Högtalarkablar ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-24 21:30

MagnusÖstberg skrev:Richard är en rolig tomte till provokatör. Men lyssna inte så mycket på honom :)

Deb största tomten på detta forum har just talat. Magnus har inte en susning. :)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-06-24 21:31

Richard skrev:
MagnusÖstberg skrev:Richard är en rolig tomte till provokatör. Men lyssna inte så mycket på honom :)

Deb största tomten på detta forum har just talat. Magnus har inte en susning. :)

Du och MÖ har nu med kraft försökt torpedera tråden. Nästa kommentar i samma stil är detsamma som en varning.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-24 21:32

hifikg skrev:
Richard skrev:
LeifB skrev:Kanske kommer fler tips....

:wink:

Testa Ekk men det är inte säkert du gillar ljudet. Många gillar van den huls kablar. ...

Jag tror inte du (eller någon annan) hör skillnad på mina vdH kablar och EKK eller vad som helst som leder ström vettigt.

Om du har en otydlig anläggning så hörs det ingen skillnad på något alls.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-06-24 21:34

Vad är en dålig anläggning?

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-24 21:34

Vee-Eight skrev:
Richard skrev:

Du och MÖ har nu med kraft försökt torpedera tråden. Nästa kommentar i samma stil är detsamma som en varning.

Och vem började, jag eller Magnus ? Vem ska ha varningen ?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-06-24 21:35

God jul.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-24 21:35

mx skrev:Vad är en dålig anläggning?

Där du inte hör tonhöjden tydligt. :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-24 21:36

mx skrev:God jul.

Glad påsk. 8)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-06-24 21:36

Richard skrev:

Vad tillför en "bra kabel" då?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-06-24 21:38

Richard skrev:
hifikg skrev:
Richard skrev:
LeifB skrev:Kanske kommer fler tips....

:wink:

Testa Ekk men det är inte säkert du gillar ljudet. Många gillar van den huls kablar. ...

Jag tror inte du (eller någon annan) hör skillnad på mina vdH kablar och EKK eller vad som helst som leder ström vettigt.

Om du har en otydlig anläggning så hörs det ingen skillnad på något alls.

Du slingrar dig varje gång du får en utmaning som innehåller blindtest. Synd att vi bor så långt ifrån varandra...
Sitter nöjd :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-24 21:38

mx skrev:
Richard skrev:

Vad tillför en "bra kabel" då?

Ingenting.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-06-24 21:39

Dåså. Då är det ju ingen skillnad.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2012-06-24 21:40

Richard skrev:
Vee-Eight skrev:
Richard skrev:

Och vem började, jag eller Magnus ? Vem ska ha varningen ?

Den som hackar härnäst på på den andre får varningen. Simple as körv. Är totalt ointresserad av vem som började. Det hör till sandlådebeteende. Jag är intresserad av att det avslutas snarast.

edit:
Förtydligande: medvetna torpederingar av tråden (oavsett om man försöker jävlas med specifik person) är inte acceptabelt heller. Att kläcka ur sig "tomte", "transparenttalibaner" etc är inte OK.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2012-06-24 21:55

LeifB skrev:Lampsladd ?
Oj det lät ju inte avancerat direkt.
Billigt är bra?

Ja, alltså, uppgiften för en högtalarkabel är enkel. Det finns några väldigt små frågetecken med lampsladd som gör att jag inte vågar lova att du inte kan höra skillnad på den och en grövre kabel, men på det stora hela så är skillnaderna så små att jag ändå rekommenderar den.

Det är väl först när högtalarna blir lågimpediva och kablarna långa som det finns anledning att ta till något värre.

...och måste man det så finns det utmärkta billiga alternativ, köp inte nåt sånt där dyrt elände. Eller, du kan förstås köpa ett par sådana, för de kan ge utmärkta förväntanseffekter och det är väl ok om man blir glad av dem. Men någon större fysisk skillnad blir det inte på ljudet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-06-24 22:01

Svante skrev:
LeifB skrev:Lampsladd ?
Oj det lät ju inte avancerat direkt.
Billigt är bra?

Ja, alltså, uppgiften för en högtalarkabel är enkel. Det finns några väldigt små frågetecken med lampsladd som gör att jag inte vågar lova att du inte kan höra skillnad på den och en grövre kabel, men på det stora hela så är skillnaderna så små att jag ändå rekommenderar den.

Det är väl först när högtalarna blir lågimpediva och kablarna långa som det finns anledning att ta till något värre.

...och måste man det så finns det utmärkta billiga alternativ, köp inte nåt sånt där dyrt elände. Eller, du kan förstås köpa ett par sådana, för de kan ge utmärkta förväntanseffekter och det är väl ok om man blir glad av dem. Men någon större fysisk skillnad blir det inte på ljudet.

Upptumme!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-06-24 22:05

hifikg skrev:Köp de billigaste som du kan leva med, rent inredningsmässigt alltså. Ljudet är lika. Vill du övertyga dig snabbt så lyssnar du blint på den billigaste och dyraste. Hör du ingen skillnad då så vet du vad som gäller.

Riktigt så enkelt är det inte. Det kan vara så att de övriga delarna i din anläggning maskerar skillnaden mellan kablar.

Å andra sidan, hör du ingen skillnad på EKK och "dyr-kabel" så har du en rejäl indikation på att lägga krutet (= slantarna) på andra delar av anläggningen. Eller att optimera högtalarplaceringen tex, kostar nada.

/ B

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2012-06-24 22:08

Bill50x skrev:
hifikg skrev:Köp de billigaste som du kan leva med, rent inredningsmässigt alltså. Ljudet är lika. Vill du övertyga dig snabbt så lyssnar du blint på den billigaste och dyraste. Hör du ingen skillnad då så vet du vad som gäller.

Riktigt så enkelt är det inte. Det kan vara så att de övriga delarna i din anläggning maskerar skillnaden mellan kablar.

Å andra sidan, hör du ingen skillnad på EKK och "dyr-kabel" så har du en rejäl indikation på att lägga krutet (= slantarna) på andra delar av anläggningen. Eller att optimera högtalarplaceringen tex, kostar nada.

/ B

Precis , en dålig anläggning maskerar ibland de förbättringar med kablar som kan höras i en bättre sådan.

Det viktigaste är att lyssna själv.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-06-24 22:31

Bill50x skrev:

/ B

Japp, jag lägger krutet på musik. Noterade nyss att min musiksamling nära nog fördubblats det senaste halvåret. Jag blev lite förvånad själv.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-06-24 22:35

Avskyr när kabeln sabbar skivan. :D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-24 22:36

mx skrev:Avskyr när kabeln sabbar skivan. :D

Använd en cd-spelare eller en vinylsvarv då.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-06-24 22:45

Leder ström dåligt!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-24 22:49

mx skrev:Leder ström dåligt!

Är det bättre då att gnida skivan mot kabeln?

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-06-24 22:51

Varför gnider du skivorna mot en kabel?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-24 22:52

mx skrev:Varför gnider du skivorna mot en kabel?

Det gör jag inte. Varför frågar du det? Det är ju du som inte gillar att kabeln sabbar skivorna.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-06-24 22:55

Vart skrev jag att jag gnider skivor mot kablar? Är det fan som läser Bibeln
nu igen? :D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-24 22:57

mx skrev:Vart skrev jag att jag gnider skivor mot kablar? Är det fan som läser Bibeln
nu igen? :D

Vad menar du med "Avskyr när kabeln sabbar skivan. " då. Det låter som att kabeln repar skivorna eller nåt.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-06-24 23:00

När kabeln är så dålig att den stör musiken.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-06-24 23:02

mx skrev:När kabeln är så dålig att den stör musiken.

Ah, då förstår jag. Ursäkta turbulensen och luftgroparna!

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2012-06-24 23:49

Jag har hitills i tråden inte sett några argument som håller åt vare sig det ena eller det andra hållet, Richard tycker jag dock är närmast och det är fullt logiskt att vid minimering av andra fel som genererar maskeringseffekter blir detektionströskeln lägre och små skillnader lättare att höra.
Sen finns det ett gäng teoretiker som garanterat inte utfört ett test med sådan fantastisk bredd att det skulle gå att uttala sig generellt i frågan.

Dessutom har ju lyssningserfarenheten en hel del med i spelet, känsligheten varierar med vem som lyssnar.

Sen vet jag att Svante mfl här är fullt inbegripna med att det inte är någon konst alls att ljuddesigna kablar på olika hörbara sätt men likväl verkar det finnas en tro på att detta inte alls existerar i praktiken.

Tror ni att alla system har precis samma förutsättningar för en detektion?

Tror ni att all elektronik reagerar lika vid förändringar i impedans, kapacitans och induktans i en kabel?

Vem har koll på samtliga kablar som finns därute och hur de mäter?

Vem har koll på samtliga gubbar/gummor och deras sinnen och förmågor?

Men som vanligt står snabba svar högst i kurs, tråkigt! :(

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2012-06-24 23:51

Man kan väl vara seriös och lägga in kabelns egenskaper som parametrar i filtret, då blir den definierad elektriskt och alla förändringar blir till det sämre om man bara ser på den elektriska funktionen, fixa akustiken får man göra på andra mer lämpliga sätt.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi