Moderator: Redaktörer
sprudel skrev:Men om min eftertraktade färgning sitter i försteg/dac kanske knuten går att lösa!
bensnake skrev:sprudel skrev:Men om min eftertraktade färgning sitter i försteg/dac kanske knuten går att lösa!
Jag är ledsen men det finns tyvärr inga genvägar...
Harryup skrev:Fast Lennarts åsikt kan ju ha bäring då trissehäcken driver högtalarna direkt.
Det jag har emot F/E tester i det utförande som man gör dom är att man vet inte om "felet" kanske kvittas bort då testobjektet inte får driva högtalarna direkt med de möjliga fel som kan upptäckas lättare då.
Och vissa fel kanske upptäcks med lättdrivna högtalare medans andra märks på andra sätt.
Därför ser jag F/E som en test bland andra men inget som ger en heltäckande bild av hur man kommer att uppfatta apparaten i hemmiljö.
Utfallet gäller ju endast för den uppställning som är aktuell vid testtillfället.
Harryup skrev:Vad jag menar är att om man gillar ett färgande rörsteg (obs alla färgar inte på samma sätt) så kan ett trissesteg (i F/E-koppling) gråa hinna bli ohörbar eftersom rörfärgningen är för stark. Då har man sänkt F/E-testens känslighet och man kan utifrån enbart F/E säga att trissor inte färgar grått som LJ tycker.
Sen om man kör en A/B test där repektive steg driver högtalarna direkt så kanske LJ hörde 10 av 10 eller vad det nu var (om ni ens testade så) och han kunde höra den gråa färgningen ifrån trissor.
Eftersom grått är ett subjektivt mått som kanske är samma som trissor =rörsteg-dist men likafullt något som inte låter "riktigt" i LJ's öron så ser jag enbart användande av F/E test som inte helt tillräckligt.
Man bevisar att trissor inte färgar grått i en viss uppställning men man kanske inte kan bevisa att trissor inte kan ge en grå upplevelse med direktkoppling.
mvh/Harryup
Harryup skrev:Vad jag menar är att om man gillar ett färgande rörsteg (obs alla färgar inte på samma sätt) så kan ett trissesteg (i F/E-koppling) gråa hinna bli ohörbar eftersom rörfärgningen är för stark. Då har man sänkt F/E-testens känslighet och man kan utifrån enbart F/E säga att trissor inte färgar grått som LJ tycker.
Almen skrev:Harryup skrev:Vad jag menar är att om man gillar ett färgande rörsteg (obs alla färgar inte på samma sätt) så kan ett trissesteg (i F/E-koppling) gråa hinna bli ohörbar eftersom rörfärgningen är för stark. Då har man sänkt F/E-testens känslighet och man kan utifrån enbart F/E säga att trissor inte färgar grått som LJ tycker.
Men herregud... Det var ju tvärtom som hävdades: anledningen till att man inte detekterat transistorfärgning vid F/E-lyssning var att lyssningsanläggningen hade transistorer, och enda sättet att höra ett transistorstegs färgning var att lyssna i en röranläggning eftersom annars transistorstegets färgning dränktes i lyssningsanläggningens transistorfärgning.
Så det gjorde vi. Men visst, hur anser du att man skall kunna påvisa s.k. "ofärgande" transistorstegs gråfärgning om vi nu gjorde fel?
sprudel skrev:Almen skrev:Harryup skrev:Vad jag menar är att om man gillar ett färgande rörsteg (obs alla färgar inte på samma sätt) så kan ett trissesteg (i F/E-koppling) gråa hinna bli ohörbar eftersom rörfärgningen är för stark. Då har man sänkt F/E-testens känslighet och man kan utifrån enbart F/E säga att trissor inte färgar grått som LJ tycker.
Men herregud... Det var ju tvärtom som hävdades: anledningen till att man inte detekterat transistorfärgning vid F/E-lyssning var att lyssningsanläggningen hade transistorer, och enda sättet att höra ett transistorstegs färgning var att lyssna i en röranläggning eftersom annars transistorstegets färgning dränktes i lyssningsanläggningens transistorfärgning.
Så det gjorde vi. Men visst, hur anser du att man skall kunna påvisa s.k. "ofärgande" transistorstegs gråfärgning om vi nu gjorde fel?
Ursäkta om jag hoppar in men jag tror jag inser HarryUps fundering, kanske?
Han tänker att rörstegets interaktion med högtalarna skulle jämförts med transistorstegets interaktion med högtalarna när resp slusteg driver högtalarna direkt. Således ett A/B test istället för F/E-test.
Rätt Harry?
sprudel skrev:Almen skrev:Harryup skrev:Vad jag menar är att om man gillar ett färgande rörsteg (obs alla färgar inte på samma sätt) så kan ett trissesteg (i F/E-koppling) gråa hinna bli ohörbar eftersom rörfärgningen är för stark. Då har man sänkt F/E-testens känslighet och man kan utifrån enbart F/E säga att trissor inte färgar grått som LJ tycker.
Han tänker att rörstegets interaktion med högtalarna skulle jämförts med transistorstegets interaktion med högtalarna när resp slusteg driver högtalarna direkt. Således ett A/B test istället för F/E-test.
Rätt Harry?
Flint skrev:F/e-test av slutsteg säger för lite om hur steget låter och uppfattas vid normalt användande.
Harryup skrev:sprudel skrev:Almen skrev:Harryup skrev:Vad jag menar är att om man gillar ett färgande rörsteg (obs alla färgar inte på samma sätt) så kan ett trissesteg (i F/E-koppling) gråa hinna bli ohörbar eftersom rörfärgningen är för stark. Då har man sänkt F/E-testens känslighet och man kan utifrån enbart F/E säga att trissor inte färgar grått som LJ tycker.
Rätt Harry?
Jajamänsan sprudel.
Och nej Almen, det var inte tvärtom, lyssningsförstärkarens vikt kanske är underskattad är min poäng. Så med trissedrivning kommer inte rörhäcken till sin rätt och tvärtom. Det är inget ställningstagande att den ena måste vara bättre eller skulle föredragas av alla.
mvh/Harryup
Alexi skrev:Låt er inte luras in i ytterligare ett meningslöst krig om F/E, båda sidor har framlagt argument i tillräckligt med trådar redan. Ville man inte lyssna på sakliga argument förra gången, eller de 30 andra gångerna, kommer man inte lyssna nu heller!
Alexi skrev:Låt er inte luras in i ytterligare ett meningslöst krig om F/E, båda sidor har framlagt argument i tillräckligt med trådar redan. Ville man inte lyssna på sakliga argument förra gången, eller de 30 andra gångerna, kommer man inte lyssna nu heller!
Ett kuligt förslag är att lägga in ett filter i Squeezeservern, ett som lägger till lite "dist". Jag gjorde ett liknande filter för hörlurslyssning, eller rättare sagt moddade ett befintligt program så att det kunde agera filter. Här är den gamla tråden: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=27037&postdays=0&postorder=asc&start=30sprudel skrev:Lite glitter, och lite extra nerv i ljudet. Vad gör man då?
Jag har noterat att min Micromega Tempo 2 har en liten trevlig färgning, förmodligen 2:a tons dist. Verkligen trevligt, låter som övertoner tillförs till stråkar och dyligt! Spelar med piM och Lavry da 10.
Det finns inte i huvudsetupen alls, bara rent, och det är också underbart.
Jag jämför nu med irl-upplevelser, då är det också bara rent.
Jag undrar, om jag vill pimpa min huvudsetup med lite 2a tonsdist, vilken är enklaste vägen utan att investera ihjäl sig i hypade prylar!
Huvudsetupen består nu av flacfiler trådlöst till SB Touch, rca till Lavry da 10, Ino cr 80es, Plinius sa-102 till Ino i16s, resp Behringer till px2.
Kom med kul förslag!
Har du något du vill diskutera får du ta det via pm till mig eller om du vill diskutera mer allmänt starta en egen tråd, eller se om du kan hitta redan lämplig tråd i ämnet och fortsätt diskussion där.Flint skrev:Alexi skrev:Låt er inte luras in i ytterligare ett meningslöst krig om F/E, båda sidor har framlagt argument i tillräckligt med trådar redan. Ville man inte lyssna på sakliga argument förra gången, eller de 30 andra gångerna, kommer man inte lyssna nu heller!
Vilken sida menar du det är som inte lyssnar på sakliga argument?
rqu skrev:Ett kuligt förslag är att lägga in ett filter i Squeezeservern, ett som lägger till lite "dist". Jag gjorde ett liknande filter för hörlurslyssning, eller rättare sagt moddade ett befintligt program så att det kunde agera filter. Här är den gamla tråden: http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=27037&postdays=0&postorder=asc&start=30sprudel skrev:Lite glitter, och lite extra nerv i ljudet. Vad gör man då?
Jag har noterat att min Micromega Tempo 2 har en liten trevlig färgning, förmodligen 2:a tons dist. Verkligen trevligt, låter som övertoner tillförs till stråkar och dyligt! Spelar med piM och Lavry da 10.
Det finns inte i huvudsetupen alls, bara rent, och det är också underbart.
Jag jämför nu med irl-upplevelser, då är det också bara rent.
Jag undrar, om jag vill pimpa min huvudsetup med lite 2a tonsdist, vilken är enklaste vägen utan att investera ihjäl sig i hypade prylar!
Huvudsetupen består nu av flacfiler trådlöst till SB Touch, rca till Lavry da 10, Ino cr 80es, Plinius sa-102 till Ino i16s, resp Behringer till px2.
Kom med kul förslag!
bensnake skrev:Är det liv, realism, organisk kvalitet, kalla det vad du vill...
bensnake skrev:Är det liv, realism, organisk kvalitet, kalla det vad du vill, man eftersträvar med sin musiklyssning hemma, är det rörförstärkare som gäller. Det går inte att simulera tillfyllest med andra alternativ.
Almen skrev:bensnake skrev:Är det liv, realism, organisk kvalitet, kalla det vad du vill...
...dist?
Man kanske skall ha med sig en liten organiserare till konserthuset?
Svante skrev:[besserweisser]
En apparat har olinjäriteter. Inte distorsion. Distorsion uppstår när man kör en signal genom apparaten, och det är alltså signalen som kommer ur apparaten som kan ha distorsion.
Om man matar apparaten med en sinuston kan det tex uppstå andratonsdistorsion, men matar man apparaten med musik så uppstår massor av olika blandkomponenter mellan de ingående instrumentens deltoner. Bland dessa finns distorsionskomponenter på dubbla frekvensen hos de ingående deltonerna, men de hörs förmodligen inte särskilt mycket. Instrumenten i sig har ju de deltonerna själva. Det som hörs mest är nog blandkomponenterna.
Så, alla ni som tror att ni hör andratonsdist när ni spelar musik, tänk om. Det är med all säkerhet intermodulationskomponenter ni hör.
Sedan är det säkert så att en apparat som ger dominerande andratonsdist vid mätning med sinuston också ger en mindre otrevlig IM-dist när man spelar musik. Och det är det jag tror ni menar, egentligen.
[/besserweisser]
Flint skrev:Almen skrev:bensnake skrev:Är det liv, realism, organisk kvalitet, kalla det vad du vill...
...dist?
Vad bitter du är!
bensnake skrev:Flint skrev:Almen skrev:bensnake skrev:Är det liv, realism, organisk kvalitet, kalla det vad du vill...
...dist?
Vad bitter du är!
Detta vet vi inte. Gravt okunnig gällande vad en god rörhäck kan prestera under rätta premisser, däremot... Kanske även en aningens aning indoktrinerad i transparensträsket.
Flint skrev:Ja, kommentaren var förstås av omsorg. Kan inte vara kul att ha målat in sig i ett hörn så där.
bensnake skrev:Flint skrev:Ja, kommentaren var förstås av omsorg. Kan inte vara kul att ha målat in sig i ett hörn så där.
Att läsa din signatur 10 gånger dagligen morgon, middag och kväll kanske ökar chanserna att komma till insikt...?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster