Varje HiFi-entusiast skapar sitt eget ljud?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Varje HiFi-entusiast skapar sitt eget ljud?

Jajamen, så är det!
27
87%
Tänk hårdare, svar nej!
4
13%

Antal röster : 31

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-02-20 20:39

bensnake skrev:
tvett skrev:
Flint skrev:
tvett skrev:bensnake, du menar att objektiva mått inte kunde skapa det du sökte subjektivt?

Hur fan vet man att det man hör i en hifidemo vilken som helst är objektivt riktig mot en fiktiv referens? Det man hör tolkas ju hela tiden subjektivt.

Hifidemo, fiktiv referens?? Vi pratar TDH, SPL, -3dB och watt här, tämligen objektiva mått, oviktiga för att erhålla subjektiva preferenser kanske, men objektiva likväl.

Objektiva mått, javisst. Det intressanta är ju emellertid hur man förhåller sig till dem.

Håller med dig fullständigt där.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-02-20 20:48

Strmbrg skrev: "Folk" verkar mest lyssna efter "kvantitativ bas", verkar det som. Många är nog inte alls vana vid att lyssna på välartikulerad bas.

Du har nog rätt. På mässan spelade Wilsonriggen en kvantitativ men inte så välartikulerad bas, i ett undermåligt rum skall tilläggas....... som många tyckte lät bra 8O
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-02-20 20:58

Panelguy skrev:
Strmbrg skrev: "Folk" verkar mest lyssna efter "kvantitativ bas", verkar det som. Många är nog inte alls vana vid att lyssna på välartikulerad bas.

Du har nog rätt. På mässan spelade Wilsonriggen en kvantitativ men inte så välartikulerad bas, i ett undermåligt rum skall tilläggas....... som många tyckte lät bra 8O

Ja, jag har svårt att förstå att oljud ibland kan upplevas som bra.
Men det MÅSTE väl vara bra eftersom det är Wilson?
Alltså OAVSETT hur det faktiskt låter.

Nä, jag vet inte, men utesluter inte att slika slutsatser emellanåt dras på mässor och liknande tillställningar.

Jag tror att mitt ointresse och icke-imponans vad gäller hifi-märken gör att jag kan lyssna och bedöma ur ett ganska balanserat perspektiv.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi