rhenrics skrev:Mäter man t ex med elektroder på försökspersonernas hjärnaktivitet och dylikt, över vissa centra som aktiveras av känslor osv, så visst, det köper jag fullt ut som objektivt. Men så fort personerna ska börja beskriva själva, så kommer det att färgas av deras person, identitet, bakgrund, osv. Obönhörligt.
Ok, låt säga att du mäter en spänning. Kommer alla instrument att visa exakt samma siffra. Nix. Även voltmetern är alltså behäftad med ett fel, den kommer att "färga" resultatet. Felet med mätinstrumentet människa är oftast betydligt större, ofta så stort att man måste medelvärdesbilda över flera människor, men det är ändå bara en gradfråga, inte en väsensskillnad.
Edit: Jag tror fö att noggrannheten i mätningen blir större om man frågar försökspersonen om han är glad, än om man mäter med elektroder på huvudet.
rhenrics skrev:All inprogrammering av förmåga att
simulera känslor hos en dator kan aldrig bli annat än en subjektiv överföring av hur människor statistiskt känner i enskilda situationer, så länge inte datorn själv kan
uppleva upplevelser. Och det kan inte datorer i dagsläget. Vad jag vet iaf
Ok, det forskas även på utföranden gjorda av människpr, som har fått i uppgift att spela samma stycke glatt, ledset etc.
rhenrics skrev:Behöver man ändra fler parameterar i ett musikstycke än tonart (dur/moll) för att det ska upplevas (av en västerlänning) på det ena eller andra sättet (glatt/ledset)? Detta är ju dessutom kulturellt betingad, beroende på vilken harmonik som upplevs som den naturliga för personen; västerländsk, arabisk etc, ochupplevelsen är alltså i allt väsentligt inlärd, och uppfattas därmed olika från person till person.
Javisst! Det går utmärkt att spela en durlåt sorgset. Det visar sig dessutom att de "ques" som behöver ändras är märkligt likartade för tal och musik. Jag kan inte detaljerna, men klart är att detta är vetenskap och kan göras med olika grad av objektivitet.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.