Lite allt möjligt om Linn Basik

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-01-20 19:01

petersteindl skrev:Bild

Berätta nu istället! :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-01-20 20:45

mx skrev:
petersteindl skrev:Bild

Berätta nu istället! :)

:) Ok, då jag hade Ljudbutiken så sålde vi Linn under en period 1981/82.

Du kan läsa detta lilla korta inlägg med min redogörelse från min Linnperiod.

Mycket kort inlägg
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-01-20 20:46

Lyssnade du något på Linn Basik när du hade den, eller sålde du den bara?
Eller du kanske aldrig hade den, utan något annat med samma namn.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-01-20 20:50

Du va mä allt en jäkel på å läsa snabbert . . .typ :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-01-20 20:50

Laila skrev:Du va mä allt en jäkel på å läsa snabbert . . .typ :D

Det var ju så kort. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-01-20 20:54

mx skrev:Lyssnade du något på Linn Basik när du hade den, eller sålde du den bara?
Eller du kanske aldrig hade den, utan något annat med samma namn.

Eftersom Linn Basik som du verkar köpt är en skivspelare som inte är Linn LP12 och den fanns tydligen på 90-talet så har jag ingen uppfattning. Den Linn Basik jag importerade och sålde var en liten Linntonarm monterad på LP12 där paketet hette Linn Basik. Jag bytte ut pickupen mot Goldring.

Den kombinationen lät bra.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-01-20 21:00

På Takt & Ton som jag köpte den av, så tipsade de om att Goldring lät bra
på den spelaren jag köpte. Men jag kände att jag kunde slå på stort och gick
på en dyrare och bättre pickup. Bättre enligt dem i alla fall. Själv har jag som
vanligt ingen koll.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2013-01-20 21:12

Din Linn Basik blir utmärkt.

Motorstyrningen i Linn Axis är dock en nöt att knäcka. Inte verkar den bara sänka spänningen, den spekuleras också att den "stänger av" och frihjular då och då.

Vad vet jag, men så vitt jag vet har ingen riktigt förstått den.

http://www.audiokarma.org/forums/showth ... p?t=456967
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-01-20 21:13

Vad är Linn Axis? Är det en annan skivspelare, eller någonting som finns i min
skivspelare?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2013-01-20 21:15

Linn Axis var en annan skivspelarmodell, prismässigt mellan Basik och LP12.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-01-20 21:25

Micke23 skrev:Linn Axis var en annan skivspelarmodell, prismässigt mellan Basik och LP12.

Är det den som heter Majik LP12 idag?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2013-01-20 22:04

Uhh vilken soppa det verkar vara.. Pust :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2013-01-20 22:05

mx skrev:
Micke23 skrev:Linn Axis var en annan skivspelarmodell, prismässigt mellan Basik och LP12.

Nej, Axis är nedlagd tror jag.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-20 22:12

mx skrev:

Nej. Majik LP12 är en LP12:a med enklare arm (Project) och motorstyrning (typ Valhalla).

/ B

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-01-20 22:57

bassman skrev:Uhh vilken soppa det verkar vara.. Pust :wink:

+1 8O
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2013-01-20 23:04

Thomas_A skrev:Motorstyrningen i Linn Axis är dock en nöt att knäcka. Inte verkar den bara sänka spänningen, den spekuleras också att den "stänger av" och frihjular då och då.

Framförallt slår den ofta igång sig själv helt plötsligt, t.ex. efter strömavbrott. Mycket irriterande.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-01-20 23:05

Magnuz skrev:
Thomas_A skrev:Motorstyrningen i Linn Axis är dock en nöt att knäcka. Inte verkar den bara sänka spänningen, den spekuleras också att den "stänger av" och frihjular då och då.

Framförallt slår den ofta igång sig själv helt plötsligt, t.ex. efter strömavbrott. Mycket irriterande.

Gäller det även Basik?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-01-20 23:06

Bill50x skrev:
mx skrev:

Nej. Majik LP12 är en LP12:a med enklare arm (Project) och motorstyrning (typ Valhalla).

/ B

[s]Är inte Majik LP12 en LP12:a med en enklare arm(Project) utan någon motorstyrning(typ Valhalla) . . . typ ?[/s]

Edit: :oops:
Senast redigerad av Laila 2013-01-20 23:13, redigerad totalt 1 gång.
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-01-20 23:12

Den här världen är ju konstruerad för att ingen ska förstå den. True story.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2013-01-21 00:04

mx skrev:
Magnuz skrev:

Gäller det även Basik?

Nej.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2013-01-21 00:05

OK, det låter ju bra. Verkar lite läskigt om skivspelaren drar igång mitt i
natten. :)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2013-01-21 05:37

Hej Erik!

(visst var det Erik ni hette bägge killarna som besökte Piteå med medhavda PI60?)

Linn Basik var dels grundmodellen av Linn Sondek LP12 på den gamla goda tiden. Såldes med en arm med namnet Basik. Det är en gammal modell av arm. Helt okej arm för rimlig peng. Denna LP-tolva hade det ursprungliga tallrikslagret och motorn som hängde med ända in i våra dagar,fast ingen motorstyrning. Bra skivspelare för rimliga pengar,ett alternativ till Thorens spelarna helt enkelt.

Skivspelaren fanns(och finns) även som ett rent verk,ett construction kit där man själv plockade i arm,PU och numera motorstyrningsalternativ.

I dag heter sniktolvan Majik och består av:
• MAJIK LP12 Power Supply
• Solid base
• ADIKT MM cartridge
• Pro-Ject 9cc tonearm

Den kostar i dag 29.900:-

Bara verket(utan arm,PU,motorstyrning)kostar 24.000:-

Numera,sedan tidigt nittiotal,så sitter där ett bättre tallrikslager som benämns som "Cirkus"

Man hade även ett "precirkuslager" under en tid, som sägs vara riktigt bra, om man använder en viss oljetyp. Min svåger har en sådan tolva och jag tycker den är väldigt bra för pengarna. (han betalade 10.000:- på Takt & Ton för den begagnad med en Ittok II+K18PU+Valhalla motorstyrning) Sagda Tolva fick ärva min MC PU senare och en Lingo motorstyrning och spelade nästan magisk..

Känner att jag nördar iväg här,hmm ursäkta utsvävningen,tillbaka till din Basik skivspelare...

Linn Basik är precis som det låter Linns instegsmodell av vinylspelare under 1980-talet. Tror den sålde som bäst i början av 90´talet och kostade några tusenlappar. Den var försedd med en nyare variant av Basik armen,denna gång baserad på Ittok(deras dåvarande topparm) men betydligt enklare. Den levererades alltid med en K5 Puppa,det vill säga en variant på Audio Technica AT95 med eliptisk nål.

Linn Basik har ingen mystisk motorstyrning så du kan känna dig trygg med din svarv,den kommer inte att vålla dig några bryderier. Mig veterligen så är det samma motor som i LP12án..

Den är i det stora hela väldigt lik andra no nonsense spelare från samma tidpunkt,hela "plinten" är i ett stycke och fötterna står för svänget :-)

Och hör och häpna: -inga spikfötter utan,ja du vet,typ dämpkuddar!

Begagnat så brukar man kunna hitta dem med Akitoarmen lika ofta som med Basik. En klart bättre arm men då i stället med överhängande risk för lagerskador efter för överentusiestiskt Linntajt ihopmonterande av tonarmsbasen,vilket var poppis under en tid,rent vansinne eftersom den spelar bäst vid ett fastdragningsmoment av cirka 1,5-1,6Nm..

En jättebra nål till Basiken är K18(finns ej längre)någon variant på sagda Audio Technica eller en Adikt. Den sistnämnda puppan är dock dyrare än spelaren och en utbytesnål kostar drygt 2000:-

Adikt är en av Linn modifierad Goldring 2500. Goldring 2500 är billigare men låter tristare(tycker jag) ungefär 4000:- får man betala för den..

Jag tycker du kör med din skivspelare som den är,alternativt laddar upp med några AT puppor från EBAY och tar det bästa ur dem medan du vältrar dig i musikskatterna som ligger i drivor på våra returmarknader.

När jag drogs in i den ljuvliga Linnvärlden genom Peter på Takt & Tons försorg för en massa år sedan så nobbade jag faktiskt Linnspelarna och högg en Pro-Ject 1 i stället,trots den första magiska demonstrationen med sedvanlig vandring från Thorens TD-166,Pioneer PL550,och Dual 505,för att sedan krossa samtliga med en Linn Basik,alltså den gramofonen som du har. Därefter såddes fröet genom vandringen upp(eller ska jag säga ner?-i träsket som jag ännu vadar i)till LP12,aktiva Isobariks med tre LK280 slutsteg med extra nätelar,så kallade SPARKS,och en omtumlande "All along the watchtower" med Jimi Hendrix,vilken jag aldrig kommer att glömma!!

Övriga Linnprylar som du nu som nykläckt Linnist bör kunna för att känna till den ack så ädla Skotska historian är:

Valhalla:
En motorstyrning för LP12án-stor förbättring från bara trafon som original. -Fanns under Åttiotalet och något år in på 90,i dag ger man en femhundring för en sådan och den kan planteras i en Basik,nackdel:
-enbart 33rpm!

Ittok LV-II:
Linns topparm från slutet av 1970-talet,fortfarande grym arm,finfin med MC puppor.. Kostar några tusenlappar i dag begagnad i fint skick..

LV-II suffixet fick den imed introduktionen till Las Vegas mässan,Peter B kan säkert fylla på med en mysig text här på ett par kilometer:-)

K5-K18: Trevliga MM Puppor baserade på AT95 och den förnämligaste av dem alla var förstås K18.. (Känner en fin langare som ligger på några K18 till en blygsam slant i fall du känner dig sugen på gammalt knark.)

Adikt: K18 puppans efterträdare,kostar ca 4000:- komplett och ersättningsnål 2000:- Linn rekommenderar att man byter puppa efter två nålbyten. Bra livsläng och spårar som en gud..

Cirkus:
Uppgradering av LP12áns tallrikslager,kom vid serienummer 90.000 ungefär,kan köpas separat för 4000:- och passar i även den äldsta tolvan,i kitet ingår ny innertallrik och subchassie,faktiskt rätt mycket grejor för pengarna och ett stort lyft för svarven!

Trampolin:
Bottenplatta med mjukfötter,perfekt för riktigt hårt taktstamperi,och faktiskt även meningen med den. denna produkt har upphört.

Trampolin II:
Uppdaterad bottenplatta i Aluminum,kostar 2000:- ungefär,i nya sniktolvan ingår en sån här fast utan mjukfötter,och med bra underlag så låter tolvorna bättre med den hårda bottenplattan,otroligt men sant.

Linn basik arm:
-Ja den har vi ju redan nämnt,bra enkel arm,ej lämplig för MC,brukar kunna betinga en typisk tusenlapp begagnad..

Linn Akito:
-Enklare variant på nittiotalets top of the line Ekos,se upp med lagret bara om man köper den begagnad. Är den okej så är den ett bra uppköp mot Basik och kostar i princip samma pengar,ska jag gissa så typ 1.500:-

Ekos:
-Ittokens efterföljare,nu tillverkad hemma hos Skottarna. Bättre presicion,bättre lager,dynamiskt balanserad,dyrare material. Kostde skjortan ny. En frisk begagnad(se riskerna med våldsamt Linntajt montering på 1990-talet)betingar ett värde på 7-10.000:-

Ekos II:
Precis som det låter,en tvåa! Värt att nämna är att det under en tid fanns möjlighet att få skicka sin arm till Glasgow för uppgradering till en blygsam summa. Av originalet blev inte mycket kvar annat än motvikten i princip,alltså rätt bra deal. Detta gör att vissa armar kan vara tvåor fast de har ett serienummer som indikerar Ekos I,Linn har dock register över uppdaterade armar för den som är osäker,rent okulärt så kan man dock se skillnader som bland annat skåran i tonarmsbasen vilken den andra armen saknar,en annan glansfaktor på lacken samt om man har en äkta tvåa,en något tyngre motvikt.

Denna arm börjar på 10.000:- och beroende på kosmetiskt skick upp emot 15.000:-(repor efter många PU byten.)

Ekosarmarna är trevliga,en svinbillig AT95 i en Ekos kan låta mer kul än en dyrare Adikt i en Akito arm..

På tal om Akito så fanns det även en Akito II och numera säljs den som Akito III och ska vara väldigt lik en Ekos I. Jag väljer fortfarande en Ekos om jag finge välja,du får dock med en tonarmskabel ur Silver serien med denna om du går på en ny sådan..

Keel:
Subchassie i aluminium. -Kostar många tusenlappar,Linns devis är att mest krut ska läggas närmast tallrikslagret,och här har vi den för endast 29.000:-

Här någonstans börjar mina fingrar domna av känner jag men du får gärna ringa mig någon kväll,bedöva gärna dina öron med en iskall pilsner innan för jag brukar kunna få igång surret rätt så rejält när det är saker jag brinner för. Min fru Beatrice brukar säga att hon tycker synd om de stackarna som ringer och frågar mig om någonting,senast så var det Bassmans kamrat Benke som fick en rejäl dos per telefon. Varningen utfärdad!
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2013-01-21 08:10

Magnuz skrev:

Fast rörde inte det Mk1 som fixades i Mk2? MIn har aldrig gått igång själv.
Marantz NR1506, Rotel RB971 Mk2, Cambridge Azur 640C, Panasonic Blue-Ray, Apple-TV, Panasonic P65VT60, NG8, NG8B/LFE, NG8 surround, Linn Axis/Moerch UP4/Shure V15Vx/SAS JICO, Muffsy RIAA.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-21 09:16

ivor-isobarik skrev:Keel:Subchassie i aluminium. -Kostar många tusenlappar,Linns devis är att mest krut ska läggas närmast tallrikslagret,och här har vi den för endast 29.000:-

29000 kronor för ett subchassi i aluminium?
http://www.musiikin.com/Linn/linn-keel-t-b.jpg

Gamla AR och Thorens hade sådana från början....

http://mypicsonline.net/gallery/d/445-2/_W7G6093.jpg
http://imageshack.us/photo/my-images/23 ... 51pa7.jpg/
http://www.vinylengine.com/images/thore ... mkii_6.jpg
http://www.theanalogdept.com/images/spp ... _6web2.jpg

Det tidiga LP12-subchassit har jag alltid tyckt sett "tveksamt" ut med sitt påskruvade armfäste.

http://img594.imageshack.us/img594/9311/p101023711.jpg

Finns ju rätt många andra varianter "utifrån".

RubiKon http://www.audioflat.co.uk/library/Aro% ... 0angle.jpg

Cetech http://i29.photobucket.com/albums/c251/ ... C00943.jpg

Naim http://img38.imageshack.us/img38/7539/p10706951.jpg

Vivid http://thumbs1.ebaystatic.com/d/l225/m/ ... d91X2A.jpg

Greenstreet http://www.greenstreetaudio.com/media/i ... nn_top.gif

Sole http://www.analogueinnovation.com/useri ... G_5431.jpg

Ankhor http://www.thefunkfirm.co.uk/turntable_ ... khor_1.png

Användarvisningsbild
ivor-isobarik

Inläggav ivor-isobarik » 2013-01-21 11:59

Kort kontring om subchassiet. Det enda eftermarknadsalternativet som tycks uppskatttas av nämnda är den som heter Rubikon. Den ska vara riktigt bra men oturligt nog sämre än Keel. Vi hade en ide om att plagiera Keelen för eget (miss) bruk men den visade sig inte vara så jädrans billig att tillverka. En begagnad Keel,vilken förvisso också är svinaktigt dyr går loss på ungefär 18.000:- i missbrukarledet. Att köra igång första lilla serien kändes därför inte så lockande.

Keel är utmejslad ur en fet kaka aluminium. Den där Keelkopian som jänkarna säljer är delad i två bitar och kostar fortfarande flera tusen,skillnaden är att den är omöjlig att sälja till någon Linnist begagnad så då faller lite iden för mig eftersom det brukar bli dyrt att köpa billigt.

Den näst bästa efter Keelen,Rubikonen är till skillnad från Keelkopian och Keel en helt egen konstruktion samt utvärderad enligt samma metod som Linn använder. Den kostar över 10 tusen..

I övrigt håller jag med dig om tonarmsplattan och dess fåniga infästning i subchassiet. Har du loss den mer än en gång så bör den bytas.. Å andra sidan så kostar den tvåhundra spänn.
Drag èm in through the telephone

Make the customer a Linnie

Linn-music for life

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-21 12:07

ivor-isobarik skrev:Vi hade en ide om att plagiera Keelen för eget (miss) bruk men den visade sig inte vara så jädrans billig att tillverka. En begagnad Keel,vilken förvisso också är svinaktigt dyr går loss på ungefär 18.000:- i missbrukarledet. Att köra igång första lilla serien kändes därför inte så lockande.

Jag har en kompis som faktiskt råkar äga en fräs. Vad han behöver är dels låna en äkta Keel ett par dagar, dels åtminstone en serie på 7-8 stycken. Då kan priset landa under 10 papp styck om jag minns rätt, möjligen var det under åtta. Ett litet bekymmer är att han inte alls är någon audio-bög så att lägga på lager och sälja senare kommer inte på fråga. Den risken får någon annan ta.

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-21 12:40

Bill50x skrev:Jag har en kompis som faktiskt råkar äga en fräs. Vad han behöver är dels låna en äkta Keel ett par dagar, dels åtminstone en serie på 7-8 stycken. Då kan priset landa under 10 papp styck om jag minns rätt, möjligen var det under åtta.

Frågan är om det inte låter sig göras ännu billigare med rätt kontakter....

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-01-21 12:53

RogerGustavsson skrev:
Bill50x skrev:Jag har en kompis som faktiskt råkar äga en fräs. Vad han behöver är dels låna en äkta Keel ett par dagar, dels åtminstone en serie på 7-8 stycken. Då kan priset landa under 10 papp styck om jag minns rätt, möjligen var det under åtta.
Frågan är om det inte låter sig göras ännu billigare med rätt kontakter....

Det är mycket möjligt. Ett bekymmer är priset på aluminium. Köper du stora mängder är det inte så dyrt men jag tror att i mindre mängder stod bara råmaterialet för ett par tusen per "Keel". Det blir mycket billigare om man gör sub-chassit i två delar (eftersom man inte behöver fräsa bort lika mycket material) och limmar/skruvar ihop dem. Men då är det ingen "Keel" längre...

Sedan är det ju förstås hur mycket maskininnehavaren vill tjäna på affären. Någon som får låna utrustning av en arbetsgivare på kvällstid och fräser upp en 7-8 stycken mot att hen får sin egen gratis - det är nog det billigaste alternativet. Men var hitta denna trevliga person?

/ B

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-01-21 15:17

Det verkar som Linn modifierer sin Linn :arrow: Pink Triangle 8)

Då tror jag Pinks modifiering av Linn är bättre :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-01-21 15:54

petersteindl skrev:Då tror jag Pinks modifiering av Linn är bättre

Finns det en sådan eller driver du med oss? Den där med DC-motor? Pink finns de numera?

Den här är avsedd för DC-motor och kommer från en av männen bakom Pink:

Bild

Här är subchassit från Pink till LP12:
Bild

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi