2013 High End Munich

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2013-05-15 10:24

Nattlorden skrev:
Alexi skrev:Jag fattar inte vitsen med 20kWx6 för hifibruk och det i klass-A 8). Men om vi struntar i den aspekten, vad gör man med all värme den kommer producera, det räcker ju för att värma upp en mindre stad en kall vinter...

Jag tror det var University of Manchester som byggde ett hus runt sin gamla stordator och nyttjade spillvärmen. Det kom man inte ihåg när den sen skrotades däremot....

På ett ställe där jag var i Norge användes spillvärmen från ett företags serverhallar för att torka ved :lol:

För övrigt måste jag tillstå att jag har svårt för tysk design. Det är liksom lite för mycket och för kantigt! Påminner mig om att gå omkring på XXL-lutz

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-05-15 11:08

PappaBas skrev:
Nattlorden skrev:
Alexi skrev:Jag fattar inte vitsen med 20kWx6 för hifibruk och det i klass-A 8). Men om vi struntar i den aspekten, vad gör man med all värme den kommer producera, det räcker ju för att värma upp en mindre stad en kall vinter...

Jag tror det var University of Manchester som byggde ett hus runt sin gamla stordator och nyttjade spillvärmen. Det kom man inte ihåg när den sen skrotades däremot....

På ett ställe där jag var i Norge användes spillvärmen från ett företags serverhallar för att torka ved :lol:

För övrigt måste jag tillstå att jag har svårt för tysk design. Det är liksom lite för mycket och för kantigt! Påminner mig om att gå omkring på XXL-lutz

Tror det är företag från hela världen. Jag tror inte det är tysk estetik, jag skulle snarare kalla det hiffi-estetik.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-05-15 11:45

Beakungen skrev:Mina favoriter var iaf,

Totems nya - Rent snyggt ljud med en sådan botten att det var löjligt. Även lilla stativaren flyttade stora mängder luft för storleken. Djupt imponerande.

Var det golvaren de visade i Stockholm för ca 70.000 eller har det kommit någon ny?
Håller med om att mycket på mässorna är så löjligt dyrt att det inte går att ta seriöst.

bassman skrev: men det finns så mycket konstigt eller oväntat att se på mässan. Kvinnor som sitter och diggar och tar bilder på apparater T.ex. Sånt ser man inte här hemma :D 8)

Är dom inhyrda kanske? :D Det låter helt overkligt med tanke på hur det ser ut på svenska HiFi-mässor.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2013-05-15 12:00

Beakungen skrev:
bassman skrev:

Hehe 20kW*6 gör inte någon större nytta. Men där stod den där besten på 1500kg och spelade på ett par tvåvägs-golvare..

Varför bygger man en sån best.. Kanske för att man kan. :D

Coolt att du lagt in bilder Beakungen, jag kommer med lite jag också vad det lider..

Det jag reflekterade över på många ställen var den totala avsaknaden av ljudbild, satt man i mitten kunde det funka men oftast kantrade hela kalaset och där satt man och lyssnade på 1 st högtalare :roll:

ps. du hade ju kunnat skicka ett PM så hade vi kunnat dra en bira på mässan och språka lite :)

Fan missade jag att de spelade på den?

Hade varit kusligt roligt och fråga om de kunde dra på lite :mrgreen:

Man undrar ju hur den volymkontrollen är utformad. Jobbig om man råkar spränga hela högtalaren i ett eldhav när man försöker höja volymen

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2013-05-15 12:37

Beakungen: Glömde att tacka för bilderna förut. Nu kan jag även tacka för lite skrivna intryck. Tack. :)
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-05-15 12:40

shifts skrev:Beakungen: Glömde att tacka för bilderna förut. Nu kan jag även tacka för lite skrivna intryck. Tack. :)

+1 till alla som lägger ut bilder.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-05-15 12:56

PappaBas skrev:För övrigt måste jag tillstå att jag har svårt för tysk design. Det är liksom lite för mycket och för kantigt! Påminner mig om att gå omkring på XXL-lutz

För mycket och för svulstigt kanske. Det ska liksom synas att det är svindyrt.

Snyggast hittills
Bild

/ B

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2013-05-17 23:17

Panelguy skrev:
Beakungen skrev:Mina favoriter var iaf,

Totems nya - Rent snyggt ljud med en sådan botten att det var löjligt. Även lilla stativaren flyttade stora mängder luft för storleken. Djupt imponerande.

Var det golvaren de visade i Stockholm för ca 70.000 eller har det kommit någon ny?
Håller med om att mycket på mässorna är så löjligt dyrt att det inte går att ta seriöst.

bassman skrev: men det finns så mycket konstigt eller oväntat att se på mässan. Kvinnor som sitter och diggar och tar bilder på apparater T.ex. Sånt ser man inte här hemma :D 8)

Är dom inhyrda kanske? :D Det låter helt overkligt med tanke på hur det ser ut på svenska HiFi-mässor.

Bra fråga vilken som visades i sthlm. Det var iaf denna som kördes på mässan i tyskland Totem

Föregående

Återgå till Generellt om hifi