Laila skrev:De enda som på rent allvar verkar vidhålla att de hör skillnad på nästan "vafansomhelst" i kabelväg verkar vara Bill50x o Objektivisten . . . typ
Men kan de bevisa det?
Moderator: Redaktörer
Laila skrev:De enda som på rent allvar verkar vidhålla att de hör skillnad på nästan "vafansomhelst" i kabelväg verkar vara Bill50x o Objektivisten . . . typ
MagnusÖstberg skrev:Jag tror du hör skillnad beroende på lufttemperatur och vad du dricker också
MagnusÖstberg skrev:Jag tror du hör skillnad beroende på lufttemperatur och vad du dricker också
Objektivisten skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag tror du hör skillnad beroende på lufttemperatur och vad du dricker också
Jag tror t o m du kan höra skillnad på hifikg´s anläggning i -20 versus +20 grader Celsius.
Men det var bra att du nämnde det, för här närmar vi oss pudelns kärna.
bensnake skrev:hifikg skrev:Jag kommer att bli lite mindre (lite) kategorisk om jag någon gång får uppleva ett blindtest där någon säkert kan skilja mellan olika (hela och rena) kablar. Jag förutsätter förstås att längden på kablarna är tillräcklig.
Finns det något sådant test belagt i hifi-historien?
För några år sedan på Sheratonmässan var det en snubbe som satte 10 av 10 i ett blindtest av kablar som anordnades av någon utställare. Var inte där själv men har läst om det någonstans. Någon som kommer ihåg? Eller är det bara en vandringssägen?
Strmbrg skrev:Är han expert på ljud, den där Guttenberg?
Max_Headroom skrev:Det som är konstigt är när kablar med i princip samma överföringsfunktion påstås ge stora skillnader.
Alltså, får man klarare färger på sina foton och mer rättstavade dokument med olika kablar också då, om man nu hör skillnad på ljud mellan dom...
adzer skrev:Fast om du matar optiskt så faller ju den teorin. Att höra skillnad på olika transporter som matar samma dac optiskt innebär ju att samtliga inte är bitkorrekta.
Bill50x skrev:adzer skrev:Fast om du matar optiskt så faller ju den teorin. Att höra skillnad på olika transporter som matar samma dac optiskt innebär ju att samtliga inte är bitkorrekta.
Ja, jo. Men med transport menade jag nu inte typ cd-spelare med vidhängande DAC. Snarare distributionen av digital information. Alltså USB-kablar, routers, CAT-kablar osv. Lite tankeoreda var det nog för jag inkluderade även ad- och da-omvandlare i tankekedjan...
/ B
Bill50x skrev:Laila skrev:De enda som på rent allvar verkar vidhålla att de hör skillnad på nästan "vafansomhelst" i kabelväg verkar vara Bill50x o Objektivisten . . . typ
Inte alls. Fel, fel, fel.
Jag hör inte alls skillnad på "vafansomhelst". Men jag hör skillnad på vissa kablar och hävdar att de inte alls är helt obetydliga. Men prisvärdheten jämfört med andra komponenter i anläggningen kan man förstås alltid diskutera
/ B
Strmbrg skrev:Är han expert på ljud, den där Guttenberg?
Ragnwald skrev:Är skillnaden stor, är signalpåverkan stor.
Inte så bra, om man nu inte har en medveten tanke med att använda dylika produkter.
Bill50x skrev:Att förlöjliga de som hör skillnader är bara fjantigt, fundera istället på vad som skulle kunna ge skillnad.
/ B
Bill50x skrev:
Hör man ingen skillnad så har man för dålig anläggning eller vax i öronen. Så är det.
/ B
eksund skrev:Bill50x skrev:Att förlöjliga de som hör skillnader är bara fjantigt, fundera istället på vad som skulle kunna ge skillnad.
/ B
Att förlöjliga oss som inte hör skillnad är OK??Bill50x skrev:
Hör man ingen skillnad så har man för dålig anläggning eller vax i öronen. Så är det.
/ B
eksund skrev:Bill50x skrev:Att förlöjliga de som hör skillnader är bara fjantigt, fundera istället på vad som skulle kunna ge skillnad.
Bill50x skrev:eksund skrev:Bill50x skrev:Att förlöjliga de som hör skillnader är bara fjantigt, fundera istället på vad som skulle kunna ge skillnad.
Det var en liten ironisk släng där jag avslutade det hela på samma sätt som det jag citerade, dvs "Så är det".
Jag har inte menat att förlöjliga någon, oavsett om dom säger sig höra skillnader mellan kablar eller inte. Det är väl upp till var och en? Att klämma ur sig att det är larvigt med att bedöma kablar eller tro sig höra skillnader, för att sedan avsluta med "Så är det" - det kallar jag för förlöjligande.
/ B
jonasp skrev:eksund skrev:Bill50x skrev:Att förlöjliga de som hör skillnader är bara fjantigt, fundera istället på vad som skulle kunna ge skillnad.
/ B
/ B
+1
Så här har det alltid varit. Ett slitet standardargument som alltid ska dras.
Trams är vad det är. Att hålla på och fjanta med kablar alltså.
xeizo skrev:Allvarligt, var är det enklast att införa förbättringar? Om man är helt emot akustikförbättringar så är det ändå bättre att köpa ett Krell-steg än att köpa dyr-kabel!
bensnake skrev:På tal om kosta skjortan; sedan några år tillbaka kör jag Purist Audio Design rakt av. Tror att de färgar som fan. Men det upplevs inte så. Så djupt, så skirt, så luftigt och silkeslent, så tredimensionellt. Och så jävla placerat. Om inspelningen tillåter, vill säga...
Jag brukar rekommendera såväl skeptiker som intresserade att testa just PAD i sina system. Som sagt; mätbart eller inte (det borde det vara), I don't give a damn.
bensnake skrev:]
Hela denna hobby är trams, Jonas. För du tror väl inte att det är på riktigt, det du håller på med?![]()
För övrigt kommer konsensus ALDRIG att nås mellan kabeltroende och -belackare.
Ändå fortgår dylika diskussioner fortlöpande. Visst är det märkligt?
hifikg skrev:Laila skrev:De enda som på rent allvar verkar vidhålla att de hör skillnad på nästan "vafansomhelst" i kabelväg verkar vara Bill50x o Objektivisten . . . typ
Men kan de bevisa det?
Användare som besöker denna kategori: Kalejdokom och 17 gäster