Inos basmoduler in - eget DIY ut!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-02-13 13:56

Joachim: Du har inte lust och ta ett par "närbilder" på dina Profundus Y så att vi även får se lådans former och högtalarelementet?

Rydbergs bilder visar det aktuella paret som de stod hemma i Öhmans källare.

Det finns en liten historia om detta par. När Öhman hade renoverat sin källare nyligen och ville mäta lite spelade han på detta par. Han fick avsluta när taket började trilla ner...
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2005-02-13 14:24

Stämmer! :)
Senast redigerad av Rydberg 2005-02-13 15:00, redigerad totalt 1 gång.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-13 14:37

Margaux,
Det verkar damma på skapligt i din källare 8O
NN

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-02-13 15:09

Margaux,
Det verkar damma på skapligt i din källare

Att bo i ett hus samtidigt som det renoveras är en mardröm. Om man då renoverar konstant är mardrömmen konstant.

Har dock alltid skyddat elektroniken så gått det går :roll:

/Joachim

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-13 15:18

Margaux
Det brukar vara svårt att hålla borta dammet hur man
än försöker... I know the feeling, det är inte skoj att
ha dyr dyr HIFI ståendes när dammet
och allt opassande finns runt om..
NN

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-13 15:19

Margaux skrev:
Joachim: Du har inte lust och ta ett par "närbilder" på dina Profundus Y så att vi även får se lådans former och högtalarelementet?

Rydbergs bilder visar det aktuella paret som de stod hemma i Öhmans källare.

Det finns en liten historia om detta par. När Öhman hade renoverat sin källare nyligen och ville mäta lite spelade han på detta par. Han fick avsluta när taket började trilla ner...

Jag spelade ner en taklist när jag fick min andra baslåda, det är
svårt att fästa taklister i betong/puts... En massa putsdamm
ner på parketten, högst otrevligt faktiskt..
NN

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-02-13 15:33

Grattis M, du har just tagit första steget ifrån forumets största bas till forumets största aktiva basabsorbent! :lol:

Ang böjbara oböjbarheter så är det väl underbart att det finns ett nytt "ultraflat" bildrör på varenda tv som säljs idag. Är dom konkava då, för förra veckan var dom ju "real flat"? Och veckan innan dess var dom bara "flat". Hmmmmm...

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-13 15:34

Margaux, nu måste du ju gjuta igen hålen 8O
Du kanske kans älja iväg elementen och köpa nått skojsigt HIFI-pryls..
NN

Användarvisningsbild
lasselite

Inläggav lasselite » 2005-02-13 16:38

Gjuta igen 8O

E du tokig på riktigt :roll:

Snacka om möjligheter till dämpning av resonanser!!! :wink:

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-02-13 17:29

IngOehman skrev:Visst tusan böjer man generell.

Generell, generellare, generellast.

Det generellaste* sättat att kommentera frågan är att alla adjektiv böjs, men ibland syns det inte. :wink:

Vh, iö

*Här smög sin bestämt en bestämd form in också...

Öhman... Pst!

Adjektiv böjs inte, - de kompareras.

I klartext: Adjektiv kongruensböjs i förhållande till det substantiv det skall beskriva.

Ordet böjs inte i SAOL. En vanlig synonym är "allmänt". Ingenting kan vara "allmänast" lika lite som det kan vara generellast.

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-02-13 17:33

IngOehman skrev:Kan du hålla med om att vissa diskussioner är av det specifika slaget, medan andra är generellare?

Nej. Vissa diskussioner är av det specifika slaget medan andra är mer generella...

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-13 17:36

lasselite skrev:Gjuta igen 8O

E du tokig på riktigt :roll:

Snacka om möjligheter till dämpning av resonanser!!! :wink:

Dom siter nog för långt ifrån tryckmaximumen :wink:
NN

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-13 17:38

Margaux, trevligt hifirum det dära. har duinte funderat på
at dämpa mer runt om högtalarna... ?
NN

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-02-13 18:19

Svante skrev:
Piotr skrev:
NNord skrev:Jag har aldrig hört någon IB, kan tänka mig det uppstår en del
distorsion då det inte finns någon direkt komprimerad luftvolym
bakom membranet som gör anordningen linjär, man får lita på
elementets linjäritet fullt ut, och sådanna element med jätetunga
koner kanske inte e så bra på det.
:D

En lådas luftvolym är utgör ingen linjär fjäder såvitt jag vet och en IB torde vara mer linjär. Kan inte se varför rörliga massan skulle påverka i detta fall då den främst sänker Fs samt känslighet.

/Peter

Luftfjädringen är inte helt linjär, men undantaget riktigt små lådor, så är den som regel mycket linjärare än konupphängningens fjädring, dvs totalt sett får den aningen olinjära luftfjädern ändå en linjäriserande verkan.

Största nackdelen med dipoler är dock den större konamplitud som behövs vid låga frekvenser, och stor konamplitud provocerar lätt fram olinjäriteter både i upphängning och motorsystem. Fördelen med dipoler (som jag inte kan bedömma hur stor den är) är minskade sidoreflexer från väggarna.

Svante: Vad menar Du med uttrycket "större konamplituder som "behövs" vid låga frekvenser??

För ett givet ljudtryck krävs en given konamplitud, avhängig bl.a. den strålande ytan. En dipol med många baselement av lite större kaliber kommer att få en strålningsresistans så hög att konutslagen även vid relativt höga SPL-nivåer knappt kommer att vara synliga för blotta ögat, (givet att Du har avkopplat systemet elektriskt under säg 16Hz...) Att dipoler sedan må ha en massa andra problem är en annan historia :)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-13 18:21

Robert skrev: Öhman... Pst!

I klartext: Adjektiv kongruensböjs i förhållande till det substantiv det skall beskriva.

Ordet böjs inte i SAOL. En vanlig synonym är "allmänt". Ingenting kan vara "allmänast" lika lite som det kan vara generellast.

Du skojar va? Låt mig snabbcitera från lämpligt uppslagsverk:

"Komparera: En grammatisk term som avser böjning av adjektiv och adverb i jämförelsesyfte."

Detta tillhör väl de generellaste grejjorna inom grammatiken. Jag menar, det känner ju till och med jag till, som är närmast illitterat och lärde mig läsa först i tioårsåldern.

Enligt svenska akademiens ordbok (det riktiga referensverket*) finns i varje fall börjningsformen generellare med. Superlativformen avstås ofta rapporteras i detta verk när man inte ser det givna bruket, generellast är ju ibland svårt att veta att något är, ehuru detta näppeligen utgör grammatiskt hinder, emedan bruket "den generellaste version jag känner till..." alltid är svåremotsagd.

Morello:
När man böjer ett adjektiv heter komparationformerna, precis som du antyder, positiv (generell), komparativ (generellare) och superlativ (generellast), men även ett superlativ kan väl vara i bestämd form (generellaste)? Det vara bara det jag påpekade att det var. Eller är det här adverben kommer in och förtretar ens tillvaro?

Vh, iö

PS. Nä, nu är det väl bäst att jag inte skriver något mera, språk är ju verkligen ett ämne jag saknar kompetens inom. Snart gör jag bort mig illa. :?

*I SAOL finns inte ens sådana basala självklarheter som "framledes" med. Riktigt pinsamt. :oops:
Basal finns inte heller med förresten. :wink:
Skrämmande språkdålig bok. Dessutom svarar redaktionen inte på brev.
Senast redigerad av IngOehman 2005-02-14 00:06, redigerad totalt 4 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-02-13 18:39

jag skulle skriva generell, mer generell och mest generell snarare än generellare och generellast. De sistnämnda låter väldig konstig
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-02-13 18:49

Style skrev:jag skulle skriva generell, mer generell och mest generell snarare än generellare och generellast. De sistnämnda låter väldig konstig

Helt korrekt Style! :)

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-02-13 19:24

Grattis M, du har just tagit första steget ifrån forumets största bas till forumets största aktiva basabsorbent!

Först förstod jag inte vad du menade. Vadå största harkel...storleken spelar väl ingen roll. Sedan långsamt, mycket långsamt började din geniala kommentar sjunka in...

Det finns säkert många olika typer av basfällor men jag känner till två. Den ena är typ Helmoltz som jag inte riktigt förstår hur den fungerar mer än att den matematiskt måste dimensioneras för en viss frekvens. Den andra är av friktionstyp. Ett hålrum på insidan har ett annat lufttryck än på utsidan vilket gör att luften med friktion strömmar igenom tex stenull eller en rörskål eller vad det nu är. Den senare tar alla frekvenser.

Är det den första eller andra typen du tänker på?

Det enklaste vore väl att plugga igen hålen med lagom mycket stenull? Eller ger det för lite?

Margaux, trevligt hifirum det dära. har duinte funderat på
at dämpa mer runt om högtalarna... ?

Jag har en 15 cm tjock dämpvägg på hela väggen bakom högtalarna + absorbenter i reflexionspunkterna. Var tycker du jag skall dämpa mer?

/Joachim

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-13 19:29

Aha, ja tänkte mer på ALL väggyta... runt om högtalarna och ovan
NN

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-02-13 19:36

När jag gjorde absorbenterna var jag rädd för att det skulle bli överdämpat men den risken är nog liten. Man borde kanske dämpa mer längs sidorna...

/Joachim

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-13 19:38

NNord skrev:Margaux,
Det verkar damma på skapligt i din källare 8O

Hur menar du nu ??? Bilderna Rydberg länkar till är två veckor gamla eller så, och var från Öhmans demorum (iofs var dom lika dammiga när vi bar ut dom). När jag hjälpte till och bära in dessa två små lådor om 125 liter så var det inte en tillstymelse till damm inne i Margaux läckra mediarum :)
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-02-13 19:39

Margaux skrev:

När jag gjorde absorbenterna var jag rädd för att det skulle bli överdämpat men den risken är nog liten. Man borde kanske dämpa mer längs sidorna...

Kanske skall prova så som IÖ gjort i demorummet, och ha tygstycken att dra fram och tillbaka efter väggarna på sken i taket ??? Det verkar ytterst praktiskt, och synnerligen billigt och enkelt att sätta upp. Du har ju redan dyligt tygstyck framför främre väggen ??!?
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-13 20:15

Margaux skrev:Det finns en liten historia om detta par. När Öhman hade renoverat sin källare nyligen och ville mäta lite spelade han på detta par. Han fick avsluta när taket började trilla ner...

Skall man vara riktigt noga var det inte just detta par, utan ett par fula prototyper i rollad (för täthetens skull) MDF som rev taket. Det var dock Profundus Y-moduler, precis som dina. :P

Dina har jag gjort andra testkörningar med, exempelvis för att kolla att taket skulle hålla efter ombyggnad. Det gjorde det, men de i lättbetong murade väggarna gav, ehuru mindre alarmerande än initialt, fortfarande ifrån sig en hel del missljud vid de extrema påfrestingarna. Har även roat mig med att tangera modulernas laminationsgränser och oavsiktligt skjutit iväg en plastpåse cirkus fyra-fem meter diagonalt över rummet. :o

Huruvida rummet kommer att hålla ihop när jag får in alla fyra modulerna återstår att se... :?

Vh, Ing. Öhman

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-13 20:41

Ingvar, du som är duktig på höga ljudtryck, kanske bäst
du kommer och kopplar in och testkör mitt Auroraprojekt
så jag inte råkar riva kvarteret och hamna i fängelse :?

8O
NN

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-02-13 21:08

NN, var det inte nån bild i tidningarna som visade hur det såg ut när du testkörde. Var viosst i samband med nån bokstöld från biblioteket. Antar att det var 1000 good reasons to own JBL som du hade snott.
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-02-13 23:59

Vänta nu... så IÖ har inga basmoduler hemma när jag ska på demo på måndag? 8O

:!: :cry: :!:

Margaux, vill du låna ut dom några timmar? :wink:

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2005-02-14 00:16

IngOehman skrev:
Audiomanikern skrev:
IngOehman skrev: Den bästa skagenröran (färdigrörda) är helt klart den från Staffans Paté Bageri (ja, särskrivet).

Intressant! Det ska prövas, den hitintills godaste skagenröran som A* smaskat vara den man kan
köpa hos Melanders Fisk på Hötorgshallen / SöderHallen / Östermalshallen - mmmums! Skagenröra
på ICA & Co tappar därefter existensberättigande då det som substitut lika gärna ätas kunna keso
ihopgeggad medelst skivade hotdogs och ketchup!

Mvh A*

Hmmm, intressant. Den hyperhemlige A har just gjort ett avslöjande! Nämligen sin tillhållighet - hufvudstaden. Se där... För du åker väl inte över land och rike för skagenskaffning?

Svante: Vad är en nykterist enligt din defintion - en person som inte själv dricker alkoholhaltiga drycker, eller en som tycker att andra inte heller skall göra det?

Gustaf: Ja, det stavas Bollinger, men uttalas bållansjé, fast inte i anglo-världen där man brukar uttalar det engelskt. Bond gillar B, men själv tycker jag att den är bäst när man skall till att äta krabba. Som festskumpa har jag några andra favvisar, exempelvis kristallbrutten, eller VCh-cuvén. Men en DP är förstås alltid rätt.

Är inte A* Örebroare (en kär sådan)?
11010000

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-02-14 00:39

Ja, hur är det egentligen A*?

Gör ett avslöjande!

Vh, iö

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-02-14 00:41

söderkisen :D
NN

Användarvisningsbild
Robert

Inläggav Robert » 2005-02-14 02:44

IngOehman skrev:
Robert skrev: Öhman... Pst!

Du skojar va?
*I SAOL finns inte ens sådana basala självklarheter som "framledes" med. Riktigt pinsamt. :oops:
Basal finns inte heller med förresten. :wink:
Skrämmande språkdålig bok. Dessutom svarar redaktionen inte på brev.

Nej jag skojar inte alls... Ditt patetiska påhopp på SAOL gör mig djupt bekymrad. SUCK!

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi