Nätkablar

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-13 11:17

harryup: "Och varför låter olika bra grejor olika?"

För att dom rent fysiskt uppför sig olika. Men, här kommer en kul grej som jag just kom på: Hur är det med olika exemplar av likadana apparater? Finns det hörbara skillnader även där?

"Om det nu skulle vara så att nån drabbas av placebo, gör det nåt om man blir nöjd på fel grunder?"

Nä, så länge man är nöjd själv är det bra. Som jag skrev på tråden om kablage: Allt som köps av nöjda ägare är uppenbart prisvärt, annars skulle ju inte grejjorna bil köpta. Att sedan jag inte vill betala många tusen för en produkt som jag anser mig kunna göra bättra själv för några hundringar, det är ju upp till mig. Dom som köper NordOst valhalla skulle antagligen tycka att mina EK-kablar låter skit.

fridefors: Hur nogrann måste man vara? Ja, vid alla former av tester (ljudgrejjor eller vad som helst) finns alltid en antal felkällor. Dessa felkällor måste reduceras så mycket det går. Ett sätt att testa nätkabel kan vara att be en polare skifta kabel slumpmässigt och du sitter och lyssnar. Han ska alltså inte berätta, eller på annat sätt visa vilken kabel som används. Det kan nog vara lämpligt att före ett sånt test även lyssna öppet på grejjorna så det blir lättare att känna igen obejketns karraktär (om dom har någon).

"måste allt som inte kan verifieras med mätningar vara placebo?"

Inte alls, mätutrustningen kan vara otillräcklig, man kan mäta fel saker etc.

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-13 12:11

Jag var på en forumträff igår och testade bland annat att lyssna på min cdspelare med en svindyr nätkabel och en standard. Jag kunde inte höra någon direkt skillnad om jag ska va ärlig. Det var ju inte mitt system och i en annans system är det som sagt svårt att höra skillnader. Däremot var det ganska lätt att höra skillnad på Nordost ECO-3 behandlade skivor.
Ren skiva, spelade ett par min, ut med den, spraya, in med den, lyssna. Vi testade på ett antal skivor och via Wadia spelaren som vi hade till råds kunde man höra skillnaden varje gång. När vi bytte till min Meridian 588 kunde jag dock inte höra några skillnader, Meridianen buffra och klockar om didgitströmmen så det kanske är anledningen.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2003-10-13 12:14

Huvaligen, nu gäller det för undertecknad att
hålla tungan rätt i mun känner jag.. :twisted: :wink:

Max: Tack för bra svar! (även om jag inte håller med
om att just ditt föreslagna test-sätt med automatik
skulle vara bättre än mitt eget tyckande i min ensamhet.)

Callisto: Jag håller med dig i din skeptiska inställning
till hifi-tidningar i allmänhet, det gäller ju att ta på de
kritiska glasögonen så fort någon annan tycker till om
något som intresserar dig och bl.a. fråga sig:

Vad är syftet med testen?
Vem kan tjäna på åsikterna som skrivs?
Vad har man använt för metod? etc.

Besan: Nja, han avrådde mig faktiskt att köpa steget,
pga att det distade. Alltså tyckte han att låg dist var
viktigt, inte bara för honom själv utan även för mig...
Audiolab 9000 CDT - Audiolab DC BLOCK 6 - Hegel H390 - Marten Oscar Duo

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2003-10-13 12:47

För att hälla bensin på elden måste jag bara delge er följande info
som finns på Golden Age hemsida ang. PS Audios "high end-nätkabel"
Lab AC Power Cable II:

Prisexempel: 0,91m - 5 990 kr 1,82 m - 7 490 kr

”As soon as we put in the Lab II from the wall directly to the amp, the soundstage increased by at least 30%. Now think about that. Our jaws just dropped. That is not a little, but huge. Of course, there was so much more information being retrieved in that additional space. Just damn scary.” Lowell Graham.

..."That is not a little, but huge." Vem var det som tyckte
man skulle vara kritiskt inställd till hifi-blaskor? *fniss* 8O

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-10-13 12:54

Rydberg: "Ren skiva, spelade ett par min, ut med den, spraya, in med den, lyssna. Vi testade på ett antal skivor och via Wadia spelaren som vi hade till råds kunde man höra skillnaden varje gång. När vi bytte till min Meridian 588 kunde jag dock inte höra några skillnader, Meridianen buffra och klockar om didgitströmmen så det kanske är anledningen."

Skillnad, ja... Men belv det bättre? Det skulle ju kunna vara så att nordost-stoffet gör det svårare för spelaren och din meridian klarar att hantera detta bättre. Jag själv skull inte vilja grisa ned mina skivor med nåt klet, oavsett om ljudet blir bättre. Tänk om skivan tar skada? Hur får jag tag i en ny. Idé: Man skulle kunna göra kopior på skivor och mecka med kopiorna. Då har man ju kvar orginalet om något går galet.

Fridfors: "även om jag inte håller med
om att just ditt föreslagna test-sätt med automatik
skulle vara bättre än mitt eget tyckande i min ensamhet.) "

Det är inte per automatik bättre heller, det beror alldels på vad man är ute efter :-)

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-10-13 13:29

Max_Headroom> Ljudet blev klart bättre, lät som om rummet blev större, bakgrunden svartare samt att ljudet lugnade ner sig och blev mer "analogt" klingande. Ibland är det skillnader och bara för det är skillnad så är det bättre (verka folk tycka). I detta fall blev det annorlunda till det klart bättre.

Kletigt är det inte heller. Man sprayar alltså på textsidan och inte på avläsningssidan. Sprayar och torka ut med en trasa
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Brickman

Inläggav Brickman » 2003-10-13 14:03

För mig så är bla nätkablarna kanske bland det sista jag uppgraderar i en anläggning. Först måste jag komma tillrätta med rummets inverkan samt möblering, sedan hur anläggningen placeras och på vad, sedan bra kablage till apparatur och högtalare. Ev någon form av nätfilter, eventuellt och sedan kan jag börja titta på nätkablar.

Ungefär den rangordningen. Därmed tror jag inte att dom är helt oviktiga, framför inte i anläggningar från 100kkr och uppåt.

Ja just det ja det är jag som är Dan Brickman från hifimagasinet och forumet. Hej på er. Jag kommer antagligen att behöva vård för internetberoende om ett par år :lol:

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-13 15:31

Ja Fridefors, det är en "djungel av okult där ute" :D

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-14 01:26

Hej!

A* finner egna tweaks stimulerande, grova & glimmande hifikablar är vackra
overkill & gedigna (dyra) hifiTing - i alla sammanhang - känns som ngt givet,
dock innan A* vet men framförallt innan A* rekomenderar hifiPrylar vill man
vara säker på sin sak!

Ex A* kan satsa sin högra arm på att han kan höra skillnad mellan godtycklig
högtalare nypris 1000kr resp bra 10k kr´s-högtalare (alt DIY för 10k kr :wink: )
Samtidigt skulle A* inte satsa ens liten del av högra handen´s lillfingernagel
på att han skulle kunna höra skillnad på hifikabel för 1000kr resp 10,000kr!!

( A*tt sen allas fruar kan pricka in 100 av 100 på hifikabelbyten även
om de t.o.m befinner sig i avgränsande rum, vem vet?... (inte A*! ;)

Mvh A*

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-10-14 02:08

Hej!

Förresten, tänk om ngn utav kabelBjässarna fick för sig att börja tillverka
hifikablar. Med deras forskningsmöjligheter**, kunnande o exceptionella
kapacitet att producera konstnadseffektivt vore det ju knappast ngn
omöjlighet att deras produkter skulle knäcka både Nordost samt Transparent
till 1/10-del av priset, förutsatt då att marknad för deras produkter finnes!

** Alltså inte HifikabelFöretag´s-"forskning", utan riktig sådan :mrgreen: :mrgreen: !!
( Förtydligande:
Seriös forskning kostar pengar! Hur begåvad en forskare än är så
måste han/hon få resurser. Bara o kunna mäta på kablar ordentligt
kräver apparatur dyrare än små HifikabelFöretag´s totala omsättning!
En "kabeljättes" forskning´s-budget överstiger stort HifikabelFöretag´s
hela omsättning!! All respekt för lyssna sig fram men hade lysssning varit
allrådande metod skulle vi idag ej ens ha uppfunnit högtalarelementet!! )

Mvh A*

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2003-10-14 07:05

Jag tänker inte gå in på om nätkablar gör det bättre eller sämre. Jag har kört lite olika prylar bla en jätte skiljetrafo på nästan 70kg som verkligen tog bort mitt mekaniska brum i mina slutsteg. Jag tror inte att jag hörde någon supersklinnad förutom brummet som försvann. Det kan faktiskt mycket väl varit en liten skillnad men den var för liten att märka om man inte bytte fram och tillbaka, det hade jag inte möjlighet till. Sen så finns det ju kablar med div filtrerande funktioner tex kanske man skulle kunna bygga in ett dcfilter i en kabel och då skulle man ju enkelt få bort ett sådant mekaninskt brum som jag hade i mina slutsteg :D

Problemt med nätkablar och liknande är ju att för ett gäng tusen kr kan du antagligen tjacka ett gäng dämppaneler som säkert gör tokigt mycket mer skillnad. Eller om man skall ha ännu fetar kablar och snacka 10-tusentals kronor så kan man säkert anpassa hela rummet och få en otrolig skillnad.

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
Hotspur

Inläggav Hotspur » 2003-10-14 09:07

Jag tycker att snacket om vad man kan göra med pengarna istället för att köpa dyrare kablar, är irrelevant. Hur billiga eller dyrare kablar du än köper går det ju alltid att lägga några tusenlappar på nåt annat oxå. Att lyssningsrummet påverkar ljudet mer än någon kabel är vi förstås både medvetna och överens om... :twisted:

Användarvisningsbild
Membranerik

Inläggav Membranerik » 2003-10-14 09:21

Mattias skrev:Jag är rätt så övertygad om att man kan förbättra ljudet med en bra nätkabel. Att det sedan skulle bli betydligt bättre med väldigt dyra kablar är jag dock lite skeptisk till.

Använder själv Supras LoRad kabel vilket jag tycker var en vettigt investering till hyffsat pris. Någon skillnad blev det inte men å andra sidan har jag inte heller jordade uttag vilket förtar meningen med skärmen. Köpte dom mest för att jag fick kabeln billigt och ny eldragning står på listan för framtida investeringar så jag tänkte - varför inte ?

ps. Elfa har billig skärmad kabel

Bild

Artikelnr hos ELFA.
55-817-07 0.5 kvadrat mm. 23.40 + moms / m
55-818-30 0.75 kvadrat mm. 26.70 + moms / m
55-819-54 1.5 kvadrat mm. 32.70 + moms / m

Mvh // Mattias

Det är jag som "byggt" denna kabel !
Jag kunde inte höra någon som helst skillnad mot standardkabeln men snyggare är den !!!!! sedan så kommer jag MYCKET billigare undan än om jag köper den av någon självutnämnd Guru och den är förmodligen lika bra oxå.
:D

Användarvisningsbild
VelociRaptor

Inläggav VelociRaptor » 2003-10-14 09:30

Konstigt kanske det är med nätkablar som gör att det låter bättre eller sämre.
Största skillnaden blir om man även har bytt nätkabel från proppskåpet.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2003-10-14 11:25

Max_Headroom:
Skillnad på individer bland dacar är dramatisk. Vet fabrikat som sitter och matchar (nästan) varje komponent för att få båda kanalerna att låta och mäta lika. Transistorer sitter inkopplade i timmar innan man mäter på dom. Sedan spelas dom in under en vecka innan dom sluttestas. Samt att man har ett referensex man testar emot. Syns ju dock inte på komponenterna när man lyfter på locket.

Dan Brickman
Gu va synd att du inte är Dan Bäckman så att vi kunde löst det här med kablar en gång för alla.

Sedan ett problem är ju att en förbättring av utrustningen kanske avslöjar andra brister och så tycker man att det man testade inte var något bra.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2003-10-14 11:33

Är det någon som testat många olika nätkablar i olika anläggningar och alltid föredragit samma?

Harryup

Användarvisningsbild
ryst

Inläggav ryst » 2003-10-14 14:19

Tja, dax att bika sig då.
bytte precis nätkabel på min sub och ta mig f-n, blev inte basen bättre, mer djup är det iaf 8O :D

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-14 14:58

Släppte vaxproppen... :D :D :wink:

Användarvisningsbild
freann

Inläggav freann » 2003-10-16 12:48

Hur vore det om man mätte kablar i dynamiska enheter som: impulssvar, TDH, intermodulationsdist., fasvridning, frekvensomfång etc, etc...

Just lånat hem 2st Kimber nätkablar. Steget från LoRad var *i mina öron* mycket stort. För cd:n var skillnaden tydlig redan vid första noten. Förstärkaren visade sig mer svårbedömd - visst var det bättre, men det krävs lite mer experiment (nätfilter etc.)

Någon sa tidigare att man inte kan få "mer" bas och diskant med nätkablar. I mitt vardagsrum stämmer det uttalandet definitivt inte.

/Fredrik

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-10-16 18:00

Steget från LoRad var *i mina öron* mycket stort. För cd:n var skillnaden tydlig redan vid första noten. Förstärkaren visade sig mer svårbedömd - visst var det bättre, men det krävs lite mer experiment (nätfilter etc.) .
]

Vad var det stor skillnad på om man får fråga 8O, och vad har du för utrustning i hela systemet.

Användarvisningsbild
freann

Inläggav freann » 2003-10-16 18:45

Callisto skrev:
Steget från LoRad var *i mina öron* mycket stort. För cd:n var skillnaden tydlig redan vid första noten. Förstärkaren visade sig mer svårbedömd - visst var det bättre, men det krävs lite mer experiment (nätfilter etc.) .
]

Vad var det stor skillnad på om man får fråga 8O, och vad har du för utrustning i hela systemet.

Hoppsan..!
Det verkar som att det här med nätström är lite magiskt... Det varierar i varje situation har jag märkt. Jag bor i ett hyreshus i södra stockholm som är från 50-talet. Elsystemet är *väldigt* skabbigt i kåken. En annan faktor är att jag inte har vare sig nya eller särskilt "hi end" grejjer:

Förstärkare: Accuphase e-206
Cd: Micromega Stage 2
Högtalare: Harbeth LS3/5a (www.ls35a.com)
Signalkabel: Van den Hul 102 Mk III + Bullet Plugs
Högtalarkabel: Kimber 4VS
Vibrationsinsiolering cd och förstärkare, fötter: DYI
Skyddstransformator till cd.

CD: Nättrafo+LoRad -> Kimber
Omedelbart större och luftigare ljud. Högre upplösning i bas men framför allt diskant. Första spåret jag spelade efter kabelbytet var en liveinspelning - skillnaden i återgivningen blev påtaglig redan innan första tonen pga. rums- och atmosförljuden kom fram bättre.
Större ljudbild innebär också bättre ljup i stereobilden. Bättre "kropp", alltså känsla av sångarens ansikte och rörelser samt intruments strolek

Förstärkare: LoRad -> Kimber: Samma som ovan fast åt det vassa hållet. Känner igen tendensen från originalkabeln. Experimenterar just nu (med framgång känns det som) med ett Clou Cable nätfilter. Kan ju vara så att det är förstärkaren egentliga karaktär som belyses med spotlight av en analytisk nätkabel..!

Alltså: jag ser nätkablar som vilka kablar som helst -det är skillnad. Om det blir bättre samt är prisvärt är en helt annan diskussion.

Ett tilägg: även förstärkare är känsliga för underlaget de placeras på..!

/Fredrik

PS. Lånade kablarna igår.

Användarvisningsbild
freann

Inläggav freann » 2003-10-16 20:50

...en stund lyssning senare...

Clou-filtert BORT! Överdämpat och inget djup i stereobilden. Flytta högtalarna några cm... Bättre. Djup, höjd och bredd. Dynamik, detaljer och röster på plats. Inget vasst. Kan vara så att kablarna behövdes spelas in lite...

Som sagt - så upplever JAG det hemma som MIG med MINA grejjer. Någon annan som har praktiska erfarenheter av nätkablar?

/Fredrik

Användarvisningsbild
Bravo

Inläggav Bravo » 2003-10-29 05:05

:) Definitivt har nätkablar och elkablar betydelse, olika nätkablar ger olika ljudbild och kvalitet, kanske beror det på skärmningen, vad vet jag.
Nyligen fick jag jordat i mitt vardagsrum och en ny elcentral i hallen och både ljud och bild blev bättre, störningarna på tvn försvann till exempel som ett väldigt konkret exempel.
Bravo

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-10-29 14:37

Mina erfarenheter från nätkablar är följande:

Jag har bytt medlevererad apparatkabel till EKKJ 2,5 kvmm i ett antal apparater i 3 olika anläggningar. (Just EKKJ blev det eftersom jag hade sådana kvar från högtalarkablaget och eftersom de ju faktiskt är gjorda för att "transportera" ström.)
Kontakterna är "standard"kontakter från Claes Ohlsson (typ).

I anläggning 1 (relativt billig) lödde jag loss gamla kabeln och lödde på nya kabeln i den integrerade Rotelförstärkaren. Resultatet blev försumbart rent klangmässigt (=jag hörde ingen skillnad :)) på svaga till måttliga ljudnivåer. Däremot kan vi spela betydligt högre än förut utan att det låter ansträngt/komprimerat. Högtalarna är tung/svår -drivna QLN ONE.

I anläggning 2 (medeldyr) bytte jag kabeln till förförstärkaren (Harmony Design) och slutsteget (QUAD 405 ll). Dels kan jag efter detta spela något högre utan att det blir komprimerat/ansträngt, men musiken blir framförallt mer upplöst i hela registret och på alla volymnivåer. Jag skulle vilja beskriva skillnaden i uppslösning som påtaglig. Lyssnar man enskilt på olika delar i frekvensspannet skulle man kunna uttrycka det som "tightare bas" "fler detaljer i mellanregistret" "luftigare diskant" "mjukare och mer behaglig klang utan att detta inverkar menligt på vare sig detaljer eller rumsklang".

I anläggning 3 (60 000 + = dyr) bytte jag kabeln till CD-spelaren (12-15 Kkr-klassen) och till den integrerade förstärkaren (20+ Kkr). Här blev skillnaden mellan gammal och ny nätkabel minst. Det blev dock en liten men tydlig tendens till att kunna spela starkare innan komprimeringen sätter in.

Vad drar jag för slutsatser av detta?

- En anläggning kan uppvisa ljudmässiga skillnader beroende på vald nätkabel.
- EKKJ 2,5 kvmm fungerar bättre som nätkabel än en standardkabel.
- Byte av nätkabel spelar olika roll i olika anläggningar.
- Det verkar som om möjligheten att spela starkare utan reducerad ljudkvalitet är en genomgående vinst. (Med reservation för att 3 anläggningar kanske inte är ett fullständigt representativt urval. :wink: )
- De vittnesmål somliga ger om tightare bas etc kan stämma i vissa anläggningar.
- De vittnesmål somliga (andra) ger om i princip ingen skillnad kan stämma i vissa (andra) anläggningar.

Vänligen, Michael

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2008-09-04 16:16

Det kanske man skulle köpa då.., bra nätkablar :P

Kaffekoppen
Inaktiverad

Inläggav Kaffekoppen » 2008-09-04 16:19

Ytterliggare ett lyft av en gammal tråd med syftet att röra runt i grytan?

Köp en kabel som når fram till apparaten. Det är mitt absolut bästa tips om den medföljande kabeln inte räcker.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2008-09-04 16:39

5 år. :P
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2008-09-04 16:45

Hm konstigt nog har inte jag heller märkt någon skillnad. Konstigt för i hifivärlden finns det inga lurendrejare 8)

Men jag läste att en myndighet elller vad det nu var har kollat Sveriges kvalite på ström och den är inte så bra som man kunde hoppas. På vissa ställen är den sämre än på andra ställen. Detta har gjort så att apparater har gått sönder. Har ni fått era apparater förstörda pågrund av dålig el??

http://www.e24.se/pengar24/dinekonomi/elvarme/artikel_671833.e24
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2008-09-04 18:26

MichaelG skrev:Mina erfarenheter från nätkablar är följande:
[Bla, bla, bla, bla...]

Vänligen, Michael

Vad är det för massa skit jag skrev för några år sedan?!

Och varför måste KK gräva fram sådant?!

Hälsn. Michael

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2008-09-04 18:29

MichaelG skrev:
MichaelG skrev:Mina erfarenheter från nätkablar är följande:
[Bla, bla, bla, bla...]

Vänligen, Michael

Vad är det för massa skit jag skrev för några år sedan?!

Och varför måste KK gräva fram sådant?!

Hälsn. Michael

Fanns det ingen sanning i detta då menar du?, jag som tänkte kolla efter nätkablar fann det intressant. Dock lite skeptisk är jag.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi