sprudel skrev:snip ...
Adhoc informerade mig att man bör ha ett avstånd till diffusor bakom sig som är 3x den våglängd man avser diffusera. Jag har 65-70 cm bakom mig, alltså runt 1360Hz och uppåt.
Vet inte vilka frekvenser som är viktiga för lokaliseringen i 3D-perspektiv, men sannolikt ingår lägre frekvenser än så. Frågan är hur de lägre frekvenserna påverkas av diffusorn, och hur man störs av dem. Värre än utan diffusor?
Nja, det jag skrev (eller åtminstone menade) var att Cox och Peter D´Antonio som jag ser som seriösa gubbar med lite tyngd bakom åsikterna, rekommenderar ett avstånd om 3 x våglängden för frekvensområdet som diffusorn är designad att vara verksam inom och då avsågs den vanligaste QRD-typen.
För en QRD är det cellens invändiga bredd som bestämmer hur högt den bör vara verksam, cellens djup hur lågt i frekvens den bör vara verksam. (Smalare celler => högre frekvens, djupare celler => lägre frekvens). Man bör dessutom ha en serie på tex 5 st bredvid varandra, görs serien längre bör åtminstone 1 av dem inverteras för att minska lobverkan.
Men ... finns det inga redovisade oberoende lab-data eller uppgivna dimensioner för mackapären blir det gissningstävlan om hur korrekta tilllverkarens uppgivna data är. Själv är jag skeptisk till det väldigt breda frekvensområde som vingarna uppges vara effektiv inom. (På samma sätt som jag skulle vara skeptisk till ett 3" element som påstås spela ned till 20 Hz. Det kanske det kan men med hur många dB ned i förhållande till tex 120 Hz, särskilt effektivt och potent lär det inte vara vid låga frekvenser. Diffusorn kräver ju för att vara verksam en viss fysisk storlek i förhållande till den våglängd som ska påverkas. Om våglängden är mycket stor i förhållande till diffusorns fysiska mått, är diffusorn inte mycket till hinder som kan påverka ljudvågen / frekvensen.)