Nattlorden skrev:sprudel skrev:Äh! Vad f-n! Kan ingen skapa en roligare tråd? Bara ordbajseri ju.
Det står dig fritt fram!
Gjorde precis ett försök. Vet inte om det är så mycket roligare, men jag är nyfiken på svaren.
Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:sprudel skrev:Äh! Vad f-n! Kan ingen skapa en roligare tråd? Bara ordbajseri ju.
Det står dig fritt fram!
adzer skrev:Pauserna mellan tonerna är ju minst lika viktiga som tonerna i sig. Annars skulle musiken bli en enda ton av varierande frekvens.
Mycket jobbigt att lyssna på imo ^^
aisopos skrev:Oj, har jag råkar halka in på filosofiskt.se ...
adzer skrev: Annars skulle musiken bli en enda ton av varierande frekvens.
Nattlorden skrev:adzer skrev: Annars skulle musiken bli en enda ton av varierande frekvens.
Den där tror jag du skall tänka om angående... Vad var det nu en ton var igen...?
adzer skrev:petersteindl skrev:adzer skrev:petersteindl skrev:adzer skrev:Enligt mig är musik bara ljud. Vad gränser går mellan musik och oljud är subjektivt, men jag har inga problem med att musik kan vara allt från trummor till någon som slår på en soptunna.
Dock vet jag inte om jag skulle klassa slumpmässiga ljud som musik. Så ordnat ljud skulle jag nog säga kan klassas som musik.
Du anser alltså att det inte är någon skillnad på musik och ljud, har jag uppfattat dig rätt då?
MvH
Peter
Ja och nej. Musik är bara ljud(och tystnad), men allt ljud är inte musik.
Är tystnad = ljud?
Nej tystnad är väl snarare definitionen på avsaknad av ljud, men för musik behövs tystnad. Pauserna mellan tonerna är ju minst lika viktiga som tonerna i sig. Annars skulle musiken bli en enda ton av varierande frekvens.
petersteindl skrev:adzer skrev:petersteindl skrev:adzer skrev:petersteindl skrev:adzer skrev:Enligt mig är musik bara ljud. Vad gränser går mellan musik och oljud är subjektivt, men jag har inga problem med att musik kan vara allt från trummor till någon som slår på en soptunna.
Dock vet jag inte om jag skulle klassa slumpmässiga ljud som musik. Så ordnat ljud skulle jag nog säga kan klassas som musik.
Du anser alltså att det inte är någon skillnad på musik och ljud, har jag uppfattat dig rätt då?
MvH
Peter
Ja och nej. Musik är bara ljud(och tystnad), men allt ljud är inte musik.
Är tystnad = ljud?
Nej tystnad är väl snarare definitionen på avsaknad av ljud, men för musik behövs tystnad. Pauserna mellan tonerna är ju minst lika viktiga som tonerna i sig. Annars skulle musiken bli en enda ton av varierande frekvens.
Detta är en synnerligen stor förenkling som inte leder fram till förståelse vad ljud är och vad musik är.
Pausering och tystnad är olika saker och i en reverberant miljö d v s med efterklang så används efterklangen som del av musiken. Tystnad uppstår efter att tonerna dött ut i en efterklangsmiljö. Det kan röra sig om en till flera sekunder, men pausering i musik är sällan så lång och akustiken använs som bindemedel mellan toner. Beroende på tonernas längd och snabbhet så blir upplevelsen helt olika och mycket mer olika än vad man kan tänkas tro eftersom det uppstår psykoakustiska fenomen som spökar eller om man så vill fixar resultatet.
Även synen har fenomen och ett exempel är då vanliga stillbilder blir till rörelse om hastigheten på stillbilderna uppnår en viss nivå. Då uppstår en upplevd rörelse i stillbilderna. Detta kallas för film eller på engelska Motion Picture. Mellan bilderna finns det en paus som kan vara kortare eller längre.
MvH
Peter
Användare som besöker denna kategori: idea och 21 gäster