Tolka hifi-floskler

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6326
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav I-or » 2023-11-02 17:05

Ja, en ren kalkonkonstruktion (jämför gärna med mätresultaten för KEF Blade Two Meta längst ned), men diskanten är uppenbarligen "len som siden"!
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10342
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav distad » 2023-11-02 17:08

hifikg skrev:Ett inlägg i en annan tråd fick mig att fundera på det här med floskler. Den här tråden har varit död i tio år, så kanske har man slutat använda sådana?

"en av de mest helgjutna, självsäkra och medryckande 2-vägare vi hört på mycket länge"
Bland annat bjuds lyssnaren på "krispig detaljskärpa"

Så än verkar inte flosklerna ha upphört helt. Hört någon på sistone?

Jag använde uttryck när jag beskriver ljud. Är det konstigt ? :?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-End
Mvh lorten

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26779
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav hifikg » 2023-11-02 18:04

FBK skrev:
hifikg skrev:Ett inlägg i en annan tråd fick mig att fundera på det här med floskler. Den här tråden har varit död i tio år, så kanske har man slutat använda sådana?

"en av de mest helgjutna, självsäkra och medryckande 2-vägare vi hört på mycket länge"
Bland annat bjuds lyssnaren på "krispig detaljskärpa"

Så än verkar inte flosklerna ha upphört helt. Hört någon på sistone?

Jag använde uttryck när jag beskriver ljud. Är det konstigt ? :?


Vet inte vad du syftar på, nog behövs en del uttryck när man beskriver ljud, men självsäkra högtalare säger inte så mycket. Mina 52.2 står o pöser och har fått höra att de är bäst så många gånger att de blivit lite dryga, men inte är de särskilt självsäkra inte, de börjar vibrera oroligt varje gång jag lyfter ner 63:orna :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10342
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav distad » 2023-11-02 18:46

hifikg skrev:
FBK skrev:
hifikg skrev:Ett inlägg i en annan tråd fick mig att fundera på det här med floskler. Den här tråden har varit död i tio år, så kanske har man slutat använda sådana?

"en av de mest helgjutna, självsäkra och medryckande 2-vägare vi hört på mycket länge"
Bland annat bjuds lyssnaren på "krispig detaljskärpa"

Så än verkar inte flosklerna ha upphört helt. Hört någon på sistone?

Jag använde uttryck när jag beskriver ljud. Är det konstigt ? :?


Vet inte vad du syftar på, nog behövs en del uttryck när man beskriver ljud, men självsäkra högtalare säger inte så mycket. Mina 52.2 står o pöser och har fått höra att de är bäst så många gånger att de blivit lite dryga, men inte är de särskilt självsäkra inte, de börjar vibrera oroligt varje gång jag lyfter ner 63:orna :)

Vet inte vad du syftar på... Det som du hänvisar till, så klart. Ljud är känslor, och inte fyrkantigt.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-End
Mvh lorten

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26779
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav hifikg » 2023-11-02 20:11

FBK skrev:
hifikg skrev:
FBK skrev:Jag använde uttryck när jag beskriver ljud. Är det konstigt ? :?


Vet inte vad du syftar på, nog behövs en del uttryck när man beskriver ljud, men självsäkra högtalare säger inte så mycket. Mina 52.2 står o pöser och har fått höra att de är bäst så många gånger att de blivit lite dryga, men inte är de särskilt självsäkra inte, de börjar vibrera oroligt varje gång jag lyfter ner 63:orna :)

Vet inte vad du syftar på... Det som du hänvisar till, så klart. Ljud är känslor, och inte fyrkantigt.


Tänkte inte på något som du skrivit när jag väckte tråden
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17922
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav Almen » 2023-11-03 08:04

I-or skrev:Ja, en ren kalkonkonstruktion (jämför gärna med mätresultaten för KEF Blade Two Meta längst ned), men diskanten är uppenbarligen "len som siden"!

Jo, vissa subtila skillnader...

Alta Audio Adam:
Bild

KEF Blade Two Meta:
Bild
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3438
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav eljulio » 2023-11-03 08:38

Jösses... det var rejäla skillnader... 8O

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9654
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav sprudel » 2023-11-03 08:49

Almen skrev:
I-or skrev:Ja, en ren kalkonkonstruktion (jämför gärna med mätresultaten för KEF Blade Two Meta längst ned), men diskanten är uppenbarligen "len som siden"!

Jo, vissa subtila skillnader...

Alta Audio Adam:
[ Bild ]

KEF Blade Two Meta:
[ Bild ]


Hmm! Har hört Kef Blade Two på mässa, det säger väl inte så mycket men mitt intryck harmonierar inte med mätningarna, snarare lät det som Alta Audio Adams graf.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
RJohan
 
Inlägg: 1597
Blev medlem: 2007-02-11

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav RJohan » 2023-11-03 09:28

sprudel skrev:Diana Krall står livs levande i rummet framför mig om jag släcker ljuset! :mrgreen:


Stavas det inte Diana Krell???

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6326
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav I-or » 2023-11-03 12:03

sprudel skrev:
Hmm! Har hört Kef Blade Two på mässa, det säger väl inte så mycket men mitt intryck harmonierar inte med mätningarna, snarare lät det som Alta Audio Adams graf.


Tja, mässförhållanden är sällan de bästa, men KEF Blade Two och KEF Blade Two Meta uppvisar vissa skillnader i frekvensgång (JA tycks dock ha ställt till det i sina närfältsmätningar i basen) och relativt stora skillnader i spridning trots likheten i namnen. För övrigt plågades KEF Blade Two av mycket hög distorsion i mellanregistret, vilket möjligen inte har åtgärdats i Meta-versionen.

thd_95db.gif
thd_95db.gif (31.13 KiB) Visad 626 gånger

https://www.soundstagenetwork.com/index.php?option=com_content&view=article&id=1540:nrc-measurements-kef-blade-two-loudspeakers&catid=77:loudspeaker-measurements&Itemid=153
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav Strmbrg » 2023-11-03 13:10

Hm, vinfloskler är väl ungefär samma sak i grund och botten. Åtminstone för den som förmår se bort från detaljerna.
Eller överhuvudtaget allt som till större eller mindre del syftar till att lyfta fram sig själv på bekostnad av produkten. Konstkritiker?..

Jag tog upp liknelsen mellan hifi-recensioner och vindito på ett annat svenskt hififorum.
Det orsakade en explosiv reaktion från en av "ledarna" därest, enär vederbörande även vigt sitt liv åt just vinprovning.
Jag betedde mig ohemult kränkande, fick jag lära mig.

Å andra sidan: Att skapa en samhörighetskänsla genom att tillsammans göra sig lustig över andra är inget jag har något stort behov av.
Så ska jag bidra med floskler så får det bli självskapade sådana inte citerade.
:)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3326
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav Calleberg » 2023-11-03 13:24

Strmbrg skrev:Hm, vinfloskler är väl ungefär samma sak i grund och botten. Åtminstone för den som förmår se bort från detaljerna.
Eller överhuvudtaget allt som till större eller mindre del syftar till att lyfta fram sig själv på bekostnad av produkten. Konstkritiker?..

Jag tog upp liknelsen mellan hifi-recensioner och vindito på ett annat svenskt hififorum.
Det orsakade en explosiv reaktion från en av "ledarna" därest, enär vederbörande även vigt sitt liv åt just vinprovning.
Jag betedde mig ohemult kränkande, fick jag lära mig.

Å andra sidan: Att skapa en samhörighetskänsla genom att tillsammans göra sig lustig över andra är inget jag har något stort behov av.
Så ska jag bidra med floskler så får det bli självskapade sådana inte citerade.
:)


Har du sett Dokumentären om vinskojaren som blandade egna finviner och tryckte egna kopior av etiketterna?

https://en.wikipedia.org/wiki/Sour_Grapes_(2016_film)

En "ögonöppnare" (om man inte redan förstått hur landet ligger) vad det gäller det mänskliga psyket, inte bara i vindrickarsammanhang utan rent allmänmänskligt och då menar jag inte förfalskaren utan mer de "drabbade".
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6326
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav I-or » 2023-11-03 13:32

Vinprovare har i mängder av blindtest visat sig vara lika inkapabla att backa upp sina spektakulära smakbeskrivningar som HiFi-recensenter har varit inkapabla att backa upp sina litterärt inspirerade lyssningsintryck.

Att påtala överdrifter, fantasier och lurendrejeri är en moralisk skyldighet för kunniga personer i allehanda sammanhang. Om det bara handlar om tveksamma detaljer så bör man hålla sig saklig, men många gånger är påståendena så långt bort ifrån hur det faktiskt förhåller sig att en humorös beskrivning utgör det allra bästa sättet att avslöja bedrägerierna. Om flummarna/lurendrejarna då känner sig påhoppade är naturligtvis deras problem.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav Strmbrg » 2023-11-03 13:56

I-or skrev:Vinprovare har i mängder av blindtest visat sig vara lika inkapabla att backa upp sina spektakulära smakbeskrivningar som HiFi-recensenter har varit inkapabla att backa upp sina litterärt inspirerade lyssningsintryck.

Att påtala fantasier och lurendrejeri är en moralisk skyldighet för kunniga personer i allehanda sammanhang. Om det bara handlar om tveksamma detaljer så bör man hålla sig saklig, men många gånger är påståendena så långt bort ifrån hur det faktiskt förhåller sig att en humorös beskrivning utgör det allra bästa sättet att avslöja bedrägerierna. Om flummarna/lurendrejarna då känner sig påhoppade är naturligtvis deras problem.


I detta fall även mitt problem: Jag är sedan ett par år avstängd. Inte alls bara orsakat av det "utspillda vinet", utan att jag ställde fel frågor till fel personer ett antal gånger. Fick även bassning för att jag använde en del egna formuleringar och inte enbart de vedertagna.
Har man som jag, aldrig haft något behov av att se upp till vissa personer och låta sig formas eller vara tyst för att accepteras i grupp så blir det lätt lite vassa kanter.

Du skriver "Att påtala fantasier och lurendrejeri är en moralisk skyldighet för kunniga personer i allehanda sammanhang..."
Jag kan förstå ståndpunkten, men ser det snarare som en sätt av flera att hantera slikt.
Jag är nämligen inte alls övertygad om att det är just den moraliska förpliktelsen syftande till omtanke om "sin nästas" behov av vägledning och insiktshjälp.
Jag kan mycket väl tänka mig att det bland annat kan handla om att positionera sig. Utesluter ej heller att det kan handla om att man bara agerar utan att egentligen ha definierat sitt syfte med det. Kanske styrt av hormonella reaktioner på det man upplever som "bortitok".

Allteftersom åldersbaserad erfarenhet har påverkat, så inser jag allt oftare det meningslösa (låg verkningsgrad) i att fokusera min tid på att omvända dem som jag ganska lätt kan bedöma som svårbearbetade. Låt dem hållas, så länge konsekvenserna är hanterbara. Vad spelar det för roll vad just den där tokstollen skriver? Egentligen.
Därför har min tidigare betydligt högre grad av envetet forumtjafsande avtagit ganska avsevärt.

Ska nog spisa lite Vaughan Williams nu istället, trots det av någon förkylning eller vad det är ansatta hörselsystemet.

PS
Forumet vill jag erinra mig berömmer sig för sitt höga tak, acceptans och civiliserade stämning.
Att då fråga en av ledarna vad han egentligen vill åstadkomma med ett byggprojekt som handlade om att tillföra självbyggda basdipoler till ett par såvitt jag begrep icke-beskurna fullregistershögtalare. Det blev aggressivt. Sida upp och sida ner om det omständliga byggandet och extremt små detaljer i det hela, men inte något om syftet eller grundtanken. Kommentarer av "glada-tillrops-typen" flödar men om någon funderar över "fel" saker blir det stopp.

Samma sak här: Ty efter ett tags irritation och uppbragthet över avstängningen, kan jag ju ägna min tid åt något annat än att hänga på åtminstone det forumet.
Varför till varje pris övertyga de "oövertygbaraste"? Möjligen lockande som "halvkorkad, grabbig utmaning".

main-qimg-af664c4200eb2def4a7a974a33d842ff-lq.jpeg
main-qimg-af664c4200eb2def4a7a974a33d842ff-lq.jpeg (66.91 KiB) Visad 570 gånger
Senast redigerad av Strmbrg 2023-11-03 14:22, redigerad totalt 1 gång.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav Strmbrg » 2023-11-03 14:06

Calleberg skrev:
Strmbrg skrev:Hm, vinfloskler är väl ungefär samma sak i grund och botten. Åtminstone för den som förmår se bort från detaljerna.
Eller överhuvudtaget allt som till större eller mindre del syftar till att lyfta fram sig själv på bekostnad av produkten. Konstkritiker?..

Jag tog upp liknelsen mellan hifi-recensioner och vindito på ett annat svenskt hififorum.
Det orsakade en explosiv reaktion från en av "ledarna" därest, enär vederbörande även vigt sitt liv åt just vinprovning.
Jag betedde mig ohemult kränkande, fick jag lära mig.

Å andra sidan: Att skapa en samhörighetskänsla genom att tillsammans göra sig lustig över andra är inget jag har något stort behov av.
Så ska jag bidra med floskler så får det bli självskapade sådana inte citerade.
:)


Har du sett Dokumentären om vinskojaren som blandade egna finviner och tryckte egna kopior av etiketterna?

https://en.wikipedia.org/wiki/Sour_Grapes_(2016_film)

En "ögonöppnare" (om man inte redan förstått hur landet ligger) vad det gäller det mänskliga psyket, inte bara i vindrickarsammanhang utan rent allmänmänskligt och då menar jag inte förfalskaren utan mer de "drabbade".


Nä, tror inte jag sett den. Det finns en hel del i den stilen.
Aschberg körde whiskyblindtest i TV. Experterna var såklart inställda på frågeställningen: "Vilken whisky är det i de olika glasen?" De hade bindlar för ögonen och "lydde" frågan, dvs de ifrågasatte inte frågan. Det skulle de ha gjort, ty det var "hemkört brännvin" i ett av glasen.
Alla svarade emellertid enbart med olika whiskysorter.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6326
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav I-or » 2023-11-03 14:29

Strmbrg skrev:
I-or skrev:Vinprovare har i mängder av blindtest visat sig vara lika inkapabla att backa upp sina spektakulära smakbeskrivningar som HiFi-recensenter har varit inkapabla att backa upp sina litterärt inspirerade lyssningsintryck.

Att påtala fantasier och lurendrejeri är en moralisk skyldighet för kunniga personer i allehanda sammanhang. Om det bara handlar om tveksamma detaljer så bör man hålla sig saklig, men många gånger är påståendena så långt bort ifrån hur det faktiskt förhåller sig att en humorös beskrivning utgör det allra bästa sättet att avslöja bedrägerierna. Om flummarna/lurendrejarna då känner sig påhoppade är naturligtvis deras problem.


I detta fall även mitt problem: Jag är sedan ett par år avstängd. Inte alls bara orsakat av det "utspillda vinet", utan att jag ställde fel frågor till fel personer ett antal gånger. Fick även bassning för att jag använde en del egna formuleringar och inte enbart de vedertagna.
Har man som jag, aldrig haft något behov av att se upp till vissa personer och låta sig formas eller vara tyst för att accepteras i grupp så blir det lätt lite vassa kanter.

Du skriver "Att påtala fantasier och lurendrejeri är en moralisk skyldighet för kunniga personer i allehanda sammanhang..."
Jag kan förstå ståndpunkten, men ser det snarare som en sätt av flera att hantera slikt.
Jag är nämligen inte alls övertygad om att det är just den moraliska förpliktelsen syftande till omtanke om "sin nästas" behov av vägledning och insiktshjälp.
Jag kan mycket väl tänka mig att det bland annat kan handla om att positionera sig. Utesluter ej heller att det kan handla om att man bara agerar utan att egentligen ha definierat sitt syfte med det. Kanske styrt av hormonella reaktioner på det man upplever som "bortitok".

Allteftersom åldersbaserad erfarenhet har påverkat, så inser jag allt oftare det meningslösa (låg verkningsgrad) i att fokusera min tid på att omvända dem som jag ganska lätt kan bedöma som svårbearbetade. Låt dem hållas, så länge konsekvenserna är hanterbara. Vad spelar det för roll vad just den där tokstollen skriver? Egentligen.
Därför har min tidigare betydligt högre grad av envetet forumtjafsande avtagit ganska avsevärt.

Ska nog spisa lite Vaughan Williams nu istället, trots det av någon förkylning eller vad det är ansatta hörselsystemet.


Problemet med ditt synsätt är att det postmodernistska förnekandet av kunskap och auktoriteter sammanfattat som att "alla har rätt till sin egen beskrivning av verkligheten" har lett till mängder av haverier överallt i samhället idag. Om ingen säger emot när rena dumheter framhålls som fakta så hamnar man snart i den värsta av världar. Detta yttrar sig inte minst i den numer mycket utbredda s.k. cancel-kulturen.

Amatörpsykologiska spekulationer bör man för övrigt alltid avhålla sig ifrån.
Senast redigerad av I-or 2023-11-03 14:32, redigerad totalt 1 gång.
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26779
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav hifikg » 2023-11-03 14:31

Det finns dålig whisky som bara smakar sprit, så det går nog att gissa på. Om någon däremot börjar orera om att det är en fin whisky så... men det får bli i en annan tråd. Har för mig att det finns whiskytrådar här också.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad
 
Inlägg: 16426
Blev medlem: 2009-01-06

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav Strmbrg » 2023-11-03 14:39

Att sitta här och såga emot tror jag är en tämligen verkningslös metod. Då de man inriktar sig på inte är exponerade.
Varför bör man avhålla sig från de spekulationer du åberopar? Är de per automatik felaktiga för att de kommer från en icke yrkesman?

Något som ur ett avsevärt mycket större perspektiv och med en avsevärt mycket större samhällelig vikt, vore att exempelvis lägga sin energi på att vända tendensen inom synen på "klimatet" än att försöka leka hjälte inom ett litet tynande intresse som hifi.
Det är min syn på det, dvs det är inget åberopat faktum.

Det där som numera kallas "postmodernt" att alla har rätt eftersom det inte finns någon stum referens är såklart trams. Det bottnar snarare i ett fokus på att inte kränka någon än på något annat. Eller även på att det är så jobbigt med konflikter. Eller kanske snarast på att det är så jobbigt att inte vara omtyckt.
Egoism alltså. :)
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
I-or
Herr Ekvalisator
 
Inlägg: 6326
Blev medlem: 2020-08-30

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav I-or » 2023-11-03 14:45

Spekulation - funderande, gissning, tänkande, begrundan
Teknisk konsult inom akustik och audioteknik

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3326
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav Calleberg » 2023-11-03 15:27

Strmbrg skrev:Att sitta här och såga emot tror jag är en tämligen verkningslös metod...


Åhå bara apparaterna föredras med japansk härkomst märker jag... :mrgreen:

Sorry men det är Fredag, fattar du det där dåliga gubbskämtet blir jag imponerad. :wink:

Ledtråd: I snickarboden.
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17922
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav Almen » 2023-11-03 16:00

I-or skrev:
Strmbrg skrev:
I-or skrev:Vinprovare har i mängder av blindtest visat sig vara lika inkapabla att backa upp sina spektakulära smakbeskrivningar som HiFi-recensenter har varit inkapabla att backa upp sina litterärt inspirerade lyssningsintryck.

Att påtala fantasier och lurendrejeri är en moralisk skyldighet för kunniga personer i allehanda sammanhang. Om det bara handlar om tveksamma detaljer så bör man hålla sig saklig, men många gånger är påståendena så långt bort ifrån hur det faktiskt förhåller sig att en humorös beskrivning utgör det allra bästa sättet att avslöja bedrägerierna. Om flummarna/lurendrejarna då känner sig påhoppade är naturligtvis deras problem.


I detta fall även mitt problem: Jag är sedan ett par år avstängd. Inte alls bara orsakat av det "utspillda vinet", utan att jag ställde fel frågor till fel personer ett antal gånger. Fick även bassning för att jag använde en del egna formuleringar och inte enbart de vedertagna.
Har man som jag, aldrig haft något behov av att se upp till vissa personer och låta sig formas eller vara tyst för att accepteras i grupp så blir det lätt lite vassa kanter.

Du skriver "Att påtala fantasier och lurendrejeri är en moralisk skyldighet för kunniga personer i allehanda sammanhang..."
Jag kan förstå ståndpunkten, men ser det snarare som en sätt av flera att hantera slikt.
Jag är nämligen inte alls övertygad om att det är just den moraliska förpliktelsen syftande till omtanke om "sin nästas" behov av vägledning och insiktshjälp.
Jag kan mycket väl tänka mig att det bland annat kan handla om att positionera sig. Utesluter ej heller att det kan handla om att man bara agerar utan att egentligen ha definierat sitt syfte med det. Kanske styrt av hormonella reaktioner på det man upplever som "bortitok".

Allteftersom åldersbaserad erfarenhet har påverkat, så inser jag allt oftare det meningslösa (låg verkningsgrad) i att fokusera min tid på att omvända dem som jag ganska lätt kan bedöma som svårbearbetade. Låt dem hållas, så länge konsekvenserna är hanterbara. Vad spelar det för roll vad just den där tokstollen skriver? Egentligen.
Därför har min tidigare betydligt högre grad av envetet forumtjafsande avtagit ganska avsevärt.

Ska nog spisa lite Vaughan Williams nu istället, trots det av någon förkylning eller vad det är ansatta hörselsystemet.


Problemet med ditt synsätt är att det postmodernistska förnekandet av kunskap och auktoriteter sammanfattat som att "alla har rätt till sin egen beskrivning av verkligheten" har lett till mängder av haverier överallt i samhället idag. Om ingen säger emot när rena dumheter framhålls som fakta så hamnar man snart i den värsta av världar. Detta yttrar sig inte minst i den numer mycket utbredda s.k. cancel-kulturen.

Ja, det är en intressant utveckling, när sökandet efter sanning och riktig kunskap ses som något negativt.

Amatörpsykologiska spekulationer bör man för övrigt alltid avhålla sig ifrån.

Jo, eller så drar man till med den här: Efter sig själv dömer man andra. :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39878
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav petersteindl » 2023-11-03 18:07

Vad gäller vinprovning så vill jag nämna några saker. Det är ganska stor skillnad på att lyssningsjämföra olika högtalare eller hifi-produkter i gemen kontra vinprovning.
Vinprovning går ut på att känna igen viner och att sedan betygsätta enligt en inre värdeskala.
Att lyssningsjämföra högtalare eller hifi-produkter går mer ut på att jämföra med hur man upplever en akustisk musik/instrument-referens. Linnoider å andra hand jämför takten i musiken mellan olika apparater. Enligt dåvarande Linnimportör från 1982-93 så spelar det ingen som helst roll om en inspelad gitarr låter som en mandolin, bara takten i musiken är rätt. Allt annat än Linn är 100 % rytmförvirrat och kan inte förmedla någon som helst musik. Det är en axiomatiskförordning förkunnat genom dekret och är utgångspunkten.

Med vin är det inte på sådant sätt som med hifi. Jag har från 1975 druckit allehanda stora viner från olika vindistrikt och har ganska bra erfarenhet. Att använda ord för att beskriva viner har varit svårt. En kompis som är vinprovare och jobbat åt allehanda vinproducenter anordnade en vinprovning för lekmän för kanske 13-14 år sedan. Det var som en liten introduktion i ämnet. Vi fick prova vinerna och försöka svara på frågor där vi skulle gissa vinland. Allt var blindtest. Det var röda viner. Det var jättesvårt, trots att man uppfattade olika smak från vinerna. Spotta och skölja gällde hela tiden.

Nu gjorde han som så, att han därefter beskrev olika smaker med ord. Han gjorde det ganska ingående men med ett språk som vi lekmän kunde ta till oss. Han gav vägledning gällande smaker. Man måste skapa referenser för igenkänning. Spikar man det, så blir det mycket enklare.
Därefter gjordes en ny omgång blindtest där vi skulle gissa ursprungsland och vindruva. Nu visste vi vad man skulle försöka smaka, vad man smakmässigt skulle leta efter.

Efter att kunna sätta ord på det man upplever, så var det betydligt enklare att pricka rätt i blindtest. Man gick lätt från random eller snarast felgissning till över 90 % rätt. Det betyder att själva orden och uttrycken måste till för att kunna pricka in smakerna och även doften. Man måste få en introduktionskurs med god vägledning. Smaken var viktigare än doften i det testet. Jag blev faktiskt lite förvånad över hur träffsäkert det blev efter man hade det vokabulära som en slags vägledning.

Sedan kan man gå vidare i att lära sig vinprovning med dess riktiga fackspråk och börja kunna särskilja vinerna och vindruvesort och vinland och vinområde. Efter man blivit halvalkis så kan man nog särskilja årgångar i blindtest.

Då det gäller Champagner så har Sverige sedan många år Världsmästaren i att pricka rätt i blindtest, Richard Juhlin.

Därefter kan man gå i skola för själva värderingen. Det är två helt skilda nervsystem. Det ena är att känna igen där minneför jämförelse och vokabulär för att uttrycka sig är viktiga ingredienser, det andra är värdering på en värdeskala från 0-10, eller 0-100.

Det har gjorts en hel del vetenskapliga tester i ämnet och speciellt i att känna och förklara smaker samt i att värdera. Man har alltså gjort tester i form av blindtest och i form av en slags öppna tester där man manipulerat vissa saker. Man har skrivit pris på flaskorna vid ett tillfälle och där exakt samma innehåll har varit i två skilda flaskor men med helt olika priser.
Då har det visat sig att försökspersonerna faktiskt skrivit samma saker gällande smakupplevelsen, men nästan alltid värderat den med dyrare flaskan högre än samma vin i den billigare flaskan. Man har även gjort magnetskanning på hjärnan genom hela testförfarandet och funnit skillnader i aktivitet beroende på värdering av vin eller igenkänning av smak. Man använder maskiner som fyller exakt lika mängd vin i glasen och håller reda på exakt temperatur och håller reda på exakt kroppsställning samt huvudställning eftersom det sker mätning av hjärnaktivitet samtidigt.

Det var oerhört intressant att läsa dessa testartiklar.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
faema
 
Inlägg: 1718
Blev medlem: 2010-03-18
Ort: Hässleholm

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav faema » 2023-11-03 18:29

På tal om det Peter, det nalkas nåt intressant om ett par veckor! Du vet säkert vad!

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39878
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav petersteindl » 2023-11-03 18:47

faema skrev:På tal om det Peter, det nalkas nåt intressant om ett par veckor! Du vet säkert vad!


Det är nå nytt, har jag hört. D e ba te å bå jå lä.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3438
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav eljulio » 2023-11-03 18:50

Apropå floskler. Är det någon som har hört dessa skapeler? Sett mätningar?

https://perfect-sense.se/varumarken/kroma-atelier

Användarvisningsbild
eljulio
 
Inlägg: 3438
Blev medlem: 2011-11-04
Ort: Kalmar

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav eljulio » 2023-11-03 19:00

Postmodernismen var poppis runt millenieskiftet när jag läste marknadsföring på högskolan. Tiderna ändras lite som modet. Det går runt, runt. Just nu är allt relativt, men det går nog över... 8)

Användarvisningsbild
Calleberg
 
Inlägg: 3326
Blev medlem: 2010-03-06
Ort: Kumla

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav Calleberg » 2023-11-03 20:53

petersteindl skrev:
faema skrev:På tal om det Peter, det nalkas nåt intressant om ett par veckor! Du vet säkert vad!


Det är nå nytt, har jag hört. D e ba te å bå jå lä.


Aha nå vå... oh la laa :mrgreen:
Easy like a Sunday morning...

Perfect is the enemy of good

Användarvisningsbild
distad
 
Inlägg: 10342
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav distad » 2023-11-03 21:30

Strmbrg skrev:Har man som jag, aldrig haft något behov av att se upp till vissa personer och låta sig formas eller vara tyst för att accepteras i grupp så blir det lätt lite vassa kanter.


Det där är viktigt, förstår du inte det. 8O :wink:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv. så jag är oftast i affekt kan man säga.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud med Lo-End
Mvh lorten

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26779
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav hifikg » 2023-11-03 21:46

eljulio skrev:Apropå floskler. Är det någon som har hört dessa skapeler? Sett mätningar?

https://perfect-sense.se/varumarken/kroma-atelier


Tycker mig känna igen logotypen, kanske från Ulfsunda? De slog mig inte med häpnad så de lämnade något ljudminne kvar i varje fall.
Det är det överhuvudtaget inte måna som lyckas med. Krävs en hög drivved för sådant!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
faema
 
Inlägg: 1718
Blev medlem: 2010-03-18
Ort: Hässleholm

Re: Tolka hifi-floskler

Inläggav faema » 2023-11-05 09:45

Calleberg skrev:
petersteindl skrev:
faema skrev:På tal om det Peter, det nalkas nåt intressant om ett par veckor! Du vet säkert vad!


Det är nå nytt, har jag hört. D e ba te å bå jå lä.


Aha nå vå... oh la laa :mrgreen:


An 3 bon vän

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster