Ljudexperten Steve Guttenberg har valt ut sju audioprodukter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-20 23:37

Laila skrev:De enda som på rent allvar verkar vidhålla att de hör skillnad på nästan "vafansomhelst" i kabelväg verkar vara Bill50x o Objektivisten . . . typ :P

Men kan de bevisa det?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-20 23:39

Laila skrev:De enda som på rent allvar verkar vidhålla att de hör skillnad på nästan "vafansomhelst" i kabelväg verkar vara Bill50x o Objektivisten . . . typ :P

Inte alls. Fel, fel, fel.

Jag hör inte alls skillnad på "vafansomhelst". Men jag hör skillnad på vissa kablar och hävdar att de inte alls är helt obetydliga. Men prisvärdheten jämfört med andra komponenter i anläggningen kan man förstås alltid diskutera :-)

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-20 23:43

Jag tror du hör skillnad beroende på lufttemperatur och vad du dricker också ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-20 23:44

MagnusÖstberg skrev:Jag tror du hör skillnad beroende på lufttemperatur och vad du dricker också ;)

Dryck skall man inte underskatta i samband med musik. Ju mer man dricker på en fredagskväll ju bättre blir musiken och det distar mindre så man kan höja massor!!
:p

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2012-12-20 23:49

MagnusÖstberg skrev:Jag tror du hör skillnad beroende på lufttemperatur och vad du dricker också ;)

Jag tror t o m du kan höra skillnad på hifikg´s anläggning i -20 versus +20 grader Celsius.

Men det var bra att du nämnde det, för här närmar vi oss pudelns kärna.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2012-12-20 23:56

Jag är inte så säker på det. vid -20 har jag pälsmössa på mig, och vid +20 tittar jag på hifikg´s modelltjejer alldeles för koncentrerat för att ens ta in musiken.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-21 00:14

Objektivisten skrev:

Jag tror t o m du kan höra skillnad på hifikg´s anläggning i -20 versus +20 grader Celsius.

Men det var bra att du nämnde det, för här närmar vi oss pudelns kärna.

Jag kan själv höra skillnad när temperaturen utomhus går under -10 och det gör jag med nästan 100% konfidens... Om unge herr AVR430 hälsar på och skruvar upp subborna på max och släpper loss AC/DC så kan jag möjligen missa det.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-12-21 00:16

bensnake skrev:
hifikg skrev:Jag kommer att bli lite mindre (lite) kategorisk om jag någon gång får uppleva ett blindtest där någon säkert kan skilja mellan olika (hela och rena) kablar. Jag förutsätter förstås att längden på kablarna är tillräcklig.

Finns det något sådant test belagt i hifi-historien?

För några år sedan på Sheratonmässan var det en snubbe som satte 10 av 10 i ett blindtest av kablar som anordnades av någon utställare. Var inte där själv men har läst om det någonstans. Någon som kommer ihåg? Eller är det bara en vandringssägen?

Det går bra att skapa kablar för högtalare som ger en enkelt påvisbar ljudskillnad. Det är inget konstigt.
Det som är konstigt är när kablar med i princip samma överföringsfunktion påstås ge stora skillnader.

I den illaluktande tidningen "Fidelity" (eller heter den "High Fidelity" fortfarande, jag läser inte så noga) så är det i senaste nummret en test av USB-kablar.
Alltså, får man klarare färger på sina foton och mer rättstavade dokument med olika kablar också då, om man nu hör skillnad på ljud mellan dom...
Folk som påstår att dom hör skillnad verkar inte ens vilja förstå att dom skillnader dom upplever helt saknar koppling till själva ljudet.
Och att sedan ta betalat för utsagorna i en tidning... Ja, då är man New Age avdelningens högsta nivå alltså.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-12-21 00:23

Är han expert på ljud, den där Guttenberg?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-21 00:28

Jo, det kanske går att bygga in något lurigt i såna där stora klossar som en del kablar ståtar med. Det luriga kan möjligen göra ljudet annorlunda och kabeln därmed detekterbar. Då handlar det rimligen om en färgning, dvs man lägger till något som inte borde finnas där och detta något kan kanske upplevas som en förbättring om musiken är den rätta. Kanske kan man vara så infernaliskt överjävlig att man bygger en högtalare som är särskilt anpassad för en sådan kabel och därför verkligen låter apa om man använder en lampsladd. Tricken är många. Ni som är gamla nog att känna till paret Truxa inser säkert hur lätt det är att lura en publik om det är det man vill. Ett blindtest med öppna ögon så att säga.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-21 00:30

Strmbrg skrev:Är han expert på ljud, den där Guttenberg?

Hade de plockat bort ett T hade man kunnat tro att han vore expert på att trycka istället för att tycka. Vem avgör när man är expert på ljud?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-21 00:35

Absolut! Om temperaturen spelar roll vet jag mindre om, likaså om vattenintag. Men dricker man alkohol så ska man absolut inte bedöma ljudåtergivning. Vilken skitanläggning som helst låter superb efter några pilsner. Det är faktiskt det billigaste/mest kostnadseffektiva sättet att förbättra ljudet på sin anläggning ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-21 00:48

Max_Headroom skrev:Det som är konstigt är när kablar med i princip samma överföringsfunktion påstås ge stora skillnader.

Alltså, får man klarare färger på sina foton och mer rättstavade dokument med olika kablar också då, om man nu hör skillnad på ljud mellan dom...

Fortfarande är det så att det vi lyssnar på är en blandning av analogt och digitalt. Dvs, även om det är en digital signal som distribueras så ska den någonstans omvandlas till analogt. Normalt sker detta senast innan slutsteget, ibland tidigare.

Många säger sig höra skillnader även under den digitala transporten och frågar sig givetvis varför. En ofta framförd förklaringsmodell är att via den digitala kopplingen/kabeln kommer det också med analogt skräp (via tex jord/minus) som kan störa den efterföljande d/a-omvandlaren. Enligt denna modell är det alltså inte den digitala signalen i sig som förändras utan det är snarare en analog störning som påverkar d/a-omvandlaren.

Om denna teori/synvinkel har någon bäring kan man givetvis diskutera, men att all skillnad på digitala enheter bara kan avfärdas som nys är knappast troligt. Många hör skillnad på digitala "transporter", må det vara kablage eller routers. Att förlöjliga de som hör skillnader är bara fjantigt, fundera istället på vad som skulle kunna ge skillnad.

/ B

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-21 00:51

Fast om du matar optiskt så faller ju den teorin. Att höra skillnad på olika transporter som matar samma dac optiskt innebär ju att samtliga inte är bitkorrekta.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-21 00:57

adzer skrev:Fast om du matar optiskt så faller ju den teorin. Att höra skillnad på olika transporter som matar samma dac optiskt innebär ju att samtliga inte är bitkorrekta.

Ja, jo. Men med transport menade jag nu inte typ cd-spelare med vidhängande DAC. Snarare distributionen av digital information. Alltså USB-kablar, routers, CAT-kablar osv. Lite tankeoreda var det nog för jag inkluderade även ad- och da-omvandlare i tankekedjan...

/ B

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2012-12-21 00:59

Bill50x skrev:
adzer skrev:Fast om du matar optiskt så faller ju den teorin. Att höra skillnad på olika transporter som matar samma dac optiskt innebär ju att samtliga inte är bitkorrekta.

Ja, jo. Men med transport menade jag nu inte typ cd-spelare med vidhängande DAC. Snarare distributionen av digital information. Alltså USB-kablar, routers, CAT-kablar osv. Lite tankeoreda var det nog för jag inkluderade även ad- och da-omvandlare i tankekedjan...

/ B

Ah då är jag med. Ja möjligheten för elektriska störningar finns ju alltid även om jag tycker att det inte borde kosta för mycket att skärma enheterna mot detta.
Det är ju endast DAC som behöver skyddas mot störningar. Alla enheter som är digitala är ju okänsliga för störningar så länge de fortfarande är bitkorrekta.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-12-21 01:11

Bill50x skrev:

Inte alls. Fel, fel, fel.

Jag hör inte alls skillnad på "vafansomhelst". Men jag hör skillnad på vissa kablar och hävdar att de inte alls är helt obetydliga. Men prisvärdheten jämfört med andra komponenter i anläggningen kan man förstås alltid diskutera :-)

/ B

Visst, vissa kablar har en liknande karaktär medan andra kan vara ganska olika, exempelvis Nordost och Purist Audio.

Strmbrg skrev:Är han expert på ljud, den där Guttenberg?

Har man den goda smaken att ha MG3.7 som referens är man expert :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2012-12-21 01:34

Är skillnaden stor, är signalpåverkan stor.
Inte så bra, om man nu inte har en medveten tanke med att använda dylika produkter.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-21 02:02

Mätbara skillnader eller ej; jag gjorde Prince "Cream" lyssningsbar (sicka elaka cymbaler!) för sisådär 20 år sedan genom att byta ut cd-spelarens medföljande lakritssnören till signalkablar mot någon kolfiber-Van den Hul-variant.

Men visst, det behöver ju inte kosta skjortan, det där med kablar. Men att påstå att inga skillnader föreligger, tror jag är lite väl kategoriskt. Men det är det kanske ingen som gör egentligen...?

På tal om kosta skjortan; sedan några år tillbaka kör jag Purist Audio Design rakt av. Tror att de färgar som fan. Men det upplevs inte så. Så djupt, så skirt, så luftigt och silkeslent, så tredimensionellt. Och så jävla placerat. Om inspelningen tillåter, vill säga...

Jag brukar rekommendera såväl skeptiker som intresserade att testa just PAD i sina system. Som sagt; mätbart eller inte (det borde det vara), I don't give a damn.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-21 02:05

Ragnwald skrev:Är skillnaden stor, är signalpåverkan stor.
Inte så bra, om man nu inte har en medveten tanke med att använda dylika produkter.

Snarare subtil.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
eksund

Inläggav eksund » 2012-12-21 06:21

Bill50x skrev:Att förlöjliga de som hör skillnader är bara fjantigt, fundera istället på vad som skulle kunna ge skillnad.
/ B

Att förlöjliga oss som inte hör skillnad är OK??

Bill50x skrev:
Hör man ingen skillnad så har man för dålig anläggning eller vax i öronen. Så är det.

/ B
Gör man inte rätt, så blir det fel!

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-12-21 08:01

eksund skrev:
Bill50x skrev:Att förlöjliga de som hör skillnader är bara fjantigt, fundera istället på vad som skulle kunna ge skillnad.
/ B

Bill50x skrev:
Hör man ingen skillnad så har man för dålig anläggning eller vax i öronen. Så är det.

/ B

+1

Så här har det alltid varit. Ett slitet standardargument som alltid ska dras.

Trams är vad det är. Att hålla på och fjanta med kablar alltså.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2012-12-21 09:32

eksund skrev:

Bill50x skrev:

Det var en liten ironisk släng där jag avslutade det hela på samma sätt som det jag citerade, dvs "Så är det".

Jag har inte menat att förlöjliga någon, oavsett om dom säger sig höra skillnader mellan kablar eller inte. Det är väl upp till var och en? Att klämma ur sig att det är larvigt med att bedöma kablar eller tro sig höra skillnader, för att sedan avsluta med "Så är det" - det kallar jag för förlöjligande.

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-12-21 11:06

Bill50x skrev:
eksund skrev:

Bill50x skrev:

Det var en liten ironisk släng där jag avslutade det hela på samma sätt som det jag citerade, dvs "Så är det".

Jag har inte menat att förlöjliga någon, oavsett om dom säger sig höra skillnader mellan kablar eller inte. Det är väl upp till var och en? Att klämma ur sig att det är larvigt med att bedöma kablar eller tro sig höra skillnader, för att sedan avsluta med "Så är det" - det kallar jag för förlöjligande.

/ B

Så är det ;)

Fast ibland e jag otydligt erotisk, eh nä, ironisk heter det. Jag tar inte hifi på blodigaste allvar. Någon som älskar sina kablar kan säkert ta illa upp...

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-21 11:56

jonasp skrev:
eksund skrev:
/ B

Bill50x skrev:

/ B

+1

Så här har det alltid varit. Ett slitet standardargument som alltid ska dras.

Trams är vad det är. Att hålla på och fjanta med kablar alltså.

Hela denna hobby är trams, Jonas. För du tror väl inte att det är på riktigt, det du håller på med? :wink:

För övrigt kommer konsensus ALDRIG att nås mellan kabeltroende och -belackare.

Ändå fortgår dylika diskussioner fortlöpande. Visst är det märkligt?

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2012-12-21 11:57

Oavsett om det går att höra skillnad på kablar eller inte, hur mycket lägre är disten i kabeln än i förstärkaren? En miljon gånger? Hur mycket lägre än disten i högtalaren? 100 miljoner gånger? Hur mycket lägre än akustikpåverkan i rummet? 100 miljarder gånger?

Allvarligt, var är det enklast att införa förbättringar? Om man är helt emot akustikförbättringar så är det ändå bättre att köpa ett Krell-steg än att köpa dyr-kabel!

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2012-12-21 12:10

xeizo skrev:Allvarligt, var är det enklast att införa förbättringar? Om man är helt emot akustikförbättringar så är det ändå bättre att köpa ett Krell-steg än att köpa dyr-kabel!

Grova generaliseringar här (lugn, jag förstår din poäng... :wink: ).

Börja först med att definiera "förbättringar". Bättre att köpa ett Krellsteg för vem? Och varför Krell och inte Nad, Rotel eller Emotiva? För du är väl inte dyrmärkestroende? :wink:

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2012-12-21 12:35

bensnake skrev:På tal om kosta skjortan; sedan några år tillbaka kör jag Purist Audio Design rakt av. Tror att de färgar som fan. Men det upplevs inte så. Så djupt, så skirt, så luftigt och silkeslent, så tredimensionellt. Och så jävla placerat. Om inspelningen tillåter, vill säga...

Jag brukar rekommendera såväl skeptiker som intresserade att testa just PAD i sina system. Som sagt; mätbart eller inte (det borde det vara), I don't give a damn.

De färgar möjligtvis en aning åt det lite mörka och fylligare hållet eller också är det så att Nordost färgar åt det ljusa, slanka hållet....eller också ligger "sanningen" någonstans mittemellan. Vem vet :?:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2012-12-21 15:10

bensnake skrev:]
Hela denna hobby är trams, Jonas. För du tror väl inte att det är på riktigt, det du håller på med? :wink:

För övrigt kommer konsensus ALDRIG att nås mellan kabeltroende och -belackare.

Ändå fortgår dylika diskussioner fortlöpande. Visst är det märkligt?

Tricket är ju att inte ta det på för stort allvar. Det är en hobby, inget världskrig. Jag gjorde själv misstaget att ta det på allt för stort allvar tidigare.

Konsensus är för övrigt överreklamerat. God Jul!
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
JanBanan
Inaktiverad

Inläggav JanBanan » 2012-12-21 15:20

hifikg skrev:

Men kan de bevisa det?

Varför skall någon behöva bevisa något för dig? Är du nån sorts överstepräst som bestämmer vad som är rätt och fel när det gäller HiFi?
Fd kabelforskare & professor på KTH
Konsult åt andra
Innehar ej F-skattsedel

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi