AndreasArvidsson skrev:lennartj skrev:Cinder skrev:Var anser ni att prisgränsen går för high end-segmentet med skivspelare?
Inte under 25' i nypris, utan RIAA-steg enligt min uppfattning.
Som rock-diggare  behöver du inte en skivspelare som är fullt ut high-end 
i alla avseenden. En Technics SL1200 med lämplig pickup tror jag räcker långt och passar din budget bättre. Jag är inte rätt man att rekommendera pickupen, för jag är ingen rocker.

Kan du förklara för någon som inte är så kunnig inom skivspelare varför man skulle ha olika pickuper för olika genres? Jag menar vill man inte att pickupen skall "avläsa" det som finns på skivan korrekt oavsett innehåll?

Lätt som en plätt - för att spara pengar!
Du missuppfattade mig lite förstår jag av hur du formulerat frågan.
Ingen pickup är perfekt i alla avseenden oavsett pris.
Olika fabrikat och modeller har olika styrkor och svagheter och ju bredare musiksmak du har desto dyrare blir det för den som inte vill nöa sig med något som är halvdant i alla avseenden. 
Den som är intresserad av akustisk musik t.ex. med kör eller symfoniorkester kanske värderar förmågan till extremt detaljerad perspektivupplösning högt. Det går att hitta pickuper som är förvånansvärt bra på det utan att vara jättedyra men de flesta låter  anemiskt utan punch i midbasen och har ofta halvdan timing.  
Troligen inte vad en rocker skulle uppskatta, men lyckligtvis finns det andra pickuper som är det första exemplets motsats. 
De är dessutom oftast av MM (moving magnet)-typ som generellt ligger lägre i pris än MC (moving coil)-pickuper och lämnar typiskt 10 gånger högre utspänning vilket gör det betydligt enklare och billigare att producera ett välljudande RIAA-steg med tillräckligt lågt brum och brus.
Den höga upplösning jag kräver har jag bara funnit i MC-pickuper och bland dem har jag fått leta efter fabrikat och modeller som lyckas kombinera den med punch, timing och andra egenskaper i lagom proportioner för min smak. 
Tyvärr har jag inte hittat någon för under 10'.
Dessutom  måste man hålla koll på att pickupnålens fjädringsmjukhet och tonarmens massa matchar varandra för att undgå otäcka resonanser.
Till sist lite om det ställningstagande man ska göra först:
A. är det viktigt att  kunna få ut mesta möjliga välljud ur skivor som inte är i bästa skick??
B. köper du mest nya skivor och ratar dem som inte är nästintill perfekta?
Om A. välj pickup med så avancerad nålslipning som möjligt, typ van den Hul, Shibata, Gyger, Fineline etc. de har en häpnadsväckande förmåga att följa de minst slitna ytorna i skvspåret  med mycket mindre knäppar, brus och distorsion som följd.
Om B. välj en pickup där den mesta utvecklings- och tillverkningskostnaden snarare lagts på magnetsystem och nålupphängning och som har vanlig ellips-eller rund nål om du bestämt ditt maxpris för pickupen oavsett om det är en tusenlapp eller mycket mer.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]