Det stora intresset för (små)sakerna, vad beror det på...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-18 23:24

Jag kan spetsa te'at lite och säga att hifi-prylarna är lite av ett nödvändigt ont för mig
Så har det absolut inte alltid varit, och det kanske kan ändra sig igen.
(Samma sak med foto-prylarna numera.)

Jag har jättesvårt för att vara jätteengagerad i både musiken och prylarna samtidigt.
Det har alltid varit en förskjutning framåtebaks längs en linje, med pryleriet i ena änden och musiken i den andra.
:?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2013-11-19 00:06

har nog gått åstad och blivit lite religiös på sistone och säger "som i det lilla så och i det stora"

alltså vad man gör i smått påverkar också hela faktorn :mrgreen: "kalla fakta" eller nåt i den stilen...
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-11-19 00:50

MichaelG skrev:
phloam skrev:Inom HiFi handlar det om att med "de svar som finns" som grund ägna sig åt eget utforskande, egna tankar, egna lösningar - inte att använda verifierbara fakta för att ta död på detta..!

Nej. Inte för mig. Hifi för mig handlar i princip endast om att kunna njuta av musiklyssning. Allt jämra pillande med apparater (och inköp av desamma) är inte en del av hobbyn, utan en tidsödande och kostbar nödvändighet för att kunna njuta av min hobby - musiklyssning.

Hälsn. Michael

Kunde inte hålla med mera.

Det är exakt så för mig också.

Och jag ogillar när någon försöker berätta om vad "hifi handlar om" som
om det fanns ett enda sant svar, och han var satt att definiera det för
alla. Det är bättre att var och en får berätta själv om sig egen uppfatt-
ning - och låter andra göra detsamma.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-11-19 01:01

Strmbrg skrev:Ja, jag har varit apprat-intresserad.

Men för min egen del så verkar det faktiskt så, att de perioder när musikintresset - egentligen förmågan att komma på nåt vettigt att lyssna på - sviktar så ökar mitt apparatintresse.
När musikintresset däremot är stort, och jag är nyfiken på musiken, så faller apparatintresset undan.

Sedan nämner du ambitionen att få det att låta så realistiskt som möjligt.
Där får man nog reservera sig för att orealismen kan finnas redan på det så kallade fonogrammet, och då är det förmodligen kört oavsett apparatur.
Du kanske egentligen menar "få det att återges så oförvrängt som möjligt"?

Jag vill bara säga att jag uppskattar att du, som genom egen erfarenhet
är familjär med flera persoektiv, berättar om detta.

Ibland får jag nästan känslan att vissa vill förneka att apparater ens kan
komma i vägen för ett musikintresse, trots att det hela startat med just
musikintresset.

Jag säger inte att apparaterna, eller rättare sagt intresset för dem, måste
komma i vägen helt eller delvis för musiken, bara att jag sett det hända
många gånger.

Och jag har även sett många som tagit sig ur sådana (för dem) oönskade
perioder av apparatnojja, och som när de retrospektivt tittar på dem ser
dem som villovägar, som de inte avsåg hamna på från början.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-19 07:44

Tack Ingvar för att du delgav din uppskattning.

Nå, såhär i backspegeln...
8O
...Nää, såhär när jag SPENKAR i backspegeln bör det stå. Ty, vad skall jag IN i backspegeln att göra? Där inne ser jag ju ingenting...
Äh!
...så är det väldigt lustigt att minnas hur jag som liten parvel - typ sexton, sjutton bast - började intressera mig för hifiprylar:
Jag faschinerades av sakerna som sådana. Det fanns ju radiohandlare i vart och vartannat gathörn, och i vart tredje förortscentrum på den tiden.

Jag hade närapå NOLL intresse för musik.
8O
Men jag suktade oupphörligt efter de fina apparaterna som fanns i kataloger och butiker.
Min vardag upptogs faktiskt till väldigt stor del av katalogbläddrande, knappräknande och dagdrömmande om hur snygga grejorna var. Och vilket paket jag skulle plocka ihop när jag lyckats skrapa ihop några tusenlappar.

När jag till slut hade en liten anläggning, så funderade jag mer på att byta den matt-grå sargen på skivspelaren till en i jakaranda. (Fanns på Servex, Philipskoncernens reservdelslager på Gärdet.) än jag funderade på vad jag skulle köpa för plattor...

I skivbutiken kom jag nästan ALDRIG på vad jag skulle kolla efter.
Då gick jag till radioaffär'n istället.

Åsså går dumjäveln å tjackar ett snyggt kassettdäck!
Fast han knappt kan komma på nåt å spela in...

:)

PS
Under några år på nittitalet satt jag oftare och putsade på objektiv än jag var ute och fotograferade.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-11-19 10:43

IngOehman skrev:

Men för min egen del så verkar det faktiskt så, att de perioder när musikintresset - egentligen förmågan att komma på nåt vettigt att lyssna på - sviktar så ökar mitt apparatintresse.
När musikintresset däremot är stort, och jag är nyfiken på musiken, så faller apparatintresset undan.

Där får man nog reservera sig för att orealismen kan finnas redan på det så kallade fonogrammet, och då är det förmodligen kört oavsett apparatur.

musikintresset.

många gånger.

Vh, iö

Å andra sidan ska man inte glömma att vissa tycker apparaterna är det viktiga och att det inte är fel att ha den hobbyn..

Samt att andra har både apparater och musik som hobby.
Jag tillhör denna kategori. BÅDA är för mig viktiga.

Jag har som vissa förstår på mitt NIC visst intresse för bilar
8)
Men när det gäller bilar är mitt intresse i princip enbart att KÖRA. Dvs där har jag inte alls samma delade intresse.
Vet andra som BARA är intreserade av bilen (meka, samla bilar o delar, åka på utställning mm) och alls inte är roade av att köra.
Jag fattar inte varför...o de fattar inte varför det ska vara så kul att köra...men man är ju olika!

Därför känns detta citat märkligt
musikintresset.

Vadå komma ivägen?
Är kanske just så de vill ha det?
Allafall just DÅ.
Att de senare ändrar sig gör tidigare synsätt inte sämre eller fel.
Man kan ändra sig många gånger under livet. Men tror inte man ska se tillbaks och tycka att tidigare uppfattning var fel. De var ju säkert rätt för den enskillde just DÅ.
Är du med?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-11-19 10:49

Strmbrg skrev:Men jag suktade oupphörligt efter de fina apparaterna som fanns i kataloger och butiker.
Min vardag upptogs faktiskt till väldigt stor del av katalogbläddrande, knappräknande och dagdrömmande om hur snygga grejorna var. Och vilket paket jag skulle plocka ihop när jag lyckats skrapa ihop några tusenlappar.

När jag till slut hade en liten anläggning, så funderade jag mer på att byta den matt-grå sargen på skivspelaren till en i jakaranda. (Fanns på Servex, Philipskoncernens reservdelslager på Gärdet.) än jag funderade på vad jag skulle köpa för plattor...

Fast han knappt kan komma på nåt å spela in...

PS
Under några år på nittitalet satt jag oftare och putsade på objektiv än jag var ute och fotograferade.

Å andra sidan, var det inte just DET du tyckte var viktigast just DÅ?
Vad hade du tyckt om någon DÅ hade sagt "det du håller på med är inte rätt väg sörrö pysen men det har du ännu inte förstått sörrö" (notera orden sörrö hehe) och tvingat dig till att lyssna på musik o plåta?

Det finns väl inget rätt eller fel?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-11-19 11:04

Det finns ju absolut en feelgoodstämning i att man är nöjd med apparaterna och lika att man kan störa sig i musiklyssnandet om man inte är det, oavsett anledning. Kan vara att man stör sig på fjärren eller avsaknad av, behöver ju inte vara att diskanten är en aningens beslöjad över 13,7 kHz.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-19 11:19

sportbilsentusiasten skrev:Å andra sidan, var det inte just DET du tyckte var viktigast just DÅ?
Vad hade du tyckt om någon DÅ hade sagt "det du håller på med är inte rätt väg sörrö pysen men det har du ännu inte förstått sörrö" (notera orden sörrö hehe) och tvingat dig till att lyssna på musik o plåta?

Jag förstår att du tycker något annat, men när jag höll på som värst och dräglade över nya apparater, var det en kompis till mig som frågade varför jag inte köpte fler skivor i stället. DET blev en ögonöppnare för mig.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-19 13:15

MichaelG skrev:
phloam skrev:
Nu skrev jag ovanstående med avseende på dem som har HiFi som hobby, genom ditt citat kan man tro att jag menar hifi öht...!

Om det är som du skriver för din del så har du ingen hifi-hobby alls, det är bara ett nödvändigt ont. Då gäller ju inte det jag skrev alls för dig :)

Vi har nog inte bara olika hobbies, vi har olika definition på Hifi också. Du menar prylar och jag menar välljud.

Missade du att jag skrev så här?

phloam skrev:
Jag ser det så här:

Hifi som hobby kan - i princip - ha två huvudinriktningar:

1 - Intresset av att uppnå så realistisk ljudåtergivning som någonsin möjligt, allt annat är ointressant. Inga egna idéer, bara vetenskap duger för att uppnå detta.

2. Allt som har att göra med HiFi är intressant och roligt - tekniken, vetenskapen, nostalgin, feelgoodfaktorn, ljudåtergivningen, variationen, tokiga idéer, mystiken. Fritt fram för egna tankar och vinklingar fast med vetenskaplig grund.

Observera att musikintresset är (som jag brukar hävda å det bestämdaste) ett eget separat intresse som kan existera helt fritt från båda ovanstående inriktningar.

Jag tycker alternativ 1 passar in på dig om du menar att välljud är din hobby.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2013-11-19 14:22

Om man nu är så ointresserad av hifi varför ägnar man då så mycket tid på att diskutera dessa saker på forum? Har man själva metadebatten om hifi som hobby som hobby då? Ingen kritik bara en reflektion.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-19 14:34

Hobby: Sanningsriddare *duckar* :mrgreen:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-19 14:38

phloam skrev:Missade du att jag skrev så här?

phloam skrev:
Jag ser det så här:

Hifi som hobby kan - i princip - ha två huvudinriktningar:

1 - Intresset av att uppnå så realistisk ljudåtergivning som någonsin möjligt, allt annat är ointressant. Inga egna idéer, bara vetenskap duger för att uppnå detta.

2. Allt som har att göra med HiFi är intressant och roligt - tekniken, vetenskapen, nostalgin, feelgoodfaktorn, ljudåtergivningen, variationen, tokiga idéer, mystiken. Fritt fram för egna tankar och vinklingar fast med vetenskaplig grund.

Observera att musikintresset är (som jag brukar hävda å det bestämdaste) ett eget separat intresse som kan existera helt fritt från båda ovanstående inriktningar.

Jag tycker alternativ 1 passar in på dig om du menar att välljud är din hobby.

Nej det missade jag inte. Jag svarade på ditt "så har du ingen hifi-hobby alls". Jag menar att jag har det. Men att jag uppenbarligen definierar det på annat sätt än du bara. :)

Dina två huvudinriktningar känns främmande för mig och jag passar inte in i något av dem. Jag tar mig därför friheten att formulera en tredje huvudinriktning som passar för mig.

3. Hobbyn är att lyssna på musik och att musiken (=den akustiska) ska återges på ett för mig så naturtroget sätt som möjligt. Och att icke-akustisk musik ska låta så "bra" som möjligt. (Jag har inte funnit något motsatsförhållande härvidlag.) För att komma så nära denna återgivning som möjligt med alla de begränsningar som finns i bland annat ekonomi och boende, krävs kunskap, fantasi och kreativitet. Samt ett oerhört öppet sinne där jag är beredd att ompröva varje uppfattning och hypotes jag har som kan stå i vägen för min musiknjutning.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-19 14:41

Objektivisten skrev:Om man nu är så ointresserad av hifi varför ägnar man då så mycket tid på att diskutera dessa saker på forum? Har man själva metadebatten om hifi som hobby som hobby då? Ingen kritik bara en reflektion.

Vem är ointresserad av hifi här på forumet, menar du?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-19 14:52

MichaelG skrev:3. Hobbyn är att lyssna på musik och att musiken (=den akustiska) ska återges på ett för mig så naturtroget sätt som möjligt. Och att icke-akustisk musik ska låta så "bra" som möjligt. (Jag har inte funnit något motsatsförhållande härvidlag.) För att komma så nära denna återgivning som möjligt med alla de begränsningar som finns i bland annat ekonomi och boende, krävs kunskap, fantasi och kreativitet. Samt ett oerhört öppet sinne där jag är beredd att ompröva varje uppfattning och hypotes jag har som kan stå i vägen för min musiknjutning.

Hälsn. Michael

Jamen det där är ju min punkt 1 fast lite annorlunda formulerad bara :D

- Du har musiken och musiklyssnandet som hobby i sig (ok?)
- Du får förtydliga om du har som hobby att eftersträva naturtroget ljud eller om det bara är en förutsättning för musiken.
- Du använder vetenskap som grund för bra ljud och är öppen för nya tankar så länge de är vetenskapligt rimliga*

* Jag tror inte du med fantasi, kreativitet osv menar att du håller på med ormolja, am i right? ;)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-19 14:54

MichaelG skrev:
Objektivisten skrev:Om man nu är så ointresserad av hifi varför ägnar man då så mycket tid på att diskutera dessa saker på forum? Har man själva metadebatten om hifi som hobby som hobby då? Ingen kritik bara en reflektion.

Hälsn. Michael

Enligt egen uppgift är IÖ totalt ointresserad av tekniken. Det är bara en nödvändighet för att kunna spela musik och film.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-19 14:57

phloam skrev:
MichaelG skrev:

Hälsn. Michael

Enligt egen uppgift är IÖ totalt ointresserad av tekniken. Det är bara en nödvändighet för att kunna spela musik och film.

Men då är vi ju där igen; Du sätter likhetstecken mellan hifi och tekniken. Jag är bara nyfiken - har du insett att vi är flera stycken här på Faktiskt som inte ser det på det sättet?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-19 14:58

phloam skrev:Jamen det där är ju min punkt 1 fast lite annorlunda formulerad bara :D

OK - whatever makes You happy... :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-19 15:08

MichaelG skrev:Men då är vi ju där igen; Du sätter likhetstecken mellan hifi och tekniken. Jag är bara nyfiken - har du insett att vi är flera stycken här på Faktiskt som inte ser det på det sättet?

Absolut, vi talar nog förbi varandra här lite... :)

Ett sista försök att förklara mig:

Man kan

a) Tycka om att lyssna på musik / vara intresserad av musik

b) vara intresserad av / tycka om att hålla på med tekniken bakom

c) vara intressera av/ ha som mål att uppnå så naturtroget ljud som möjligt

Sen uppstår förvirring då vi har individuella kombinationer av dessa intressen med olika grad av intresse för varje del :D

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2013-11-19 15:46

phloam skrev:Absolut, vi talar nog förbi varandra här lite... :)

Alltså - vi gör nog det. :wink: Jag tror vi skulle förstå varann bättre om vi vid tällfälle satt och lyssnade på bra (och bra återgiven) musik tillsammans öven typ en öl. :wink:

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-11-19 15:53

:D Öl = faktor X som får allt att makea sense :)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-19 19:27

sportbilsentusiasten skrev:
Strmbrg skrev:Men jag suktade oupphörligt efter de fina apparaterna som fanns i kataloger och butiker.

Fast han knappt kan komma på nåt å spela in..

PS

Å andra sidan, var det inte just DET du tyckte var viktigast just DÅ?

Ja, jag var nog inte helt bekväm med det där att bara vara fascinerad av prylarna och ha närapå noll koll och intresse för musik. Det fanns en molande känsla i bakgrunden som sa mig att det var lite sjukt.

Nej, det finns inget rätt eller fel i vad man är intresserad av, såklart.
Nu upplever jag inte direkt att det moraliseras så mycket, och skulle det göra det så skiter jag nog helst i det.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2013-11-19 19:31

För egen del så ägnar jag en hel del tid här just för att jag är ganska intresserad av själva debatten och filosoferandet. Inte primärt för att jag är intresserad av utrustningen.
Inte i nuläget i alla fall.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-11-19 21:11

Det är en god reflektion. Tror nog den stämmer.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-11-20 14:52

sportbilsentusiasten skrev:
IngOehman skrev:

musikintresset.

många gånger.

Vh, iö

Å andra sidan ska man inte glömma att vissa tycker apparaterna är det viktiga och att det inte är fel att ha den hobbyn..

Samt att andra har både apparater och musik som hobby.
Jag tillhör denna kategori. BÅDA är för mig viktiga.

Jag har som vissa förstår på mitt NIC visst intresse för bilar
8)
Men när det gäller bilar är mitt intresse i princip enbart att KÖRA. Dvs där har jag inte alls samma delade intresse.
Vet andra som BARA är intreserade av bilen (meka, samla bilar o delar, åka på utställning mm) och alls inte är roade av att köra.
Jag fattar inte varför...o de fattar inte varför det ska vara så kul att köra...men man är ju olika!

Därför känns detta citat märkligt
musikintresset.

Vadå komma ivägen?
Är kanske just så de vill ha det?
Allafall just DÅ.
Att de senare ändrar sig gör tidigare synsätt inte sämre eller fel.
Man kan ändra sig många gånger under livet. Men tror inte man ska se tillbaks och tycka att tidigare uppfattning var fel. De var ju säkert rätt för den enskillde just DÅ.
Är du med?

Ja, självklart är jag med på att det KAN vara så. Det ser du ju om du läser
det jag skrev redan före dig. Du har ju till och med citerat det, så jag är
inte riktigt på det klara med varför du frågar.

Men om jag får gå tillbaka till AN-frågan: Är DU med på att det kan vara
som jag beskrev det? (Kan vara, inte måste vara alltid.)

Många här på faktiskt har gjort det till en stor sak att försöka förneka att
sådant finns, så jag är självklart nyfken på om de verkligen inte tror att AN-
problemet finns.

Vh, iö

Föregående

Återgå till Generellt om hifi