Hur går det för Guru?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2012-04-12 15:43

I det här dokumentet står det att båda elementen är nya i nya QM10two:
http://guruproaudio.com/press/pressrelease.pdf
Dvs basen är inte längre samma heller!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-04-12 15:47

nilsviktor skrev:
MagnusÖstberg skrev:
nilsviktor skrev:Hej på er!

Hej själv!

Så Nilsviktor, kan vi glädjas åt eran utveckling eller kämpar ni på en galen marknad?
Det knallar. Vi ökar omsättningen varje år och vi gör små men positiva resultat. Det hände ganska mycket i slutet av 2011 som kommer att innebära en rätt stor volymökning under andra och tredje kvartalet i år.

Kul!
Har inte sett bastillsatsen till qm10 på er hemsida? Kommer igång nu då?

Vad sägs om att högtalaren blir väldigt mycket dyrare att producera och att effekten inte anses motiverad då överstyrning av porten inte anses vara ett reelt problem

Således, Ingvar är lite rationell av sig också.

Men pi60s o definitivt es är ju rena feelgoodmodeller där ALLT som ens kan tänkas förbättra ljudet ska vara gjort i, då borde väl qm60 porten vara införd i dessa modeller om den lösningen var bättre eller?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-12 15:55

paa skrev:I det här dokumentet står det att båda elementen är nya i nya QM10two:
http://guruproaudio.com/press/pressrelease.pdf
Dvs basen är inte längre samma heller!
Samma bas som piPs också använder numera.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-12 15:59

schmutziger skrev:
MagnusÖstberg skrev:Vad sägs om att högtalaren blir väldigt mycket dyrare att producera och att effekten inte anses motiverad då överstyrning av porten inte anses vara ett reelt problem

Men pi60s o definitivt es är ju rena feelgoodmodeller där ALLT som ens kan tänkas förbättra ljudet ska vara gjort i, då borde väl qm60 porten vara införd i dessa modeller om den lösningen var bättre eller?
Tja, överstyrningen kanske inte är ett problem alls, och det finns inget behov av att flödesbegränsa den.

Guru kommer ju att istället få en reelt högre avstämning när man närmar sig portens begränsning vilket leder till porten i sig inte överstyr.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-04-12 16:16

MagnusÖstberg skrev:
Vad sägs om att högtalaren blir väldigt mycket dyrare att producera och att effekten inte anses motiverad då överstyrning av porten inte anses vara ett reelt problem ;)

På pi60s skulle jag hålla med dig, men på pi60s och specifikt pi60es så enligt egen utsago så sparar han inte in på något. De är det bästa han förmår. Se jamför man skillnaden i pris för en port och hans uberselekterade filterkomponenter som förmodligen ingen hör skillnad på heller så köper jag inte det.

Tror du att det är så så varsegod, men jag håller inte med dig ;)

Nej nu tänker jag absolut inte diskutera detta mer. Detta är en guru tråd. Vill folk diskutera ino så kan de skapa en ny tråd för det.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2012-04-12 17:01, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-12 16:23

Jag har ingen åsikt alls om hur Ingvar prioriterar eller agerar. Han kan vad han vill mycket bättre än vi :)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2012-04-12 16:32

MagnusÖstberg skrev:Stort lycka till iallafall!

Ni verkar ha klarat de första åren som jag ser som de mest kritiska med bravur :)
Ja, sen har vi ju haft ett par ekonomiska kriser också, men vi har ändå lyckats öka omsättningen. Vi märker också av att vi på vissa marknader verkar nått någon sorts kritisk massa som behövs för att bli ett av de varumärken som finns i kundens medvetande. Det blir då inte konstigare att köpa en Guru än en Focal eller B&W. Det är dit vi vill så klart!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-12 16:35

nilsviktor skrev:

Ni verkar ha klarat de första åren som jag ser som de mest kritiska med bravur :)
Ja, sen har vi ju haft ett par ekonomiska kriser också, men vi har ändå lyckats öka omsättningen. Vi märker också av att vi på vissa marknader verkar nått någon sorts kritisk massa som behövs för att bli ett av de varumärken som finns i kundens medvetande. Det blir då inte konstigare att köpa en Guru än en Focal eller B&W. Det är dit vi vill så klart!

Blir väldigt glad när jag läser det här. Det är verkligen kul när företag med ambitioner hankar sig fram och överlever introduktionen på marknaden.

Jäkligt kul det här!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-04-12 16:54

det vore passande att tråden flyttades tillbaka till ino-träsket eller lägga ner ino-snacket, vilket som passar mig
Bikinitider

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-04-12 17:05

nilsviktor skrev:

Vore riktigt skoj med ett svenskt företag i den här branschen som gör det ingen lyckats med förut. Carlsson nådde aldrig fram och Mirsch var väl inte heller någon stor exportprodukt om jag fattat rätt. Bäst hittills kanske Audio Pro har lyckats, eller glömmer jag någon? Tycker QM 60 är riktigt vacker och kommer absolut att ha med den i mitt urval om mina OA-52:or skulle brinna upp. Visst går det att provlyssna sådana? Dyker ni upp på någon mässa, t ex Sweetspot?

Lycka till!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-04-12 17:21

nilsviktor skrev:

Mycket imponerande att etablera sig på en så svår marknad. Många är kallade men få är utvalda... :)

Lycka till i fortsättningen!
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2012-04-12 17:22

nilsviktor skrev:

Good! (Som Darth Sidious sade.)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-04-12 17:24

hifikg skrev:
nilsviktor skrev:

Vore riktigt skoj med ett svenskt företag i den här branschen som gör det ingen lyckats med förut. Carlsson nådde aldrig fram och Mirsch var väl inte heller någon stor exportprodukt om jag fattat rätt. Bäst hittills kanske Audio Pro har lyckats, eller glömmer jag någon? Tycker QM 60 är riktigt vacker och kommer absolut att ha med den i mitt urval om mina OA-52:or skulle brinna upp. Visst går det att provlyssna sådana? Dyker ni upp på någon mässa, t ex Sweetspot?

Lycka till!

Har inte full koll, men tror att Mårten kan ses som etablerad även internationellt. Verkar gå rätt så bra för dem nu.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
nilsviktor

Inläggav nilsviktor » 2012-04-12 19:36

hifikg skrev:
nilsviktor skrev:

Lycka till!
Jag ser nog Carlsson som extremt lyckat. Han/de blev ju oerhört dominerande under en rätt lång period här i Sverige. Vet inte om det gjordes några försök att komma ut internationellt dock. En hel del ÅF'ar i UK känner till dem i varje fall. Audio Pro är riktigt stora men även Mårten Design verkar gå bra. De är definitivt större än oss i varje fall och de är ett bra exempel på att kvalitet funkar.

Vi finns på mässor hela tiden, men framförallt utomlands. Vi ska väl till Top Audio i Milano i Höst, och så blir det väl en del mässor UK, Tyskland och Nederländerna.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-04-12 22:07

nilsviktor skrev:Jag ser nog Carlsson som extremt lyckat. Han/de blev ju oerhört dominerande under en rätt lång period här i Sverige. Vet inte om det gjordes några försök att komma ut internationellt dock. En hel del ÅF'ar i UK känner till dem i varje fall.

Engelsmännen verkar inte riktigt förstått idéerna med ortoakustik. Carlsson fick någon Golden Turkey av brittisk hifi-press.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-04-12 23:09

RogerGustavsson skrev:
nilsviktor skrev:Jag ser nog Carlsson som extremt lyckat. Han/de blev ju oerhört dominerande under en rätt lång period här i Sverige. Vet inte om det gjordes några försök att komma ut internationellt dock. En hel del ÅF'ar i UK känner till dem i varje fall.

Engelsmännen verkar inte riktigt förstått idéerna med ortoakustik. Carlsson fick någon Golden Turkey av brittisk hifi-press.

Jo, har för mig att det var 2212.. dom hajjade inte alls grejen 8)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-12 23:28

bassman skrev:
RogerGustavsson skrev:

Jo, har för mig att det var 2212.. dom hajjade inte alls grejen 8)

Japp, i klassen if-walls-had-ears.
Har för mig att det var Hifi News & Record Review.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2012-04-13 00:12

adzer skrev:
Morello skrev:
adzer skrev:Guru är kommersiella högtalare. :)

I sammanhanget implicerar det där att Ino Audio inte skulle vara en komersiell verksamhet, vilket givetvis inte stämmer.

Du vet precis vad jag menar så gör dig inte dum. Ino audios högtalare är inteprimärt till för att tjäna pengar och absolut inte på någon stor skala.
Självklart måste han kunna få det hela att gå runt dock.

Orkar inte ta denna diskutionen igen.

Jag har ingen aning om vad du menar, men kan konstatera att dina inlägg just nu är 100% spekulationer, tämligen dogmatiska och inte särdeles genomtänkta.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2012-04-13 00:31

Ja roligt att det går bra för er. :-) Kul om ni reducerar lite av de större fräsarnas marknadsandelar.
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2012-04-13 01:30

@Guru:

Kul att det går frammåt :) Denna bransch är nog inte alldeles lätt att lyckas i.

Jag får nog säga att för min del så skulle jag nog valt qm60 över pi60 för att jag tycker den ser snyggare ut! Gillar materialval och design.

(Fast ett par pi60 i svart lerskiffer hade suttit som ett ryggskott! :))

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-13 06:12

RogerGustavsson skrev:

Läser du recensionerna från denna tid så blev de totalsågade pga. att de inte exelerade i " pace rythm and timing " , sågningen utfördes om jag inte minns fel av bla. Martin Collums ( en av monitor audios grundare ) och den engelska hifipressen var ganska eniga om att högtalarna brast i " perceived pitch" .*

*nota bene, nästan alla högtalare i England denna tid stod på stabila spikes och körde biwiring. Det var nog svårt att slå sig in på marknaden med en helt annan konstruktionsfilosofi.
Senast redigerad av Richard 2012-04-13 07:42, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-04-13 07:30

PappaBas skrev:(Fast ett par pi60 i svart lerskiffer hade suttit som ett ryggskott! :))

Det går säker att be om hjälp att flytta på dem... :wink:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-13 07:47

mrGaskill skrev:Ja roligt att det går bra för er. :-) Kul om ni reducerar lite av de större fräsarnas marknadsandelar.

Precis, kul !

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2012-04-13 10:28

Richard skrev:
RogerGustavsson skrev:

Läser du recensionerna från denna tid så blev de totalsågade pga. att de inte exelerade i " pace rythm and timing " , sågningen utfördes om jag inte minns fel av bla. Martin Collums ( en av monitor audios grundare ) och den engelska hifipressen var ganska eniga om att högtalarna brast i " perceived pitch" .*

*nota bene, nästan alla högtalare i England denna tid stod på stabila spikes och körde biwiring. Det var nog svårt att slå sig in på marknaden med en helt annan konstruktionsfilosofi.

fler avgörande rums eller världs-uppfatttningar:
deras klangidéal àla "engelskt sound" och icke-skandinaviska
inredningskoncept* i stil med döddämpade rum...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-04-13 10:57

Ja, ett brittiskt vardagsrum på 70-talet var väldigt långt ifrån ett svenskt, såväl inrednings- som storleksmässigt. Fast hade spikfotsdebatten verkligen dragit igång under OA-2212 tidsålder? Vill minnas att även OA-51 sågades, möjligen t.o.m. ohörd. Har tidskrifterna liggandes i garaget, annars hade jag kollat.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-04-13 11:18

Inga spikar inblandade som jag minns det då den ursprungliga sågningen var.
Ingen bi-wire heller då de väl kom en bit in på 80-talet.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2012-04-13 11:35

Harryup skrev:Inga spikar inblandade som jag minns det då den ursprungliga sågningen var.

mvh/Harryup

+1
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-13 14:02

petersteindl skrev:
Harryup skrev:Inga spikar inblandade som jag minns det då den ursprungliga sågningen var.

mvh/Harryup

+1

Carlsson oa 52 kom väl betydligt senare ? :wink:

Det var dessa som sågades i England.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2012-04-13 14:09

Richard skrev:
petersteindl skrev:

mvh/Harryup

+1

Carlsson oa 52 kom väl betydligt senare ? :wink:

Det var dessa som sågades i England.

Tala om när du tror att OA52 lanserades.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-04-13 14:10

RogerGustavsson skrev:Ja, ett brittiskt vardagsrum på 70-talet var väldigt långt ifrån ett svenskt, såväl inrednings- som storleksmässigt. Fast hade spikfotsdebatten verkligen dragit igång under OA-2212 tidsålder? Vill minnas att även OA-51 sågades, möjligen t.o.m. ohörd. Har tidskrifterna liggandes i garaget, annars hade jag kollat.

Jag menade förstås senare carlsson, oa 52 som blev sågad med fotknölarna, men de jämfördes ju på hemmaplan med klart bättre burkar, typ spendor, Rogers och Heybrook, monitor audio, B/W samt KEF.

Alla dessa högtalare uppvisade tydligare upplevd tonhöjd än carlsson och det var detta recencenterna lyssnade ( och lyssnar ) efter, från senare 80- tal och framåt.
Senast redigerad av Richard 2012-04-13 14:26, redigerad totalt 1 gång.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi