IngOehman, det är obegripligt att du ihärdar i dina tokiga påståenden.
IngOehman skrev:Oxh att "Stig Carlsson och ingen annan än Stig Carlsson" skrev det ovan
citerade är nog inte riktigt korrekt. Inte enligt Stig i varje fall. Jag talade
en del med honom om det, och det var en del av en kampanj som enligt
Stig skapades av flera hjärnor.
Han berättade även rakt ut att han inte ansåg sig vara kunnig i marknads-
föring och att han gärna kom med synpunkter på materialet men ville att
andra skulle hålla i den biten. Det var vad han se till mig, till dig kan han ha
sagt helt andra saker, det ifrågasätter jag inte.
- - -
För övrigt är i synnerhet frasen "Det finns bara ett sätt för andra högtalare
att låta lika bra som deras frekvenskurvor visar. Du måste klä ditt vardags-
rum med Rockwool.", utomordentligt dum eftersom den inte på något sätt
stämmer överens med Stigs uppfattning om saken.
En högtalare med hypotetisk oändligt rak tonkurva i ekofritt rum var inte
alls något som Stig ansåg lät bra, varken avlyssnade i vanliga vardagsrum
eller i oändligt dämpade rum.
Fraserna är marknadsföringsdravel bara, och enligt Stig är det inte texter
som han ville stå för i några seriösa sammanhang.
Men - han var medveten om annonseringen, och godkände den, vilandes
på bedömningen av andra var bättre på att veta hur effektiv reklam ska
se ut än han själv.
Det är vad Stig Carlsson (och ingen annan än Stig Carlsson) berättat för
mig. Och jag trodde och tror honom. Håller honom därför inte ansvarig för
texterna, deras syfte var inte att förmedla Stigs verkliga uppfattning, utan
syftet var att sälja högtalare.
Vh, iö
Du sitter ånyo i Styrelsen för SSC och du skriver en massa fantiserade och uppdiktade historier. Inte nog med det, du fortsätter påstå att den text som Stig de facto har skrivit skulle vara utomordentligt dumt. Inte nog med det, du säger att det som Stig Carlsson har författat skulle vara marknadsföringsdravel. Tänk om det faktiskt är Stig som skrivit och därmed inte såsom du försöker göra gällande. Har du funderat på det? Om inte så borde du kanske ta dig en allvarlig funderare.
Läs Stig Carlssons egenförfattade text och begrunda.
Detta är första sidan i ett 6-sidigt dokument skrivet på engelska av Stig Carlsson från tiden då det begav sig.
Det är Stig Carlssons skrift till LEAB som var distributör av Carlssonhögtalarna. Den ligger som grund för layouten. Översättning stod också Stig för och slutgodkännande gjordes av Stig Carlsson.

Ingen annan än Stig Carlsson har författat denna text.
Du representerar ju GURU. Varför ägnar du inte heltid åt det istället för att fantisera om sådant du inte har någon aning om? Eller är det möjligtvis GURUs policy du framför genom att sitta i styrelsen för SSC och snacka dravel om Stig Carlsson vilket ju ditt resonemang i praktiken mynnar ut i?
Dessutom säjer du att syftet med annonsering skulle vara att sälja högtalare och därför menar du att marknadsförarnas syfte inte var att förmedla Stigs verkliga uppfattning, utan syftet var att sälja högtalare. Varför tror du att dessa skulle gå stick i stäv med varandra d v s att sälja högtalare och Stigs verkliga uppfattning?
Menar du att Stigs verkliga uppfattning enligt dig var så usel att det inte skulle kunna säljas högtalare om marknadsförare hade skrivit Stigs verkliga uppfattning istället? Det är ju helt befängt det du påstår. Dessutom är det så att all annonsering har som syfte att sälja högtalare, även GURUs annonsering har det och du sitter ju i GURUs styrelse så du borde känna till sådant. Det är minst sagt förvånande.
Jag tror inte ett ögonblick på dina påståenden om vad Stig skulle ha sagt till dig. Det går precis tvärtemot vad Stig Carlsson själv sa till mig och vad VD för Sonab Hans Wagner sa till mig och vad Wilhelm Lilliehöök säger till mig och vad den person som utformade annonserna och marknadsföringsmaterialet till Stig Carlsson säger och vad Stigs egenhändigt författade skrifter säger.
IngOehman skrev:...
*Jag kan säga att min uppfattning om Carlssonhögtalare när jag bara hade
lärt känna dem via annonsering och broschyrer, var skapligt negativ. När jag
lärde känna Stig blev det uppenbart att betydligt djupare och mera genom-
arbetade tankar än struntet om "rundstrålade" som stod i broschyrerna, låg
bakom dem.
Jag diskuterade saken med Stig MÅNGA gånger, och Stig menade att det var
reklamfolk som ville ha de formuleringar som valdes i annonser och broschyrer.
IngOehman, det är nonsens du kommer med och det är inte första gången.
Här är sidan 2 av Stig Carlssons eget utkast som rättades på stavfel och layoutades och därefter godkändes av Stig.

Stig författade sin egen text och Stig gick igenom layoutat material och Stig hade veto. Det finns ingen marknadsförare på den här planeten som skulle kunna författa en sådan text. Jag förstår inte hur du tänker Ingvar. Ingen av de licenstagare som hade licens med Stig Carlsson gick emot Stig Carlsson på marknadsföringen. Stig var mycket noggrann med att texten om honom och hans högtalare skulle vara såsom Stig ville.
Det fanns också en person till som visste hur det var mad Stig Carlsson, nämligen den person som hade avtal med Stig på den tiden det begav sig och det var Olle Mirsch. Hans memoarer finns ju att ladda ner på detta forum från portalsidan. Där står det så här:
Olle Mirsch skrev:Marknaden trängtade efter denna första kommersiellt tillgängliga Carlsson-högtalare och försäljningen kan inte ha varit det största problemet. Svårare var det antagligen att få till stånd ett fungerande avtal med Stig och att få honom att godkänna högtalarna innan de kunde lämna produktionen. Hans noggranna krav på detaljernas utförande och på vilka argument man skulle använda i marknadsföringen gick inte att rucka på. Ja, det här kan jag påstå mot bakgrunden av mitt eget samarbete med Stig under 1976-77, Sonabs sista år.
Ni hittar denna text här:
Det var på den tiden ... del 4Ja, det var så att detaljernas utformning i marknadsföringen ruckade Stig Carlsson aldrig på. Alla som var med på den tiden vet detta. Stig Carlsson vidmakthöll sin detaljnoggrannhet på marknadsföringen så länge han levde. I någon tidningsartikel efteråt då allt var förbi klagade Stig på Marknadsföringen. Men faktum kvarstår att Stig skrev texten själv som gällde honom personligen, hans idéer och fakta på högtalarna. Det var inget fel på texten i marknadsföringen. Den var helt korrekt skriven enligt Stig Carlsson. Men Marknadsföring är ju mer än bara texten.
Olle Mirsch skrev:Året var 1976 och Sonab var på obestånd. Hur kunde man förklara detta? Man hade ett sortiment av goda, konkurrenskraftiga produkter. Framför allt ett brett program med Carlssons högtalare, men också övriga produkter som ingår i en Hifi-kedja. Många skivspelare, förstärkare, recievers och även ett kassettdäck ingick i sortimentet. Gemensamt för alla produkter var att de inte bara uppfyllde höga prestandakrav. Lars Lallerstedt, känd designer som senare utnämndes till rektor för Konstfack, hade bidragit till en design på alla produkter som tilltalade den kräsnaste konsumentkrets.
Kunder fanns över hela världen, vilka nåddes av 25 etablerade dotterbolag och agenturföretag. Marknadsföringen var kraftfullt professionell, och inom den internationella ljudvärlden fanns det ingen som inte kände till Sonab och Carlsson.
Detta citat är taget från artikeln
Det var på den tiden ... del 5
En professionell marknadsföring marknadsför det som är unikt med produkten och Stig var den ende som visste des unicitet och det var detta som marknadsfördes och Stig hade total kontroll över texten i marknadsföringen.
Någonstans går det en gräns för dina tokiga påståenden om vad Stig skulle ha sagt till dig. Du har med råge för länge sedan överträtt denna gräns.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.