Vad dödade min hårdrock?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-17 13:38

Nattlorden skrev:
RogerGustavsson skrev:Jo, men "house curve" är ju inget man kör med när man lyssnar på t.ex. klassisk musik.

Inget "ju" i det. House curve sätts en gång och används självklart till allt. Går det inte att lyssna på klassiskt med sin house curve, så har man gjort fel när man fixade till den!

De "house curve" som i regel visas har ju enligt mitt sätt att se det väl stora lyft under 70-80 Hz.

Almen skrev:
RogerGustavsson skrev:"house curve" är ju inget man kör med när man lyssnar på t.ex. klassisk musik.

Här förstår jag inte alls hur du menar; vi kanske menar olika saker med house curve? Varför vill du minska basen när du lyssnar på just klassisk musik? Då om någonsin behöver du väl återgivning ned i infraområdet?

Finns i regel ingen infra på klassisk symfonisk musik. Möjligen tänker du dig någon stor orgel som kan tänkas rycka i 16 Hz men det är rätt sällan. Akustiska instrument som spelar långt ner i basen går inte ner i infraområdet vad jag vet. Det är faktisk inte så många instrument som spelar under 50 Hz. Några av dem avsätter heller inte många dB på lyssningsplats i ett konserthus.
Bild

Flint skrev:phloam
Nej, det är ett kulturproblem. Hårdrock, inspelning och mastring har utvecklats åt ett visst håll som passar vissa högtalare. HiFi har inget med saken att göra och är bara ett hinder.

Medhåll! En stor del av dagens musik kräver ju inte alls något av den återgivande apparaturen, den kan till och med avlyssnas i mobiltelefonens microhögtalare eller bildskärmens inbyggda dito.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-10-17 13:51

RogerGustavsson skrev:
Almen skrev:
RogerGustavsson skrev:"house curve" är ju inget man kör med när man lyssnar på t.ex. klassisk musik.

Här förstår jag inte alls hur du menar; vi kanske menar olika saker med house curve? Varför vill du minska basen när du lyssnar på just klassisk musik? Då om någonsin behöver du väl återgivning ned i infraområdet?

Finns i regel ingen infra på klassisk symfonisk musik. Möjligen tänker du dig någon stor orgel som kan tänkas rycka i 16 Hz men det är rätt sällan. Akustiska instrument som spelar långt ner i basen går inte ner i infraområdet vad jag vet. Det är faktisk inte så många instrument som spelar under 50 Hz. Några av dem avsätter heller inte många dB på lyssningsplats i ett konserthus.

Men för det första visar inte ett sådant diagram allt. Mycket av det som skapar rumsljudet i stora salar är odefinierat muller som inte kommer direkt från instrumenten, och som ligger mycket lågt i nivå. Och ju färre dB, desto viktigare att man har nivån i basen - annars hörs det ju inte alls.

Och för det andra, menar du att du skall mäta upp dina fonogram och i förkommande fall koppla i och ur "house curve"?

Vi vänder på det: om man har möjlighet, varför över huvud taget ha något mindre än full återgivning i basen?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-10-17 13:52

PekkaJohansson skrev:Jag får bestämt göra en djupdykning i skivsamlingen och återkomma.

Det ser jag fram emot.

Fast bäst vore förståss en lista på spotify om man nu får önska något så här inför jul och allting :wink:
Då får jag ju en chans att lyssna och inte bara läsa om dom.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-17 14:05

RogerGustavsson skrev:De "house curve" som i regel visas har ju enligt mitt sätt att se det väl stora lyft under 70-80 Hz.

Fast då stirrar du dig nog lite blind... som jag ser på det så är det huvudsakligen en fråga om en liten tilt på hela frekvensgången, men då är det lätt att ögonen faller på det som ligger högst istället för att kika på hela trenden. Stora lyft i basområdet är säkert lite kompensering för vår hörsels lägre känslighet här och kanske även för vissa rums beskaffenhet av att sluga mer bas än andra.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-10-17 14:09

Nattlorden skrev:
RogerGustavsson skrev:De "house curve" som i regel visas har ju enligt mitt sätt att se det väl stora lyft under 70-80 Hz.

Fast då stirrar du dig nog lite blind... som jag ser på det så är det huvudsakligen en fråga om en liten tilt på hela frekvensgången, men då är det lätt att ögonen faller på det som ligger högst istället för att kika på hela trenden. Stora lyft i basområdet är säkert lite kompensering för vår hörsels lägre känslighet här och kanske även för vissa rums beskaffenhet av att sluga mer bas än andra.

Ja, som jag ser det är "house curve" så som frekvensgången ser ut i rummet för att det skall låta naturligt, inte för att det skall vara överdrivet med bas. Men vi kanske använder ordet olika?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-17 14:12

Almen skrev:
Nattlorden skrev:

Ja, som jag ser det är "house curve" så som frekvensgången ser ut i rummet för att det skall låta naturligt, inte för att det skall vara överdrivet med bas. Men vi kanske använder ordet olika?

Du och jag är överrens, men du syftade kanske på RogerG?

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2012-10-17 14:13

Almen skrev:Ja, som jag ser det är "house curve" så som frekvensgången ser ut i rummet för att det skall låta naturligt, inte för att det skall vara överdrivet med bas.

Det där tycker jag var en bra definition av "house curve"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-10-17 14:13

2-ch skrev:
Almen skrev:Ja, som jag ser det är "house curve" så som frekvensgången ser ut i rummet för att det skall låta naturligt, inte för att det skall vara överdrivet med bas.

Det där tycker jag var en bra definition av "house curve"

Håller helt med.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-17 14:17

Så här ser det frysta toppvärdet ut för hela skivan AC/DC - Stiff upper lip (remastrad 2004). Inte så värst mycket infrabas där.

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-17 14:19

Flint skrev:Inte så värst mycket infrabas där.

Lika mycket som mellan 10k och 20k.... men ingen skulle väl tänka sig att skära bort den biten, eller?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-17 14:21

Tycker du att den jämförelsen är "adekvat"? Jag förstår inte syftet med den.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-17 14:28

Flint skrev:Tycker du att den jämförelsen är "adekvat"? Jag förstår inte syftet med den.

Syftet: att få folk att tänka efter ett par ggr extra utanför sin vanliga låda.

Vad gör -50dB vid 15kHz mer nödvändig för musiken än -50dB vid 15Hz? Är det så, eller inte? Är både intressanta, eller ingen?
Senast redigerad av Nattlorden 2012-10-17 14:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-10-17 14:28

Nattlorden skrev:Du och jag är överrens, men du syftade kanske på RogerG?

Yes.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2012-10-17 14:30

Flint skrev:Så här ser det frysta toppvärdet ut för hela skivan AC/DC - Stiff upper lip (remastrad 2004). Inte så värst mycket infrabas där.

Bild

Och platån 1 kHz - 3 kHz ser jobbig ut...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-17 14:32

Nattlorden skrev:
Flint skrev:Tycker du att den jämförelsen är "adekvat"? Jag förstår inte syftet med den.

Vad gör -50dB vid 15kHz mer nödvändig för musiken än -50dB vid 15Hz? Är det så, eller inte? Är både intressanta, eller ingen?

Mitt syfte är att titta på mixningskulturen inom hårdrock. Jag har en liknande bild på gång med grannmusiken Smittade svampar.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-17 14:42

Flint skrev:Så här ser det frysta toppvärdet ut för hela skivan AC/DC - Stiff upper lip (remastrad 2004). Inte så värst mycket infrabas där.

Bild

Infected Mushroom - Deck and Sheker

Bild

Det högre brusgolvet i basen för svamparna beror förmodligen på att den är Mp3. Hittade bara den formen. AC/DC är däremot flac.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2012-10-17 14:57

Ursäkta min okunnighet, men syftar house i "house curve" på hus eller musikstil? :)

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2012-10-17 15:07

för femtioelfte gången: det finns ingen dålig musik bara dåliga anläggningar

så sök alltid felen i anläggningen
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2012-10-17 15:09

phloam skrev:Ursäkta min okunnighet, men syftar house i "house curve" på hus eller musikstil? :)

hus! Rumskurva vore en bra svensk översättning.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-17 15:10

celef skrev:för femtioelfte gången: det finns ingen dålig musik bara dåliga anläggningar

så sök alltid felen i anläggningen

Och därmed är debatten om återgivning färdig. Problemen är lösta, köp nytt!

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2012-10-17 15:10

phloam skrev:Ursäkta min okunnighet, men syftar house i "house curve" på hus eller musikstil? :)

Kanske doktor? :) Varken eller skulle jag säga, "house" i syftet personlig och i förhållande till rummet (huset) det spelas i (jfr ordets betydelse i en egen "hus-kur" t.ex.).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-17 18:39

Här har det skrivits en sedan mitt inlägg. Det där med "house curve" kommer ju från några icke-svenska forum och de kurvor som jag sett där, de få gånger jag tittat in, har varit långt ifrån "sansade". Hoppas ni har mindre "kioskvältarinställningar" i era riggar.

Jo, det är sant att lågbasåtergivning kan ge en föreställning om rummets storlek men då måste rummets akustik också finnas med på fonogrammet oskuret i just basen. Infrabas fanns väl egentligen inte på några fonogram inspelade analogt? Bandspelare har varit dåliga på det, inte minst vid högre bandhastigheter. Riktade mikrofoner är ju heller inga höjdare på att ta upp lågbas. Flertalet Schoeps-mikrofoner har som standard en bortfiltrering av bas under 30 Hz, några har den sänkt till 20 Hz. Det finns även ett tillbehör där man kopplar ihop en rundtagande och en riktad mikrofon, delningsfrekvens 50 Hz om jag minns rätt. Denna rekommenderas för t.ex. orgelupptagningar.

Konserthusenens klimatanlägningar kan vara ett gissel vid inspelning. Ofta filtrerade man bort lägsta basen för att slippa få med den eller andra omgivningsljud som tunnelbana och liknande. I vilket fall tror jag man klarar sig rätt bra utan tillgång till infrabas vid akustisk musik. Den bas som finns är ofta inte så dominant, nivån under 50-60 Hz är förmodligen inte så hög. Stråkkvartett är nästan löjligt lågbasfattig. Infrabas kräver ju höga ljudnivåer för att uppfattas och i en symfoniorkester undrar jag om de någonsin uppnås?

Personligen kan jag nöja mig med att basen faller av vid 25-30 Hz för den musik jag i regel lyssnar på. Den infrabas som demonstrerades på Sweetspot känner jag inget behov av att återge. Basshunter tror jag det var. I min dagliga gärning vistas jag ofta på byggplatser och i trafikmiljö, där finns säkert infrabas. Hemma kan jag vara utan.

Just nu spelar sonen jazz på saxofon två meter bort. Låter riktigt bra och inte mycket till bas.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2012-10-17 18:52

Nattlorden skrev:

Möjligen att det är störnivån man ser vid så låga frekvenser. Brusgolvet vid lägre frekvenser kan vara högt. Uppfattar vi verkligen 15 Hz vid 70 dB (relaterst till toppnivån om ca 110 dB i övriga register). Själv hör jag inte 15 kHz längre...

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-17 19:49

En kommentar till AC/DC och svampfilerna jag visade bild på nyss. AC/DC låter otroligt illa. Helt olyssningsbart idiotremastrat. Då låter svampjävlarna bättre men båda är musik jag helt undviker ändå så ljudkvaliteten spelar i det fallet ingen som helst roll . Slut kommentar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2012-10-17 20:07

Vad är låta naturligt om musiken framförs via PA?
Housecurve är nog mera en kurva som går att vrida på så mycket som möjligt men ändå inte överstyra ljudet.
Naturliga svampar finns nog inte. Och skulle man rätta sig efter t.ex. Kraftwerks ljudvolym på Cirkus eller kanske Blue Öyster Cults i konserthuset så skall naturlig bas vara så innihelvete högt att det inte går att lyssna på.

Mitt förslag, med denna typ av musik stryk naturligt och skriv att house curve är för att få ett roligt ljud.
Vilket ju i sig inte alls är fel.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-17 20:09

Harryup skrev:Mitt förslag, med denna typ av musik stryk naturligt och skriv att house curve är för att få ett roligt ljud. Vilket ju i sig inte alls är fel.

+1

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2012-10-17 20:50

Flint skrev:AC/DC låter otroligt illa. Helt olyssningsbart idiotremastrat.

Synd. AC/DC brukar annars höra till det som låter bäst när det gäller hårdrock. 80-talets hårdrock led ofta av en märklig basbrist och låter därför förjävligt nästan vad man än spelar upp den på.

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-10-17 20:56

Jag tycker Metallica's 'And Justice for all'-platta låter mycket trevligt på min anläggning. Kill 'Em All är platt som en pannkaka, samma med Ride the lightning. Fast på Ride the lightning är For Whom the bell tolls med och då skiter jag i kvaliten på inspelningen.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2012-10-17 20:57

Magnuz skrev:
Flint skrev:AC/DC låter otroligt illa. Helt olyssningsbart idiotremastrat.

Synd. AC/DC brukar annars höra till det som låter bäst när det gäller hårdrock. 80-talets hårdrock led ofta av en märklig basbrist och låter därför förjävligt nästan vad man än spelar upp den på.

Jodå. Jag har kunnat lyssnat på dom tidigare. Problemet här var mest remastringen. Tokkomprimerad gröt. Känns som om man får börja samla på stenkakor för att få tillbaka lite naturlig dynamik.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-10-17 21:18

Almen skrev:Och platån 1 kHz - 3 kHz ser jobbig ut...

Kan vara Angus Young's SG.
Pålitlig, Flexibel, Robust

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi