Moderator: Redaktörer
nilsviktor skrev:Det knallar. Vi ökar omsättningen varje år och vi gör små men positiva resultat. Det hände ganska mycket i slutet av 2011 som kommer att innebära en rätt stor volymökning under andra och tredje kvartalet i år.MagnusÖstberg skrev:nilsviktor skrev:Hej på er!
Hej själv!
Så Nilsviktor, kan vi glädjas åt eran utveckling eller kämpar ni på en galen marknad?
Vad sägs om att högtalaren blir väldigt mycket dyrare att producera och att effekten inte anses motiverad då överstyrning av porten inte anses vara ett reelt problem
Således, Ingvar är lite rationell av sig också.
Samma bas som piPs också använder numera.paa skrev:I det här dokumentet står det att båda elementen är nya i nya QM10two:
http://guruproaudio.com/press/pressrelease.pdf
Dvs basen är inte längre samma heller!
Tja, överstyrningen kanske inte är ett problem alls, och det finns inget behov av att flödesbegränsa den.schmutziger skrev:MagnusÖstberg skrev:Vad sägs om att högtalaren blir väldigt mycket dyrare att producera och att effekten inte anses motiverad då överstyrning av porten inte anses vara ett reelt problem
Men pi60s o definitivt es är ju rena feelgoodmodeller där ALLT som ens kan tänkas förbättra ljudet ska vara gjort i, då borde väl qm60 porten vara införd i dessa modeller om den lösningen var bättre eller?
MagnusÖstberg skrev:
Vad sägs om att högtalaren blir väldigt mycket dyrare att producera och att effekten inte anses motiverad då överstyrning av porten inte anses vara ett reelt problem
Ja, sen har vi ju haft ett par ekonomiska kriser också, men vi har ändå lyckats öka omsättningen. Vi märker också av att vi på vissa marknader verkar nått någon sorts kritisk massa som behövs för att bli ett av de varumärken som finns i kundens medvetande. Det blir då inte konstigare att köpa en Guru än en Focal eller B&W. Det är dit vi vill så klart!MagnusÖstberg skrev:Stort lycka till iallafall!
Ni verkar ha klarat de första åren som jag ser som de mest kritiska med bravur
nilsviktor skrev:Ja, sen har vi ju haft ett par ekonomiska kriser också, men vi har ändå lyckats öka omsättningen. Vi märker också av att vi på vissa marknader verkar nått någon sorts kritisk massa som behövs för att bli ett av de varumärken som finns i kundens medvetande. Det blir då inte konstigare att köpa en Guru än en Focal eller B&W. Det är dit vi vill så klart!MagnusÖstberg skrev:Stort lycka till iallafall!
nilsviktor skrev:Ja, sen har vi ju haft ett par ekonomiska kriser också, men vi har ändå lyckats öka omsättningen. Vi märker också av att vi på vissa marknader verkar nått någon sorts kritisk massa som behövs för att bli ett av de varumärken som finns i kundens medvetande. Det blir då inte konstigare att köpa en Guru än en Focal eller B&W. Det är dit vi vill så klart!MagnusÖstberg skrev:Stort lycka till iallafall!
hifikg skrev:nilsviktor skrev:Ja, sen har vi ju haft ett par ekonomiska kriser också, men vi har ändå lyckats öka omsättningen. Vi märker också av att vi på vissa marknader verkar nått någon sorts kritisk massa som behövs för att bli ett av de varumärken som finns i kundens medvetande. Det blir då inte konstigare att köpa en Guru än en Focal eller B&W. Det är dit vi vill så klart!MagnusÖstberg skrev:Stort lycka till iallafall!
Vore riktigt skoj med ett svenskt företag i den här branschen som gör det ingen lyckats med förut. Carlsson nådde aldrig fram och Mirsch var väl inte heller någon stor exportprodukt om jag fattat rätt. Bäst hittills kanske Audio Pro har lyckats, eller glömmer jag någon? Tycker QM 60 är riktigt vacker och kommer absolut att ha med den i mitt urval om mina OA-52:or skulle brinna upp. Visst går det att provlyssna sådana? Dyker ni upp på någon mässa, t ex Sweetspot?
Lycka till!
Jag ser nog Carlsson som extremt lyckat. Han/de blev ju oerhört dominerande under en rätt lång period här i Sverige. Vet inte om det gjordes några försök att komma ut internationellt dock. En hel del ÅF'ar i UK känner till dem i varje fall. Audio Pro är riktigt stora men även Mårten Design verkar gå bra. De är definitivt större än oss i varje fall och de är ett bra exempel på att kvalitet funkar.hifikg skrev:nilsviktor skrev:Ja, sen har vi ju haft ett par ekonomiska kriser också, men vi har ändå lyckats öka omsättningen. Vi märker också av att vi på vissa marknader verkar nått någon sorts kritisk massa som behövs för att bli ett av de varumärken som finns i kundens medvetande. Det blir då inte konstigare att köpa en Guru än en Focal eller B&W. Det är dit vi vill så klart!MagnusÖstberg skrev:Stort lycka till iallafall!
Vore riktigt skoj med ett svenskt företag i den här branschen som gör det ingen lyckats med förut. Carlsson nådde aldrig fram och Mirsch var väl inte heller någon stor exportprodukt om jag fattat rätt. Bäst hittills kanske Audio Pro har lyckats, eller glömmer jag någon? Tycker QM 60 är riktigt vacker och kommer absolut att ha med den i mitt urval om mina OA-52:or skulle brinna upp. Visst går det att provlyssna sådana? Dyker ni upp på någon mässa, t ex Sweetspot?
Lycka till!
nilsviktor skrev:Jag ser nog Carlsson som extremt lyckat. Han/de blev ju oerhört dominerande under en rätt lång period här i Sverige. Vet inte om det gjordes några försök att komma ut internationellt dock. En hel del ÅF'ar i UK känner till dem i varje fall.
RogerGustavsson skrev:nilsviktor skrev:Jag ser nog Carlsson som extremt lyckat. Han/de blev ju oerhört dominerande under en rätt lång period här i Sverige. Vet inte om det gjordes några försök att komma ut internationellt dock. En hel del ÅF'ar i UK känner till dem i varje fall.
Engelsmännen verkar inte riktigt förstått idéerna med ortoakustik. Carlsson fick någon Golden Turkey av brittisk hifi-press.
bassman skrev:RogerGustavsson skrev:nilsviktor skrev:Jag ser nog Carlsson som extremt lyckat. Han/de blev ju oerhört dominerande under en rätt lång period här i Sverige. Vet inte om det gjordes några försök att komma ut internationellt dock. En hel del ÅF'ar i UK känner till dem i varje fall.
Engelsmännen verkar inte riktigt förstått idéerna med ortoakustik. Carlsson fick någon Golden Turkey av brittisk hifi-press.
Jo, har för mig att det var 2212.. dom hajjade inte alls grejen
adzer skrev:Morello skrev:adzer skrev:Guru är kommersiella högtalare.
I sammanhanget implicerar det där att Ino Audio inte skulle vara en komersiell verksamhet, vilket givetvis inte stämmer.
Du vet precis vad jag menar så gör dig inte dum. Ino audios högtalare är inteprimärt till för att tjäna pengar och absolut inte på någon stor skala.
Självklart måste han kunna få det hela att gå runt dock.
Orkar inte ta denna diskutionen igen.
RogerGustavsson skrev:nilsviktor skrev:Jag ser nog Carlsson som extremt lyckat. Han/de blev ju oerhört dominerande under en rätt lång period här i Sverige. Vet inte om det gjordes några försök att komma ut internationellt dock. En hel del ÅF'ar i UK känner till dem i varje fall.
PappaBas skrev:(Fast ett par pi60 i svart lerskiffer hade suttit som ett ryggskott!)
Richard skrev:RogerGustavsson skrev:nilsviktor skrev:Jag ser nog Carlsson som extremt lyckat. Han/de blev ju oerhört dominerande under en rätt lång period här i Sverige. Vet inte om det gjordes några försök att komma ut internationellt dock. En hel del ÅF'ar i UK känner till dem i varje fall.
Läser du recensionerna från denna tid så blev de totalsågade pga. att de inte exelerade i " pace rythm and timing " , sågningen utfördes om jag inte minns fel av bla. Martin Collums ( en av monitor audios grundare ) och den engelska hifipressen var ganska eniga om att högtalarna brast i " perceived pitch" .*
*nota bene, nästan alla högtalare i England denna tid stod på stabila spikes och körde biwiring. Det var nog svårt att slå sig in på marknaden med en helt annan konstruktionsfilosofi.
Harryup skrev:Inga spikar inblandade som jag minns det då den ursprungliga sågningen var.
Ingen bi-wire heller då de väl kom en bit in på 80-talet.
mvh/Harryup
petersteindl skrev:Harryup skrev:Inga spikar inblandade som jag minns det då den ursprungliga sågningen var.
mvh/Harryup
+1
Richard skrev:petersteindl skrev:Harryup skrev:Inga spikar inblandade som jag minns det då den ursprungliga sågningen var.
mvh/Harryup
+1
Carlsson oa 52 kom väl betydligt senare ?![]()
Det var dessa som sågades i England.
RogerGustavsson skrev:Ja, ett brittiskt vardagsrum på 70-talet var väldigt långt ifrån ett svenskt, såväl inrednings- som storleksmässigt. Fast hade spikfotsdebatten verkligen dragit igång under OA-2212 tidsålder? Vill minnas att även OA-51 sågades, möjligen t.o.m. ohörd. Har tidskrifterna liggandes i garaget, annars hade jag kollat.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster