Moderator: Redaktörer
Piotr skrev:Jag har mätt på fyra st CM3 och fyra st OM1.
Samtliga ligger inom en dB avvikelse från Earthworks QTC40/50.
Avvikelsen on axis mellan exemplaren ligger typiskt inom +/-0.25dB för OM1 och +/-0.5dB för CM3.
OM1 är i min mening mao. helt klart lämpad för mät på högtalare och rum.
Avvikelser från absolut linjäritet (om vi litar på EW som ref.) är små med lugna förlopp och en mer linjär mikrofon har knappast något värde för avancerat hobbybruk och knappt för merparten av professionellt arbete heller.
Skall förtydliga att ovanstående gäller ovan 400Hz sisådär. Kommer att komplettera med mätningar <400Hz när tid finnes.
Om pengar inte är en faktor håller jag mikrofoner från B&K (och liknande företag som GRAS, Gefell) som ett förstahandsval, därefter Earthworks TC/QTC/MP serier och sedan OM1.
OM1 ger i de flesta fall tillräckligt bra resultat och kostar 1000kr. EW's alternativ 4000-15000kr och en mick från B&K med strömförsörjning landar väl på +20000kr.
Har gjort lite enkla distortionsmätningar (blandton med dubbla diskanter) tidigare på CM3 och de är endast marginellt sämre än Earthworks och Sennheisers toppmodeller och klart bättre än något som Behringers ECM8000.
Har också mätt på den Line Audio MP8 som jag har och den mäter precis lika bra som spec från Line Audio anger.
Mao. är Line Audio att lita på när det gäller faktisk prestanda och hur produkterna specas.
Tumme upp för Roger och hans fina produkter!
/Peter
celef skrev:RogerGustavsson skrev:Vår kompis Flint som dyker här då och då, har nyligen införskaffat en OM1. Hade skickade mig en inspelning och det lät riktigt trevligt.
Coolt, fråga flint vad han tycker om om1 som mätmik
RogerGustavsson skrev:celef skrev:RogerGustavsson skrev:Vår kompis Flint som dyker här då och då, har nyligen införskaffat en OM1. Hade skickade mig en inspelning och det lät riktigt trevligt.
Coolt, fråga flint vad han tycker om om1 som mätmik
Jo, det har han tänkt använda den till.
DanNorman skrev:Välj en rundtagande mätmick, typ ECM800, BK4007 eller QTC1.
jockewe skrev:Fiolen på ca 35cm och ett reverb som heter "nice hall" på ca 20% låter faktiskt mumma, men konstigt nog lite basfattigt - kanske beror det på rummet helt enkelt (ganska dämpat sovrum/övningsrum)
jockewe skrev:Bara för att undvika missförstånd så har jag köpt två stycken OM1 som jag använder många timmar dagligen sen i slutet av mars.
Eftersom jag inte har så mycket råd för mikar så 'leker' jag med ett emuleringsprogram (rätt struligt sådant!!!) för att höra hur andra mer klassiskt använda mikar färgar... Än så länge inte imponerad, däremot impad av OM1!
Fiolen på ca 35cm och ett reverb som heter "nice hall" på ca 20% låter faktiskt mumma, men konstigt nog lite basfattigt - kanske beror det på rummet helt enkelt (ganska dämpat sovrum/övningsrum)
Svante skrev:jockewe skrev:Bara för att undvika missförstånd så har jag köpt två stycken OM1 som jag använder många timmar dagligen sen i slutet av mars.
Eftersom jag inte har så mycket råd för mikar så 'leker' jag med ett emuleringsprogram (rätt struligt sådant!!!) för att höra hur andra mer klassiskt använda mikar färgar... Än så länge inte imponerad, däremot impad av OM1!
Fiolen på ca 35cm och ett reverb som heter "nice hall" på ca 20% låter faktiskt mumma, men konstigt nog lite basfattigt - kanske beror det på rummet helt enkelt (ganska dämpat sovrum/övningsrum)
Ok, givet att programmet gör rätt så borde du ha möjlighet att jämföra före / efter mikrofonen. Tycker du då att OM1 gör signalen ljusare? Eller blir signalen ljusare jämfört med andra mikrofonemuleringar?
Hur är fiolen mikad (i vilken riktning?) Fioler strålar väldigt olika i olika riktningar.
jockewe skrev:Svante skrev:jockewe skrev:Bara för att undvika missförstånd så har jag köpt två stycken OM1 som jag använder många timmar dagligen sen i slutet av mars.
Eftersom jag inte har så mycket råd för mikar så 'leker' jag med ett emuleringsprogram (rätt struligt sådant!!!) för att höra hur andra mer klassiskt använda mikar färgar... Än så länge inte imponerad, däremot impad av OM1!
Fiolen på ca 35cm och ett reverb som heter "nice hall" på ca 20% låter faktiskt mumma, men konstigt nog lite basfattigt - kanske beror det på rummet helt enkelt (ganska dämpat sovrum/övningsrum)
Ok, givet att programmet gör rätt så borde du ha möjlighet att jämföra före / efter mikrofonen. Tycker du då att OM1 gör signalen ljusare? Eller blir signalen ljusare jämfört med andra mikrofonemuleringar?
Hur är fiolen mikad (i vilken riktning?) Fioler strålar väldigt olika i olika riktningar.
Kortfattat så tycker jag helt enkelt om OM1!!! Anledningen till att jag använder dem är för att spara hörseln, jag spelar med Inears och helt enkelt något sänkt ljudtryck i öronen.
Mikarna sitter ca 35 cm över, något framför fiolen. Här följer tre hemska ljudfiler (från en notläsning... Illa spelat)
Nu strular Logic för mig också, En massa skräpartefakter i efterklang och skumma ljuddist...
1) Som det är (den hemska sanningen) http://www.canit.se/~jw.nm/Bounce.aif
2) Så som jag övar med http://www.canit.se/~jw.nm/Bounce%20OM1%20Akustik.aif
3) Emulerad Neuman U89i http://www.canit.se/~jw.nm/Bounce%20OM1-U89i%20Akustik.aif
Ja, jag vet att det lät illa när jag spelade in, men blir fint på Lördag
Svante skrev:Ok, förstår jag det rätt om:
1. Du spelar in med OM1 ca 35 cm över, något framför fiolen?
2. Du lägger på ett reverb och lyssnar "live" i lurar när du övar för att kunna få ner ljudnivån?
3. Du tyckte att OM1 lät lite ljusa?
4. Du tyckte att Neumann U89i lät lite mörkare?
I sådana fall skulle jag säga att ljusheten beror på att fiolen låter ljust i den riktning som du har valt och att Neumannmiken har en färgning som tar bort lite av den ljusheten.
jockewe skrev:3) Näpp, det fattas lite bas - kanske (!) Kan det bero på avståndet till fiolen?
jockewe skrev:Jag är alltså ute efter ett sant ljud, inte ett snyggt.
Svante skrev:jockewe skrev:3) Näpp, det fattas lite bas - kanske (!) Kan det bero på avståndet till fiolen?
Då tror jag mer på Ingvars förklaring, nämligen lurar och tillproppning av hörselkanalen. OM1-mikarna har definitiv inte något basfall som stör, inte heller har de någon proximityeffekt eftersom de är rundtagande. Avståndet är alltså inte en faktor för direktljudet.
Frånvaro av proximity, om man är van med det från andra mikar gör kanske att man upplever dem som bassvaga, och det kan vara svårt att vara helt objektiv map basnivån om man låter mikarna "lyssna" i en riktning med avsevärt mer diskant.
Tillproppningen av hörselkanalen gör också att alla direktljud in i örat blir kraftigt diskantsänkta och att benlett ljud blir bashöjt. Att i det sammanhanget sttoppa in ett tonkurverakt ljud i örat (om det nu är det) gör att man blir lite referenslös, och kanske låter det raka då basfattigt.
Det är iaf mina gissningar.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 25 gäster