Moderator: Redaktörer
adzer skrev:Richard skrev:Du kan inte veta säkert förrän du testat.
Din marantz är av nyare konstruktion än denon 2308 så den kanske inte har nån hörbar flaskhals.![]()
Annars är det väl bara att låna hem litet dacar/försteg och jämföra? Audiolab har 5 digitalingångar varav en är asynkron via usb. Tack vare fjärren kan den användas som ett digitalt försteg med analoga utgångar.
Tyvärr är det annars rätt ovanligt med fjärrkontrollerade försteg med inbyggd dac.
I många fall kanske ett bättre försteg är att föredra framför bättre högtalare, eller bättre slutsteg.
Exakt inte förrän man vet så vet man sa
Ja DACar går det allt att få tag på. Så någon dag lär man göra det med.
Det beror ju på var största flaskhalsen i systemet ligger. Teoretiskt sett så kan ju var länk i kedjan vara extremt dålig(ja tom så dålig att inget ljud hörs), men jag skulle nog säga att statistiskt sett så är rum, högtalare och slutsteg i den ordningen de största flaskhalsarna.
Med det sagt så kan ju det omvända vara sant för någon.
Richard skrev:Skillnaderna påverkar ljudet på litet annorlunda sätt. Ett färgat försteg skickar en färgad signal som förstärks och som du sedan lyssnar till. Akustikfixet gör det hela bättre, men det korrigerar ju felen som uppstått i rummet, efter signalen passerat högtalarna. Rumsfixet gör att du hör den färgade signalen tydligare. Du hör försämringarna som skett tidigare i kedjan tydligare.
Att byta till ett hörbart bättre försteg och akustikfix gör båda att det blir bättre, men på olika sätt.
Harryup skrev:Samtidigt som det är bra att vara så tydlig som möjligt när man skriver något så behöver man ju inte vara extremt petig heller då man läser något.
Dessa inlägg på faktiskt utgör ju ingen del av något vetenskapligt arbete.
Så jag tycker att man kan vara ganska generös i sin inställning till hur saker skall skrivas här eftersom det annars riskeras att likriktas. Och folks intresse för att starta trådar kommer minska.
Ge chans till rättelse eller förklaring innan man "hugger till" är min önskan.
Blanda nu inte ihop detta med att jag tycker att man skall kunna skriva felaktigheter och det är helt ok, men steget ifrån att skriva fel och ljuga är för min del gigantiskt.
mvh/Harryup
ivor-isobarik skrev:Hörni,nu måste farbror Isobarik få gå lite offline och bryta av med lite otransparent dravel.. Medans ni jämförde prylar så satt jag,min svåger Niklas och allas vår Pekka hemma hos mig och hade syjunta. Niklas började med käket och smuttade på en grogg medan Pekka dissekerade tre Linn Kloutslutsteg vartefter jag rensade dem på elektrolyter och ersatte dem med nya. Ett par tidigare nämnda,passivt delade Linn Tukan stod på varsitt spikesförsett stativ matat med en Linn LK280 en nyrenoverad Linn LK1 och en Linn LP12 från 1987 med verket uppdaterat till 1991 års standard,en arm som lyssnar till namnet Ittok II,en motorstyrning med fornnordiskt namn och en grön Audio Technica gadd för 200:- på Ebay..
Hela bestyret med att ge Kloutarna nya organ tog närmare tolv timmar,det var ett mindre helvete att rensa ur tennet från kretskorten och plocka isär och ihop allt efteråt. Allt eftersom slutstegen pånyttföddes så spelades de efter ett ovetenskapligt rullande schema,LK280,orenoverad Klout,LK280,renoverad Klout,fram och tillbaka med några skivsidor emellan. Svågern hann laga till en utomordentligt eminent välsmakande paj som av utrymmesskäl(hela köksbordet var fullbelamrat med Linnskrot) fick avnjutas ute på bron sittande på varsin ljugarbänk.
Musikaliskt så var den här ??träffen??/arbetslägret det bästa jag upplevt hittintills. Sitta och pyssla med ett gemensamt intresse medan man lyssnar på musik,att höra skillnader på slutstegen var easy peasy och kanske skojigast av allt att få kvittot direkt på att det var mödan och slantarna värt att göra det,absolut bäst -att de blev mer likaljudande efteråt.
Ett sådant djävulusiskt schwung det är i Tukanerna när de får bra krya slutsteg/källa bakom sig. Stundvis så kände jag att svågern blev lite utanför och kände att samvetet manade mig till att i alla fall lägga på en platta som jag vet att han tycker väldigt mycket om. Lite ursäktande lade jag på Euskefeurat "Ägge bårte katta" plattan,att den måhända är jävligt bra men kanske inget jag minns i klass med "Folk Singer" Muddy plattan ni vet..
Jag fick äta utt det där kan jag säga,jag har nog aldrig hört den där skivan på riktigt för än nu. Det var ett sådant fruktansvärt brutalt drag och ös,det var som att man stod där igen i Norrstrandslogen där jag för första gången hörde dessa superstjärnor. Pekka såg nästan skärrad ut över hur inni helvete det kunde lira så grymt om så pluttinuttiga högtalare. Nicke insåg att Flac och Mp3 är mediokert så det är rent fruktansvärt,han har avgudat Euskefeurat sedan han var liten men trott att inspelat blir det inte bättre än vad nätet erbjuder i digital form.
Jag har inte fattat det själv än. Pekka hade med sig en disk full med högupplöst som vi körde genom en Klimax DS och en Klimax Kontrol,The Doors lät mycket bättre än plattan jag hade i mitt bibliotek,det är säkert,det var nästan bra stundvis,sedan så tog vi fram vinylutgåvan i knastrig US press och det 28åriga försteget ånyo och knockades av den sanslösa musikaliska upplevelsen. Pekka hade köpt en ultraljudstvätt att diska skivor i och halade fram en gammal Proclaimers,såg ut och spelade som om den var pressad för en kvart sedan. Grymt!
Nästa gång ni lyssnar på musik,glöm för fan inte handarbetet!
BPM skrev:.......
För övrigt tycker jag att det är intressant med jämförelser och just M-DAC är en typ av pryl som jag är ute efter så det var kul att läsa intryck. Om den bara kostade 3K istället för 8K
BPM skrev:
Däremot är det inga som höjt DAC-arna i Denonreceivrarna till några extrema höjder, utan de har mer omtalats i termer som att "de gör jobbet". Att blanda ihop receivrarnas förstegsdelar med deras DAC:ar när det kommer till vad LTS har haft för omdömen och vad folk skriver är alltså fel.
.
Rydberg skrev:Tack för intressant läsning Richard, tycker det är kul att läsa även subjektiva tester, i min värld säger de mer än: Det blev nollresultat, vi kan inte säga något!![]()
Resultatet som ni kom fram till var inte så chokerande utan verkar stämma ganska väl med mina egna erfarenhet kring Denons förstegskvaliteter (de duger inte). Jag har bara testat med min egen AVR 3805 dock!
paa skrev: ...
Det verkar vara total förvirring här i tråden ...
paa skrev:Rydberg skrev:Tack för intressant läsning Richard, tycker det är kul att läsa även subjektiva tester, i min värld säger de mer än: Det blev nollresultat, vi kan inte säga något!![]()
Resultatet som ni kom fram till var inte så chokerande utan verkar stämma ganska väl med mina egna erfarenhet kring Denons förstegskvaliteter (de duger inte). Jag har bara testat med min egen AVR 3805 dock!
Menar du att de analoga ingångarna inte duger, eller att de digitala ingångarna inte duger?
Det verkar vara total förvirring här i tråden om detta.
Jag själv tycker att HDMI-ingången med flerkanalljud från BluRay-spelaren verkar låta betydligt bättre än digitalingången från Humax TV-box i min Denon-receiver.
Har dock inte orkat rota i anleningen till detta, om det beror på Humaxboxen, TV-sändningarna eller ingångarnas kvalitet.
Förut hade jag en Luxorit-box och körde med analoga utgångarna på den, och tror att det faktiskt lät bättre än Humaxboxen med digitalöverföring. Men man vill ju ha HD-TV och flerkanalsljudet men något måste jag nog göra åt saken när det blir lite sämre väder.
tvett skrev:Rydberg, det blev lite förvirrat när du utifrån en jämförelse av dacarna fällde omdöme om denons försteg? Menade du kanske dac i den tidigare posten?
Rydberg skrev:paa skrev:Rydberg skrev:Tack för intressant läsning Richard, tycker det är kul att läsa även subjektiva tester, i min värld säger de mer än: Det blev nollresultat, vi kan inte säga något!![]()
Menar du att de analoga ingångarna inte duger, eller att de digitala ingångarna inte duger?
Jag själv tycker att HDMI-ingången med flerkanalljud från BluRay-spelaren verkar låta betydligt bättre än digitalingången från Humax TV-box i min Denon-receiver.
Har dock inte orkat rota i anleningen till detta, om det beror på Humaxboxen, TV-sändningarna eller ingångarnas kvalitet.
Förut hade jag en Luxorit-box och körde med analoga utgångarna på den, och tror att det faktiskt lät bättre än Humaxboxen med digitalöverföring. Men man vill ju ha HD-TV och flerkanalsljudet men något måste jag nog göra åt saken när det blir lite sämre väder.
Jag har testat båda. Dels kört min DAC-1 till extern in och sedan kört Denon som försteg och dels kört Denon som omvandlare och försteg.
När man kör Benchmark DAC-1 samt Bryston BP-25 låter det avgjort renare. Nått som är märkligt dock är att DAC-1 och Bryston BP-25 jämfört med Denon 3805 (dac + pre) låter tunnare i botten, stramare och inte lika volumiöst. Till piP kör jag därför Denon 3805 via NAD 208, även om det inte låter lika rent bli det mer botten och därmed roligare och mer "musikaliskt".
mikro skrev:Rydberg skrev:paa skrev:Rydberg skrev:Tack för intressant läsning Richard, tycker det är kul att läsa även subjektiva tester, i min värld säger de mer än: Det blev nollresultat, vi kan inte säga något!![]()
Jag har testat båda. Dels kört min DAC-1 till extern in och sedan kört Denon som försteg och dels kört Denon som omvandlare och försteg.
När man kör Benchmark DAC-1 samt Bryston BP-25 låter det avgjort renare. Nått som är märkligt dock är att DAC-1 och Bryston BP-25 jämfört med Denon 3805 (dac + pre) låter tunnare i botten, stramare och inte lika volumiöst. Till piP kör jag därför Denon 3805 via NAD 208, även om det inte låter lika rent bli det mer botten och därmed roligare och mer "musikaliskt".
Går det verkligen att avgöra transparens och renhet (avsaknad av distortion) hos en signal på annat sätt än att jämföra signalen med sig själv i en loop? Att jämföra med hur det låter relativt en helt annan signal säger väl ingenting om respektive signalers eventuella "transparens" eller renhet?
Rydberg skrev:Tack för intressant läsning Richard, tycker det är kul att läsa även subjektiva tester, i min värld säger de mer än: Det blev nollresultat, vi kan inte säga något!![]()
Richard skrev:Förstärkare: Denon 1507 - underbart transparent, helt utan färgningar, enligt carlssonplanet, som också skriver att " det troligen är den mest prisvärda apparat, som någonsin konstruerats", om man vill ha transparent, ofärgat ljud vid måttliga nivåer. Undertecknad kan bara stämma in i hyllningskören- den låter bättre än alla andra förstärkare jag haft, oavsett pris. Bra inbyggd Dac också ( bättre än alla cd-spelare jag kopplat till ). Dåligt handhavande med en opraktisk fjärrkontroll.
7.1 ljud på köpet. Identiska för - och slutsteg som 1707 samt 1907 ( som har litet flera kopplingsmöjligheter, bla. pre-out. )
Pris: 3000:-
mrGaskill skrev:Richard skrev:Förstärkare: Denon 1507 - underbart transparent, helt utan färgningar, enligt carlssonplanet, som också skriver att " det troligen är den mest prisvärda apparat, som någonsin konstruerats", om man vill ha transparent, ofärgat ljud vid måttliga nivåer. Undertecknad kan bara stämma in i hyllningskören- den låter bättre än alla andra förstärkare jag haft, oavsett pris. Bra inbyggd Dac också ( bättre än alla cd-spelare jag kopplat till ). Dåligt handhavande med en opraktisk fjärrkontroll.
7.1 ljud på köpet. Identiska för - och slutsteg som 1707 samt 1907 ( som har litet flera kopplingsmöjligheter, bla. pre-out. )
Pris: 3000:-
Men det är inte LTS som verkar ha skrivit att den är helt utan färgningar. Det verkar någon/några andra ha tyckt. Så har vi rett ut detOch bra DAC verkar någon ha tyckt att den verkar ha. Men inte LTS tror jag?
Jag tycker det är lite knasigt när man skriver upp saker själv och sen ger någon annan skulden för att sagts si och så? Inte helt schysst?
Jag har MoLT här med test av tre Denon x07-modeller. Det stod inte något om D/A-omvandlarna vad jag kunde se. Vad det stod var väl att de lät bra, i synnerhet för pengarna. Men att de hade sina brister.
Nåväl. Nog om det kanske!
mrGaskill skrev:Okej ledsen, jag såg att saken var utagerad. Men alltså, det är väl bra att försöka hålla sig till vem som tycker vad. LTS verkliga test säger en sak och CarlssonP verkar ju ha tagit LTS test och spetsat till den. Ja det är lite snurrigt.
Men läser man omdömet om 1507 så kan man ju tro att den är riktigt bra. Men här i tråden så verkar inte Denon duga alls om man har lite krav på bra återgivning plötsligt? Märkligt. Men nåja, bäst att inte slita vidare i detta. Inte så viktigt.
bara ett tips: Håll isär vem som tycker vad och hur så det inte blir så snurrigt och lite bergochdalbaneaktigt.
mrGaskill skrev:Ja det är lite svårtolkat ibland vad som verkar duga, vad som är bäst och vad som inte duger. Det verkar svänga lite?Men man får försöka tolka så gott det går.
ivor-isobarik skrev:Låter det bättre-så är det bättre!
Richard skrev:Någon nämnde att " hör man inte skillnad på det här så är det nog dags att byta till bättre grejor i anläggningen" .
Användare som besöker denna kategori: Alfacruizer och 23 gäster