Nattlorden skrev:RogerGustavsson skrev:Jo, men "house curve" är ju inget man kör med när man lyssnar på t.ex. klassisk musik.
Inget "ju" i det. House curve sätts en gång och används självklart till allt. Går det inte att lyssna på klassiskt med sin house curve, så har man gjort fel när man fixade till den!
De "house curve" som i regel visas har ju enligt mitt sätt att se det väl stora lyft under 70-80 Hz.
Almen skrev:RogerGustavsson skrev:"house curve" är ju inget man kör med när man lyssnar på t.ex. klassisk musik.
Här förstår jag inte alls hur du menar; vi kanske menar olika saker med house curve? Varför vill du minska basen när du lyssnar på just klassisk musik? Då om någonsin behöver du väl återgivning ned i infraområdet?
Finns i regel ingen infra på klassisk symfonisk musik. Möjligen tänker du dig någon stor orgel som kan tänkas rycka i 16 Hz men det är rätt sällan. Akustiska instrument som spelar långt ner i basen går inte ner i infraområdet vad jag vet. Det är faktisk inte så många instrument som spelar under 50 Hz. Några av dem avsätter heller inte många dB på lyssningsplats i ett konserthus.

Flint skrev:phloam
Nej, det är ett kulturproblem. Hårdrock, inspelning och mastring har utvecklats åt ett visst håll som passar vissa högtalare. HiFi har inget med saken att göra och är bara ett hinder.
Medhåll! En stor del av dagens musik kräver ju inte alls något av den återgivande apparaturen, den kan till och med avlyssnas i mobiltelefonens microhögtalare eller bildskärmens inbyggda dito.