Ny info gällande spikes- mjuka fötter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Är detta intressant info, eller båg?

1. Ytterst intressant
7
9%
2. Detta visste jag redan
4
5%
3. Ointressant och felaktigt ( motivera!)
66
80%
4. Ingen aning
5
6%

Antal röster : 82

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-04-14 23:52

Jag kan tänka mig att problemet är att Smack inte riktigt förstått att
detta är tekniska komponenter.

Att de är färgmärkta är inte märkvärdigare än att motstånd är det.

Vh, iö

- - - - -

PS. Begreppet "relativt hög inre dämpning" skulle jag hellre använda
för något vars dämpning vid rörelse vid resonans (den karakteristiska
i det här fallet - alltså för nominell belastning) genererar krafter som
är i samma storleksordning eller högre än de som fjädrings- och trög-
hetskrafterna håller.

Jag skulle alltså kalla SD-fötterna för ett material med en relativt LÅG
inre dämpning. De är fjäderfötter i mycket högre grad än dämpfötter.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-04-15 00:07

IngOehman skrev:Jag håller med mig.

Det är lika sant idag som det var för 10 år sedan.

+1
Även jag håller med dig, bra formulerat. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2012-04-15 00:27

Åh, tack! :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-04-15 03:03

Men tydligen kan spikes vara mjuk också!
Jag har original spikes på mina NHT 3.3 och enligt IÖ:s tidigare inlägg är dessa mjuka.
Märkligt är det i debatten mjuk/hård koppling mot golvet i alla fall.
Begreppet "hård/mjuk" behöver nog förtydligas så att vi pratar i samma termer.

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2012-04-15 08:55

petersteindl skrev:
Smack, du fantiserar och spekulerar i saker som du inte har en aning om. Det brukar oftast bli fel och du är inget undantag.

Så här ser en kollektion ut.

Bild

Varje färg indikerar sin specifika belastning och den mäts i N/mm2. Då kan man räkna ut arean på foten för given vikt. Vill man dessutom ha en given area så får man välja olika belastningsgrad och de har olika färg.

Det är en stor fabrik som tillverkar dessa och det används inom industrin som dämpare/fjädrare för olika saker och i olika miljöer.

Dämpningen bör vara någorlunda frekvenslinjär och även fjädringen.

Dessutom skall den hålla för belastning i många år och inte ändra egenskaper och inte tryckas ihop.
Dessa parametrar skall ha snäva toleranser och definieras i DIN normer hur de skall mätas.

Mechanical loss factor
Rebound elasticity
Compression set
Static shear modulus
Dynamic shear modulus
Coefficient of friction (steel)
Coefficient of friction (concrete)
Abrasion
Operating temperature
Specific volume resistance
Thermal conductivity
Flammability

Om du tror att det är en dussinprodukt så tror du åt skogen fel. produkten och tillverkaren är alltigenom seriös. Det är en av marknadens bättre industriprodukter på området. Det är ett fjädrande material med relativt hög inre dämpning. Materialet används där kraven är höga för vibrationsdämpning och stomljudsisolering.

Smack, det är bara att gilla läget 8) :)

MvH
Peter

Nu börjar det leda någon vart. :) För att tydliggöra vad jag är ute efter.

1. Jag tror tills någon sagt något annat att den där färgkartan kunde gjorts helt svart med olika artikelnummer för varje platta istället. Om inte, varför? Ingenjörer tänker inte direkt som konsumenter gör det vet vi nog alla.. Man prioriterar alltid funktion framför form även om det går att kombinera dom båda.

2. Har SD utvecklat detta material från scratch eller är det en off the shelf dvs de sitter inte på något unikt och vem som helst kan gå in och göra detsamma.

I.ö säger ju också att det är en teknisk komponent. Ja det förvånar mig inte alls.... ;-) Men varför inte kommersialisera den lite och göra den mer tillgänglig för fler om det inte förändrar produktens egenskap?

Att färgsätta motstånd hade ju ett syfte som iofs försvunnit för länge sedan (man färgsätter inte motstånd för tex surface mounting idag. De är svarta, eller svarta) och konsumenten behövde aldrig se dom.

Att färgsätta foam tassar måste ses som enbart irriterande om det inte är ett funktionskrav.

Jag har gärna fel. Men då får man förklara det hur invecklat det än må vara. Tills dess kan de göra dom svarta...om de vill :)

[/b]

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-04-15 09:33

Kommer in just här efter att läst ett inlägg som handlar om bilar och acceleration.

Kan bidra lite här om det är relevant för debatten om spikes.

Om målet är att accelerera med en bil så är hjulupphägning inte att föredra.

Men viktigt är att bestämma vad målet är. Vi körning på bana och få en rapp varvtid är stel hjulpphägning att föredra.

Mjuk är bra för en sak och det är komfort.

Vridmomentet i motor är ett känt och vedertaget faktum och att kraften från denna måste balanseras ut på ett bra sätt för att få en bil att gå rak. För detta kompenserar man vridet i motor så att all kraft tas ut. Därav hänger en del Dragraceingbilar lite udda när de kör.

Dock i ett ultimat raceförhållande så ryker hjulupphägning och stel axel monteras. Det är bara så att säga raka rör. I ställer används chassit som en torrosionsstav och tar ut kraften så att bilens kurs hålls rak.

Om detta är ett sätt att beskriva att när en bas driver på så kommer ren reaktiv kraft att vilja dra högtalaren bakåt. Den frakten kommer att fortplantas i lådan och vilja komma ut någon stans. Eliminerar du detta genom kuddar för komfort tar ut då ut möjlighet att accelerera om som i en bil?
Det är en fråga.
Jag tänker att i en bil som har 200hk och står vid blinkljuset i stan och accelererar i kapp med en maskin med 160kh och båda väger lika mycket. 160hk maskinen har stel upphägning emedan den andra fjädrar extremt så är kan det gå åt för mycket energi i rörelsen att fjädra bilen så att han förlorar racet.

Kan det då således vara att en högtalare som dämpas tappar effekt i konrörelser? Om så upplever därför många spikes som bättre för basen på grund av att det svarar lite bättre. Nu handlar det om effekt ut inte kvalitet ut utan just energin som möjlig källa att fotplanta sig.

Om så kan jag väl tänka mig att vi som gillar spikes just därför känner att det svara bättre med dem på grund av att mer effekt hamnar i lyssningsrummet.
Numer egen företagare som handlar med beg hifi. Köper byter och säljer.

http://hifiguru.se
hifiguru@spray.se
https://www.facebook.com/HifigurunIVast ... ernorrland

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-04-15 10:53

meanmachine skrev:Kan det då således vara att en högtalare som dämpas tappar effekt i konrörelser?

Nej. Fallen med en accelerande bil och en vibrernade högtalare är av helt olika art. Det ena är att betrakta som ett statiskt lastfall, det andra som ett dynamiskt.

meanmachine skrev: Om så upplever därför många spikes som bättre för basen på grund av att det svarar lite bättre.

Dom upplever att basen blir bättre för att högtalaren (alltså hela lådan) vibrerar mer i vissa frekvensområden.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-04-15 11:30

Smack skrev:
petersteindl skrev:
Smack, du fantiserar och spekulerar i saker som du inte har en aning om. Det brukar oftast bli fel och du är inget undantag.

Bild

Varje färg indikerar sin specifika belastning och den mäts i N/mm2. Då kan man räkna ut arean på foten för given vikt. Vill man dessutom ha en given area så får man välja olika belastningsgrad och de har olika färg.

Det är en stor fabrik som tillverkar dessa och det används inom industrin som dämpare/fjädrare för olika saker och i olika miljöer.

Dessutom skall den hålla för belastning i många år och inte ändra egenskaper och inte tryckas ihop.
Dessa parametrar skall ha snäva toleranser och definieras i DIN normer hur de skall mätas.

Mechanical loss factor
Rebound elasticity
Compression set
Static shear modulus
Dynamic shear modulus
Abrasion
Operating temperature
Thermal conductivity
Flammability

Om du tror att det är en dussinprodukt så tror du åt skogen fel. produkten och tillverkaren är alltigenom seriös. Det är en av marknadens bättre industriprodukter på området. Det är ett fjädrande material med relativt hög inre dämpning. Materialet används där kraven är höga för vibrationsdämpning och stomljudsisolering.

MvH
Peter

1. Jag tror tills någon sagt något annat att den där färgkartan kunde gjorts helt svart med olika artikelnummer för varje platta istället. Om inte, varför? Ingenjörer tänker inte direkt som konsumenter gör det vet vi nog alla.. Man prioriterar alltid funktion framför form även om det går att kombinera dom båda.
[/b]

Färgskalan är ju ett mycket tydligare, och enklare sätt att urskilja de olika varianterna av dämpmaterialet.
Du jobbar inte inom produktutveckling va? Ingenjörer sköter idag, i många fall, både formgivning och konstruktion av produkter. Detta gäller både industriprodukter såväl som konsumentprodukter. Dina kategoriska uttalanden visar bara med all önskvärd tydlighet att du inte vet vad du snackar om.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-04-15 11:34

Max_Headroom skrev:
meanmachine skrev:Kan det då således vara att en högtalare som dämpas tappar effekt i konrörelser?

Nej. Fallen med en accelerande bil och en vibrernade högtalare är av helt olika art. Det ena är att betrakta som ett statiskt lastfall, det andra som ett dynamiskt.

meanmachine skrev: Om så upplever därför många spikes som bättre för basen på grund av att det svarar lite bättre.

Dom upplever att basen blir bättre för att högtalaren (alltså hela lådan) vibrerar mer i vissa frekvensområden.

Där förstår jag inte skillnaderna alls faktiskt. Högtalaren är reaktiv och flyttar energi i rummet och speciellt basen kan vara enormt kraftig.

min lilla Sunfire-bas tog regelrätta promenader i rummet när det gick bas i film. Det kan ju inte vara statisk energi?

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
Smack

Inläggav Smack » 2012-04-15 11:42

UnholyRishna skrev:
Smack skrev:
petersteindl skrev:

Bild

Mechanical loss factor
Rebound elasticity
Compression set
Static shear modulus
Dynamic shear modulus
Abrasion
Operating temperature
Thermal conductivity
Flammability

MvH
Peter

[/b]

Färgskalan är ju ett mycket tydligare, och enklare sätt att urskilja de olika varianterna av dämpmaterialet.
Du jobbar inte inom produktutveckling va? Ingenjörer sköter idag, i många fall, både formgivning och konstruktion av produkter. Detta gäller både industriprodukter såväl som konsumentprodukter. Dina kategoriska uttalanden visar bara med all önskvärd tydlighet att du inte vet vad du snackar om.

Ok, dags för påhoppen. Man tackar. Jag har bara efterfrågat fakta men får ingen. Då kör vi vidare då.

Så du tror på fullaste allvar att en maskin/elektroingenjör eller liknande kan sköta formgivning på konsumentprodukter? När jag pratar konsumentprodukt menar jag inte att det säljs via en hemsida och man har 2000 köp per år. Jag snackar volymer på 1 000 000 och uppåt. I 9 fall av 10 får du vara glad om ingenjören kan fylla i ett Glad Påsk papper utan att det ser ut som en 10 åring klottrat på det.. Du har helt uppenbart inte förstått vad formgivning innebär eller hur mycket talang det krävs för det. Tror du Nokia Lumia 800 ritades av killen som drog upp schemat för TX delen eller?

Herregud.. Det företaget som jobbar med enbart ingenjörer utan ett öga för design kommer aldrig nå kommersiell framgång. Kanske framgång i kretsar som dessa men aldrig längre. Vi kanske kan låta ingenjören ta hand om ekonomin på företagen med. Perfekt. Ingenjören kan lösa allt. Ingenjör fur alle.

Du påstår också att färgskalan är grym så man kan hålla isär de olika egenskaperna. Kom igen.. Ska pappa hålla mig i handen när jag går på toa med? Det är och förblir ett föråldrat tankesätt så till vida färgkodningen inte är ett krav för produktens funktion och egenskaper.

PS: Jag är produktchef och ingenjör. Om det nu tillför diskussionen något för översittare som dig.

Klar med denna tråd.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-15 11:56

Klart som korvspad att produkten har andra användningsområden än att vara kontaktyta mellan högtalare och underlag.

Produkten används där det är vässentligt att rätt typ används, men där färgsättningen saknar betydelse. Färgsättningen är för att undvika fel eftersom när produkten väl är på plats är det vansinnigt kostsamt att upptäcka att man använt fel typ. Det får helt enkelt inte ske!

Det som Sonic Design gjort är att anpassa produkten till ändamålet högtalarfot. Om det stämmer som jag hört, så såldes produkten med mässingshållare som dolde kuddarna i början, men intresset var litet för att betala merkostnaden.

Jag skulle tro att prduktens omsättning i kronor räknat inte är tillräcklig för att få produkten tillverkad i egna färger (med tillhörande separat produktionslina). Det är helt omöjlig företagsekonomisk.

Annars håller jag med Smack, det är fullt möjligt att det skulle säljas fler om de kunde fås i svart färg, men jag utgår från att det gjorts en bedömningar och kalkyleringar som visar på att investering av det slaget är alltför riskfyllt.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2012-04-15 11:59

Smack skrev:
UnholyRishna skrev:
Smack skrev:
petersteindl skrev:

Bild

Mechanical loss factor
Rebound elasticity
Compression set
Static shear modulus
Dynamic shear modulus
Abrasion
Operating temperature
Thermal conductivity
Flammability

MvH
Peter

[/b]

Ok, dags för påhoppen. Man tackar. Jag har bara efterfrågat fakta men får ingen. Då kör vi vidare då.

Så du tror på fullaste allvar att en maskin/elektroingenjör eller liknande kan sköta formgivning på konsumentprodukter? När jag pratar konsumentprodukt menar jag inte att det säljs via en hemsida och man har 2000 köp per år. Jag snackar volymer på 1 000 000 och uppåt.

1. Herregud.. Det företaget som jobbar med enbart ingenjörer utan ett öga för design kommer aldrig nå kommersiell framgång. Kanske framgång i kretsar som dessa men aldrig längre. Vi kanske kan låta ingenjören ta hand om ekonomin på företagen med. Perfekt. Ingenjören kan lösa allt. Ingenjör fur alle.

2. Du påstår också att färgskalan är grym så man kan hålla isär de olika egenskaperna. Kom igen.. Ska pappa hålla mig i handen när jag går på toa med? Det är och förblir ett föråldrat tankesätt så till vida färgkodningen inte är ett krav för produktens funktion och egenskaper.

3. PS: Jag är produktchef och ingenjör. Om det nu tillför diskussionen något för översittare som dig. Men kör man hockeyfrilla 2012 så förstår jag att man tror ingenjören kan fixa rubbet. Lycka till.

Klar med denna tråd.

1. Jag har jobbat på företag där det suttit både ingenjörer och annat folk på designavdelningarna. Bara för att man är ingenjör betyder det inte att man är värdelös på design. Det finns olika typer av människor och vissa som är duktiga formgivare väljer att läsa till ingenjörer ändå. Tja, duger Nokia som exempel, eller de var för små för 5 år sedan för att kvala in, eller fd SonyEricsson kanske?
Nä varför ska ingenjörer ta hand om ekonomin? Och vem har påstått att alla ingenjörer kan allt?? Det finns ingen anledning för dig att dra saker och ting till sin spets, det blir bara löjligt.

2. Nej det är sant att färgkodningen inte är ett krav för funktion och egenskaper för produkten. Men tillverkaren (som säkerligen tillverkar mycket stora volymer till en stor och varierad kundgrupp) har valt detta som det smidigaste sättet, och fram tills att en stor del av kunderna anser att detta är ett problem, så kommer de nog att fortsätta med sin färgkodning.

3. Grattis! Tur att man inte behöver jobba med dig då med tanke på vilken kategorisk syn du verkar ha på människor.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2012-04-15 12:01

Det var verkligen inte min avsikt att på något sätt förlänga eller deltaga i en debatt omkring hur spikes fungerar i systemet rent fysikaliskt. Tråden har dock ändå fungerat som läsning. Det rent fysikaliska bedömmer jag är helt tillräckligt bearbetad. Det torde dock vara så att beroende på golv m m så blir det resonanta resultatet lite olika. Det ingenjörsmässiga verkar vara tillräckligt utrett vilket vi som inte är tekniska fysiker borde inse. Detta är inte detsamma såsom det audiofila är kristallklart. För den som har en helt transparant filosofi är valet säkert självklart. Men för mig som förhåller mig relativt fritt och glatt gör olika avvikelser från den vanliga resan på detta fora är det annorlunda.

Vad gäller MArtin Logan finns det i dess historia verkligen enskilda modeller som har haft en mjuk koppling inbyggd. Min förra modell hade en gjuten tung metallchassi som högtalarlådan var bultat till med en (1) bult. Mellan hela lådan och "stativet" fanns det en foam. Alltså i konstuktionen fanns det en mjuk barriär. Sedan satte jag på spikes på själva chassit samt dämpade/tyngde det med några kilo gips. I detta fall så tyckte jag att basområdet upplevdes såsom mera i attack. Hade också dämpat/tyngt fronten kring de dubbla 6:orna med flera lager bimuten. Och framförallt genomfört relativt omfattande dämpande och diffuserande åtgärder i rummet. Allt för att försöka skapa den ljudbild som jag vill ha.

Sedan byte av högtalare med identiska specifikationer. Men det var lätt att konstatera vid provlyssningen att det inte var helt utan bekymmer. Kvalitén i basen var inte helt optimalt med mitt sätt att se på saken. Men bestämde mig för att se det som ett problem som skulle gå att förbättra med anpassingar, tweaks och framförallt en ytterligare uppstramning av basen genom mera absortion och diffusion.

Men de nya men begagnade högtalarna (en affär med Akkelis som ju numera har ML) levererades med superspikes. Att ompröva dessa i det läge som var för några månader sedan var inte aktuellt. Min enkla antagande är att de trots allt bidrar till en subjektivt tydligare bas men inte genom att de bidrar till "transparans".

Har sedan bytet av högtalarna gjort en riktigt stor mängd justeringar alltifrån att med hjälp av medlemmar i detta fora mäta in lyssningspostionen och sedan själv lyssna/mäta in högtalarnas position, byggt om soffan så att den bättre bidrar till både diffusion och absortion speciellt iom upplevda problemomåden o s v o s v.

Nu blev detta långt. Men en berättelse som visar hur jag har valt att arbeta. Alltså där enskildheten prövas subjektivt hur det påverkar och där tankeprocessen kan ha ett enskilt värde under vinterhalvåret.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-04-15 12:03

Smack skrev:Du kan texköpa 20mm foam för 238kr kvm och då från en ÅF. Tänk dig inköpspriserna.. Du får ut ganska många Sonic pluppar från en sådan karta.
http://www.audioequipment.se/flightcase ... plastazote.

Vilka egenskaper har den foamen? Foam kan ju ha väldigt olika egenskaper, inte minst med avseende på långtidsegenskaper.

Getzner Werkstoffe GmbH är väl tillverkaren av materialet om används i SD-fötterna?

Vilket av dessa är det egentligen?

http://www.vibrationsteknik.se/filearch ... erview.pdf

http://www.vibrationsteknik.se/filearch ... erview.pdf

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-04-15 12:07

Angående det tekniska är en sak som är oberett och det är vardagsteknik.

Att bo i en yta med t.ex. barn, fru, hund, vänner och andra tokiga ingorata typer så är det INTE en fördel med SD. Den ostadiga SD-foten inbjuder till instabilitet och gör att en påspringninge lätt förvandlar ett besök till en tragedi.

Jag tror som en del att tillverkare är mer gemnomtänkta än många här ger dem cred för.

Genom att ha en väl dämpad låda med olika skikt, sandfyllning etc så har man redan dämpat bra och en spike ger såväl estetik som funktionalitet till vardagen.

En SD fot slår alltså i många fall in en öppen dörr och som en downside så får man ostadiga högtalare.

Jag upplever alltså störst skillnad mellan högtalare som är relativt lågt dämpade från start som enklare högtalare. Här känner jag att SD-foten gör mest skillnad med att dämpa.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-15 12:13

:roll:
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-04-15 12:14

MagnusÖstberg skrev::roll:

Bara för att du berett dig illa hela veckan behöver du inte fortsätta? Eller? :)

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-15 12:19

Smack skrev:1. Jag tror tills någon sagt något annat att den där färgkartan kunde gjorts helt svart med olika artikelnummer för varje platta istället. Om inte, varför? Ingenjörer tänker inte direkt som konsumenter gör det vet vi nog alla.. Man prioriterar alltid funktion framför form även om det går att kombinera dom båda.

För att de som är de största kunderna, dvs. andra företag (som inte är konsumenter) som använder produkten, skall kunna ha en säker hantering av de olika material. Foamet är avsett för industriproduktion där utseendet är av underordnad betydelse, men rationell och säker hantering är desto viktigare. Färgmärkningen är en anpassning till vad marknaden vill ha. Sonic Designs efterfrågan för konsumentmarknaden är en droppe i havet.
Smack skrev:2. Har SD utvecklat detta material från scratch eller är det en off the shelf dvs de sitter inte på något unikt och vem som helst kan gå in och göra detsamma.

Det är off-the-shelf. Däremot är ju inte applikationen det. Man måste alltså anpassa, produktifiera och marknadföra.
Smack skrev:I.ö säger ju också att det är en teknisk komponent. Ja det förvånar mig inte alls.... ;-) Men varför inte kommersialisera den lite och göra den mer tillgänglig för fler om det inte förändrar produktens egenskap?

Jag vet inte riktigt vad du menar med "kommersialisera". Om du menar "anpassa till marknaden" så är det nog gjort så långt som förutsättningarna tillåter, dvs. tillgång på material och Sonic Designs resurser. Om någon annan tror att man kan göra det bättre och har lust och ork är det ju fritt fram. Men på 20 år har ingen gjort det. Man kan ju misstänka att det är inte någon slump. Omfattningen är inte större än att det kan skötas av ett par personer på deltid.
Smack skrev:Att färgsätta motstånd hade ju ett syfte som iofs försvunnit för länge sedan (man färgsätter inte motstånd för tex surface mounting idag. De är svarta, eller svarta) och konsumenten behövde aldrig se dom.

Det är inte riktigt rättvisande jämförelse. Färgmärkningen är framtagen för människor som ju länge skötte montering och lödning av hålmonterade komponenter, inte för maskiner. Motstånd är fortfarande kodade men inte på samma sätt som tidigare. Ytmontering av motstånd är främst en utveckling möjliggjorts av maskinell montering och lödning.
Smack skrev:Att färgsätta foam tassar måste ses som enbart irriterande om det inte är ett funktionskrav.

Men det ÄR ett funktionskrav från de som främst använder foamet. Funktionen garanteras bara om man har rätt hårdhet. Ett funktionskrav gäller inte bara när produkten sitter på plats utan gäller även lagerhållning, hantering, montering och service.
Smack skrev:Jag har gärna fel. Men då får man förklara det hur invecklat det än må vara. Tills dess kan de göra dom svarta...om de vill :)

Du är inte den första som ogillar de mer grälla färgerna hos SD-foten om man säger så. Sonic Design verkar ju ha vinlagt sig om att försöka lösa så många viktklasser som möjligt med den nötbruna färgen som ju passar bra till ekparkett och de lite mörkare träslag om är vanliga på högtalare. Ett annat sätt är att måla utsidan av foamet med en permanent marker. Ett tredje är, om man har möjlighet att designa in en SD-fot från början, att försänka foten i låda och eventuellt stativ så att endast några millimeter exponerad fort återstår. Eller köra men en kåpa, men det är ju en ganska dyr lösning.

Grundproblemet är som petersteindl säger att specialbeställda färger skulle innebära så stora batcher att Sonic Design inte kan hantera mängden. Återstår att använda de färger som tillverkaren tillhandahåller som standard. Svårare än så var det inte.

Jo, en sak till. I en marknadsekonomi bygger prissättningen på köparens bedömning av värdet, inte av tillverkningskostnaden (mer än indirekt). Den som inte tycker det är värt det köper inte, vad än detta kan bero på (inklusive att man tycker att tillverkningskostnaden är för låg i förhållandet ill priset eller att produkten är ful). Det är möjligheten till konkurrens som bestämmer relativpriserna. Om man jämför med alternativen är inte SD-foten uppseendeväckande dyr. Om man ser till den enskilda parametern "mjukhet" är den fortfarande unik vad jag förstår även om alternativ finns, t.ex. från http://www.ljudbalans.se/. Färgerna verkar dock vara i princip lika mysko där och mängden information är mindre.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-04-15 12:20

meanmachine skrev:
Max_Headroom skrev:

Där förstår jag inte skillnaderna alls faktiskt. Högtalaren är reaktiv och flyttar energi i rummet och speciellt basen kan vara enormt kraftig.

min lilla Sunfire-bas tog regelrätta promenader i rummet när det gick bas i film. Det kan ju inte vara statisk energi?

Alltså, i bilen så består kraften av ett moment, som är riktat åt samma håll hela tiden och som kan betraktas som vara någorlunda lika stort hela tiden. Alltså ett lastfall som kan betraktas som statiskt.

En högtalare vibrerar. Kraften går fram och bakåt växelvis. Styrkan varier också krafigt över tid. Ett lastfall som kan betraktas som dynamiskt.

Statiskt lastfall (i bilen dårå) och önskemål: Man vill att all kraft skall ut genom drivaxeln, inte deformera en fjäder (kan vara hjulupphängning och/eller hela chassit). Lössning: Gör fjädern så hård det går (bulta fast bakaxeln och gör chassit vridstyvt som tusan (t.ex. rörram med fackverk)).

Dynamisk lastfall och önskemål: Man vill minska vibrationerna i det hörbara området. Lösning: Ställ den vibrerande saken (högtalaren) på underlag som flyttar systemts resonansfrekvens under det hörbara området. Låg Resonansfrekvensen hänger ihop med fjädringens styvhet. Styv fjäder ger hög frekvens. Alltså bör fjädern vara mjuk. Är man fräck väljer man ett fjädringmaterial med hög inre dämpning när man ändå håller på. Gummi och vissa plaster är bra här. Man kan också bygga med mjuka metallfjädrar och ha en extren dämpning i t.ex. olja, men jag har aldrig sett någon sådan lösning. Materialet som SD-fötterna är gjorda av är idealiskt för ändamålet.
Senast redigerad av Max_Headroom 2012-04-15 12:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-15 12:20

meanmachine skrev:

Bara för att du berett dig illa hela veckan behöver du inte fortsätta? Eller? :)

Är det så konstigt att man blir förvånad när du lägger ett inlägg med massa felaktigheter i som direkt visar att du inte kan ha läst något alls i tråden innan du skriver?

Att svara på ditt inlägg blir ju som att börja om tråden från början, eller rättare sagt som att inget av det du skrivit eller läst från 2007 på det här forumet ackumuleras och tas hänsyn till.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2012-04-15 12:24

meanmachine skrev:

Menade du "betett dig illa" eller? :twisted:

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-04-15 12:25

meanmachine skrev:Genom att ha en väl dämpad låda med olika skikt, sandfyllning etc så har man redan dämpat bra och en spike ger såväl estetik som funktionalitet till vardagen.

Det gör vanliga filttassar man har under möbler också. Man kan köpa en karta sådana på clas i sjön för en sopttstyver.
En tekniskt sett bättre lösning som dessutom.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-04-15 12:28

MagnusÖstberg skrev:Annars håller jag med Smack, det är fullt möjligt att det skulle säljas fler om de kunde fås i svart färg, men jag utgår från att det gjorts en bedömningar och kalkyleringar som visar på att investering av det slaget är alltför riskfyllt.

Vill man ha svarta så kan man köpa SD och spraymåla dom svarta. Inga problem.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-15 12:31

Max_Headroom skrev:
MagnusÖstberg skrev:Annars håller jag med Smack, det är fullt möjligt att det skulle säljas fler om de kunde fås i svart färg, men jag utgår från att det gjorts en bedömningar och kalkyleringar som visar på att investering av det slaget är alltför riskfyllt.

Vill man ha svarta så kan man köpa SD och spraymåla dom svarta. Inga problem.
Osäker på om det är en bra idé utan att påverka funktionen.

Vill man inte ha dem synliga så försänker man dem i botten på lådan eller i en bottenplatta under högtalaren.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-04-15 12:39

MagnusÖstberg skrev:eller i en bottenplatta under högtalaren.

Är du HELT säker på det eller kan det påverka funktionen? Vad händer om man spraymålar plattan i grönt? Eller kan man kanske måla kanterna på kuddarna i med spritpenna utan att basen blir osnabb istället? Snälla svara snarast annars kan jag lite lyssna på min nya specialimporterade platta med omastrad kantonesisk tempelgongong utan att oroa mig, jag klarar inte dettaaaaaaAAAAAAAAAAAAAAAA*

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2012-04-15 12:42

phloam skrev:

Är du HELT säker på det eller kan det påverka funktionen? Vad händer om man spraymålar plattan i grönt? Eller kan man kanske måla kanterna på kuddarna i med spritpenna utan att basen blir osnabb istället? Snälla svara snarast annars kan jag lite lyssna på min nya specialimporterade platta med omastrad kantonesisk tempelgongong utan att oroa mig, jag klarar inte dettaaaaaaAAAAAAAAAAAAAAAA*

:lol:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-04-15 12:44

phloam skrev:

Skulle inte heller sprejmåla SD-fötter, eftersom de kostar en slant, förrän jag har bättre koll på vilket material de är gjorda av. Testa att hälla aceton på frigolit så kan man få en hum om varför man bör vara försiktig.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-04-15 12:47

Note to self: "Aceton påverkar funktionen hos frigolit"

:)

Användarvisningsbild
meanmachine
Don Placebo

Inläggav meanmachine » 2012-04-15 12:57

MagnusÖstberg skrev:
meanmachine skrev:

Är det så konstigt att man blir förvånad när du lägger ett inlägg med massa felaktigheter i som direkt visar att du inte kan ha läst något alls i tråden innan du skriver?

Att svara på ditt inlägg blir ju som att börja om tråden från början, eller rättare sagt som att inget av det du skrivit eller läst från 2007 på det här forumet ackumuleras och tas hänsyn till.

Kan du låta bli och gnälla ett tag. Nu är det andra gången jag ber dig rakt och tydligt att tagga ner lite. Du är som en iller som inte kan ge sig. Du har trampat i skiten och betett dig som ett svin och min respekt för dig är noll. Låte mig va.

Om inte ber jag nån modd be magnus hålla tassarna borta så det slipper bli nått otrevligt.

hifiguru@spray.se

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-04-15 13:03

phloam skrev:

Du kan vara helt lugn, så länge din specialimporterade (det låter exotiskt) platta är konstruerad så att den inte har fysisk kontakte med högtalaren. Det under förutsättning att din högtalare inte har en nedåtriktad port, ty då känns det ju väldigt dumt med en bottenplatta (om den inte ligger an mot golvet och har distanser mellan sig och högtalaren) 8O

Då kanske du skulle specialimporterad fötter till högtalarna som har utrymme nog att dölja SD-fötterna :D

Färgvalet är egalt, men jag rekommenderar alltid självlysande rosa i flourocerande material eftersom det blir så cool effekt när ljuset släcks ;)
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi