Är ditt system partysäkert?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2012-12-30 19:28

För det krävs det Suzanne Vega, Cervin Vega och Kove (gah!)
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2012-12-30 21:25

Strmbrg skrev:Fördelen med att köra dipoler som partaj-högtalare är att de som vill snacka kan ställa sig mittemellan högtalarna och göra det.

Fungerar säkert särdeles utmärkt om man kör ett sommarpartaj med musikanläggningen utomhus.

:D

Ja, jo, men då bör ju även snackarna vara dipoler.
Och stå liksom vinkelrät mot de dipoler som spelar Gibson Brothers "Cuba" för de som vill spisa musik och inte störas av snackmaffian.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Drakir

Inläggav Drakir » 2012-12-30 21:42

Strmbrg skrev:
Strmbrg skrev:Fördelen med att köra dipoler som partaj-högtalare är att de som vill snacka kan ställa sig mittemellan högtalarna och göra det.

Fungerar säkert särdeles utmärkt om man kör ett sommarpartaj med musikanläggningen utomhus.

Ja, jo, men då bör ju även snackarna vara dipoler.
Och stå liksom vinkelrät mot de dipoler som spelar Gibson Brothers "Cuba" för de som vill spisa musik och inte störas av snackmaffian.

8O

Användarvisningsbild
Nicke

Inläggav Nicke » 2012-12-30 22:29

Hade för många år sedan ett par cervin wega AT-80,under en fest hos mig så ställde jag en av dom i det öppna fönstret ut mot altanen,ju mer vi drack ju högre blev det :wink: tillslut så tippade högtalaren ned i skinnsoffan o skar ett stort hål i denna för att sedan slå i träbordet med 12" basen 8O ,summan av kardemumman blev trasig 12" element,trasig soffa,trasigt bord men kul hadde vi :wink:
Mvh Nicke

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2012-12-30 22:49

KarlXII skrev:Dessvärre inte.

Bild

"O dessverre" med Skambankt
http://www.youtube.com/watch?v=C5Dw9QAYR2o

Bra partymusik!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
StefanL

Inläggav StefanL » 2012-12-30 23:58

Ptja, anläggningen i källaren klarar mer än vad öronen på festande folk gör (om inget annat så flyr folk när rumsresonanserna blir för jävliga...) och barnen sköter volymen bra när de kollar film eller spelar spel.

När barnen var mindre så var de inte så intresserade av anläggningen, jag tror det är en överdrift.
Snabler och grobianer

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2012-12-31 02:15

Huvudanläggningen tål det mesta. Ingen som vågar sig på att skruva på den ändå.
Värre är det när ägaren själv fått lite för mycket innanför skjortan. Då brukar det ryka både säkringar och interiördetaljer i hela huset. Å andra sidan brukar ägaren då vara mer skadad än anläggningen dagen efter....

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2012-12-31 02:31

dubbelpost
Senast redigerad av David_A 2012-12-31 12:18, redigerad totalt 1 gång.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2012-12-31 10:44

Jag kan styra gain på mitt Nuforce försteg, vilket skyddar en del.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-01-02 09:18

Jansson skrev:
KarlXII skrev:Jag kör nakna Cerwin-Vega nu.
Frågor?

Inga frågor direkt, mer än, när du vill att jag kommer över för en provlyssning?

Har du redan klätt av dom :)
Jag hakar gärna på Jansson då det senast blev mer kaffe än lyssning.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-02 12:10

Jag kan trösta alla som var rädda att 9710:orna i Voighthornen inte längre skulle vara i spelbart skick efter ungdomspartyt med att de är det! De överlevde alldeles utmärkt. Så och huset. :)

Nu ska jag kånka ner partyutrustningen i källaren inför nästa invasion.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-01-02 12:25

Gott Per!

Men du har ju satt ihop en mätrigg för inte allt för längesedan. Är det inte dags för grabbarna (och er själva)att bygga ett lite saftigare partykit? Såklart, bästa ljud för en låg peng, skall konceptet lyda.

Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-02 12:31

Med stora sensibla panelhögtalare vågar man knappt lämna hemmet när tonåringarna vill vara själva... Nu är det verkligen inga högtalare för stökiga partyn. Spelades inget alls under nyårsnatten. Hatar att spela musik när det ska kommuniceras. Vill någon verkligen lyssna, då ska det vara tyst i huset. Umgängeskretsen är egentligen inte speciellt musikintresserad.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-02 12:42

Fjonkalicious skrev:Gott Per!

Men du har ju satt ihop en mätrigg för inte allt för längesedan. Är det inte dags för grabbarna (och er själva)att bygga ett lite saftigare partykit? Såklart, bästa ljud för en låg peng, skall konceptet lyda.

Det behövs ingen pampig partyrigg har de låtit mig förstå! Vad som händer när suget efter litet brutalare ljud sätter in framåt midnatt är att de går ner i källarn och kör live; det står både trummor och elgura/elbas-riggar i källarn!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-02 13:22

RogerGustavsson skrev:Med stora sensibla panelhögtalare vågar man knappt lämna hemmet när tonåringarna vill vara själva... Nu är det verkligen inga högtalare för stökiga partyn. Spelades inget alls under nyårsnatten. Hatar att spela musik när det ska kommuniceras. Vill någon verkligen lyssna, då ska det vara tyst i huset. Umgängeskretsen är egentligen inte speciellt musikintresserad.

Ja har några kompisar som är mycket musikintresserade och även ljudintresserade :)

Det är kul !
För då kan man ha jätte trevliga musik kvällar, vilket vi har typ varje vecka.
Då dricks det en god öl, lyssnas på musik och snackas lite mellan låtarna :)
Men då lyssnar vi på musik när musik spelas, eftersom vi allihopa är musiknördar så är det ju naturligt att när en låt man gillar eller tycker är intressant kommer upp så liksom hamnar focus på musiken :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-01-02 13:29

DVD-ai skrev:
RogerGustavsson skrev:Med stora sensibla panelhögtalare vågar man knappt lämna hemmet när tonåringarna vill vara själva... Nu är det verkligen inga högtalare för stökiga partyn. Spelades inget alls under nyårsnatten. Hatar att spela musik när det ska kommuniceras. Vill någon verkligen lyssna, då ska det vara tyst i huset. Umgängeskretsen är egentligen inte speciellt musikintresserad.

Ja har några kompisar som är mycket musikintresserade och även ljudintresserade :)

Det är kul !
Men då lyssnar vi på musik när musik spelas, eftersom vi allihopa är musiknördar så är det ju naturligt att när en låt man gillar eller tycker är intressant kommer upp så liksom hamnar focus på musiken :)

Och snart så blir granarna vansinniga och du får flytta :lol:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2013-01-02 14:20

PerStromgren skrev:
Det behövs ingen pampig partyrigg har de låtit mig förstå! Vad som händer när suget efter litet brutalare ljud sätter in framåt midnatt är att de går ner i källarn och kör live; det står både trummor och elgura/elbas-riggar i källarn!

Mm, svårt att få det mer transparent än så. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-02 14:44

boom skrev:
DVD-ai skrev:

Det är kul !

nehe då...

vi turas om att vara hos varandra :)
Och så behöver det inte spelas så galet högt hela tiden heller, utan oftast på mer "vettiga" ljudnivåer bara helt enkelt :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-01-02 15:04

PerStromgren skrev:

Jag som lade upp en sådan fantastisk ursäkt till att bygga högtalare. 8O
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-01-02 15:19

Fjonkalicious skrev:
PerStromgren skrev:

Jag som lade upp en sådan fantastisk ursäkt till att bygga högtalare. 8O

Det gjorde du, tack för den! Men här ser du lata grabbar i bägge generationerna! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-01-02 16:25

boom skrev:
DVD-ai skrev:

Det är kul !

Så högt kan ingen här inne spela, det törs jag faktiskt lova.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2013-01-02 20:29

:lol:
Mvh//David

Föregående

Återgå till Generellt om hifi