Moderator: Redaktörer
DL skrev:Det där med musiker är intressant.
Känner ingen musiker som lever på musiken eller som försöker göra det som är speciellt brydd om musikåtergivning. Att instrumenten skall låta bra är viktigt, att inspelningen blir bra i studio (vilket innebär bra återgivet på studiomonitorerna!) är viktigt, men ljudet från en stereo är mindre viktigt. De kan bli imponerade av bra hifi men det brukar mer bli "de här högtalarna skulle jag vilja testa att mixa på" än ett eget intresse för en bra anläggning.
steveo1234 skrev:Vart finns mitt alternativ: Jag bryr mig inte om prylarna är neutrala sålänge de är bra?
Bra kan ju faktiskt vara annat än neutralt...
IngOehman skrev:steveo1234 skrev:Vart finns mitt alternativ: Jag bryr mig inte om prylarna är neutrala sålänge de är bra?
Bra kan ju faktiskt vara annat än neutralt...
Vad betyder ens "neutral"?
Att allt man spelar låter lika?
Att det inte är för mycket dynamik?
Att återgivningen varken har bra diskant eller bas?
Neutral får mig att tänka på en grå eller beige vägg. Men musikåter-
givning är ju att ge åter, och det man ger åter (musiken) behöver ju
inte alls vara neutral, den kan vara proppfull av karaktärer!
Så återgivning handlar inte om att skapa en neutral karaktär, utan om
att att låta allting vara - att ge allt utrymme för musiken och inte för
anläggningen.
- - -
Om man talar i termer av återgivning tycker jag ord som transparent
eller ofärgad är bättre för att beskriva en ultimat sådan, eftersom de
ju säger något konkret om musiksignalens ursprungslikhet, att musik-
signalen inte har förvrängts.
Vh, iö
Flint skrev:Just det. Det beror alltså fortfarande på vad man anser är viktigast, den subjektiva åsikten/uppfattningen eller någon annans uppfattning om vad i det här fallet ordet neutral betyder och innebär.
Flint skrev:Jo du når fram med ditt budskap men jag delar inte din uppfattning i det här fallet heller. Jag försvara människans rätt att slippa fanatiker.
adzer skrev:Flint skrev:Jo du når fram med ditt budskap men jag delar inte din uppfattning i det här fallet heller. Jag försvara människans rätt att slippa fanatiker.
Fanatiskt försvarar människans rätt att slippa fanatiker?
mx skrev:Vad är neutrala saker egentligen? Det enda som kan vara neutralt är väl typ
en förstärkare i så fall, för högtalare låter ju alla olika. Antar att jag vill ha en
neutral förstärkare och neutrala filter. Sedan får högtalarna gärna färga ljudet
eller i alla fall inte ha en rak frekvensgång. Källan får också färga ibland. Gillar
min vinylspelare just därför.
IngOehman skrev:
Oavsett vilket så är det upp till var och en hur man vill se det.
Om man vill skilja mellan musiken och anläggningen, eller om man av
något skäl inte vill tänka så utan hellre vill se dem som en helhet, och
därför ogillar diskussioner om återgivning i betydelsen att ge åter, det
som var.
phloam skrev:Jag ser ingen vettig anledning att blanda ihop dessa synsätt, det förstör (som bekant) bara musikupplevelsen för konsumenten.
IngOehman skrev:Visst kan många föredra en färgning, som inte ens alltid behöver vara mild.
[...]
Flint skrev:shifts skrev:Tycker du bara försöka skapa opposition.
Det kanske behövs för att påminna vissa om verkligheten. Men jag föbjuder ingen att drömma utan varnar bara för fartblindhet.

Flint skrev:Men en konstruktör kan väl inte anta att alla kunder vill ha objektivt "inbillad ärlig" ljudåtergivning enligt någon sylvass trend. Det vore ju att sålla bort i stort sett alla kunder. En konstruktör på ett förtag måste ju rätta sig efter företagets mål att sälja så mycket som möjligt. Det är skillnad för hobbytillverkare som inte lever av det dom konstruerar.
mx skrev:Jag tror fortfarande inte att jag har förstått vad en neutral högtalare är.
Användare som besöker denna kategori: Alfacruizer och 23 gäster