Moderator: Redaktörer
petersteindl skrev:
Smack, du fantiserar och spekulerar i saker som du inte har en aning om. Det brukar oftast bli fel och du är inget undantag.
Så här ser en kollektion ut.
Varje färg indikerar sin specifika belastning och den mäts i N/mm2. Då kan man räkna ut arean på foten för given vikt. Vill man dessutom ha en given area så får man välja olika belastningsgrad och de har olika färg.
Det är en stor fabrik som tillverkar dessa och det används inom industrin som dämpare/fjädrare för olika saker och i olika miljöer.
Dämpningen bör vara någorlunda frekvenslinjär och även fjädringen.
Dessutom skall den hålla för belastning i många år och inte ändra egenskaper och inte tryckas ihop.
Dessa parametrar skall ha snäva toleranser och definieras i DIN normer hur de skall mätas.
Mechanical loss factor
Rebound elasticity
Compression set
Static shear modulus
Dynamic shear modulus
Coefficient of friction (steel)
Coefficient of friction (concrete)
Abrasion
Operating temperature
Specific volume resistance
Thermal conductivity
Flammability
Om du tror att det är en dussinprodukt så tror du åt skogen fel. produkten och tillverkaren är alltigenom seriös. Det är en av marknadens bättre industriprodukter på området. Det är ett fjädrande material med relativt hög inre dämpning. Materialet används där kraven är höga för vibrationsdämpning och stomljudsisolering.
Smack, det är bara att gilla läget![]()
![]()
MvH
Peter
meanmachine skrev:Kan det då således vara att en högtalare som dämpas tappar effekt i konrörelser?
meanmachine skrev: Om så upplever därför många spikes som bättre för basen på grund av att det svarar lite bättre.
Smack skrev:petersteindl skrev:
Smack, du fantiserar och spekulerar i saker som du inte har en aning om. Det brukar oftast bli fel och du är inget undantag.
Varje färg indikerar sin specifika belastning och den mäts i N/mm2. Då kan man räkna ut arean på foten för given vikt. Vill man dessutom ha en given area så får man välja olika belastningsgrad och de har olika färg.
Det är en stor fabrik som tillverkar dessa och det används inom industrin som dämpare/fjädrare för olika saker och i olika miljöer.
Dessutom skall den hålla för belastning i många år och inte ändra egenskaper och inte tryckas ihop.
Dessa parametrar skall ha snäva toleranser och definieras i DIN normer hur de skall mätas.
Mechanical loss factor
Rebound elasticity
Compression set
Static shear modulus
Dynamic shear modulus
Abrasion
Operating temperature
Thermal conductivity
Flammability
Om du tror att det är en dussinprodukt så tror du åt skogen fel. produkten och tillverkaren är alltigenom seriös. Det är en av marknadens bättre industriprodukter på området. Det är ett fjädrande material med relativt hög inre dämpning. Materialet används där kraven är höga för vibrationsdämpning och stomljudsisolering.
![]()
MvH
Peter
Nu börjar det leda någon vart.För att tydliggöra vad jag är ute efter.
1. Jag tror tills någon sagt något annat att den där färgkartan kunde gjorts helt svart med olika artikelnummer för varje platta istället. Om inte, varför? Ingenjörer tänker inte direkt som konsumenter gör det vet vi nog alla.. Man prioriterar alltid funktion framför form även om det går att kombinera dom båda.
[/b]
Max_Headroom skrev:meanmachine skrev:Kan det då således vara att en högtalare som dämpas tappar effekt i konrörelser?
Nej. Fallen med en accelerande bil och en vibrernade högtalare är av helt olika art. Det ena är att betrakta som ett statiskt lastfall, det andra som ett dynamiskt.meanmachine skrev: Om så upplever därför många spikes som bättre för basen på grund av att det svarar lite bättre.
Dom upplever att basen blir bättre för att högtalaren (alltså hela lådan) vibrerar mer i vissa frekvensområden.
UnholyRishna skrev:Smack skrev:petersteindl skrev:
Mechanical loss factor
Rebound elasticity
Compression set
Static shear modulus
Dynamic shear modulus
Abrasion
Operating temperature
Thermal conductivity
Flammability
![]()
MvH
Peter
1. Jag tror tills någon sagt något annat att den där färgkartan kunde gjorts helt svart med olika artikelnummer för varje platta istället. Om inte, varför? Ingenjörer tänker inte direkt som konsumenter gör det vet vi nog alla.. Man prioriterar alltid funktion framför form även om det går att kombinera dom båda.
[/b]
Färgskalan är ju ett mycket tydligare, och enklare sätt att urskilja de olika varianterna av dämpmaterialet.
Du jobbar inte inom produktutveckling va? Ingenjörer sköter idag, i många fall, både formgivning och konstruktion av produkter. Detta gäller både industriprodukter såväl som konsumentprodukter. Dina kategoriska uttalanden visar bara med all önskvärd tydlighet att du inte vet vad du snackar om.
Smack skrev:UnholyRishna skrev:Smack skrev:petersteindl skrev:
Mechanical loss factor
Rebound elasticity
Compression set
Static shear modulus
Dynamic shear modulus
Abrasion
Operating temperature
Thermal conductivity
Flammability
![]()
MvH
Peter
[/b]
Färgskalan är ju ett mycket tydligare, och enklare sätt att urskilja de olika varianterna av dämpmaterialet.
Du jobbar inte inom produktutveckling va? Ingenjörer sköter idag, i många fall, både formgivning och konstruktion av produkter. Detta gäller både industriprodukter såväl som konsumentprodukter. Dina kategoriska uttalanden visar bara med all önskvärd tydlighet att du inte vet vad du snackar om.
Ok, dags för påhoppen. Man tackar. Jag har bara efterfrågat fakta men får ingen. Då kör vi vidare då.
Så du tror på fullaste allvar att en maskin/elektroingenjör eller liknande kan sköta formgivning på konsumentprodukter? När jag pratar konsumentprodukt menar jag inte att det säljs via en hemsida och man har 2000 köp per år. Jag snackar volymer på 1 000 000 och uppåt.
1. Herregud.. Det företaget som jobbar med enbart ingenjörer utan ett öga för design kommer aldrig nå kommersiell framgång. Kanske framgång i kretsar som dessa men aldrig längre. Vi kanske kan låta ingenjören ta hand om ekonomin på företagen med. Perfekt. Ingenjören kan lösa allt. Ingenjör fur alle.
2. Du påstår också att färgskalan är grym så man kan hålla isär de olika egenskaperna. Kom igen.. Ska pappa hålla mig i handen när jag går på toa med? Det är och förblir ett föråldrat tankesätt så till vida färgkodningen inte är ett krav för produktens funktion och egenskaper.
3. PS: Jag är produktchef och ingenjör. Om det nu tillför diskussionen något för översittare som dig. Men kör man hockeyfrilla 2012 så förstår jag att man tror ingenjören kan fixa rubbet. Lycka till.
Klar med denna tråd.
Smack skrev:Du kan texköpa 20mm foam för 238kr kvm och då från en ÅF. Tänk dig inköpspriserna.. Du får ut ganska många Sonic pluppar från en sådan karta.
http://www.audioequipment.se/flightcase ... plastazote.
MagnusÖstberg skrev::roll:
Smack skrev:1. Jag tror tills någon sagt något annat att den där färgkartan kunde gjorts helt svart med olika artikelnummer för varje platta istället. Om inte, varför? Ingenjörer tänker inte direkt som konsumenter gör det vet vi nog alla.. Man prioriterar alltid funktion framför form även om det går att kombinera dom båda.
Smack skrev:2. Har SD utvecklat detta material från scratch eller är det en off the shelf dvs de sitter inte på något unikt och vem som helst kan gå in och göra detsamma.
Smack skrev:I.ö säger ju också att det är en teknisk komponent. Ja det förvånar mig inte alls....Men varför inte kommersialisera den lite och göra den mer tillgänglig för fler om det inte förändrar produktens egenskap?
Smack skrev:Att färgsätta motstånd hade ju ett syfte som iofs försvunnit för länge sedan (man färgsätter inte motstånd för tex surface mounting idag. De är svarta, eller svarta) och konsumenten behövde aldrig se dom.
Smack skrev:Att färgsätta foam tassar måste ses som enbart irriterande om det inte är ett funktionskrav.
Smack skrev:Jag har gärna fel. Men då får man förklara det hur invecklat det än må vara. Tills dess kan de göra dom svarta...om de vill
meanmachine skrev:Max_Headroom skrev:meanmachine skrev:Kan det då således vara att en högtalare som dämpas tappar effekt i konrörelser?
Nej. Fallen med en accelerande bil och en vibrernade högtalare är av helt olika art. Det ena är att betrakta som ett statiskt lastfall, det andra som ett dynamiskt.meanmachine skrev: Om så upplever därför många spikes som bättre för basen på grund av att det svarar lite bättre.
Dom upplever att basen blir bättre för att högtalaren (alltså hela lådan) vibrerar mer i vissa frekvensområden.
Där förstår jag inte skillnaderna alls faktiskt. Högtalaren är reaktiv och flyttar energi i rummet och speciellt basen kan vara enormt kraftig.
min lilla Sunfire-bas tog regelrätta promenader i rummet när det gick bas i film. Det kan ju inte vara statisk energi?
meanmachine skrev:MagnusÖstberg skrev::roll:
Bara för att du berett dig illa hela veckan behöver du inte fortsätta? Eller?
meanmachine skrev:MagnusÖstberg skrev::roll:
meanmachine skrev:Genom att ha en väl dämpad låda med olika skikt, sandfyllning etc så har man redan dämpat bra och en spike ger såväl estetik som funktionalitet till vardagen.
MagnusÖstberg skrev:Annars håller jag med Smack, det är fullt möjligt att det skulle säljas fler om de kunde fås i svart färg, men jag utgår från att det gjorts en bedömningar och kalkyleringar som visar på att investering av det slaget är alltför riskfyllt.
Osäker på om det är en bra idé utan att påverka funktionen.Max_Headroom skrev:MagnusÖstberg skrev:Annars håller jag med Smack, det är fullt möjligt att det skulle säljas fler om de kunde fås i svart färg, men jag utgår från att det gjorts en bedömningar och kalkyleringar som visar på att investering av det slaget är alltför riskfyllt.
Vill man ha svarta så kan man köpa SD och spraymåla dom svarta. Inga problem.
MagnusÖstberg skrev:eller i en bottenplatta under högtalaren.
phloam skrev:MagnusÖstberg skrev:eller i en bottenplatta under högtalaren.
Är du HELT säker på det eller kan det påverka funktionen? Vad händer om man spraymålar plattan i grönt? Eller kan man kanske måla kanterna på kuddarna i med spritpenna utan att basen blir osnabb istället? Snälla svara snarast annars kan jag lite lyssna på min nya specialimporterade platta med omastrad kantonesisk tempelgongong utan att oroa mig, jag klarar inte dettaaaaaaAAAAAAAAAAAAAAAA*
Är du HELT säker på det eller kan det påverka funktionen? Vad händer om man spraymålar plattan i grönt? Eller kan man kanske måla kanterna på kuddarna i med spritpenna utan att basen blir osnabb istället? Snälla svara snarast annars kan jag lite lyssna på min nya specialimporterade platta med omastrad kantonesisk tempelgongong utan att oroa mig, jag klarar inte dettaaaaaaAAAAAAAAAAAAAAAA*
MagnusÖstberg skrev:meanmachine skrev:MagnusÖstberg skrev::roll:
Är det så konstigt att man blir förvånad när du lägger ett inlägg med massa felaktigheter i som direkt visar att du inte kan ha läst något alls i tråden innan du skriver?
Att svara på ditt inlägg blir ju som att börja om tråden från början, eller rättare sagt som att inget av det du skrivit eller läst från 2007 på det här forumet ackumuleras och tas hänsyn till.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster