hifikg skrev:Strmbrg skrev:Jag tycker det är underordnat huruvida skillnader kan detekteras via jämförelser.
Även den personliga prestandan avseende vem som hör det ena eller andra är egentligen rätt ointressant.
Det som intresserar mig är vad som är bra.
Att grotta ner sig i jämförelser är mest frustrerande.
Även det bästa KAN vara skitdåligt och blir inte bra bara för att allt annat var sämre.
Ingenting blir heller helt plötsligt försämrat för att man jämför med något som är bättre.
Det är dessa - i mitt tycke - dumheterna som renderar i felfokus i mycket i vår tillvaro.
Vet inte om du svarar på mitt inlägg eller bara skriver rent allmänt. I princip håller jag med. I tio år gick jag runt och njöt av musik i hörlurar, direkt anslutna till en iPod ungefär Det räckte bra för mig under så lång tid. Den tid jag kallar mig själv för nykter audiofil. MEN när jag väl upptäckte skillnaden så var den tillräckligt stor för att ge mig ett rejält återfall, de många, ibland små, nyanserna som tillkommer vid lyssning på mindre komprimerad musik ger totalt sett en avsevärt högre njutning. Så är det. Bryr man sig aldrig om att jämföra så är mp3 inte alls så tokigt. Det man inte vet... osv
Nä, jag inspirerades att skriva mitt inlägg när jag läste ditt. Det var alltså inte en direkt reaktion på just det du skrev.
Nå, jag fascineras hursomhelst av att det jämförs så himla mycket.
Det rangordnas en massa, och orden bättre och sämre används mycket flitigt, medans orden bra och dåligt förekommer mer sällan.
Det där du skriver om den nyktre audiofilen är ganska festligt.
Jag är väl själv en sådan för närvarande. Men har varit hispigt nere i den andra baljan emellanåt:
Jämföra - jämföra - jämföra...
Oj! Det där lät ju mycket bättre än det jag har hemma. Hemma låter det inge bra nu längre... Måste åtgärdas...
Numera bryr jag mig egentligen bara när något inte låter trovärdigt.
Eller om jag lyssnar på elektrisk musik - när något låter konstigt.
Ibland kan jag självklart inbilla mig att det låter skumt.
Men, tillräckligt bra är det först när jag kan lyssna utan att distraheras av återgivningen.
Har jag väl nått dit - och det är inte så lätt tydligen - så är det ju klart! Då kan jag ju ägna mig åt det som var det enda syftet med alltsammans:
LYSSNA PÅ MUSIK.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.