Har ni lite umpf i basen?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-08-30 20:32

RogerGustavsson skrev:
mx skrev:En liten dipp där det finns väldigt rolig bas. :)

Den dippen runt 100 Hz tar ju udden av "vanlig" musik. En stor del av den musik vi omges med dagligdags har rätt lite information under 60-70 Hz. Det kan i många fall vara viktigare för vissa musikgenre att spela starkt över t.ex. 60 Hz än att överhuvudtaget spela något nere vid 30 Hz.

Absolut. Det håller jag med om.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2012-08-30 21:44

mx skrev:
RogerGustavsson skrev:
mx skrev:En liten dipp där det finns väldigt rolig bas. :)

Den dippen runt 100 Hz tar ju udden av "vanlig" musik. En stor del av den musik vi omges med dagligdags har rätt lite information under 60-70 Hz. Det kan i många fall vara viktigare för vissa musikgenre att spela starkt över t.ex. 60 Hz än att överhuvudtaget spela något nere vid 30 Hz.

Absolut. Det håller jag med om.

+1 på den!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2012-08-31 08:36

jonasp skrev:
FBK skrev:
bassman skrev:Ahha du håller på att bli basnarkoman mx :D Välkommen :wink: :P Jag gillar ompf i basen :)

Trodde att detta fenomen skulle avta med åldern, men icke har jag själv märkt... :oops: :D

Det har knappast avtagit här heller!!! :)

Det blir bara värre och värre för mig med.

För övrigt har jag också lite ompf i basen efter hundratals timmars experiemterande med en PEQ för att hitta vad jag föredrar.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-09-01 01:55

dac83, kan du ställa om xtz:an till att visa resultatet av mätningen mer högupplöst => större ppo-siffra. Nu ser kurvan ut som det är 3 ppo inställt och kurvan ser då jämnare ut, alltså "utsmetad", ganska bred och djup men är det så att din dipp är väldigt smalbandig kanske du inte märker av någon "klenbas" vid lyssning egentligen.

Ett räkneprogram som kan indikera troligt ställe för reflexen som är upphovet till dippen: http://tripp.com.au/avfcbm.htm Pröva att ställa dit någon bred och tjock absorbent vid reflexpunkten (gärna 20 cm eller mer) alternativt någon bastant och stor skiva som vinklar reflexen bort från lyssningsplats.

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2012-09-01 22:53

Adhoc skrev:dac83, kan du ställa om xtz:an till att visa resultatet av mätningen mer högupplöst => större ppo-siffra. Nu ser kurvan ut som det är 3 ppo inställt och kurvan ser då jämnare ut, alltså "utsmetad", ganska bred och djup men är det så att din dipp är väldigt smalbandig kanske du inte märker av någon "klenbas" vid lyssning egentligen.

Ett räkneprogram som kan indikera troligt ställe för reflexen som är upphovet till dippen: http://tripp.com.au/avfcbm.htm Pröva att ställa dit någon bred och tjock absorbent vid reflexpunkten (gärna 20 cm eller mer) alternativt någon bastant och stor skiva som vinklar reflexen bort från lyssningsplats.

jag kan prova att ändra ppo, kan göra skillnad.

har redan räknat lite innan och det verkar som jag har dippar på 100, 200, 400, 800hz m.m och verkar hänga ihop med längden in rummet och där finns ingen direkt dämpning.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2012-09-01 23:31

Om frekvensen för dippens lägsta punkt är oförändrad men ökar eller sjunker i amplitud (dB-värde) när du för micken framåt-bakåt är det troligt att det har med rummets resonanser i längdled att göra. Om lägstavärdet förändras i frekvens när du för micken framåt/bakåt är det troligare att det har med högtalarens avstånd till bakomliggande vägg att göra (1/4-vågsutsläckning)- Även avståndet från högtalaren till väggen bakom dig ger en dipp men den kommer vid högre frekvens.

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2012-09-02 00:45

Adhoc skrev:Om frekvensen för dippens lägsta punkt är oförändrad men ökar eller sjunker i amplitud (dB-värde) när du för micken framåt-bakåt är det troligt att det har med rummets resonanser i längdled att göra. Om lägstavärdet förändras i frekvens när du för micken framåt/bakåt är det troligare att det har med högtalarens avstånd till bakomliggande vägg att göra (1/4-vågsutsläckning)- Även avståndet från högtalaren till väggen bakom dig ger en dipp men den kommer vid högre frekvens.

jag provade att trycka fast 140mm gulfiber bakom fronthögtalarna och det dämpade dippen ca 5-8 db, så det är nog lösningen, fast det kanske är bättre med något med högdensitet, inte vanlig isolering.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi