Om man vill ha lite 2:a tonsdist?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-03-14 23:02

Fast Lennarts åsikt kan ju ha bäring då trissehäcken driver högtalarna direkt.
Det jag har emot F/E tester i det utförande som man gör dom är att man vet inte om "felet" kanske kvittas bort då testobjektet inte får driva högtalarna direkt med de möjliga fel som kan upptäckas lättare då.
Och vissa fel kanske upptäcks med lättdrivna högtalare medans andra märks på andra sätt.
Därför ser jag F/E som en test bland andra men inget som ger en heltäckande bild av hur man kommer att uppfatta apparaten i hemmiljö.
Utfallet gäller ju endast för den uppställning som är aktuell vid testtillfället.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-15 02:05

sprudel skrev:Men om min eftertraktade färgning sitter i försteg/dac kanske knuten går att lösa! :)

Jag är ledsen men det finns tyvärr inga genvägar... :wink:
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-15 10:23

bensnake skrev:
sprudel skrev:Men om min eftertraktade färgning sitter i försteg/dac kanske knuten går att lösa! :)

Jag är ledsen men det finns tyvärr inga genvägar... :wink:

Måste i alla fall prova. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-15 11:03

Harryup skrev:Fast Lennarts åsikt kan ju ha bäring då trissehäcken driver högtalarna direkt.

Ja, det visade sig att det vi hörde vid F/E-lyssningen av SET-steget stämde överens med det som lech uppskattade i sin anläggning. Konstlasten var uppenbarligen tillräckligt generell för att påvisa samma sak som hördes i Klipschornen. Ett byte till ett transistorsteg (som färgar extremt lite) hade i lechs öron låtit sämre i hans anläggning.

Det jag har emot F/E tester i det utförande som man gör dom är att man vet inte om "felet" kanske kvittas bort då testobjektet inte får driva högtalarna direkt med de möjliga fel som kan upptäckas lättare då.

Men talar inte ovanstående emot dessa farhågor?

Och vissa fel kanske upptäcks med lättdrivna högtalare medans andra märks på andra sätt.

Inget hindrar att man hårdtestar objektet på alla möjliga sätt, inklusive brusnivå.

Därför ser jag F/E som en test bland andra men inget som ger en heltäckande bild av hur man kommer att uppfatta apparaten i hemmiljö.
Utfallet gäller ju endast för den uppställning som är aktuell vid testtillfället.

Det är upp till den intelligente och självständige läsaren att avgöra vad utfallet gäller för. Om du isolerar alla F/E-lyssningar till enstaka testtillfällen som inte tillsammans säger något är det din sak. Någon annan kan tycka annorlunda.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-03-15 11:28

Vad jag menar är att om man gillar ett färgande rörsteg (obs alla färgar inte på samma sätt) så kan ett trissesteg (i F/E-koppling) gråa hinna bli ohörbar eftersom rörfärgningen är för stark. Då har man sänkt F/E-testens känslighet och man kan utifrån enbart F/E säga att trissor inte färgar grått som LJ tycker.
Sen om man kör en A/B test där repektive steg driver högtalarna direkt så kanske LJ hörde 10 av 10 eller vad det nu var (om ni ens testade så) och han kunde höra den gråa färgningen ifrån trissor.
Eftersom grått är ett subjektivt mått som kanske är samma som trissor =rörsteg-dist men likafullt något som inte låter "riktigt" i LJ's öron så ser jag enbart användande av F/E test som inte helt tillräckligt.
Man bevisar att trissor inte färgar grått i en viss uppställning men man kanske inte kan bevisa att trissor inte kan ge en grå upplevelse med direktkoppling.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
idea

Inläggav idea » 2013-03-15 11:34

Harryup skrev:Vad jag menar är att om man gillar ett färgande rörsteg (obs alla färgar inte på samma sätt) så kan ett trissesteg (i F/E-koppling) gråa hinna bli ohörbar eftersom rörfärgningen är för stark. Då har man sänkt F/E-testens känslighet och man kan utifrån enbart F/E säga att trissor inte färgar grått som LJ tycker.
Sen om man kör en A/B test där repektive steg driver högtalarna direkt så kanske LJ hörde 10 av 10 eller vad det nu var (om ni ens testade så) och han kunde höra den gråa färgningen ifrån trissor.
Eftersom grått är ett subjektivt mått som kanske är samma som trissor =rörsteg-dist men likafullt något som inte låter "riktigt" i LJ's öron så ser jag enbart användande av F/E test som inte helt tillräckligt.
Man bevisar att trissor inte färgar grått i en viss uppställning men man kanske inte kan bevisa att trissor inte kan ge en grå upplevelse med direktkoppling.

mvh/Harryup

Många teoretiska antagande i detta. Det kanske bara är så enkelt som att frånvaro av "färgning" uppfattas som "grått".
Men jag låter det vara osagt, eftersom jag inte har testat hur det ligger till så det är ju också bara ett teoretiskt resonemang som inte ens egetligen kan klassas som ett tyckande eftersom jag inte har någon bas för påståendet.
Idea what a great ID

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-15 11:41

Harryup skrev:Vad jag menar är att om man gillar ett färgande rörsteg (obs alla färgar inte på samma sätt) så kan ett trissesteg (i F/E-koppling) gråa hinna bli ohörbar eftersom rörfärgningen är för stark. Då har man sänkt F/E-testens känslighet och man kan utifrån enbart F/E säga att trissor inte färgar grått som LJ tycker.

Men herregud... Det var ju tvärtom som hävdades: anledningen till att man inte detekterat transistorfärgning vid F/E-lyssning var att lyssningsanläggningen hade transistorer, och enda sättet att höra ett transistorstegs färgning var att lyssna i en röranläggning eftersom annars transistorstegets färgning dränktes i lyssningsanläggningens transistorfärgning.

Så det gjorde vi. Men visst, hur anser du att man skall kunna påvisa s.k. "ofärgande" transistorstegs gråfärgning om vi nu gjorde fel?
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-03-15 11:52

Almen skrev:

Men herregud... Det var ju tvärtom som hävdades: anledningen till att man inte detekterat transistorfärgning vid F/E-lyssning var att lyssningsanläggningen hade transistorer, och enda sättet att höra ett transistorstegs färgning var att lyssna i en röranläggning eftersom annars transistorstegets färgning dränktes i lyssningsanläggningens transistorfärgning.

Så det gjorde vi. Men visst, hur anser du att man skall kunna påvisa s.k. "ofärgande" transistorstegs gråfärgning om vi nu gjorde fel?

Ursäkta om jag hoppar in men jag tror jag inser HarryUps fundering, kanske?
Han tänker att rörstegets interaktion med högtalarna skulle jämförts med transistorstegets interaktion med högtalarna när resp slusteg driver högtalarna direkt. Således ett A/B test istället för F/E-test.
Rätt Harry?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-15 12:16

F/e-test av slutsteg säger för lite om hur steget låter och uppfattas vid normalt användande.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-03-15 13:28

sprudel skrev:
Almen skrev:

Han tänker att rörstegets interaktion med högtalarna skulle jämförts med transistorstegets interaktion med högtalarna när resp slusteg driver högtalarna direkt. Således ett A/B test istället för F/E-test.
Rätt Harry?

Jajamänsan sprudel.
Och nej Almen, det var inte tvärtom, lyssningsförstärkarens vikt kanske är underskattad är min poäng. Så med trissedrivning kommer inte rörhäcken till sin rätt och tvärtom. Det är inget ställningstagande att den ena måste vara bättre eller skulle föredragas av alla.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-15 13:31

sprudel skrev:
Almen skrev:

Rätt Harry?

Ja, anledningen till testet var att de som A/B-testat rörsteg mot transistorsteg tyckte att de lät olika, och att transistorsteget lät "gråare". Det var just det som skulle testas.

Vad var frågan, nu igen? Vill harryup göra ett blint A/B-test? Varsågod! :)

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-03-15 13:32

Flint skrev:F/e-test av slutsteg säger för lite om hur steget låter och uppfattas vid normalt användande.

Ja, Bryston är ju enligt F/E "transparenta"/neutrala men väldigt ofta ser man kommentarer om att de uppfattas som torra och sterila i jämförelse med, vad som vissa anser vara mer "musikaliska", slutsteg som Pass, Boulder och bra rörsteg.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-15 13:34

Harryup skrev:
sprudel skrev:
Almen skrev:

Rätt Harry?

Jajamänsan sprudel.
Och nej Almen, det var inte tvärtom, lyssningsförstärkarens vikt kanske är underskattad är min poäng. Så med trissedrivning kommer inte rörhäcken till sin rätt och tvärtom. Det är inget ställningstagande att den ena måste vara bättre eller skulle föredragas av alla.

mvh/Harryup

Japp, lyssningsförstärkaren är f/e-testets troligen största felkälla.
Senast redigerad av Flint 2013-03-15 13:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-15 13:39

Lyssningsförstärkaren spelar mycket liten roll, inte minst jämfört med konstlasten.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-03-15 13:48

Låt er inte luras in i ytterligare ett meningslöst krig om F/E, båda sidor har framlagt argument i tillräckligt med trådar redan. Ville man inte lyssna på sakliga argument förra gången, eller de 30 andra gångerna, kommer man inte lyssna nu heller!
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2013-03-15 13:52

Alexi skrev:Låt er inte luras in i ytterligare ett meningslöst krig om F/E, båda sidor har framlagt argument i tillräckligt med trådar redan. Ville man inte lyssna på sakliga argument förra gången, eller de 30 andra gångerna, kommer man inte lyssna nu heller!

Nu tog du nog i lite i underkant, lägg till en nolla eller två :wink:
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-15 13:58

Alexi skrev:Låt er inte luras in i ytterligare ett meningslöst krig om F/E, båda sidor har framlagt argument i tillräckligt med trådar redan. Ville man inte lyssna på sakliga argument förra gången, eller de 30 andra gångerna, kommer man inte lyssna nu heller!

Vilken sida menar du det är som inte lyssnar på sakliga argument?

Användarvisningsbild
rqu

Re: Om man vill ha lite 2:a tonsdist?

Inläggav rqu » 2013-03-15 14:09

sprudel skrev:Lite glitter, och lite extra nerv i ljudet. Vad gör man då?
Jag har noterat att min Micromega Tempo 2 har en liten trevlig färgning, förmodligen 2:a tons dist. Verkligen trevligt, låter som övertoner tillförs till stråkar och dyligt! Spelar med piM och Lavry da 10.
Det finns inte i huvudsetupen alls, bara rent, och det är också underbart.
Jag jämför nu med irl-upplevelser, då är det också bara rent.
Jag undrar, om jag vill pimpa min huvudsetup med lite 2a tonsdist, vilken är enklaste vägen utan att investera ihjäl sig i hypade prylar!
Huvudsetupen består nu av flacfiler trådlöst till SB Touch, rca till Lavry da 10, Ino cr 80es, Plinius sa-102 till Ino i16s, resp Behringer till px2.
Kom med kul förslag! :D
Ett kuligt förslag är att lägga in ett filter i Squeezeservern, ett som lägger till lite "dist". Jag gjorde ett liknande filter för hörlurslyssning, eller rättare sagt moddade ett befintligt program så att det kunde agera filter. Här är den gamla tråden: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=27037&postdays=0&postorder=asc&start=30

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-03-15 14:37

Flint skrev:

Vilken sida menar du det är som inte lyssnar på sakliga argument?
Har du något du vill diskutera får du ta det via pm till mig eller om du vill diskutera mer allmänt starta en egen tråd, eller se om du kan hitta redan lämplig tråd i ämnet och fortsätt diskussion där.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Om man vill ha lite 2:a tonsdist?

Inläggav sprudel » 2013-03-15 18:28

rqu skrev:
sprudel skrev:Lite glitter, och lite extra nerv i ljudet. Vad gör man då?
Jag har noterat att min Micromega Tempo 2 har en liten trevlig färgning, förmodligen 2:a tons dist. Verkligen trevligt, låter som övertoner tillförs till stråkar och dyligt! Spelar med piM och Lavry da 10.
Det finns inte i huvudsetupen alls, bara rent, och det är också underbart.
Jag jämför nu med irl-upplevelser, då är det också bara rent.
Jag undrar, om jag vill pimpa min huvudsetup med lite 2a tonsdist, vilken är enklaste vägen utan att investera ihjäl sig i hypade prylar!
Huvudsetupen består nu av flacfiler trådlöst till SB Touch, rca till Lavry da 10, Ino cr 80es, Plinius sa-102 till Ino i16s, resp Behringer till px2.
Kom med kul förslag! :D
Ett kuligt förslag är att lägga in ett filter i Squeezeservern, ett som lägger till lite "dist". Jag gjorde ett liknande filter för hörlurslyssning, eller rättare sagt moddade ett befintligt program så att det kunde agera filter. Här är den gamla tråden: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=27037&postdays=0&postorder=asc&start=30

Mycket spännande, det ska jag ta en kik på. Tackar! :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-15 23:06

Är det liv, realism, organisk kvalitet, kalla det vad du vill, man eftersträvar med sin musiklyssning hemma, är det rörförstärkare som gäller. Det går inte att simulera tillfyllest med andra alternativ.
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2013-03-15 23:56

bensnake skrev:Är det liv, realism, organisk kvalitet, kalla det vad du vill...

...dist?

Man kanske skall ha med sig en liten organiserare till konserthuset? :)

Användarvisningsbild
lennartj

Överraskningar lurar runt hörnet ibland

Inläggav lennartj » 2013-03-16 00:27

bensnake skrev:Är det liv, realism, organisk kvalitet, kalla det vad du vill, man eftersträvar med sin musiklyssning hemma, är det rörförstärkare som gäller. Det går inte att simulera tillfyllest med andra alternativ.

Medhålles, nästan :?

Kanske dags att friska upp hörselminnet med dessa?
Bild
Dock väntar det ena på felsökning då det börjat "käka" likriktarrör, vilket givetvis måste ha en naturlig bakomliggande orsak någonstans. För en gångs skull förväntar jag mig en lugn och ostörd helg så jag hoppas hinna ta itu även med detta.

För närvarande spelar jag med ett par kinesiska trisseslutsteg som tillsammans med några osannolika tweaks på strömförsörjningssidan (som jag inte törs nämna här på faktiskt :oops: ) ger en uthärdligare musikåtergivning än jag vågat drömma om. :D

Dock tror jag att det är oerhört svårt att emulera slutrörens och utgångstransformatorernas interaktion med högtalarma i småsignalledet, vilket jag antar är förhoppningen med den tidigare länkade DAC'en?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-16 00:58

Almen skrev:

...dist?

Bättre kan du!

Och ta med dig vad du vill; faktum kvarstår. :wink:

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-03-16 01:08

Svante skrev:[besserweisser]

En apparat har olinjäriteter. Inte distorsion. Distorsion uppstår när man kör en signal genom apparaten, och det är alltså signalen som kommer ur apparaten som kan ha distorsion.

Om man matar apparaten med en sinuston kan det tex uppstå andratonsdistorsion, men matar man apparaten med musik så uppstår massor av olika blandkomponenter mellan de ingående instrumentens deltoner. Bland dessa finns distorsionskomponenter på dubbla frekvensen hos de ingående deltonerna, men de hörs förmodligen inte särskilt mycket. Instrumenten i sig har ju de deltonerna själva. Det som hörs mest är nog blandkomponenterna.

Så, alla ni som tror att ni hör andratonsdist när ni spelar musik, tänk om. Det är med all säkerhet intermodulationskomponenter ni hör.

Sedan är det säkert så att en apparat som ger dominerande andratonsdist vid mätning med sinuston också ger en mindre otrevlig IM-dist när man spelar musik. Och det är det jag tror ni menar, egentligen.

[/besserweisser]

Precis vad jag brukar skriva, t ex här:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... sion#87506

Och här:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ion#121649

Och här:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ion#106068

Och här:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... on#1103558

Och här:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... on#1208960

Och här:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... on#1253248

Och här:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... on#1254430

Och här:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... on#1373612

Kul att du håller med! :)

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2013-03-16 01:20, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-16 01:09

Almen skrev:

...dist?

Vad bitter du är!

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-16 02:13

Flint skrev:
Almen skrev:

...dist?

Vad bitter du är!

Detta vet vi inte. Gravt okunnig gällande vad en god rörhäck kan prestera under rätta premisser, däremot... Kanske även en aningens aning indoktrinerad i transparensträsket.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-16 08:41

bensnake skrev:
Flint skrev:
Almen skrev:

...dist?

Vad bitter du är!

Detta vet vi inte. Gravt okunnig gällande vad en god rörhäck kan prestera under rätta premisser, däremot... Kanske även en aningens aning indoktrinerad i transparensträsket.

Ja, kommentaren var förstås av omsorg. Kan inte vara kul att ha målat in sig i ett hörn så där.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2013-03-16 09:06

Flint skrev:Ja, kommentaren var förstås av omsorg. Kan inte vara kul att ha målat in sig i ett hörn så där.

Att läsa din signatur 10 gånger dagligen morgon, middag och kväll kanske ökar chanserna att komma till insikt...? :wink:

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-16 09:28

bensnake skrev:
Flint skrev:Ja, kommentaren var förstås av omsorg. Kan inte vara kul att ha målat in sig i ett hörn så där.

Att läsa din signatur 10 gånger dagligen morgon, middag och kväll kanske ökar chanserna att komma till insikt...? :wink:

Eller dina upprepade försök, men jag tvivlar. Min signatur verkar inte ha hjälpt de senaste tio åren i alla fall. Jag kanske skriver för korta och tydliga inlägg.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi