Lyssningsträff i Karlstad

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-08-06 13:46

Skriv gärna om era intryck, ni som var här!
Både plus och minus är välkommet! :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-06 14:06

Ok du bad om det ;)

Första intrycket var wow :o
Storleken på högtalarna och uppsättningen element som får tom de stora Ino systemen att se små ut ger verkligen ett visuellt intryck.

Efter att imponator-faktorn lagt sig så insåg jag att det visuella intrycket faktiskt för min egen del påverkar ljudupplevelsen negativt.

Jag hade problem med ljudbilden. Först och främst så är jag ovan med dipoler, men när man ser alla dessa element som står mer eller mindre framför ögonen(Då de står ganska nära lyssnaren och ganska mycket ihop) så fick jag svårt att få ljudet att släppa från högtalarna. Det var så uppenbart hela tiden var ifrån ljudet kom. När jag blundade så blev det bättre, men jag visst ju fortfarande exakt var högtalarna stod.
Nej för min egen del så blev jag lite besviken på ljudbilden. Det kan dock ha mycket med ovana att göra.

Fantomprojektionen i sidled var nog det värsta(läs bästa) jag hört dock. När vi körde amused to death och man hör en radio 90grader åt vänster så kunde jag inte låta bli att småle :D

Vad gäller klangen och "spelglädjen" från högtalarna så var det destå bättre :D
Ljudet var tydligt och rappt, med en skön luftig känsla. Speciellt när vi spelade live-låtar så lät det mycket trevligt.

Överlag väldigt trevliga högtalare och ett fantastiskt trevligt sällskap från samtliga deltagare :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-08-06 14:08

Men varför inga bilder? Hemligt??
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-06 14:13

Nefilim skrev:Men varför inga bilder? Hemligt??

Jag såg ingen kamera under hela kvällen.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-08-06 14:17

adzer skrev:

Inga mobiltelefoner heller? 8O

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-06 14:20

Nefilim skrev:
adzer skrev:

Inga mobiltelefoner heller? 8O

Jodå en massa iphones fanns på plats, men såg ingen som tog foton med dem ^^

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2012-08-06 14:24

Tack för en jättetrevlig träff!

Väldigt avslappnade högtalare som nog hade klarat av en hel del dB extra än vad vi spelade på, även om det nog var rätt högt emellanåt ;)

Väldigt luftigt och distfritt, klangmässigt lite ljusa, ungf som mina oa51leII. Mest smaksak. alla element integrerande bra hatten av för Mr Linkwitz.

En gammal hifidröm att få lyssna på dessa, jättekul!

det enda eg negativa var den lilla sötpunkten, kan bero på närheten till väggarna kanske?

Nefilim:
Jag visade en tre fyra olika bilder på träffen.

kaffet i Värmland är precis som de som bor där, varmt, trevligt o gött.
Inte som det sönderbrända zoega skånerost som inte är något vidare alls.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-08-06 14:25

Var är de bilderna??

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2012-08-06 14:30

schmutziger skrev:sönderbrända zoega skånerost som inte är något vidare alls.
Men vafan, Judas!
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-08-06 14:30

Jag glömde tyvärr helt av att fota :(

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-08-06 14:38

Stereotypen skrev:

Jag glömde tyvärr helt av att fota :(

:twisted:

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-08-06 14:40

Jättekul att läsa om era intryck! :)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-08-06 14:42

Stereotypen skrev:Jättekul att läsa om era intryck! :)

:evil:

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-06 14:49

Nefilim skrev:

Ähh surgubbe ;)

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-08-06 14:51

adzer skrev:
Nefilim skrev:

Ähh surgubbe ;)

:wink:

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-08-06 21:11

Efter att ha tagit del av era intryck så tog jag mod till mig för en liten omplacering av högtalarna.
Jag flyttade först högtalarna ca 5 cm bakåt och tyckte att det blev mer klipp i djupbasen. Flyttade ca 5cm till och flyttade också lyssningspositionen ca 10 cm och jag tycker nog att det blev ganska mycket bättre efter detta. Mer släpp och fyllighet och mer pondus i basen.
Tack för att ni gjorde mig uppmärksam på detta! Man blir så hemmablind ibland att det är svårt att veta vilket håll man skall sträva efter. I detta fall måste jag hålla med om era synpunkter. Jag får lyssna in mig lite mera och se om intrycken består :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-06 21:20

Trevligt. När du är klar får vi komma och inspektera resultatet igen ;)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-08-06 21:20

adzer skrev:Ok du bad om det ;)

Storleken på högtalarna och uppsättningen element som får tom de stora Ino systemen att se små ut ger verkligen ett visuellt intryck.

Efter att imponator-faktorn lagt sig så insåg jag att det visuella intrycket faktiskt för min egen del påverkar ljudupplevelsen negativt.

Jag hade problem med ljudbilden. Först och främst så är jag ovan med dipoler, men när man ser alla dessa element som står mer eller mindre framför ögonen(Då de står ganska nära lyssnaren och ganska mycket ihop) så fick jag svårt att få ljudet att släppa från högtalarna. Det var så uppenbart hela tiden var ifrån ljudet kom. När jag blundade så blev det bättre, men jag visst ju fortfarande exakt var högtalarna stod.
Nej för min egen del så blev jag lite besviken på ljudbilden. Det kan dock ha mycket med ovana att göra.

Jag har hört de där högtalarna när de recenserades för en blaska. Då satt vi nog ca 3,5 - 4 meter ifrån vilket fungerade bra (Hur nära satt man här?). Stora paneler kräver lite större lyssningsavstånd för att ljudet skall släppa.....tycker jag :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-06 21:24

Panelguy skrev:

Jag har hört de där högtalarna när de recenserades för en blaska. Då satt vi nog ca 3,5 - 4 meter ifrån vilket fungerade bra (Hur nära satt man här?). Stora paneler kräver lite större lyssningsavstånd för att ljudet skall släppa.....tycker jag :wink:

Vet inte riktigt. Under 3m iaf. Påål?

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-08-06 21:40

Panelguy skrev:

Ca 3 meter är lyssningsavståndet. Jag tycker att det fungerar bra från ca 2.7 meter och över. Jag har ett snedtak som flankerar respektive högtalare och har märkt att jag måste ha hyfsat avstånd från sidoväggarna för att ljudet ej skall bli för dovt. Detta resulterar i att högtalarna hamnar ganska nära varandra (ca 2.2 m mellan dem), detta gör att jag ej vill sitta alltför långt ifrån dem. Jag tycker att det inte är några större problem med dessa positioner då högtalarna förmår att måla upp en stor ljudbild ändå.
Kruxet som jag ser det är att placera panelerna och basarna på ett sådant sätt så att båda får bra förutsättningar. De två 10-tumsbasarna i panelerna jobbar mellan 100-200hz. Om inte dessa har bra förutsättningar så blir basen för "bluddrig" med den konsekvensen att man drar ned nivån på de separata basarna (4 st 12-tummare) som arbetar under 100hz.
Med rätt placering på panelerna så blir basen väldigt rapp med bra attack i mellanbasen. Då kan man även öka på de separata basarna lite. Jag har märkt att ca 1.1 meter från bakväggen har basen funkat mycket bra. Dock har jag tyckt att panelerna har blivit lite dova i denna position. Jag testade ändå denna position idag och tycker att det funkar mycket bra över hela registret.

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-08-06 21:46

adzer skrev:Trevligt. När du är klar får vi komma och inspektera resultatet igen ;)

Jag det vore jättekul om ni hade lust med det! :D
Jag tycker att det ibland är ovärderligt med lite hjälp med lyssning när man ändrar om något.
Jag spelade den Eagles låt som vi spelade igår och tyckte att sången både släppte bättre från högtalarna och blev fylligare. Basen fick betydligt mer stuns i de lägre regionerna så att det som man hörde fanns där nere innan nu blev mycket tydligare :) Kan vara som jag inbillar mig. Hoppas inte det!

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-08-06 21:58

Stereotypen skrev:Detta resulterar i att högtalarna hamnar ganska nära varandra (ca 2.2 m mellan dem), detta gör att jag ej vill sitta alltför långt ifrån dem.

2,2 insida till insida låter väl inte så smalt tycker jag. Mina Magneplanarer mår inte bra av att stå för brett isär.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-06 22:00

Stereotypen skrev:
adzer skrev:Trevligt. När du är klar får vi komma och inspektera resultatet igen ;)

Jag det vore jättekul om ni hade lust med det! :D
Jag tycker att det ibland är ovärderligt med lite hjälp med lyssning när man ändrar om något.
Jag spelade den Eagles låt som vi spelade igår och tyckte att sången både släppte bättre från högtalarna och blev fylligare. Basen fick betydligt mer stuns i de lägre regionerna så att det som man hörde fanns där nere innan nu blev mycket tydligare :) Kan vara som jag inbillar mig. Hoppas inte det!

Kanon kanon :)

Får du komma och utvärdera mina nya basar snart då ;)

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2012-08-06 22:54

Absolut! :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-08-06 23:00

Dessutom måste vi ordna en sittning som ger Hr Sterotyp litet vidare vyer i jazzträsket, där det tycks saknas viss insikt. Det ordnar jag.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-06 23:01

PerStromgren skrev:Dessutom måste vi ordna en sittning som ger Hr Sterotyp litet vidare vyer i jazzträsket, där det tycks saknas viss insikt. Det ordnar jag.

Det kan jag med behöva! :D

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2012-08-06 23:07

Vad är det för högtalare ni talar om?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-08-06 23:14

KarlXII skrev:Vad är det för högtalare ni talar om?

Audio Artistry Beethoven

Bild

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2012-08-06 23:27

adzer skrev:
PerStromgren skrev:Dessutom måste vi ordna en sittning som ger Hr Sterotyp litet vidare vyer i jazzträsket, där det tycks saknas viss insikt. Det ordnar jag.

Det kan jag med behöva! :D

Då ordnar vi det.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Empa

Inläggav Empa » 2012-08-06 23:34

Jag ligger i ett tält i ett regnigt sälen så intryck kommer senare :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi