Piotr skrev:Jajjemensan,
samt att jag blir klokare och lär mig med en rasande takt.

Det hedrar dig.
Läste precis IÖ´s artikel så nu får jag komma upp med nya hemmasnickrade argument.

Skall bli spännande att höra...
Blev fakstiskt lite klokare redan i går kväll/natt. Satt med papper och penna och skissade mig fram till att information "återskapas" korrekt även i tiden så länge man håller sig till Harrys regler dvs. 20k och därunder för Fs44.1.
Ringningarna man ser före/efter en impuls på CD, liger de i frekvens ovan hörbara spektrat?
De ligger över, men de är inte "ringningar", utan det är faktiskt precis de signalfrekvenser som funnits i den analoga världen! Samplar man ljud som inte har någon energi vid 22,05 kHz så kommer du inte att se vågningen. Att man i vissa signalfall ser en vågning fast insignalen inte haft några syliga vågor (t ex en fyrkantvåg) beror i
nte på att den vågiga signalkomponenten tillkommit, utan det beror på att den maskerades (för ögat som tittar på oscilloskopeskärmen) i ursprungssignalen, av alla ännu högre frekvenser som "fyllde i" vågorna så de inte syndes.
Om man skulle sampla en enskild halv sinusperiod av 20k och återge den, skulle den också ha ringningar?
Det skulle den antingen inte eller också skulle den det!
Grejjen är den att det du beskriver är förbjudet. En enda period av en ton är nämligen mycket bradbandig och grundregeln är att det som samplas måste hålla sig under halva samplingsfekvensen.
Man måste alltså börja med att ta bort ultraljudsinnehållet från den enstaka perioden innan man får sampla den. Själva samplingen har för övrigt ingenting med vågningen att göra. Det är brickwall-filtreringen som (i förekommande fall) gör den högsta innehållna frekvensen synlig. Inte samplingen.
Kanske dags för ett LTS-möte där ämnet blir "Hur tusan fungerar CD-systemet, egentligen?"...
Någon som tycker att ett sådant föredrag skulle vara intressant, så här 22 år efter systemts genomslag? (Jag höll ju ett sådant föredrag på 80-talet, men frågan kanske är aktuellt fortfarande? Det verkar ju som om många missförstånd lever kvar.)
Kan det vara så att (som många föreslår) det är reduktion eller frånvaro av dessa ringningar som gör de nya formaten "bättre"?
Det finns inga ringningar. CD-systemet "adderar" ingenting till signalen på så vis, däremot finns det saker som fattas, brister - nämligen frekvenser över 22,05 kHz som är borttagna.
Det gör att man på ett oscilloskop ser den högsta närvarande frekvensen lättare, men den har inte påverkats på något sätt. Bara blivit synlig för ögat.
Huruvida CD-systemt är icketransparent av denna orsak kan diskuteras. Under vissa förutsättningar är det det. Men förekommer musik som uppfyller förutsätntingarna? Jag vill påstå att dynamikområdet är en större transparensbrist. Förutsätter då förstås god signalbehandling. ör saker dåligt kan det bli hur dåligt som helst.
Vi hör ju normalt inte enskilda signaler högre än 20k sisådär men örat/hjärnan har ju ändå en tidsupplösning som är mycket högre än så. Nere på mikrosekunder eller däromkring.
Tid och frekvens är inte samma sak, inte ens 1/frekvens är samma sak som tid eftersom "vad för något" fattas i ekvationen.
Du har helt rätt i att tidsupplösning och 1/periodtid för högsta frekvensen som hörs
inte behöver vara samma sak dock, men så är också tidsupplösningen i CD-systemt EXTREMT mycket finare än en period, eller en halvperiod eller en hundradels period.
Läs artikeln igen!
Gammal skåpmat. Dock fattas det viktiga kapitlet som berättar vad som sker i kommunikationen mellan örat och hjärnan som förklarar
varför hörseln fungerar som den gör. Det behöver man veta för att kunna förutsäga effekterna av andra stimuli än de man tittat på.
Dessa saker har man dock kunnat läsa om detta i MoLt för många, många år sedan, i en artikelserie som jag tror hette "stereofoni".
Intressant är även att allt det som går att läsa i artikeln du hänvisar till ovan sätts ur spel med den äldre typen av ortoakustiska högtalare...
Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).