Högtalarkabelhysteri

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-07 13:10

MagnusÖstberg skrev:
Harryup skrev:
MagnusÖstberg skrev:Hörde att det går sådär bra i Japan för hifi nu efter tsunamin, man ser över sina slantar lite mer.

Kanske blir lite mindre försäljning i premieprissegmentet?

Någon som vet hur det går för Jorma, vår svensk i det segmentet?

Pratade med Jorma på mässan och det går alldeles utmärkt för honom igen. Han har vunnit ett flertal priser för sina produkter så han betalar av på den svenska utlandsskulden. Hoppas det går riktigt bra för honom i fortsättningen också.

mvh/Harryup
Men det är ju jättebra, kanske finns möjlighet att öka marginalerna med 10% till om han har tur.

Det får vi hoppas. Men det är inte bara att sitta hemma på kammaren och vänta på order. Han har massor med resdagar också så jag missunnar honom verkligen inte att tjäna pengar. Och kabelmaskinerna och tänger för olika ämnen kostar också massor så är man liten får man nog ligga i.
Så visst finns det kostnader.
Men rätt pris är det pris folk betalar. Är kabeln för billig så kanske den säljer sämre för då verkar den inte vara så bra som andra dyrare. Och fortfarande vet jag ingen som köper kablar utan att låna dom först, om man sen gillar dom och nån annan tycker dom är dyrar så är det ju bara upp till var och en att fritt tycka.
Jag tycker ju t.ex. att Aik-biljetter är billiga oavsett vad dom kostar medans du Osten fått för dig att det skall finnas något värde i att se IFK Göteborg spela. Visst är det konstigt.

Glad Påsk
Harryup

Användarvisningsbild
Snusmumriken

Inläggav Snusmumriken » 2012-04-07 14:07

celef skrev:jag förstår inte er eviga kritik mot dyrbara kablar, jag ser aldrig att ni tjaffsar om dyrbara klockor till exempel, dessa påverkar ju som exempel tiden långt mindre än vad kablar påverkar ljudet

Så dyrkablar har inte med ljudet att göra utan det är bara bling-bling, som klockor ungefär? Jag tror jag förstår.

Kablar brukar man väl i och för sig gömma undan så att de inte syns, men det kanske man inte skall göra då. Utan de skall man visa upp, precis som ungdomar drar ner byxorna för att visa upp sina märkeskalsonger.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2012-04-07 14:09

Snusmumriken skrev:
celef skrev:jag förstår inte er eviga kritik mot dyrbara kablar, jag ser aldrig att ni tjaffsar om dyrbara klockor till exempel, dessa påverkar ju som exempel tiden långt mindre än vad kablar påverkar ljudet

Så dyrkablar har inte med ljudet att göra utan det är bara bling-bling, som klockor ungefär? Jag tror jag förstår.

Kablar brukar man väl i och för sig gömma undan så att de inte syns, men det kanske man inte skall göra då. Utan de skall man visa upp, precis som ungdomar drar ner byxorna för att visa upp sina märkeskalsonger.

:wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-07 14:29

Harryup skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Harryup skrev:
MagnusÖstberg skrev:Hörde att det går sådär bra i Japan för hifi nu efter tsunamin, man ser över sina slantar lite mer.

Kanske blir lite mindre försäljning i premieprissegmentet?

Någon som vet hur det går för Jorma, vår svensk i det segmentet?

Pratade med Jorma på mässan och det går alldeles utmärkt för honom igen. Han har vunnit ett flertal priser för sina produkter så han betalar av på den svenska utlandsskulden. Hoppas det går riktigt bra för honom i fortsättningen också.

mvh/Harryup
Men det är ju jättebra, kanske finns möjlighet att öka marginalerna med 10% till om han har tur.

Det får vi hoppas. Men det är inte bara att sitta hemma på kammaren och vänta på order. Han har massor med resdagar också så jag missunnar honom verkligen inte att tjäna pengar. Och kabelmaskinerna och tänger för olika ämnen kostar också massor så är man liten får man nog ligga i.
Så visst finns det kostnader.
Men rätt pris är det pris folk betalar. Är kabeln för billig så kanske den säljer sämre för då verkar den inte vara så bra som andra dyrare. Och fortfarande vet jag ingen som köper kablar utan att låna dom först, om man sen gillar dom och nån annan tycker dom är dyrar så är det ju bara upp till var och en att fritt tycka.
Jag tycker ju t.ex. att Aik-biljetter är billiga oavsett vad dom kostar medans du Osten fått för dig att det skall finnas något värde i att se IFK Göteborg spela. Visst är det konstigt.

Glad Påsk
Harryup
Nu är du ute och cyklar. Det var IFK jag ville spela i, det är IFK Norrköping jag vill se spela :D

Javisst kan priset avspela mer än produktionskostnad eller produktvärde. Men allt det, och vilken funktion kabeln har är ju något som någon annan, säljare eller kund bestämmer - inte kabeln.

Priset avgör inte funktionen eller behållningen av det resultat den medverkar till.

Kan han höjja priset så är det väl bra för honom :)

Prisvärdhet, image, funktion eller vad som helst annat är kabeln i sig omedveten om 8)

Leve kundmedvetenhet och medvetna val.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-04-07 15:21

Snusmumriken skrev:

Hur i helsike kan du få celef:s inlägg till att dyrkablar inte har med ljudet att göra utan det är bara bling-bling som klockor ungefär :?
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2012-04-07 15:27

Jag har inget emot Jorma, och jag missunnar inte honom ekonomisk framgång, men hans kablar är ju överprissatt trams. Folk kan vara hur fria som helst att köpa sådant om de vill, men det hindrar ju inte mig från att tycka att kablarna är lurendrejeri.

Eller har han äntligen slutat att påstå att hans kablar har med ljudet att göra?

Den dagen dyr-kabeltillverkare, istället för att hänvisa till ljud-voodoo, börjar marknadsföra sig med "snyggaste, tjockaste ormarna som dina polare kommer att högakta dig", så är jag med dem fullt ut. Men tillsvidare fortsätter jag att tycka att det är idioti.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-07 15:27

Medhåll faktiskt FBK - förklara gärna vad celef menar!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-04-07 15:33

Kimpost skrev:Jag har inget emot Jorma, och jag missunnar inte honom ekonomisk framgång, men hans kablar är ju överprissatt trams. Folk kan vara hur fria som helst att köpa sådant om de vill, men det hindrar ju inte mig från att tycka att kablarna är lurendrejeri.

Eller har han äntligen slutat att påstå att hans kablar har med ljudet att göra?

Den dagen dyr-kabeltillverkare, istället för att hänvisa till ljud-voodoo, börjar marknadsföra sig med "snyggaste, tjockaste ormarna som dina polare kommer att högakta dig", så är jag med dem fullt ut. Men tillsvidare fortsätter jag att tycka att det är idioti.

Så där säger du bara för att du inte förstår! http://www.nyteknik.se/nyheter/innovati ... 654162.ece

"Gör man en kalkyl och räknar med kostnader för utveckling, material, tillverkning och marknadsföring så är 250 000 kronor för ett set kablar inget överpris - faktiskt inte, säger han."
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2012-04-07 16:51

hur många här inne sitter på bra anläggningar och har faktiskt testat dyra kablar vs billiga med öppet sinne och inte bara har förutfattade meningar?

jag menar...det är ju gratis att låna hem.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-07 16:57

Har fått med mig ett gäng vid olika köp.

Aldrig lånat hem.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2012-04-07 19:03

Skulle aldrig falla mig in att testa utan vettig motivering. Det kräver en arbetsinsats i min kabelhärva som jag inte ställer upp på hur lättvindigt som helst.

Jag kletar heller inte majonäs på min TV för att testa om bilden blir bättre.

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-04-07 19:33

Kimpost skrev:Jag kletar heller inte majonäs på min TV för att testa om bilden blir bättre.

Är det någon som har rekommenderat det? 8O
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

Användarvisningsbild
Snusmumriken

Inläggav Snusmumriken » 2012-04-07 20:32

Det var nog bara ett exempel. Prova med nylonstrumpa.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-04-07 21:00

Snusmumriken skrev:

Jag gömmer aldrig en kabel. Varför skall man gömma dem? Om du måste gömma frun när du får besök är det måhända fel fru för dig?
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Snusmumriken

Inläggav Snusmumriken » 2012-04-07 21:21

meanmachine skrev:Jag gömmer aldrig en kabel. Varför skall man gömma dem?

Jaja, många av mina elkablar går i alla fall i rör som är inbyggda i betongen. Det är så man brukar göra, jag har inte funderat särskilt mycket på varför. Fråga en elektriker.

meanmachine skrev:Om du måste gömma frun när du får besök är det måhända fel fru för dig?

Måhända. Men om du gömmer penisen när du går på stan är det förhoppningsvis inte pga att det är något fel på den!!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2012-04-07 21:58

robert293 skrev:hur många här inne sitter på bra anläggningar och har faktiskt testat dyra kablar vs billiga med öppet sinne och inte bara har förutfattade meningar?

Jag har, men inte så många.
:)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-07 22:10

Ditt exempel är illa valt och antyder att du inte förstått problemet. Klocktillverkare brukar nämligen inte påstå att den för klockor centrala egenskapen tidhållningen är bättre. Detta till skillnad från dyrkabeltillverkare som bara brukar framhålla, eller åtminstone antyda så långt lagen tillåter, att deras kablar "låter bättre". Det är uppenbart för alla att de flesta billiga klockor visar tiden precis lika bra som de svindyra. Det är just att det är lyx som lyfts fram. Att det är hantverket som kostar eller att klockan är gjord av ädla metaller eller att den har vissa egenskaper som inte har med själva tidhållningen att göra, t.ex. att den är vattentät eller stöttålig. Eller att George Clooney har en. Inom den professionella sektorn finns det likheter för kablar, dvs. att man framhåller andra egenskaper än de som har med ljudet att göra, t.ex. hållbarhet, möjligheter med färgmärkning eller att de inte brinner med giftig rök.

Dyrkablar är bling-bling och jag skulle inte ha några som helst invändningar mot fenomenet om dyrkabeltillverkarna i likhet med dyrklocketilverkarna marknadförde dem som detta. Det är inte dummare att ha en klocka för 20000 kr än ett par högtalarkablar för 20000 kr, under förutsättning att man får ordentligt med bling-bling för pengarna och förstår att är det man betalar för.

celef skrev:jag har nu sagt mitt och är inte ett dugg intresserad att diskutera detta mer

En döende mini-svan? I vilket fall som helst har jag lärt mig: osvuret är bäst.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-07 22:14

robert293 skrev:hur många här inne sitter på bra anläggningar och har faktiskt testat dyra kablar vs billiga med öppet sinne och inte bara har förutfattade meningar?

Nu känner jag att det är dags för en ny(?) aforism att födas:

"There is no such thing as an open mind."

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-04-07 22:19

Jag lånar bara hem sådant som det finns en rimlig anledning att tro att jag kommer att köpa. En uppsättning kablar för en kvarts miljon skulle jag inte köpa ens om det revolutionerade mitt ljud fullständigt. Då finns det andra saker jag skulle prioritera högre för de slantarna. Fast visst skulle det vara skoj att få delta, i samband med någon mässa eller dylikt, i ett blindtest av dyrkablar. Eller få uppleva ett sådant med tvärsäkra dyrkabelanhängare som deltagare. Nog skulle jag blir rejält överraskad om någon kunde sortera kablarna i "rätt" ordning t ex, eller kunde skilja en normalt anständig kabel från en för 175.000 eller mer med en tydlig signifikans. (Nu är det förstås fullt möjligt om testpersonen är en modern Truxa eller Labero, fast då är det inte rent spel, så testet måste omgärdas av noggrann kontroll)

Men uppenbarligen så finns det de som kan. Intressant "kabeltest":

http://hifilasses.blogspot.se/2011/07/j ... -test.html

Där en femtusenkronors kabel fick systemet att låta mediokert medan en 24.000 kronors kabel levererade "sanningen" och musik! Fast då handlar det förstås om något så oomtvistat som strömkablar...
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-07 22:53

Anser trådskaparen att tråden givit valuta än? :D
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-04-07 23:22

hifikg skrev:

Där en femtusenkronors kabel fick systemet att låta mediokert medan en 24.000 kronors kabel levererade "sanningen" och musik! Fast då handlar det förstås om något så oomtvistat som strömkablar...

Än så länge ä inte dä kokta fläske stekt . . . :lol:

Dessutom första gången på länge som jag sett någon blanda
ihop* "Konsensus:" med, antar jag, slutsats . . . men kablarna
ä nog, nog så braiga . . . :P därom kanske dä i vissa kretsar
rentutav råder "konsensus" . . . :wink:

*förväxla
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-04-08 00:19

DQ-20 skrev:

Ditt exempel är illa valt och antyder att du inte förstått problemet. Klocktillverkare brukar nämligen inte påstå att den för klockor centrala egenskapen tidhållningen är bättre. Detta till skillnad från dyrkabeltillverkare som bara brukar framhålla, eller åtminstone antyda så långt lagen tillåter, att deras kablar "låter bättre". Det är uppenbart för alla att de flesta billiga klockor visar tiden precis lika bra som de svindyra. Det är just att det är lyx som lyfts fram. Att det är hantverket som kostar eller att klockan är gjord av ädla metaller eller att den har vissa egenskaper som inte har med själva tidhållningen att göra, t.ex. att den är vattentät eller stöttålig. Eller att George Clooney har en. Inom den professionella sektorn finns det likheter för kablar, dvs. att man framhåller andra egenskaper än de som har med ljudet att göra, t.ex. hållbarhet, möjligheter med färgmärkning eller att de inte brinner med giftig rök.

Dyrkablar är bling-bling och jag skulle inte ha några som helst invändningar mot fenomenet om dyrkabeltillverkarna i likhet med dyrklocketilverkarna marknadförde dem som detta. Det är inte dummare att ha en klocka för 20000 kr än ett par högtalarkablar för 20000 kr, under förutsättning att man får ordentligt med bling-bling för pengarna och förstår att är det man betalar för.

celef skrev:jag har nu sagt mitt och är inte ett dugg intresserad att diskutera detta mer

En döende mini-svan? I vilket fall som helst har jag lärt mig: osvuret är bäst.

/DQ-20

celef är bara mer klok än vi andra som lägger tid på att skriva flera inlägg i en tråd som den här till ingen nytta (egentligen) då det finns för mycket fanatism, så detta blir mitt sista inlägg i denna tråd.
Sedan tycker jag att celef exempel är klockrent och det är också skillnader mellan billiga och dyrare klockor, de billiga håller inte lika länge.
Tycker det är roligt att det finns så mycket upprörda känslor emot kabeltillverkare som tex Jorma, hoppas han säljer miltals med kabel och tjänar storkovan på en massa stackare där ute som är förda bakom ljuset och som inte förstår sitt bästa(enligt en del).

Ps. För egen del så har jag högtalarkablar för ca:250kr/m i mitt system.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-04-08 00:36

FBK skrev:Ps. För egen del så har jag högtalarkablar för ca:250kr/m i mitt system.

Lurad . . . ?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-08 00:38

Jag har en klocka som kostade hundra kronor 1980 som går exakt än idag.

Den har inbyggd miniräknare också.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-08 00:43

FBK skrev:Sedan tycker jag att celef exempel är klockrent och det är också skillnader mellan billiga och dyrare klockor, de billiga håller inte lika länge.

Ja, det har du ju helt rätt i. Då faller ju stora delar av min poäng. :(
FBK skrev:Tycker det är roligt att det finns så mycket upprörda känslor emot kabeltillverkare som tex Jorma, hoppas han säljer miltals med kabel och tjänar storkovan på en massa stackare där ute som är förda bakom ljuset och som inte förstår sitt bästa(enligt en del).

Ja, det är verkligen skrattretande. Men miltals? Någon måtta får det väl ändå vara? :D
FBK skrev:Ps. För egen del så har jag högtalarkablar för ca:250kr/m i mitt system.

Verkar som en lagom nivå.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-04-08 00:53

Laila skrev:

Lurad . . . ?

:D
Kanske det, de är nog de minst färgade kablar som jag haft genom åren och det passar i nuvarande rigg. Blir det nya burkar i framtiden så kan det också bli nya kablar. För min del så kan olika kablar vara en liten krydda i anläggningen och inget som gör stora skillnader, men det kan vara trevligt med en annan smak ibland.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2012-04-08 00:55

MagnusÖstberg skrev:Jag har en klocka som kostade hundra kronor 1980 som går exakt än idag.

Slarver där . . . :wink: :D

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-04-08 00:57

MagnusÖstberg skrev:Jag har en klocka som kostade hundra kronor 1980 som går exakt än idag.

Bara att gratulera, jag har haft sönder hur mycket klockor som helst genom åren tills jag köpte en lite dyrare (kostade runt 4000kr) och den höll i över 10år. Nu är jag klocklös, men köper nog något liknande igen framöver.

Användarvisningsbild
robert293

Inläggav robert293 » 2012-04-08 02:21

hifikg skrev:

Jag lånar bara hem sådant som det finns en rimlig anledning att tro att jag kommer att köpa. En uppsättning kablar för en kvarts miljon skulle jag inte köpa ens om det revolutionerade mitt ljud fullständigt. Då finns det andra saker jag skulle prioritera högre för de slantarna. Fast visst skulle det vara skoj att få delta, i samband med någon mässa eller dylikt, i ett blindtest av dyrkablar. Eller få uppleva ett sådant med tvärsäkra dyrkabelanhängare som deltagare. Nog skulle jag blir rejält överraskad om någon kunde sortera kablarna i "rätt" ordning t ex, eller kunde skilja en normalt anständig kabel från en för 175.000 eller mer med en tydlig signifikans. (Nu är det förstås fullt möjligt om testpersonen är en modern Truxa eller Labero, fast då är det inte rent spel, så testet måste omgärdas av noggrann kontroll)

det är lite detta jag ville komma fram till....många har negativ inställning men få har faktiskt testat själva i sin egna rigg utan har en redan utstuderad försvarsmekanism som alltid hänvisar till vilken stor bluff allt är.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-08 02:59

Du anser inte att du gör precis samma sak nu - generaliserar?

Att hänvisa till det som görs i inlägget ovan ser jag inget fel i alls, inte heller att hänvisa till fysikaliska egenskaper hos ledare (vilket ju faktiskt många kabeltillverkare gör också).

Det största felet är nog att kablar är en så förbaskat enkel sak att prova att debatten om dem blir så vansinnigt mycket större än dess betydelse.

Faktum är dessutom att många som testar olika kablar missar en stor sak - de byter kabel och får en absolut hörbar förändring - men hade de bara skött sin anläggning och med jämna mellanrum skruvat lite på de kablarna de redan har skulle kontaktresistansen inte funnits där ;)

FBK visar en sund inställning tycker jag. Kul att läsa. Sådan distans borde alla ha.

Själv använder jag förövrigt signalkablar som jag knåpat ihop själv. De har inget fint namn alls, men jag vet att de är monterade korrekt och jag gillar den fjädrande jorden på Neutrikkontakterna som gör att jag slipper smällar när jag har bråttom och slarvar. De sitter som smäck på kablarna som består av CT100 kablage. Med en fin strumpa på och ett fint namn hade säkert många ansett mig tokig som köpte dyrkablar. Men hade jag inte haft möjlighet att göra dem själv så hade det varit värt tusenlappar för mig och det hade jag betalt. Andra hade tyckt att jag iallafall borde prova någon annan kabel med luftisolering och silvertråd men se det är en såda sak som jag inte anser mig behöva för jag vet vad som krävs för att en signalkabel skall påverka så lite som möjligt. Och det är mitt mål, jag är inte ute efter någon krydda :)

Högtalarkablar - samma sak - i princip. Fast där är det klurigare, där borde högtalartillverkarna speca lite mer vad de kalkylerat med i sina filterberäkningar. Fast då är vi verkligen nere på pettimessernivåer och där är det väl snarare så att vi alla skulle må bra av att veta mer om vad som EGENTLIGEN gör stora skillnader för det som når våra öron 8)
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi