phloam skrev:bakerman22 skrev:phloam skrev:Jag är med på vad du menar, t.ex. en film på bio kan upplevas som annorlunda/bättre än om man ser den på tv...!
Totalupplevelsen kanske blir bättre - men det är ju fortfarande samma film

Du står ju inte ut pga att filmen plötsligt blir bättre än vad den är i sig, utan tekniken "färgar" eller adderar till upplevelsen så helheten blir "bättre" än annars

Det är ju fortfarande du som person som förstår att uppskatta denna förändring - biorummet påverkar förmedlingen, den påverkar inte din förmåga att uppskatta film

Men om totalupplevelsen blir bättre så betyder det väl att filmen blir bättre tack vare det bättre ljudet och bilden...?
Tja, Casablanca ger en bättre upplevelse om man ser den på bio, men det är ju fortfarande en riktigt bra film oavsett hur man ser den, eller hur? Allt blir bättre under bättre omständigheter, det är ju rätt trivialt egentligen. Nånstans bör man kunna bedöma innehållet oavsett tänkbara omständigheter. Flimen är densamma, men det finns många sätt att se den på oavsett. Allt är relativt.
Vad gör du helst, en bra film under sämre omständigheter eller en dålig film under bra omständigheter? Vad är viktigast för dig? Vad är du mest intresserad av - innehållet eller omständigheterna?
Har man väl ordnat bra omständigheter (en bra TV, ett bra biorum) så återstår fortfarande att välja film efter filmintresse. Man låter ju inte biorummet bestämma att man ser precis vad som helst bara för att omständigheterna är optimala

Fast första gången du ser en film har du förmodligen inte en aning om huruvida filmen är bra eller dålig? Eller?
Först när eftertexterna rullar kan du summera hela filmen och skapa dej en totaluppfattning om den.
Det har nog hänt oss alla som har ett dedikerat biorum med bra ljud och bra storbild att vi har tittat på en film som just kommit ut och tyckt att den varit bra, men när vi ett år eller två tittat om den när den har gått på teve tyckt att den har varit usel.
Det har i alla fall hänt mej vid ett flertal tillfällen.
Hur förklarar man det?
Jag förklarar det som att jag har riktigt bra ljud med basutsträckning skitlångt ner, jag kan spela hela registret utan att det distar märkbart vid i princip valfritt ljudtryck, och jag har en storbild som grejar full HD.
Till skillnad från en 32"- teve som nästan börjar skorra innan dialogen hörs tydligt..
Skillnaden blir ju givetvis större om det är action / sci-fi / äventyr eller liknande. En drama kan beröra mej på samma sätt på teven.
Kräver filmen ett maffigt ljud kan den bli betydligt bättre tycker jag.
Ett bra exempel är Flight of the phoenix.
Det är egentligen en ganska kass film tycker jag. Men kraschscenen med flygplanet har ett sånt extremt ljudspår att jag kommer igåg den filmen som bra.
Nu har jag ju iofs demat just den scenen ganska mycket.
Ser jag den scenen på en teve så blir jag inte det minsta berörd. Det skapar inte en känsla alls.
Så jo. Jag tycker att ett bra ljud och storbild kan göra en film bättre.