00

2-ch skrev:I nödfall går det att dubbla ett enkelt uttag också, bara 4 av 8 trådar används nämligen (om man inte kör POE förståss).

Lite sent nu så här nästan ett år senare men Cat6 använder fler än 4 ledare. Däremot cat5 och 5e använder bara 4 ledare.

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2012-12-31 15:12

talibankocken skrev:Ordentligt fastsatt kör man med slang från pmflex så är den slät på insidan och har rätt diameter. Skiten ni köper på byggvaruhusen är bara skit.

+1

Jag köpte ca 600m tv- data och tomrör (för lågspänning till spotlights och KNX-busdragning) via elektrikern som drog 230V då det blev billigare att köpa via Elektrikern än online och det var PMFlex, men såklart så fattades det några meter när jag skulle dra det sista i lördags så jag köpte en rulle slang på Hornbach, och den var rena skämtet att jobba med. Hade fått psykbryt om jag varit tvungen att köra med den istället för kvalitetsslangen.
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-01-02 08:59

Purre skrev:
2-ch skrev:I nödfall går det att dubbla ett enkelt uttag också, bara 4 av 8 trådar används nämligen (om man inte kör POE förståss).

Lite sent nu så här nästan ett år senare men Cat6 använder fler än 4 ledare. Däremot cat5 och 5e använder bara 4 ledare.

Nja..jo, men Cat6 är ju bara en specifikation som säger att länken klarar den högre överföringshastigheten om alla par används.
Den fungerar ju (återigen i nödfall) även i läge Cat5e och det går därmed att använda en kabel för 2 uttag.

Inget jag rekomenderar men nöden har ingen lag :wink:

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2013-01-03 00:30

Nu har jag varit ute i stugan över helgen och kabel i fråga är en EXQ-light 4G1,5. Känns inte alls lika styv som EKK men kanske är lika bra att höra med elektrikern om han kan vara snällt och byta ut rullen?

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2013-01-03 01:15

Svenn3SaataN skrev:Nu har jag varit ute i stugan över helgen och kabel i fråga är en EXQ-light 4G1,5. Känns inte alls lika styv som EKK men kanske är lika bra att höra med elektrikern om han kan vara snällt och byta ut rullen?

Senast jag kollade så låg "styvhet av kabel" rätt långt ned på listan över "korrelation mellan välljud och kablagets strukturella beskaffenhet". Även bland "guldöron".

Mitt enkla råd är att dra en enkel, flerkardelig (=flexibel) kabel av någorlunda adekvat dimension. Vilken du väljer spelar ljudmässigt ingen roll så länge du håller dig till längder under någon kilometer eller så och inte är dyrare än det du kan hitta på Jula...typ.
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

Användarvisningsbild
Kongstorparen
f.d. Svenn3SaataN

Inläggav Kongstorparen » 2013-01-03 13:52

hevi skrev:
Svenn3SaataN skrev:Nu har jag varit ute i stugan över helgen och kabel i fråga är en EXQ-light 4G1,5. Känns inte alls lika styv som EKK men kanske är lika bra att höra med elektrikern om han kan vara snällt och byta ut rullen?

Senast jag kollade så låg "styvhet av kabel" rätt långt ned på listan över "korrelation mellan välljud och kablagets strukturella beskaffenhet". Även bland "guldöron".

Syftade mest på om den var för styv för att ens var hanterbar att dra genom slangarna :)

Föregående

Återgå till Generellt om hifi