Robert skrev: Öhman... Pst!
Adjektiv böjs inte, - de kompareras.
I klartext: Adjektiv kongruensböjs i förhållande till det substantiv det skall beskriva.
Ordet böjs inte i SAOL. En vanlig synonym är "allmänt". Ingenting kan vara "allmänast" lika lite som det kan vara generellast.
Du skojar va? Låt mig snabbcitera från lämpligt uppslagsverk:
"Komparera: En grammatisk term som avser böjning av adjektiv och adverb i jämförelsesyfte."
Detta tillhör väl de generellaste grejjorna inom grammatiken. Jag menar, det känner ju till och med jag till, som är närmast illitterat och lärde mig läsa först i tioårsåldern.
Enligt svenska akademiens ord
bok (det riktiga referensverket*) finns i varje fall börjningsformen generellare med. Superlativformen avstås ofta rapporteras i detta verk när man inte ser det givna bruket, generellast är ju ibland svårt att veta att något är, ehuru detta näppeligen utgör grammatiskt hinder, emedan bruket "den generellaste version
jag känner till..." alltid är svåremotsagd.
Morello:
När man böjer ett adjektiv heter komparationformerna, precis som du antyder, positiv (generell), komparativ (generellare) och superlativ (generellast), men även ett superlativ kan väl vara i bestämd form (generellaste)? Det vara bara det jag påpekade att det var. Eller är det här adverben kommer in och förtretar ens tillvaro?
Vh, iö
PS. Nä, nu är det väl bäst att jag inte skriver något mera, språk är ju verkligen ett ämne jag saknar kompetens inom. Snart gör jag bort mig illa.
*I SAOL finns inte ens sådana basala självklarheter som "framledes" med. Riktigt pinsamt.
Basal finns inte heller med förresten.
Skrämmande språkdålig bok. Dessutom svarar redaktionen inte på brev.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).