LeifB skrev:Diskanten är bra, har 2 stycken hemma. Basen och dess stora volym kan vara boven.
Om du vill så testa att lägg i mer dämpning i lådan för att minska volymen. Kan dämpa och tighta upp basen. Diskanten är kanske dämpad med något motstånd.
Lite att testa.
Lådan är dämpad på det vis basreflexlådor brukar vara dämpade..med ungefär 60mm av vad jag skulle gissa är standard "täckjacksfluff" av den typ Hifikit säljer och med vad som verkar vara lite extra i toppen på lådan. Elementets placering relativt porten gör det lite lurigt att labba med dämp. Porten är ju längst ner på framsidan och jag har bara utrymmet ovanför basen att labba med i så fall för att inte påverka luftflödet. Och lådan kanske inte är för stor.. Räknar jag på T/S vill elementet ha en låda runt 20L avstämd till knappa 55Hz..
I 52L låda, som är fallet här, ser kurvan ut på detta vis:
Räknat med en avstämning på 42Hz men kan vara något helt annat. Jag vet inte hur man räknar ut avstämningen i en slitsport men det vore ändå enklast att se på en mätning som jag inte kan göra nu.
Ingen snygg kurva.. Hyfsat f-3 runt 42-43Hz men sedan sjunker det som en sten, och kurvan börjar falla av redan vid 400Hz..(!)
De låter dock inte på något vis tunna, och med lite Yello så får man inte uppfattningen att de saknar djupbas heller. Visst, byxorna fladdrar inte, men en 35Hz-ton spelar på fint. Kanske vore annorlunda i ett annat rum, men mitt rum med gipsväggar och en stor öppning mot hallen förstärker inte basen på det vis jag har hört att många andra gör. Det får jag iofs igen i upplevd renhet och jämnhet.
Well, Focal visste nog vad de gjorde. Kanske är de avsedda att placeras nära vägg?
Jag har testat både nära dämpad bakvägg och mer fristående och klangen påverkas egentligen rätt lite av var de står.
Diskantnivån.. Den kanske ligger där den ska, om jag tänker efter. Det är inte direkt så att jag "saknar" diskant, drar någon till på en cymbal så finns som sagt all nivå jag kan önska, små drag med visparna kommer fram tydligt och instrument låter rent allmänt som de ska. Jag är nog helt enkelt van vid att diskanten drar mer uppmärksamhet till sig. Här tänker jag aldrig på att den är där, eller något annat register heller för den delen. Den gamla klyschan att man "lyssnar på musiken och inte på högtalaren" kanske kan passa.
Problemet är att man efter ett tag inte lyssnar på musiken heller. Ytterligare en klyscha är "de imponerar mer än engagerar" och den är klockren. De imponerar med Fourplay, Stanley Clarke och annan välinspelad "muzak" och en liten akustisk setup kan låta helt fantastisk men..det blir aldrig engagerande eller "roligt". Rent klangligt har jag inget att anmärka på, utan det är något annat jag saknar som jag inte riktigt kan sätta ord på.
Men fan.. Jag ska ju knappast gnälla..