Ny mikrofon från Line Audio?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-12-27 19:21

Vår kompis Flint som dyker här då och då, har nyligen införskaffat en OM1. Hade skickade mig en inspelning och det lät riktigt trevligt.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-27 23:08

Piotr skrev:Jag har mätt på fyra st CM3 och fyra st OM1.

Samtliga ligger inom en dB avvikelse från Earthworks QTC40/50.

Avvikelsen on axis mellan exemplaren ligger typiskt inom +/-0.25dB för OM1 och +/-0.5dB för CM3.

OM1 är i min mening mao. helt klart lämpad för mät på högtalare och rum.

Avvikelser från absolut linjäritet (om vi litar på EW som ref.) är små med lugna förlopp och en mer linjär mikrofon har knappast något värde för avancerat hobbybruk och knappt för merparten av professionellt arbete heller.

Skall förtydliga att ovanstående gäller ovan 400Hz sisådär. Kommer att komplettera med mätningar <400Hz när tid finnes.

Om pengar inte är en faktor håller jag mikrofoner från B&K (och liknande företag som GRAS, Gefell) som ett förstahandsval, därefter Earthworks TC/QTC/MP serier och sedan OM1.

OM1 ger i de flesta fall tillräckligt bra resultat och kostar 1000kr. EW's alternativ 4000-15000kr och en mick från B&K med strömförsörjning landar väl på +20000kr.

Har gjort lite enkla distortionsmätningar (blandton med dubbla diskanter) tidigare på CM3 och de är endast marginellt sämre än Earthworks och Sennheisers toppmodeller och klart bättre än något som Behringers ECM8000.

Har också mätt på den Line Audio MP8 som jag har och den mäter precis lika bra som spec från Line Audio anger.

Mao. är Line Audio att lita på när det gäller faktisk prestanda och hur produkterna specas.

Tumme upp för Roger och hans fina produkter!

/Peter

Tack för bra info!
Bikinitider

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-27 23:09

RogerGustavsson skrev:Vår kompis Flint som dyker här då och då, har nyligen införskaffat en OM1. Hade skickade mig en inspelning och det lät riktigt trevligt.

Coolt, fråga flint vad han tycker om om1 som mätmik
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-12-28 10:01

celef skrev:
RogerGustavsson skrev:Vår kompis Flint som dyker här då och då, har nyligen införskaffat en OM1. Hade skickade mig en inspelning och det lät riktigt trevligt.

Jo, det har han tänkt använda den till.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-12-28 13:23

RogerGustavsson skrev:
celef skrev:

Jo, det har han tänkt använda den till.

Tack då vet jag
Bikinitider

Användarvisningsbild
sammel

Har också köpt en OM1:a

Inläggav sammel » 2014-03-08 19:12

Tycker att den mäter kanonfint,hade en beringer som gick sönder så jag ville ha en annan, efter rekomendationerna här på forumet valde jag OM1,den är ju även kanon vad gäller ljudtryckstålighet, så den bör ju även gå att använda som ljudtrycksmätare på ganska hyfst högljudda konsärer utan att må för dåligt, bara man inte rågar tappa in den i basreflexhålet i någon av subblådorna :)

Förresten kalibreringsfil behövs ju inte eftersom micken har tillräckligt bra frekvensgång,hur är det då med känsligheten,är den också också hyfsat repeterbar (8 mv/pa) så att man kan skriva in värdet i mätprogrammet för att få absolut spl-nivå på mätningarna?

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2014-03-26 01:31

Vilken fin mikrofon! Jag blev helt lycklig idag när jag hörde lite av vad den kan!
(bara amatörmässig uppställning med en Zoom H4n)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
jockewe

Re: Ny mikrofon från Line Audio?

Inläggav jockewe » 2014-05-04 00:46

En FUL fråga; jag leker lite med en plugin från Antares (i LogicProX) som heter Mic Mod EFX
Vilken av nedanstående 'tror' ni OM1 liknar mest? En gissning är Earthworks QTC1?

AEA R44C
AKG C12A; C414; C414B/ULS Limited Edition Gold; C414B/ULS Modified by Audio Upgrades; 460B/CK61-ULS; D112; C1000S; D790; C3000; C4000B; C 12 VR; C414 EB; C535 EB; The Tube; D1; Solidtube; D5; Perception 120; Perception 220
Alesis AM61
Audio-Technica ATM11; AMT25; ATM31; AT813A; AT853Rx; AT3525; AT4047/SV; AT4033a/SM; AT4050; AT4055; AT4060; AT4051; AT2020;
Audix D4; OM2; OM3-xb; OM5; SCX1; CX111; OM-6; D-1; SCX-one
B&K 4007
Behringer Ultravoice ECM 8000; Ultravoice XM8500
beyerdynamic M-500; M-500 Limited Edition Classic; MC-834; CK-703
Blue Bluebird; Blueberry; Mouse; The Bottle
Brauner VM1; Valvet
CAD Equitek E100; Equitek E200; Equitek E350; C400s; VSM1; 95Ni
Coles 4038
Earthworks Z30x; TC30K; QTC1
ElectroVoice N/D357; PL20 RE55; RE15; N/D868; N/D767A
Groove Tubes MD-1
Langevin CR-3A
Lawson L47MP
Manley Labs Reference Gold
Marshall MXL 2001P; MXL 2003
MicroTech Gefell UM 800
Neumann U47; U 87; U 87 70th Anniversary Gold Edition; M 149; TLM 193; KM 184; TLM103; U 89i
Oktava MC-012; MK-219; MK-319
RCA BK5A
Rode NT1; NT2; NTV
Royer R-121
Sennheiser MD421; MD441; E609; E835S; K6-ME64
Shure Beta 52; Beta 57A; Beta 58; Beta 87A; Beta 98D/S; SM7A; SM57; SM58; SM81; SM98A; KSM32; VP88
Sony C37P; C48; C800G
Soundelux U95S
Tannoy Large Vintage Ribbon; Small Vintage Ribbon

Vill tillägga att OM1 låter riktigt, riktigt bra som den är, så det är inte därför jag testar emuleringar...
- - -

Användarvisningsbild
DanNorman

Inläggav DanNorman » 2014-05-04 01:09

Välj en rundtagande mätmick, typ ECM800, BK4007 eller QTC1.
Medlem på forumet Faktiskt.se sedan sept 26, 2006.
Man skall inte krångla till saker i onödan; går det att lösa med hydraulik så är det oftast enklast. © Phon
Driver Södertälje Specialsnickeri AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-05-04 01:17

Nu när tråden hoppade upp igen vill jag delge er alla att jag har börjat använda CM3 och OM1 rätt mycket när jag föreläser om mikrofoner just för att de beter sig så nära det ideala. Jag demonstrerar hur olika mycket man hör av rummet på olika avstånd, det gör jag med två OM1or på olika avstånd.
Jag demonstrerar att CM3an undertrycker rummet mer än OM1, och det låter sig göras på 30 cm avstånd eftersom mikrofonerna där är så klangligt lika. Och så demar jag proximity med OM1 och CM3 på 5 cm avstånd.

Demonstrationerna blir mycket tydliga, just eftersom mikarna är så tonkurveraka (OM1 genomgående, CM3 på 30 cm).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-05-04 03:33

Jag förstår inte problemet? Det är väl bara att köpa Line Audio miken! Köp även mikrofonförstärkaren från Line Audio!

Jag har Earthworks mätmik och Line Audio mikförstärkare. Jag kan inte hitta någon invändning för de ändamål jag använder produkterna.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2014-05-05 09:17

Bara för att undvika missförstånd så har jag köpt två stycken OM1 som jag använder många timmar dagligen sen i slutet av mars.

Eftersom jag inte har så mycket råd för mikar så 'leker' jag med ett emuleringsprogram (rätt struligt sådant!!!) för att höra hur andra mer klassiskt använda mikar färgar... Än så länge inte imponerad, däremot impad av OM1!

Fiolen på ca 35cm och ett reverb som heter "nice hall" på ca 20% låter faktiskt mumma, men konstigt nog lite basfattigt - kanske beror det på rummet helt enkelt (ganska dämpat sovrum/övningsrum)
- - -

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-05 09:48

DanNorman skrev:Välj en rundtagande mätmick, typ ECM800, BK4007 eller QTC1.

OM1 ÄR en rundtagande mätmick, typ ECM800, BK4007 eller QTC1. ;)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-05-05 11:30

jockewe skrev:Fiolen på ca 35cm och ett reverb som heter "nice hall" på ca 20% låter faktiskt mumma, men konstigt nog lite basfattigt - kanske beror det på rummet helt enkelt (ganska dämpat sovrum/övningsrum)

Fast på det avståndet blir det väl inte så mycket rum med på inspelningen? Tycker det blir knas när man spelar in fiol i "vanligt" rum. Vill gärna att rummet har lite mera takhöjd och att efterklangen är lite längre. Är dock ingen expert utan vanlig lekman....

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-05-05 17:49

jockewe skrev:Bara för att undvika missförstånd så har jag köpt två stycken OM1 som jag använder många timmar dagligen sen i slutet av mars.

Eftersom jag inte har så mycket råd för mikar så 'leker' jag med ett emuleringsprogram (rätt struligt sådant!!!) för att höra hur andra mer klassiskt använda mikar färgar... Än så länge inte imponerad, däremot impad av OM1!

Fiolen på ca 35cm och ett reverb som heter "nice hall" på ca 20% låter faktiskt mumma, men konstigt nog lite basfattigt - kanske beror det på rummet helt enkelt (ganska dämpat sovrum/övningsrum)

Ok, givet att programmet gör rätt så borde du ha möjlighet att jämföra före / efter mikrofonen. Tycker du då att OM1 gör signalen ljusare? Eller blir signalen ljusare jämfört med andra mikrofonemuleringar?

Hur är fiolen mikad (i vilken riktning?) Fioler strålar väldigt olika i olika riktningar.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2014-05-05 22:25

Svante skrev:
jockewe skrev:Bara för att undvika missförstånd så har jag köpt två stycken OM1 som jag använder många timmar dagligen sen i slutet av mars.

Ok, givet att programmet gör rätt så borde du ha möjlighet att jämföra före / efter mikrofonen. Tycker du då att OM1 gör signalen ljusare? Eller blir signalen ljusare jämfört med andra mikrofonemuleringar?

Hur är fiolen mikad (i vilken riktning?) Fioler strålar väldigt olika i olika riktningar.

Kortfattat så tycker jag helt enkelt om OM1!!! Anledningen till att jag använder dem är för att spara hörseln, jag spelar med Inears och helt enkelt något sänkt ljudtryck i öronen.
Mikarna sitter ca 35 cm över, något framför fiolen. Här följer tre hemska ljudfiler (från en notläsning... Illa spelat)
Nu strular Logic för mig också, En massa skräpartefakter i efterklang och skumma ljuddist...
1) Som det är (den hemska sanningen) http://www.canit.se/~jw.nm/Bounce.aif
2) Så som jag övar med http://www.canit.se/~jw.nm/Bounce%20OM1%20Akustik.aif
3) Emulerad Neuman U89i http://www.canit.se/~jw.nm/Bounce%20OM1-U89i%20Akustik.aif

Ja, jag vet att det lät illa när jag spelade in, men blir fint på Lördag :)
- - -

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-05-05 22:52

jockewe skrev:
Svante skrev:

Kortfattat så tycker jag helt enkelt om OM1!!! Anledningen till att jag använder dem är för att spara hörseln, jag spelar med Inears och helt enkelt något sänkt ljudtryck i öronen.
Mikarna sitter ca 35 cm över, något framför fiolen. Här följer tre hemska ljudfiler (från en notläsning... Illa spelat)
Nu strular Logic för mig också, En massa skräpartefakter i efterklang och skumma ljuddist...
1) Som det är (den hemska sanningen) http://www.canit.se/~jw.nm/Bounce.aif
2) Så som jag övar med http://www.canit.se/~jw.nm/Bounce%20OM1%20Akustik.aif
3) Emulerad Neuman U89i http://www.canit.se/~jw.nm/Bounce%20OM1-U89i%20Akustik.aif

Ja, jag vet att det lät illa när jag spelade in, men blir fint på Lördag :)

Ok, förstår jag det rätt om:

1. Du spelar in med OM1 ca 35 cm över, något framför fiolen?
2. Du lägger på ett reverb och lyssnar "live" i lurar när du övar för att kunna få ner ljudnivån?
3. Du tyckte att OM1 lät lite ljusa?
4. Du tyckte att Neumann U89i lät lite mörkare?

I sådana fall skulle jag säga att ljusheten beror på att fiolen låter ljust i den riktning som du har valt och att Neumannmiken har en färgning som tar bort lite av den ljusheten.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-05 23:12

Njae, att bara sådär plocka bort inear-lurarna ur ekvationen
går inte.

Tillbaka till skolbänken! ;)

Det man hör beror alltid på summan av ALLT i signalvägen. I
själva verket gäller det inte bara för alla de prylar som finns
i signalvägen och var mikrofonen är placerad, utan även var
ljudkällan är placerad i förhållande till öronen - i detta fall i
dem.

Det gör att man får olika färgning beroende på vilken sorts
projektion man skapar med "produktionen". Utövert det är
det dubiöst att entydigt försöka definiera inear-lurars ton-
kurva.

Den kan bara definieras i jämförelse med samma öron som
lyssnar på något definierbart fjärrljud, och då öron är olika
kommer även inear-lurar att vara det.

Inte för att de ger nämnvärt olika trumhinnetonkurva, utan
för att olika öron ger olika tonkurvetonkurva utan inears.

Vh, iö

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-05-05 23:21

har gôrsvårt att öht läsa ditt inlägg iö, när du inte låter tråden flyta.. ge faen i tråd/radbrytning alltså

mvh

roggaro
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2014-05-06 00:09

Svante skrev:Ok, förstår jag det rätt om:

1. Du spelar in med OM1 ca 35 cm över, något framför fiolen?
2. Du lägger på ett reverb och lyssnar "live" i lurar när du övar för att kunna få ner ljudnivån?
3. Du tyckte att OM1 lät lite ljusa?
4. Du tyckte att Neumann U89i lät lite mörkare?

I sådana fall skulle jag säga att ljusheten beror på att fiolen låter ljust i den riktning som du har valt och att Neumannmiken har en färgning som tar bort lite av den ljusheten.

1) Japp
2) Japp
3) Näpp, det fattas lite bas - kanske (!) Kan det bero på avståndet till fiolen?
4) Neumann var bara med för att illustrera vad emulatorn gör, det finns massor av (t.ex. proximity) inställningar att göra i emulatorn. Bara ETT exempel, inte en favorit.

Ang IÖ's inlägg;
eftersom jag spelar på fiolen samtidigt är det omöjligt att få NÅGON form av fidelitet i klangen som JAG hör, det kommer ju in massor av ljud genom käkbenet etc.
Vissa frekvenser är alltså mycket mer påtagliga än andra - Omöjligt att ändra på det :)

Sedan är det ju en viss (kanske 5ms, skitlite men likväl) latency som tyvärr gör att jag hör alla attacker på toner något mjukare än i verkligheten.

Jag kan ju spela in och lyssna också och eftersom min upplevelse av hur min fiol låter när jag spelar på den inkluderar alla invärtesljud så kan jag bara säga om jag gillar klangen eller inte. Jag gillar hur OM1 låter. Inears använder jag för att stänga ute det direkta ljudtrycket.

Jag mottager tacksamt tips både på mikplacering och på Logic Pro X hantering! Hursom är jag impad av denna där miken!

(Jag använder en Zoom H4n och i Emuleringsprogrammet var denna gång OM1 som vore den en Earthworks qtc1)
- - -

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-05-06 09:36

Som sagt. Man får olika klang vid olika mikplaceringar i förhållande till fiolen, särskilt när man närmikar och knappt får något rumsstöd. Fioler låter ofta tunnare när de inte får stöd från ett rum.

Fioler (och de andra instrumenten i samma familj) stålar väldigt olika i olika riktningar och vasshet/ljushet i olika vinklar kan dessutom variera kraftigt från instrument till instrument. -Särskilt tydligt blir detta vid närminkning.
Prova flytta runt miken och prova olika positioner. Prova öka avståndet och prova nya placeringar utan de där mik-emuleringarna. Prova att t ex sänka miken lite och ta ljudet lite mer från sidan av instrumentet (kanske inte helt från sidan dock), kanske får du bättre resultat om du sätter miken till vänster om dig själv?

Om man ogillar ljust och vasst ljud, så brukar det blir värst ungefär rakt ovanför stallet. Du kan ju prova det också, så du får en känsla av hur placeringen av miken påverkar.

Sen kan ju en del av tunnheten som du upplever bero på dina in-ears också, plus den totala latency du får pga avstånden och din H4n, som kan resultera i ordentligt fasutsläckning i fyllighetsområdet (eftersom fiolens lägsta ton ligger runt 200Hz så vill jag inte kalla det för bas...). Kanske kan du prova att sätta miken snett underifrån och lyssna om fylligheten upplevs bättre (fasvändingen vid vissa frekvenser kanske kan mildra latencyeffekten/utsläckningarna). Genom att öka avståndet lite så kan du flytta utläckningsfrekvenserna så att de blir lite mindre olyckliga.
Prova olika placeringar! (Gäller oavsett vilken mikrofon du använder!)
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2014-05-06 10:32

Om du vill slippa latency så funkar ett par hörselproppar bättre. Tex http://www.bellman.com/sv/vara-losningar/horselskydd/bellman-er-musikerpropp/.
Kostar visserligen som ett par OM1 + Ljudkort men är tämligen lineära och funkar även på konserter, rep mm.
Idea what a great ID

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-05-06 12:29

Jo, om man enbart ska ha dem för dämpa sitt och andras spel. Absolut.
-Men jag tror inte att man köper mikrofoner plus inspelningsmaskin om man inte tänker använda dem för att spela in primärt...

Kort OT:
9dB varianten av Bellman och Symphon är bra. Fiolspel är långt ifrån oskadligt för hörseln om man spelar mycket. Särskilt om man har en fiol som är ljudstark i örat på fiolisten (särskilt brukar vänsterörat vara utsatt). Dessa hörselskydd tar inte bort nästan rubbet av diskanten som de flesta andra skydd gör och dämpar inte mer än att man vänjer sig ganska bra efter en stund. Man kan spela och sjunga med dem på utan att man får en helsjuk klangbild och svårt att höra andra.

Billigare unversalöronproppar som låter hyggligt (en helt annan klass än vanliga skyddspluggar) och dämpar 15dB (membrandämpning):
http://www.crescendo-hearingprotection. ... dwind.html
Långt ifrån lika bekväma som formgjutna, men helt ok. En helt annan klass än vanliga öronproppar ljudmässigt. Jag skulle dock önska att de fanns med ca 9dB dämpning. 15dB är lite för mycket för att man ska vänja sig när man spelar, men det är bättre än inget eller vanliga proppar. De är även väldigt användbara vid lyssning på ljudstarka konserter.

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2014-05-06 19:28

Tack Idea och Roger för omtanken!
Jo, på jobbet spelar jag numer alltid med formgjutna 9dB från B&S, iband sätter jag tom i 15dB filtret om det behövs.

Men problemet med dem är både att man ibland spelar svagare än andra instrument (sorter) och då inte hör sig själv alls samt att man missar helt hur klangproduktionen är i verkligheten.
Efter ett tag med proppar spelar man 'frasigare' och mer pressat. (för att få lite mer övertoner så att det liknar ljudet utan proppar) Så ser det ut i orkestrarna nuförtiden...
De med proppar spelar vassare och mindre känsligt (klangvis) än de utan.

Så till övningsvardagen... I sällskap med OM1 kan man höra precis vilken klang man producerar, då uppstår ett nytt problem - rummet.

Visst vill jag någon gång spela in med OM1 men primärt försöker jag få ett ljud i mina inears som liknar det ljud jag får om jag står och övar i en bra lokal utan skydd.
Det jag vill åt är ett minskat ljudtryck utan att överhuvudtaget kompromissa med klangproduktionen.

OM1 direkt genom H4n Zoom är ju rumslöst och resulterar bla i att vibratot blir anpassat för extrem närbild.
OM1 direkt genom Zoomen med dess egna mikar som svagare kanal 3 och 4 (riktat ut i rummet) funkar genast bättre.
Genom Logic i datorn med acceptabel latency får jag en känsla av att verkligen spela i en lokal, enda stora skillnaden är att jag spelar med för mycket mikrodynamik eftersom man hör så bra...

Jag behöver höra det ljusa och vassa ljudet också, men skall experimentera mer med mikplacering. Det jag kallar bas är väl det nedre mellanregistret som saknar fyllighet, man behöver ju ett rum för det!
Vill kompensera för bristen på rum med Logic.

När jag spelar in så låter ju reverbet helt knasigt, det fluttrar eller krispar - mer ju högre frekvens... Det hörs på ljudexemplen, det vill jag lösa på något sätt!?

Jag är alltså ute efter ett sant ljud, inte ett snyggt.

Tack så länge för råd och tips, mycket uppskattat - tråden handlar om OM1 som är en riktigt fin mik!
- - -

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-05-06 20:33

jockewe skrev:3) Näpp, det fattas lite bas - kanske (!) Kan det bero på avståndet till fiolen?

Då tror jag mer på Ingvars förklaring, nämligen lurar och tillproppning av hörselkanalen. OM1-mikarna har definitiv inte något basfall som stör, inte heller har de någon proximityeffekt eftersom de är rundtagande. Avståndet är alltså inte en faktor för direktljudet.

Frånvaro av proximity, om man är van med det från andra mikar gör kanske att man upplever dem som bassvaga, och det kan vara svårt att vara helt objektiv map basnivån om man låter mikarna "lyssna" i en riktning med avsevärt mer diskant.

Tillproppningen av hörselkanalen gör också att alla direktljud in i örat blir kraftigt diskantsänkta och att benlett ljud blir bashöjt. Att i det sammanhanget sttoppa in ett tonkurverakt ljud i örat (om det nu är det) gör att man blir lite referenslös, och kanske låter det raka då basfattigt.

Det är iaf mina gissningar.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-05-06 22:45

jockewe skrev:Jag är alltså ute efter ett sant ljud, inte ett snyggt.

Bra tänkt!
Jag tror att du kan hitta något genom att flytta det du hör av ditt spel bort från där dina öron sitter, samtidigt som du skonar din hörsel. Att du kanske kan höra dig själv lite mer som en lyssnare kommer att göra.

Problemet är hur du ska få fram ett sant ljud närmikat, utan rummet. Detta eftersom en fiol låter olika i olika riktningar, skillnader som rummet delvis jämnar ut när ljudet som strålar i alla riktningar blandas (med hjälp av rummet). I många rum lyfts mellanregistret mer än diskanten, så ljudet blir fylligare än utan rum. Om du hört fioler spelas utomhus, utan väggar och tak som stöd, vet du hur tunt det kan låta. Det är mer den typen av ljud miken hör på nära håll.
Men prova flytta runt miken, troligen hittar du en position som ger en bättre avvägning. Det kan vara så att du nu har miken i ett läge där fiolen har ett hål i lägre mellanregistret precis där det är ogynnsamt för fylligheten. Eller så kanske det upplevs bättre med lite bashöjning med eq.

Om du har ett par mikar kanske det vara en poäng att använda bägge, i två helt olika vinklar /positioner (trots fasfel som kan uppstå) eftersom du fångar mer av hela strålmönstret. Kanske är det en poäng att monokoppla. Eller inte. Intressant experiment hur som helst.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-05-07 08:14

Ofta är det många som spelar instrument tillfrågas av andra hur de tycker deras instrument återges av ljudanläggningar. Det blir ju lite snett eftersom som utövaren i regel hör sitt instrument helt annorlunda än de som lyssnar. Just fiol uppfattas som Roger Jönsson nämner väldigt annorlunda beroende på i vilken riktning den avlyssnas och i vilket rum den spelas. Jag häpnade vid ett tillfälle när son och hustru tågade förbi in i en kyrka trakterandes sina fioler, ljudet från fiolerna ändrades dramatiskt. Det antar jag Joakim (jockewe) redan känner till om han är musiker men det tål ändå att påpekas från oss som lyssnare att detta är viktigt för hur instrumentet uppfattas. Personligen tycker jag det blir närmast katastrof när några få violiner sitter långt från begränsningsytor, typ kammarmusik på stor scen. Det är möjligt att man kan fuska med efterbearbetning men jag föredrar att hamna så nära rätt som möjligt från början, speciellt i detta fall där det går att experimentera sig fram till något som liknar hur det uppfattas av lyssnarna. Undrar förstås om detta går att få till i dämpat sovrum/övningsrum?

Användarvisningsbild
jockewe

Inläggav jockewe » 2014-05-08 12:01

Det försvagade nedre mellanregistret löstes lätt med
1) ORTF
2) Spela i större rum (har undvikit det tidigare eftersom det blir så enormt ljudstarkt i de rummen, vilket med inears inte spelar någon roll alls)

Tack för alla tips, nu funderar jag på att köpa ett ljudkort med 48v för att ge OM1 ytterligare förutsättningar-kanske Focusrite Forte kan vara något?
(Jag har Mac och vill använda usb... annars är ju självfallet LineAudio självskrivet)
- - -

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-08 12:52

Svante skrev:
jockewe skrev:3) Näpp, det fattas lite bas - kanske (!) Kan det bero på avståndet till fiolen?

Då tror jag mer på Ingvars förklaring, nämligen lurar och tillproppning av hörselkanalen. OM1-mikarna har definitiv inte något basfall som stör, inte heller har de någon proximityeffekt eftersom de är rundtagande. Avståndet är alltså inte en faktor för direktljudet.

Frånvaro av proximity, om man är van med det från andra mikar gör kanske att man upplever dem som bassvaga, och det kan vara svårt att vara helt objektiv map basnivån om man låter mikarna "lyssna" i en riktning med avsevärt mer diskant.

Tillproppningen av hörselkanalen gör också att alla direktljud in i örat blir kraftigt diskantsänkta och att benlett ljud blir bashöjt. Att i det sammanhanget sttoppa in ett tonkurverakt ljud i örat (om det nu är det) gör att man blir lite referenslös, och kanske låter det raka då basfattigt.

Det är iaf mina gissningar.

Jag håller i stort med dig, och konstigt vore det ju annars när du ju höll med mig.

Men det finns faktiskt avståndsfenomen även när det gäller ljudkällor, inte bara ljudupptagare med
riktningsdiskrimineringsförmåga. Och när man lyssnar på en fiol i närfältet (som man ju gör när man
spelar på den) så är dess "baffelstöd" (som nota bene ger en basförsvagning eftersom "baffeln" (i detta
fall violinens granlock) bara ger stöd över en viss frekvens) mindre märkbart än på längre avstånd.

Om man därtill på det längre avståndet (där micken sitter) har valt en riktning där höga frekvenser
strålar starkt (vilkelrätt mot locket t ex) så kan ljudet låta särdeles ljust och i förekommande fall även
nästan väsande.

Så både vinklar och avstånd kan påverka klangen en hel del. Och referensen i det här fallet är ju dess-
utom något skapligt ovanligt - nämligen hur intrumentet låter för den som spelar på det.

Vh, iö

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-05-08 20:27

Men den stora osäkerhetsfaktorn är nog ändå de där in ear-lurarna. Innan man vet vilka
egenskaper de har blir allt annat bara spekulationer. Som alltid är "monitorlyssningen" en
Kärnfråga. Vill man veta vad man skapat måste man ha en ackurat lyssning.

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi