Spotify är nog ganska fattigt trots allt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-10-07 17:38

mx skrev:
Strmbrg skrev:
mx skrev:
Strmbrg skrev:Nå, hur upplever ni musik framfört av stora orkestrar via Spotify?

Och inte jämfört med det ena eller det andra nu, tack.
Bara rakt av. Är det något som stör er lyssning, eller tycker ni att det går alldeles utmärkt att lyssna och fokusera på musiken?

Finns ingenting som stör mig.

Va' bra!
:)

Jag har kanske inte tillräckligt bra anläggning. :)

Det är i så fall bra att du inte har det.
Tänk om du hade haft en tillräckligt bra anläggning för att bli störd av ljudkvaliteten på Spotten...

Hm, hade det varit en bra anläggning egentligen...
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-10-07 21:36

Ni som rapporterar att spotify "låter jäkligt illa" osv osv har antingen fel i systemet eller så hör ni saker som inte finns. Även om små skillnader kan uppstå - givet samma master - så är dessa skillnader relativt små.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-10-07 22:11

Morello skrev:Ni som rapporterar att spotify "låter jäkligt illa" osv osv har antingen fel i systemet eller så hör ni saker som inte finns. Även om små skillnader kan uppstå - givet samma master - så är dessa skillnader relativt små.

Du hör inte skillnad på mp3 o lossless alltså? Jäkligt illa vill jag inte påstå att mp3 låter, det är utståbart. Ibland mer, ibland mindre.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-10-07 22:25

Jag tycker det är underordnat huruvida skillnader kan detekteras via jämförelser.
Även den personliga prestandan avseende vem som hör det ena eller andra är egentligen rätt ointressant.

Det som intresserar mig är vad som är bra.
Att grotta ner sig i jämförelser är mest frustrerande.

Även det bästa KAN vara skitdåligt och blir inte bra bara för att allt annat var sämre.
Ingenting blir heller helt plötsligt försämrat för att man jämför med något som är bättre.

Det är dessa - i mitt tycke - dumheterna som renderar i felfokus i mycket i vår tillvaro.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-10-07 22:45

Strmbrg skrev:Jag tycker det är underordnat huruvida skillnader kan detekteras via jämförelser.
Även den personliga prestandan avseende vem som hör det ena eller andra är egentligen rätt ointressant.

Även det bästa KAN vara skitdåligt och blir inte bra bara för att allt annat var sämre.
Ingenting blir heller helt plötsligt försämrat för att man jämför med något som är bättre.

Det är dessa - i mitt tycke - dumheterna som renderar i felfokus i mycket i vår tillvaro.

Vet inte om du svarar på mitt inlägg eller bara skriver rent allmänt. I princip håller jag med. I tio år gick jag runt och njöt av musik i hörlurar, direkt anslutna till en iPod ungefär Det räckte bra för mig under så lång tid. Den tid jag kallar mig själv för nykter audiofil. MEN när jag väl upptäckte skillnaden så var den tillräckligt stor för att ge mig ett rejält återfall, de många, ibland små, nyanserna som tillkommer vid lyssning på mindre komprimerad musik ger totalt sett en avsevärt högre njutning. Så är det. Bryr man sig aldrig om att jämföra så är mp3 inte alls så tokigt. Det man inte vet... osv

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2013-10-07 23:18

Det pratas en massa om mp3 i en tråd om Spotify. Varför det? Spotify använder inte mp3-kodning och har aldrig gjort det.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-10-07 23:22

hifikg skrev:
Morello skrev:Ni som rapporterar att spotify "låter jäkligt illa" osv osv har antingen fel i systemet eller så hör ni saker som inte finns. Även om små skillnader kan uppstå - givet samma master - så är dessa skillnader relativt små.

Du hör inte skillnad på mp3 o lossless alltså? Jäkligt illa vill jag inte påstå att mp3 låter, det är utståbart. Ibland mer, ibland mindre.

Så skrev jag inte.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-10-07 23:50

mangrove skrev:Det pratas en massa om mp3 i en tråd om Spotify. Varför det? Spotify använder inte mp3-kodning och har aldrig gjort det.

Upplys mig. Jag lyssnar (nästan) aldrig på Spotify, men jag har lyssnat på mp3. Låter Spotify bättre eller sämre än bra mp3?

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-10-08 06:09

hifikg skrev:
Strmbrg skrev:Jag tycker det är underordnat huruvida skillnader kan detekteras via jämförelser.

Vet inte om du svarar på mitt inlägg eller bara skriver rent allmänt. I princip håller jag med. I tio år gick jag runt och njöt av musik i hörlurar, direkt anslutna till en iPod ungefär Det räckte bra för mig under så lång tid. Den tid jag kallar mig själv för nykter audiofil. MEN när jag väl upptäckte skillnaden så var den tillräckligt stor för att ge mig ett rejält återfall, de många, ibland små, nyanserna som tillkommer vid lyssning på mindre komprimerad musik ger totalt sett en avsevärt högre njutning. Så är det. Bryr man sig aldrig om att jämföra så är mp3 inte alls så tokigt. Det man inte vet... osv

Nä, jag inspirerades att skriva mitt inlägg när jag läste ditt. Det var alltså inte en direkt reaktion på just det du skrev.
Nå, jag fascineras hursomhelst av att det jämförs så himla mycket.
Det rangordnas en massa, och orden bättre och sämre används mycket flitigt, medans orden bra och dåligt förekommer mer sällan.

Det där du skriver om den nyktre audiofilen är ganska festligt.
Jag är väl själv en sådan för närvarande. Men har varit hispigt nere i den andra baljan emellanåt:
Jämföra - jämföra - jämföra...
Oj! Det där lät ju mycket bättre än det jag har hemma. Hemma låter det inge bra nu längre... Måste åtgärdas...

Numera bryr jag mig egentligen bara när något inte låter trovärdigt.
Eller om jag lyssnar på elektrisk musik - när något låter konstigt.
Ibland kan jag självklart inbilla mig att det låter skumt.

Men, tillräckligt bra är det först när jag kan lyssna utan att distraheras av återgivningen.
Har jag väl nått dit - och det är inte så lätt tydligen - så är det ju klart! Då kan jag ju ägna mig åt det som var det enda syftet med alltsammans:
LYSSNA PÅ MUSIK.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2013-10-08 07:17

hifikg skrev:
mangrove skrev:Det pratas en massa om mp3 i en tråd om Spotify. Varför det? Spotify använder inte mp3-kodning och har aldrig gjort det.

Upplys mig. Jag lyssnar (nästan) aldrig på Spotify, men jag har lyssnat på mp3. Låter Spotify bättre eller sämre än bra mp3?

Spotify använder ett format som heter ogg vorbis. Väldigt förenklat så kan man säga att ogg vorbis ger bättre ljudkvalité för samma datamängd/bandbredd jämfört med mp3.

För övrigt så håller jag med Morello. De skillnader som finns mellan ogg vorbis och en CD är väldigt små. Om det låter "jäkligt illa" så är något fel. Kan vara fel från spotifys sida självklart, men det har inte med formatet i sig att göra.

Användarvisningsbild
denim44demon

Inläggav denim44demon » 2013-10-08 07:34

Strmbrg skrev:Har jag väl nått dit - och det är inte så lätt tydligen - så är det ju klart! Då kan jag ju ägna mig åt det som var det enda syftet med alltsammans:
LYSSNA PÅ MUSIK.

Frågan är om det enda syftet med vägen dit är att lyssna på musik? Lära sig mer inom en hobby (elektronik, DIY, mm.), utbyte med andra människor med samma intresse, kreativitet, spontanitet, problemlösning, uppmärksamhet osv. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Spotify är nog ganska fattigt trots allt

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-08 07:38

Strmbrg skrev:Ljudmässigt, menar jag. Musikutbudsmässigt är det ju närmast jättebra!

Jag har det senaste halvåret mer eller mindre uteslutande lyssnat på musik via Spotten. CD-samlingen och de datorlagrade CD-plattorna har knappt avspisats alls.

Nyfikenheten på framförallt sk "klassisk musik" på Spoten har gjort att jag spisat en massa just "klassiskt" den vägen.
Men ofta har dock distraktionen gnagt och pockat på uppmärksamhet. Det låter fan lite "tjockt" och "trubbigt". Ingen riktig klarhet och luftighet.

Fick ett ryck och klickade igång lite FLAC-lagrad musik på datorn.
Ja, fasen! Det är ju inte bara skillnad. Det är dessutom riktigt bra! :wink:

Lyssning utan distraktion!
:)

Du kan väl inte veta om det är Spotify eller de fonogram de förmedlar som låter som de gör? Finns det vetskap om vilken teknisk kvalitet ursprungsmaterialet håller? Någonstans sker ju reduktionen från CD-format till mp3. Går det att fastställa om Spotify gör några ingrepp i det de kör ut? Tänker på hur radiostationerna dynamikreducerar, det kan väl även Spotify göra?Det brukar ofta hävdas att de flesta inte noterar någon försämring så länge man håller sig över 256 kbit/s. 128 kbit/s kanske många klarar att detektera. Hur upplever du SR's sändningar via webben? Har du någon erfarenhet av de riktigt högupplösta formaten? Ofta är det lagt stor möda på att det ska låta bra i de fallen och att det förmodligen inte bara är det högupplösta formatet som bidrar. Klart att man kan spara ner dem i vanligt CD-format och testa om man uppfattar det som en försämring. Möjligen att man då även lyssnar på vad just den omvandlingen gör med ljudet. Där finns väl också skillnader?

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2013-10-08 10:30

hifikg skrev:

Spotify använder Vorbis, som allmänt anses vara en mycket, mycket bättre kodning än mp3. Spotify Premium strömmar (med rätt inställning) ungefär 320kbps Vorbis, vilket är extremt hög kvalitet, och generellt anses vara oskiljbart från lossless. Jag skriver "ungefär" eftersom Vorbis alltid har variabel bitrate.

Det är givetvis så att om skivbolagen bara har gett källmaterial i mp3-format med låg bitrate (spotify hävdar att de alltid kodar från lossless men jag är inte säker på att det stämmer) så kommer det låta kackigt ändå... eller om Spotify inte kodat om källmaterialet i den högre kvaliteten för just en viss skiva.

Edit: Standardkvalitet i dator-Spotify (utan Premium) är 160kbps. Standardkvalitet i mobilen är 96kbps. Både 160 och 320 går dock att få i mobilen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-08 11:19

Spotify gör inga andra "ljudförbättringar"? Får dynamiken vara orörd?

Användarvisningsbild
mangrove

Inläggav mangrove » 2013-10-08 11:25

Volymnormalisering är standard. Dock går den att koppla av i inställningarna.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-10-08 11:34

Det heter normering på svenska.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-10-08 12:05

Morello skrev:Det heter normering på svenska.
Vi på faktiskt. se tackar vår snälle svensklärare. 8)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Tony

Inläggav Tony » 2013-10-08 12:44

matså skrev:
Morello skrev:Det heter normering på svenska.
Vi på faktiskt. se tackar vår snälle svensklärare. 8)

Det ar nog mer matte an svenska. ;)
Normering ar en typ av normalisering. I mattesammanhang ar normering bade forstaeligt och precist. Men om man pratar med folk i HiFi varlden om normering blir de bara forvirrade och tror man pratar om normer for hur ljudet far bete sig. Vilket ju ar sant, fast man tanker oftast inte sa langt i vardagligt tal. Normen / normerna ar: Dar ljudnivan ar over definierad brustroskel, anvand normeringsdefinitionen X (kanske baserad pa Bild ?) for att normalisera den dynamiska variansen.
Men det blir som sagt mest forvirrande for folk i allmanhet om man sager normering, aven om det ar ratt som verb: Att normera. Adjektivet ar nog fortfarande normaliserad tror jag? Nagot ar normaliserat. Man applicerar en normeringsfunktion for att fa ett normaliserat resultat alltsa. Eller enklare: Man normerar for att fa inspelningen normaliserad.

Tror jag! :roll: (Allt ar filosofi!)
__
/ony

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-10-08 13:10

hifikg skrev:

spotify är en guldgruva men har usel ljudkvalitet, så är det bara

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... ic&t=55469
Bikinitider

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-10-08 13:47

celef skrev:
hifikg skrev:

ja i din låtsas värld. Eller rättare sagt det är placebo, du läste ju själv där de kunniga skrev att det är mycket svårt att höra skillnad mellan cd o spotify. Så är det bara! Jag har talat o jag talar perfekt!
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2013-10-08 13:49

Om man tycker Spotify låter sämre än CD/flac så kan det ha flera orsaker. Inte utlovad rate, sämre eller komprimerad utgåva, sbt(skit behind tangents) vid inställningar, eller duktig perception i en välpresterande anläggning så att man hör komprimeringen via OggVorbis.
Att som standard kasta ur sig att det inte går att höra skillnad känns väl inte så genomtänkt direkt. Bättre att vi konstruerar en checklista på ovannämnda felkällor och minimerar de vi kan göra något åt.
En komprimering är alltid en komprimering, det är svårt att komma undan det.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2013-10-08 13:59

matså skrev:
celef skrev:
hifikg skrev:

ja i din låtsas värld. Eller rättare sagt det är placebo, du läste ju själv där de kunniga skrev att det är mycket svårt att höra skillnad mellan cd o spotify. Så är det bara! Jag har talat o jag talar perfekt!

nej detta är inte placebo eller flum, detta är hardcore facts, det finns så mycket illaljudande spår på spotify att det inte längre can bortforklaras, MEN, alla spår har inte samma fel, det är olika fel på olika spår, det är jäkligt tekniskt det här och ingen här kan det här, det behövs riktigt duktiga killar för att fixa det här och losa alla dom här problemosarna
Bikinitider

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-10-08 14:02

celef skrev:
matså skrev:
celef skrev:
hifikg skrev:

nej detta är inte placebo eller flum, detta är hardcore facts, det finns så mycket illaljudande spår på spotify att det inte längre can bortforklaras, MEN, alla spår har inte samma fel, det är olika fel på olika spår, det är jäkligt tekniskt det här och ingen här kan det här, det behövs riktigt duktiga killar för att fixa det här och losa alla dom här problemosarna
ja det är för att du har lyssnat på en dåligt mastrad skiva.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2013-10-08 14:03

Vem har rätt Morello eller Celef?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-08 14:18

matså skrev:
celef skrev:
matså skrev:
celef skrev:
hifikg skrev:

ja det är för att du har lyssnat på en dåligt mastrad skiva.

Man bör givetvis lyssna på den utgåva som är förlaga till den som finns på Spotify för att kunna uttala sig om eventuellt dåligt ljud via Spotify. Dessvärre kan det vara så att det som finns där är senaste nymastrade utgåvan och då brukar det låta skit...

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-10-08 17:14

RogerGustavsson skrev:Man bör givetvis lyssna på den utgåva som är förlaga till den som finns på Spotify för att kunna uttala sig om eventuellt dåligt ljud via Spotify. Dessvärre kan det vara så att det som finns där är senaste nymastrade utgåvan och då brukar det låta skit...

Mja, och hm.

Huruvida ljudet via Spotten är SÄMRE än förlagan, kan man kanske bedöma om man jämför mot denna.
Men huruvida ljudet är DÅLIGT, kan man rimligtvis bedöma utan jämförelser.

Jag utesluter absolut inte, att mina upplevelser av att "klassisk musik" låter lite trångt och ihoptryckt via Spotten, bottnar i placebo.
Jag hoppas att det är så, och att jag kan bli kvitt denna inbillning och den distraktion/irritation jag utsätts för emellanåt.

Men, som sagt. Det är egentligen BARA på "klassiskt" som jag noterar problemet.
Jag kan nog påstå att jag är åtminstone ganska "inlyssnad" på just denna musikgenre, och det kanske kan vara både svårt och kännas omotiverande för alla dem som sällan lyssnar på slikt, att bilda sig en uppfattning om just detta.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-10-08 17:35

denim44demon skrev:
Strmbrg skrev:Har jag väl nått dit - och det är inte så lätt tydligen - så är det ju klart! Då kan jag ju ägna mig åt det som var det enda syftet med alltsammans:
LYSSNA PÅ MUSIK.

Frågan är om det enda syftet med vägen dit är att lyssna på musik? Lära sig mer inom en hobby (elektronik, DIY, mm.), utbyte med andra människor med samma intresse, kreativitet, spontanitet, problemlösning, uppmärksamhet osv. :)

Det finns såklart andra syften också. Jag spetsade till det.
Men för egen del har hifi blivit alltmer musiksyftande och allt mindre teknik och prylorienterat.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-10-08 17:50

Strmbrg skrev:
denim44demon skrev:
LYSSNA PÅ MUSIK.

Det finns såklart andra syften också. Jag spetsade till det.
Men för egen del har hifi blivit alltmer musiksyftande och allt mindre teknik och prylorienterat.

Så är det för mig också, till skillnad från förra gången jag var i hifi-träsket. Å andra sidan blev "restprodukterna" från den perioden en NAD208 och ett par OA52.2 så det blev riktigt bra. Ja, så bra det överhuvudtaget hade kunnat gå, vill jag påstå. Undantaget just nu är jättereptilen som anlände i en låda och har vänt lite uppochner på tillvaron, men det tar jag i min medlemspresentation.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-10-08 18:00

mangrove skrev:
hifikg skrev:

Spotify använder Vorbis, som allmänt anses vara en mycket, mycket bättre kodning än mp3. Spotify Premium strömmar (med rätt inställning) ungefär 320kbps Vorbis, vilket är extremt hög kvalitet, och generellt anses vara oskiljbart från lossless. Jag skriver "ungefär" eftersom Vorbis alltid har variabel bitrate.

Det är givetvis så att om skivbolagen bara har gett källmaterial i mp3-format med låg bitrate (spotify hävdar att de alltid kodar från lossless men jag är inte säker på att det stämmer) så kommer det låta kackigt ändå... eller om Spotify inte kodat om källmaterialet i den högre kvaliteten för just en viss skiva.

Edit: Standardkvalitet i dator-Spotify (utan Premium) är 160kbps. Standardkvalitet i mobilen är 96kbps. Både 160 och 320 går dock att få i mobilen.

Jag tackar för informationen. Har nog aldrig haft en Vorbis eller Ogg Vorbis fil i min dator och lyssnat på, men ett format som är "mycket, mycket" bättre än 320 kb mp3 kan inte vara dåligt, förutsatt att man har bra input (vilket jag alltså inte skulle ge Spotify om jag vore skivbolag, inte maximal kvalitet i varje fall). Mina erfarenheter av Spotify är väldigt begränsade, så jag hoppas att jag inte generaliserat någonstans och hävdat att jag vet hur det låter. Premiumversionen har jag inte någon erfarenhet alls av. Händer det inte att det blir drop-outs när man lyssnar online, att det hackar till eller kommer något ovidkommande skrap eller dylikt? När jag någon gång strömmar film händer det att det fryser till, inte lång stund men tillräckligt för att jag ska uppfatta det och tappa tron på att jag verkligen är på plats när varulvarna kommer.

Att Spotify är en häftig källa för att hitta ny musik är jag däremot helt övertygad om. Så häftig att det nog är skälet till att jag håller mig borta. Jag hittar sååå mycket bra tips bara här på Faktiskt, från IRL-polare, radio, tv och musiktipsen är, till yttermera visso, den största behållningen av att läsa HiFi & Musik. All min vakna tid är inte avsatt för musiklyssnande.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-08 18:10

Strmbrg skrev:
RogerGustavsson skrev:Man bör givetvis lyssna på den utgåva som är förlaga till den som finns på Spotify för att kunna uttala sig om eventuellt dåligt ljud via Spotify. Dessvärre kan det vara så att det som finns där är senaste nymastrade utgåvan och då brukar det låta skit...

Mja, och hm.

Huruvida ljudet via Spotten är SÄMRE än förlagan, kan man kanske bedöma om man jämför mot denna.
Men huruvida ljudet är DÅLIGT, kan man rimligtvis bedöma utan jämförelser.

Har jag förstått dig riktigt så är det ingen jämförelse mellan hur samma utgåva låter via Spotify eller annan förmedlare? Det är alltså ett mera allmänt intryck av att den klassiska musiken via Spotify låter dåligt? Har de helt enkelt valt sämre utgåvor? Rent tekniskt är det i alla fall olika innehåll....

Personligen tycker jag en del äldre inspelningar av klassisk musik känns mera "äkta" trots att tekniska brister kan finnas. Det kan finnas flera själ till det, enklare upptagningsteknik, bättre musiker, en bättre dirigent och kanske ett annat ideal av hur det ska vara.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi