Har jag gjort tidernas fynd?? Moddartankar...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-07-20 00:21

Jocke skrev:Coola kökshögtalare... får ju nästan skämmas över mina gamla Boston A40... fast å andra sidan behöver jag inte ha dem på golvet! :roll: :wink:

Reverse engeneering är rätt spännande och man kan lära sig en del om hur konstruktören tänkte... Gissar att det är ett 6/18dB filter och att de två spolarna till vänster är lika förutom kärnan... Undrar om man kan parallellkoppla bort ev mättnadseffekt...? Sedan en konjugatlänk på den ena talspolen och ett 3:e ordningens filter och dämpsats till diskanten...

Fast jag kan ju ha helt fel också - det är inte ovanligt! :lol:

Märkligt att ha en järnkärna i ena spolen och inte i den andra.. Jag kollade den andra högtalaren också men det var samma sak där. Nåväl, någon tanke bakom måste ju finnas.

Varför konjugatlänk på ena talspolen? Vad kan man tjäna på att ge de båda spolarna olika förutsättningar?

Och ett kretskort.. Hur skadligt är egentligen det? Skulle det vara hörbart att löda komponenterna ben till ben istället, eller är det bara att slå bort sådana dumheter direkt?

Jag är i alla fall glad att där inte satt några elektrolyter. Inte för att jag har något emot dem (har hört mer än en högtalare med elektrolyter i filtret som låter helt fantastiskt) men högtalarna är 13-14 år gamla nu och polypropylenkondingarna som sitter i nu behöver man ju inte byta ut av ålderskäl..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Maccis

Inläggav Maccis » 2013-07-20 00:31

Det jag tycker är märkligt med filtret är, att spolarna ligger på samma håll.
De påverkar varandras magnetfält. Hörbart eller inte tvistar de lärda om....
Jag tycker det är kul med vinyl.......

Problem med en Mac?
Lösningen finns hos mig, http://www.appleverkstan.se www.facebook.com/appleverkstan.se

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-07-20 01:52

Ytterligare en fundering..
Filtret är ju både enligt dokumentationen och enligt visuell inspektion förberett för biwiring i och med att filterkortet har 2 par ingångar (tyvärr syns de inte på min bild)..
Mina högtalare ansluts med ett enkelt polskruvspar där både diskantsektionen och bassektionen (med identisk kabel, även i längd såvitt jag kan se) är ihoptvinnade och lödda i samma bleck. Jag har visserligen aldrig upplevt några skillnader till det bättre när jag biwirat högtalare med den möjligheten men jag har aldrig heller öppnat dem och undersökt tingens ordning.
Kan dessa högtalare, som de ser ut, ha något att vinna på ytterligare ett terminalpar och att jag alltså separerar upp signalen utanför lådan? Rent praktiskt borde det väl sakna betydelse om man delar upp signalen i lådan eller utanför den så min gissning är att jag kan låta saker vara som de är, men ställer ändå frågan..

Fattar inte grejen riktigt.. Om man ändå ska sätta komponenterna på samma kretskort så finns väl ingen anledning till att ha dubbla anslutningar på ingången? Vad är det man vill vinna med det?

*edit*
Det är alltså ihopsnört så att han har använt 1 tvåledare som i polskruvsändan är ihoptvinnad och lödd till plusblecket och sedan separerad i filterändan med en ledare till "bass + in" och en ledare till "tweeter + in" och sedan likadant med minus-sidan.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-07-20 09:47

BPM skrev:Märkligt att ha en järnkärna i ena spolen och inte i den andra.. Jag kollade den andra högtalaren också men det var samma sak där. Nåväl, någon tanke bakom måste ju finnas.

De ser lika ut förutom kärnan på den ena och det kan väl ge den fördelen att det blir lika lång tråd och samma R i båda... I en 2.5-vägare är det kanske inte lika kritiskt som med ett element med dubbla talspolar...?

BPM skrev:Varför konjugatlänk på ena talspolen? Vad kan man tjäna på att ge de båda spolarna olika förutsättningar?

Ingen aning - försökte bara klura på vad komponenterna räcker till... :lol: Men visst vill man ha olika förutsättningar för talspolarna den ena ska ju rulla av lite snabbare uppåt och konjugatlänken kanske fintrimmar baffelkompensationen?

BPM skrev:Och ett kretskort.. Hur skadligt är egentligen det? Skulle det vara hörbart att löda komponenterna ben till ben istället, eller är det bara att slå bort sådana dumheter direkt?

Tror inte det är så mycket att oroa sig för. Lödde för en evighet sedan om mina OA51-filter ben till ben och jag kan ju inte precis påstå att det infriade förväntningarna... hörde öht ingen skillnad...^^

BPM skrev:Jag är i alla fall glad att där inte satt några elektrolyter. Inte för att jag har något emot dem (har hört mer än en högtalare med elektrolyter i filtret som låter helt fantastiskt) men högtalarna är 13-14 år gamla nu och polypropylenkondingarna som sitter i nu behöver man ju inte byta ut av ålderskäl..

Det är bara att spela på då! :)

Om biwiring. Det har väl diskuterats till leda här och det finns många trådar du kan leta upp och läsa...^^ Det var en hype ett tag och lever väl kvar så till vida att handlarna vill sälja mer kabel... ;)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-20 09:50

Biwire är det bara försäljaren av kabel som vinner på.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-07-20 09:53

då elementet har dubbla spolar så har de väl en "1.5 koppling" på den. Dvs att man kompenserar för baffelsteget genom att rulla av den ena spolen lite kraftigare/tidigare än den andra.
Annars var det ju ordentliga filterkomponenter.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2013-07-20 10:29

Min tanke är ju också att det är ett 2 1/2 - vägs-system. Hur är baselementet inkopplat till filtret. Är båda talspolarna kopplade till var sin filtergren på kortet?
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-07-20 11:10

Har läst på lite om åsikterna kring biwiring..och den generella uppfattningen verkar stämma rätt bra med mina egna erfarenheter. Jag har väl iofs aldrig sett det som direkt skadligt, utan bara som att det inte gör någon nytta. Däremot tar jag alltid bort blecken mellan terminalparen och ersätter med kabel men vill man slippa omaket vore det väl egentligen både enklast och bäst att helt enkelt skruva ur terminalbrunnen och flytta båda anslutningarna till filtret i samma polskruvspar..

Precis som det är gjort i mina.. Polskruvarna åker jag dock på att byta. De är sämsta sortens skräp som tvingar mig att använda banankontakter då själva skruven inte går in mot stoppet långt nog för att nypa fast mina 2mm-kablar.. Jag tycker också att de sitter onödigt långt isär.
Bild
Sedan behöver jag göra något åt bakstycket som är i princip obehandlad spånskiva. Och gör jag väl det, så blir det väl att slipa ner lådorna fullständigt och lacka dem svarta eller vita..

Hmm..
Så mycket olika funderingar att jag blir mer och mer säker på att de får vara precis som de är tills de ställs undan eller byts mot något jag kan använda med basar. Då blir det nästa killes huvudvärk.. :?
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-07-20 11:19

Eri skrev:Min tanke är ju också att det är ett 2 1/2 - vägs-system. Hur är baselementet inkopplat till filtret. Är båda talspolarna kopplade till var sin filtergren på kortet?

Som syns på bilden så finns alltså 2st utgångar till basen på filtret, och ena utgången går till ena talspolen, och den andra till den andra (!). De båda talspolarna verkar alltså inte få samma signal då den ena nog går via den järnkärneförsedda spolen och den andra via den luftlindade. Kondingen vet jag inte vad den gör.. Kan det vara så att den ena spolen delar uppåt med 2:a ordningen och den andra med 1:a ordningen? Eller har kondingen någon annan funktion här?
Är ju fanken att man inte kan googla fram ett schema på filtret.

En märklig grej är ju att jag inte kunnat se någon seriekoppling nånstans (om det inte sker direkt i filtret) och med dubbla 4-ohms spolar vore ju lasten rätt kinkig annars. Men t.o.m min lilla 2105 driver dem utan problem, och den är ju såvitt jag förstått inte speciellt glad i låga impedanser..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-07-20 13:02

Jag gjorde nog ett tankefel och bortsåg från att det var seriekopplat... Vill du få koll på filtret finns nog ingen annan råd än att lossa skrivarna och följa upp banorna på kretskortet... Gissar nu att det inte är en konjugatlänk utan att man shuntar mellanregister förbi LP-filtret till den ena talspolen. Men, låter det så bra kan du ju också låta det vara som det är.. ;)

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2013-07-20 14:32

BPM skrev:
Eri skrev:Min tanke är ju också att det är ett 2 1/2 - vägs-system. Hur är baselementet inkopplat till filtret. Är båda talspolarna kopplade till var sin filtergren på kortet?

Som syns på bilden så finns alltså 2st utgångar till basen på filtret, och ena utgången går till ena talspolen, och den andra till den andra (!). De båda talspolarna verkar alltså inte få samma signal då den ena nog går via den järnkärneförsedda spolen och den andra via den luftlindade. Kondingen vet jag inte vad den gör.. Kan det vara så att den ena spolen delar uppåt med 2:a ordningen och den andra med 1:a ordningen? Eller har kondingen någon annan funktion här?
Är ju fanken att man inte kan googla fram ett schema på filtret.

En märklig grej är ju att jag inte kunnat se någon seriekoppling nånstans (om det inte sker direkt i filtret) och med dubbla 4-ohms spolar vore ju lasten rätt kinkig annars. Men t.o.m min lilla 2105 driver dem utan problem, och den är ju såvitt jag förstått inte speciellt glad i låga impedanser..

Det var värst vad du lägger ner mycket jobb på en gammal högtalare.
Hoppas du kommer till klarhet med dina problem.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-07-20 15:15

LeifB skrev:
Det var värst vad du lägger ner mycket jobb på en gammal högtalare.
Hoppas du kommer till klarhet med dina problem.

Men för tusan.. Det är ju element som suttit i både Utopia-prylar och Wilsons megasystem..så nog förtjänar de att daltas lite med.

Men Jocke slog huvudet på spiken! "Låter det bra kan du ju låta det vara som det är.."

De låter verkligen bra. Lite snälla, och utan det där sköna "släppet" en del grejer har (eller..det släpper, men ljudet hamnar på avstånd istället för att vara mer "in your face" vilket jag personligen föredrar) men jag är ju van vid små stativare. Kanske har golvare generellt denna karaktären med sin större midbas och "varmare" nedre mellanregister. Kanske har det inte med principen att göra alls..
Hursomhelst skulle nån extra dB i diskanten inte skada..och det hjälper inte att höja volymen. Det låter liksom inte starkt trots att man vet att det egentligen är det.

Jag tänker bara att om elementen platsar i några av världens elit-högtalare (anno millenieskiftet iaf) så borde finnas mer att hämta. Iofs så har jag bara kört dem med Denon 3806 och 2105 och via deras interna DAC:ar så kanske lyssnar jag på förstärkeriet snarare än på högtalarna.

Men jag släpper uppgraderingstankarna nu. De får vara som de är och ska de förändras så får det falla på en eventuell nästa ägare.

Spelar just nu Donald Fagens "Sunken Condos" och det låter fantastiskt.. Konstigt att något så snällt och behagligt att lyssna på samtidigt kan vara så separerat och detaljerat.. Synd bara att man saknar Behringer när man vill rocka loss lite
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-20 15:32

Nu vet du ju inte hur hård elementselektering Wison och Focal haft till sina stora. Och det är nog sällan diskanten som sätter huvudprägeln på ljudet och det satt väl anndra mellanregister/bas i dem?

Du kanske behöver några potenta baslådor till rockandet?

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-07-20 16:38

Nattlorden skrev:Nu vet du ju inte hur hård elementselektering Wison och Focal haft till sina stora. Och det är nog sällan diskanten som sätter huvudprägeln på ljudet och det satt väl anndra mellanregister/bas i dem?

Du kanske behöver några potenta baslådor till rockandet?

Nej, det vet jag såklart inte, och jag vet att senare Wilson hade en specialbyggd version med dubbla magneter för att få upp känsligheten ytterligare..
Att elementen har kvaliteter tror jag ändå att vi alla är överens om.

Jag har 8st 50L-lådor avstämda till 25Hz med SLS8.. Sedan om det är så "potent" vet jag inte även om 2st oftast räcker och blir över för mig när det kommer till rena ljudtryck.
Därav problemet.. Dessa 8 ska fördelas över framväggen med lite finesser emellan sig och en stor skiva ovanpå..som jag planerat att mina högtalare ska stå på. Blir lite knöligt att skicka upp dessa på bänken så ska jag kunna använda dem blir det alltså att bygga om.
Då får det vara..

Att köra dem med basar har jag dock provat och det har funkat sådär. Jag har inte haft lust att börja labba in en bra 80Hz-delning utan kör dem i Denonens "Direct"-mode där de alltså spelar fullrange och låter jag basar smyga in under 40Hz så växer ljudbilden en del samtidigt som, såklart, musik med mycket lågbasinformation blir mera fysisk.

Har en polare på besök nu och vi jämför lite Focal och PMC.. Vi är båda överens om att Focal är bättre, och det är rätt märkligt när man tittar på dem.. Focal ser ju verkligen ut som "hembyggen" i jämförelse och PMC är ju rätt välrenommerade grejer. Kanske skulle situationen vara den omvända med bättre förstärkeri.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-20 16:50

Det är ju hemmabyggen... Det är ju en byggsats, även som den kommer från Focal. Att kabinettkvalitén inte håller samma som Focal/JMLabs själva hade är ju en självklarhet. Hade de själva byggt ihop allt så hade de säkert gått på 12-15000/paret.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-07-20 17:13

Nattlorden skrev:Det är ju hemmabyggen... Det är ju en byggsats, även som den kommer från Focal. Att kabinettkvalitén inte håller samma som Focal/JMLabs själva hade är ju en självklarhet. Hade de själva byggt ihop allt så hade de säkert gått på 12-15000/paret.

Enligt en "MaxMartin" på ett annat forum (en kille som tydligen hade kopplingar till hifikit) så sålde Focal denna högtalare innan den blev "byggsats" och då var priset mellan 30 och 40k...
Visst var säkert låda i en helt annan klass än denna och även andra grejer visades nog större omsorg än i detta "kit" men ändå..

Nu vet jag iofs inte hur mycket pejl han har och om det ligger något i det som han skriver.
Några omdömen om C600 därifrån står tidigare i tråden..

Lådorna är dock inte speciellt bra.. Spånskiva, förutom den extra baffeln som är i MDF, och med ett enkelt stag ett par decimeter under baselementet. Finishen är i plastvinyl som visserligen ser förvånande äkta ut på lite håll men där den har börjat släppa här och där.. Där har det sparats in, no doubt. Jag kan iofs inte höra något i ljudet som jag direkt kan koppla ihop med undermålig låda men så har jag aldrig hört elementen i någon annan..

Synd att man bor så avsides.. Det vore jäkligt kul om någon som har lite bättre pejl än en annan kom och lånade dem ett öra. Nu är det ju som det är.
Hursomhelst, 3-5K, 12-15K eller 30-40K.. I vilken prisklass de hör hemma ljudmässigt är inte så intressant. Jag känner mig rätt övertygad om att de inte passar in i 400:-/klassen så att när jag kanske låter översvallande ibland i mina omdömen får ni komma ihåg att jag tog dem nästan gratis..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-07-20 20:08

Om nu någon plötsligt kände ett sug att få tag på den här diskanten så hittade jag
denna sida när jag googlade lite på elementen:
http://www.hifiguru.se/focal-tc120-tdx/875-0

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2013-07-21 10:35

Diskanten är bra, har 2 stycken hemma. Basen och dess stora volym kan vara boven.
Om du vill så testa att lägg i mer dämpning i lådan för att minska volymen. Kan dämpa och tighta upp basen. Diskanten är kanske dämpad med något motstånd.
Lite att testa.

Användarvisningsbild
landa
Redaktör

Inläggav landa » 2013-07-21 11:27

aisopos skrev:Om nu någon plötsligt kände ett sug att få tag på den här diskanten så hittade jag
denna sida när jag googlade lite på elementen:
http://www.hifiguru.se/focal-tc120-tdx/875-0

Det är meanmachine på detta forum som ligger bakom sajten.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-07-21 11:31

LeifB skrev:Diskanten är bra, har 2 stycken hemma. Basen och dess stora volym kan vara boven.
Om du vill så testa att lägg i mer dämpning i lådan för att minska volymen. Kan dämpa och tighta upp basen. Diskanten är kanske dämpad med något motstånd.
Lite att testa.

Lådan är dämpad på det vis basreflexlådor brukar vara dämpade..med ungefär 60mm av vad jag skulle gissa är standard "täckjacksfluff" av den typ Hifikit säljer och med vad som verkar vara lite extra i toppen på lådan. Elementets placering relativt porten gör det lite lurigt att labba med dämp. Porten är ju längst ner på framsidan och jag har bara utrymmet ovanför basen att labba med i så fall för att inte påverka luftflödet. Och lådan kanske inte är för stor.. Räknar jag på T/S vill elementet ha en låda runt 20L avstämd till knappa 55Hz..
I 52L låda, som är fallet här, ser kurvan ut på detta vis:
Bild

Räknat med en avstämning på 42Hz men kan vara något helt annat. Jag vet inte hur man räknar ut avstämningen i en slitsport men det vore ändå enklast att se på en mätning som jag inte kan göra nu.
Ingen snygg kurva.. Hyfsat f-3 runt 42-43Hz men sedan sjunker det som en sten, och kurvan börjar falla av redan vid 400Hz..(!)

De låter dock inte på något vis tunna, och med lite Yello så får man inte uppfattningen att de saknar djupbas heller. Visst, byxorna fladdrar inte, men en 35Hz-ton spelar på fint. Kanske vore annorlunda i ett annat rum, men mitt rum med gipsväggar och en stor öppning mot hallen förstärker inte basen på det vis jag har hört att många andra gör. Det får jag iofs igen i upplevd renhet och jämnhet.
Well, Focal visste nog vad de gjorde. Kanske är de avsedda att placeras nära vägg?
Jag har testat både nära dämpad bakvägg och mer fristående och klangen påverkas egentligen rätt lite av var de står.

Diskantnivån.. Den kanske ligger där den ska, om jag tänker efter. Det är inte direkt så att jag "saknar" diskant, drar någon till på en cymbal så finns som sagt all nivå jag kan önska, små drag med visparna kommer fram tydligt och instrument låter rent allmänt som de ska. Jag är nog helt enkelt van vid att diskanten drar mer uppmärksamhet till sig. Här tänker jag aldrig på att den är där, eller något annat register heller för den delen. Den gamla klyschan att man "lyssnar på musiken och inte på högtalaren" kanske kan passa.
Problemet är att man efter ett tag inte lyssnar på musiken heller. Ytterligare en klyscha är "de imponerar mer än engagerar" och den är klockren. De imponerar med Fourplay, Stanley Clarke och annan välinspelad "muzak" och en liten akustisk setup kan låta helt fantastisk men..det blir aldrig engagerande eller "roligt". Rent klangligt har jag inget att anmärka på, utan det är något annat jag saknar som jag inte riktigt kan sätta ord på.
Men fan.. Jag ska ju knappast gnälla..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-07-21 12:01

Simuleringens fall från 400Hz kan mycket väl kompenseras i filtret genom en lite överdriven baffelkompensation. IÖ angav en gång en tumregel för roomgain som motsvarade ett fall på 10dB från 100 ner till 20Hz - så ser det ju inte ut... Är det något standardmått på basreflexen skulle du ju kunna prova att skarva på en bit för att underavstämma dem och kanske tom tröcka in dem närmare väggen...?

En annan sak jag kom att tänka på är att det ofta blir en störande stående våg/resonans i "pelarhögtalare". Vill minnas att KarlXII adresserade det i sin förträffliga mät/bygg-tråd om Seas Thor och dämpade mitt i om jag minns rätt. Zaph har också tagit upp det ämnet men placerade 20cm dämpmaterial i ena änden...

Snyggt och prydligt men oengagerande... Det är ju egenskaper som är svåra att definiera tekniskt... En del högtalare som spelar korrekt låter lite "tråkigt" men man ska komma ihåg att få inspelningar innehåller den där "livgivande genen". Efter några omtagningar tycker inte musikerna att det är så j-a kul längre...^^

Du kan testa med en EQ och lite försiktigt leta efter områden som innehåller "liv". I dagens trend med 2-vägare återges ju mellanregister som regel i midbasens uppbrytningsområde och vid de här frekvenserna upplever vi också masterkomprimeringen som särskilt aggressiv varför man gärna försöker hålla igen här för att det ska bli uthärdligt. Tyvärr innebär det ofta förödande effekter på tex kvinnoröster.

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-07-21 12:37

Jocke skrev:Simuleringens fall från 400Hz kan mycket väl kompenseras i filtret genom en lite överdriven baffelkompensation. IÖ angav en gång en tumregel för roomgain som motsvarade ett fall på 10dB från 100 ner till 20Hz - så ser det ju inte ut... Är det något standardmått på basreflexen skulle du ju kunna prova att skarva på en bit för att underavstämma dem och kanske tom tröcka in dem närmare väggen...?

En annan sak jag kom att tänka på är att det ofta blir en störande stående våg/resonans i "pelarhögtalare". Vill minnas att KarlXII adresserade det i sin förträffliga mät/bygg-tråd om Seas Thor och dämpade mitt i om jag minns rätt. Zaph har också tagit upp det ämnet men placerade 20cm dämpmaterial i ena änden...

Snyggt och prydligt men oengagerande... Det är ju egenskaper som är svåra att definiera tekniskt... En del högtalare som spelar korrekt låter lite "tråkigt" men man ska komma ihåg att få inspelningar innehåller den där "livgivande genen". Efter några omtagningar tycker inte musikerna att det är så j-a kul längre...^^

Du kan testa med en EQ och lite försiktigt leta efter områden som innehåller "liv". I dagens trend med 2-vägare återges ju mellanregister som regel i midbasens uppbrytningsområde och vid de här frekvenserna upplever vi också masterkomprimeringen som särskilt aggressiv varför man gärna försöker hålla igen här för att det ska bli uthärdligt. Tyvärr innebär det ofta förödande effekter på tex kvinnoröster.

Porten ser ut så här:

Bild

..så skarva på en bit blir ju..komplicerat..

Det där med "tråkigheten".. Jag tror, efter en amatöranalys märk väl, att "problemet" ligger i övre mellanregistret eller nedre diskanten. Jag är van vid att det "sjunger till" lite extra i detta område och att det "bett" som det ger är vad jag tagit för att vara det korrekta. Jag brukar också kunna höra ungefär var ett element slutar och nästa tar vid.
I dessa så finns inte den betoningen i övre mellan och jag kan omöjligt höra någon delning mellan elementen. Det gör att vissa ljud i detta område som jag är van vid att höra på ett visst sätt i dessa visserligen är minst lika tydliga men ändå mer återhållna. Samtidigt är det lite tvärtom om i midbasen och lägre mellanregistret där det känns "öppnare" i Focal än i annat jag har/har haft. Där jag i annat t.ex tydligt kan höra skinnträffen i en baskagge får jag i Focal med resonansen i trumman..
Svårt att förklara detta, märker jag..

Hursomhelst är jag tacksam för alla tweak-tips men jag har i princip bestämt mig för att det som redan är gjort får vara tillräckligt. De ska inte behållas så det finns ingen anledning att lägga ner en massa jobb.

Ett speciellt tack till Jocke! Det känns som att jag lär mig något varje gång du skriver, och jag har en stark känsla av att du nog är onödigt ödmjuk i dina funderingar.
Men ge mig 20 år eller något så ska jag nog kunna föra en diskussion på en nivå som känns naturligare för dig :wink:
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
LeifB
Trollkarl

Inläggav LeifB » 2013-07-21 12:48

Det finns såklart högtalare som är oengagerade. Focal i sig (de som jag har lyssnat på ) har varit åt de hållet. Mer korrekta utan stampa takten känslan. Låter annars rent och fint. Diskanten passar i mina öron till något annat märke på basen för att få mer driv och nerv i musiken.

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-07-21 13:11

BPM skrev:Ett speciellt tack till Jocke! Det känns som att jag lär mig något varje gång du skriver, och jag har en stark känsla av att du nog är onödigt ödmjuk i dina funderingar.
Men ge mig 20 år eller något så ska jag nog kunna föra en diskussion på en nivå som känns naturligare för dig :wink:

Tack själv! Jag lär mig något nytt var gång jag hittar en tråd som är värd att engagera sig i! :) Ofta krånglar "vi" till saker onödigt mycket och tekniska begrepp ändras över tid men i slutänden handlar det ju om att spela låtar som man gillar och mår bra av och det är en mycket personlig upplevelse - klart man måste vara ödmjuk - mina upplevelser är i högsta grad reella för mig liksom de är för dig och alla andra! :) Vi får se om jag lever 20 år till så kan vi fortsätta snacket! :lol:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-07-21 23:32

LeifB skrev:Diskanten är bra, har 2 stycken hemma. Basen och dess stora volym kan vara boven.
Lite att testa.

Mer dämpning har precis motsatt effekt mot vad du tror.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-07-22 20:48

Något som i min värld kan vara farligt hände idag...
Jag fick tid över!

Mina JPW P1-lådor hade ett par sådana här:

Bild

..med tillhörande:

Bild

Eftersom elementen är rätt dyra, och i alla fall basen svår att ersätta idag, så började jag spåna på om man skulle göra ett skydd..

Sagt och gjort! Först mäta in..

Bild

..och sedan borra för pluggarna! Här är de på plats..

Bild

..och vips behöver jag inte vara orolig längre:

Bild

Tyget kommer ifrån ett par gamla trasiga Genexxa en polare sparat undan i sitt garage, och det är kanske inte vackert men det var aldrig poängen. Eftersom skydden ska vara just "skydd" kommer de aldrig användas när det spelas musik så dessa svarta, hemska högtalartyg av genomsläpplig typ ska ersättas med något icke genomsläppligt, tryckt tyg med något kul motiv..

Nåväl, det var en halvtimmes jobb och nu kommer de slippa både direkt solljus och syskonbarn..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-07-22 21:14

Menar du på allvar att ha hade något som passade så perfekt runt elementen utan att göra något?? 8O

Eller missade jag ett led i det hela?

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-07-22 21:23

Nattlorden skrev:Menar du på allvar att ha hade något som passade så perfekt runt elementen utan att göra något?? 8O

Eller missade jag ett led i det hela?

Nej, mina trasiga JPW (2-vägare med 8") släppte till ramarna och fästplupparna utan att jag gjort något med dem. Tyget snodde jag sedan ifrån en polares gamla trasiga Genexxa..
Har 6.5mm på varje sida och höjden stämde bra med Focal-högtalarnas extrabaffel så det var ju smutt..

Funderar på att klä ramarna med detta:
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80154197/

Det borde lätta upp lite, och skydda bättre mot solljus.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-08-03 19:52

Har velat fram och tillbaka om huruvida jag ska kapa lådorna.. Jag har labbat fram och tillbaka med att dela till basar men jag får helt enkelt inte till det lika bra som med slutna toppar..

Igårkväll tändes en ny fundering.. Jag var hemma hos en före detta arbetskamrat och lyssnade till hans ganska nyinförskaffade Snell-högtalare (tror de hette EIII men är inte säker) med en uppbyggnad liknande Focal:en. 8" i basen och en diskant i en golvare som dock är lite mindre än C600.

De har, i mitt tycke, inte en sportmössa mot Focal när det kommer till detaljering, dynamik eller allmän renhet men de hade ändå något som gjorde att det var skönt att lyssna på musik i dem. När jag kikade närmare på dem hittade jag diskanten på baksidan, och Christer (jobbarkompisen) demonstrerade genast skillnaden i att ha den aktiverad eller avstängd och även de olika nivåerna. Det kan bli för mycket av det goda, men med försiktighet så uppskattade jag bidraget vid i alla fall den korta lyssning det ändå handlade om.
Diskanten på baksidan såg ut som Vifa D19..och jag råkar ha ett par sådana liggande och även en L-pad ifrån något gammalt bygge. Självklart började jag fundera..

..på om även Focal skulle kunna ha nytta av en dylik diskant. Den går ju ändå att stänga av om bidraget skulle visa sig onyttigt..

Funderingar på för och nackdelar med lösningen vore intressanta! Även info om hur man hittar lämpliga frekvenser för delning till den ev. extra diskanten nyttig och även kommentarer i stil med "Skit i sådana dumheter" är såklart bra om de motiveras. Kanske är just det sistnämnda det allra nyttigaste om det finns substans..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-08-03 22:33

Ah... hittade tråden till slut... ;-)

Det handlar egentligen inte bara om ambience utan även om att få en bra energirespons i de översta oktaverna där direktiviteten ökar hos i stort alla diskanter. Jag var aktiv i någon tråd där vi provade att addera en bakåtriktad diskant på OA51 - helt ovetenskapligt men det blir jäkligt stor ljudbild om man vill... ;)

Jag tycker du ska söka gamla trådar om Larsen 8 där det finns tillämpat och här är en annan tråd:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... highlight=

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi