Moderator: Redaktörer
shifts skrev:celef skrev:shifts skrev:celef skrev:Jag tycker det verkar konstigt att man önskar downsiza, det kan ju bara betyda att man tidigare har tagit alltför hastiga beslut och hamnat helt snett
Det är väl bara yttre påverkan som kan få en att tappa kompassen
Nej, det håller jag inte riktigt med om. Mellansteg är sällan kul, tycker jag. Nu har jag långsamt stegat mig upp dit jag är i dag, så jag har kunnat tänka efter både en och två gånger innan jag bytt upp mig. Jag har en ekonomisk möjlighet nu att skaffa det system jag sen vill ha. När jag har huslån och barn är det kanske inte möjligt längre.
det låter inte som du tänker eller vill downsiza, snarare tvärtom
Det kommer jag nog inte, däremot har jag tänkt tanken (vilket var trådfrågan). Jag avundas de som har möjlighet att ha flera anläggningar, för olika rum och ändamål. Jag får nöja mig med min enda, som då blir lite större i storlek än vad jag egentligen tycker passar rummet.
Eller faktum är att jag kommer downsiza. Flyttar om lite mindre än två månader utomlands och då kommer jag inte ta med mig min anläggning. Däremot kommer jag ha med mig något att lyssna på, något mycket mycket midnre.
PerStromgren skrev:Med jämna mellanrum kommer tanken att det ju inte går att få riktig hifi hemma, så jag kan väl lika gärna sälja allt och köpa en Tivoliradio!
Har någon annan tänkt samma tanke? Kanske gjort slag i saken?
PS. Detsamma händer med kamerautrustningen. En kompis till mig sålde sitt Nikonsystem på 80-talet med ett flertal hus och en trave objektiv, för att ersätta med en Minox. Han säger att han inte saknar sina Nikon.
PerStromgren skrev:Med jämna mellanrum kommer tanken att det ju inte går att få riktig hifi hemma, så jag kan väl lika gärna sälja allt och köpa en Tivoliradio!
Tony skrev:Sa jag har inget specifikt lyssningsrum undangomt i bakersta kallaren dit jag maste ga for att fa uppleva musiken (och lyssna pa helspann).
markusA skrev:Är mitt inne i en sån situation just nu.
Har sålt försteget, CD'n och monoblocken. (Dac och högtalare kvar...)
Nästa uppsättning ska vara enkel och stilren.
Kanske inte så mycket nedgradering nödvändigtvis men det är riktigt skönt att vända blad och börja med en blank sida.
MichaelG skrev:Tony skrev:Sa jag har inget specifikt lyssningsrum undangomt i bakersta kallaren dit jag maste ga for att fa uppleva musiken (och lyssna pa helspann).
Nej usch vad det verkar bökigt att ha det så. Finns det verkligen sådana människor?
Tony skrev:PerStromgren skrev:Med jämna mellanrum kommer tanken att det ju inte går att få riktig hifi hemma, så jag kan väl lika gärna sälja allt och köpa en Tivoliradio!
Tanken har aldrig slagit mig. Ar val rejalt folkhemssvensk innerst inne och tycker att "lagom ar bast".Sa jag har inget specifikt lyssningsrum undangomt i bakersta kallaren dit jag maste ga for att fa uppleva musiken (och lyssna pa helspann). Lyssnar pa musik och tittar pa film i vardagsrummet och det funkar bra. Skulle behova lite mer ljudtryck bara...
Strmbrg skrev:Ja, jag skulle föredra att inte ha en massa saker överhuvudtaget.
Dvs, jag skulle ÖNSKA att jag inte ville ha en massa saker.
Det vore ju väldigt praktiskt. Och kostnadseffektivt. Och resurseffektivt.
Allltså, att inte vilja ha en massa prylar.
Nu är det väl inte riktigt så jag fungerar, men det betyder ju inte att jag inte skulle VILJA fungera så.
Stereon då'ra:
Ja, om det inte vore för mina dåliga erfarenheter av irriterande rumsresonanser, så skulle jag MYCKET gärna gå över till ett par riktigt små högtalare och en sub.
Men jag har provat ett stort antal sådana lösningar och vill inte hamna i det där resonansträsket igen. Vill inte heller bearbeta rummet.
Jag är åtminstone väldigt glad över att mitt apparatfokus har dämpats ganska rejält på senare år. Har nämligen jätteproblem med att engagera mig BÅDE i prylar OCH musik. Det brukar vara pryleriet som tar överhanden om jag släpper på tyglarna. Och det vill jag inte vara med om.
Komorok skrev:Strmbrg: Fysiken förändras ju inte och således blir det svårt att förändra vad som krävs för att återgivningen skall bli så bra som krävs för att jag inte ska störa mig på den. Skulle jag ändra på mig själv så vore enda utvägen att lära mig att acceptera en sämre återgivning. Men hela poängen med musik- och ljudintresset ÄR ju att, förutom lyssnandet såklart, ordna en så bra återgivning jag kan och har råd med. För just mig vore en nedgradering samma sak som att resignera helt och sluta vara nyfiken på vad musikens/ ljudens skapare har fantiserat ihop och fått in på phonogrammet.
Jag avskyr verkligen att kompromissa. Usch!
Strmbrg skrev:Min grundsyn är nämligen att ALLT på något sätt - och i något perspektiv - faktiskt ÄR kompromisser.
phloam skrev:Ett sätt att komma undan kompromissandet är kanske att dela upp "HiFi-intresset" i olika delar - jag försöker se det som att det är flera olika trevliga faktorer som samverkar - musiken, uppskatta bra ljud, nostalgi, vackra bruksföremål, samlar/nostalgisidan, teknikintresse/förståelse.... alla har beröringspunkter med varandra och skapar synergi. Men inget behöver vara "på topp" och kompromisslöst för sig utan det är mera helheten som är bättre än delarna
2-ch skrev:Strmbrg skrev:Min grundsyn är nämligen att ALLT på något sätt - och i något perspektiv - faktiskt ÄR kompromisser.
Visst är det så, men man behöver ju inte tycka om kompromisserna för det.
Jag är inte direkt förtjust i kompromisser men inser samtidigt att vilka val jag än gör så är det en kompromiss på ett eller annat sätt.
phloam skrev:Ett sätt att komma undan kompromissandet är kanske att dela upp "HiFi-intresset" i olika delar - jag försöker se det som att det är flera olika trevliga faktorer som samverkar - musiken, uppskatta bra ljud, nostalgi, vackra bruksföremål, samlar/nostalgisidan, teknikintresse/förståelse.... alla har beröringspunkter med varandra och skapar synergi. Men inget behöver vara "på topp" och kompromisslöst för sig utan det är mera helheten som är bättre än delarna
Nattlorden skrev:Man kan ju alltid köpa vackra hifi-prylar och ställa på altaret och spela med en dold 'ful' anläggning om den spelar bättre.
Bill50x skrev:Tror du B&O och Linn säljer tomma lådor?
Strmbrg skrev:Ytterligare en diskussion där vi förmodligen lägger olika innebörd i de centrala begreppen, men hoppar över att reda ut det innan argumentationen sätter fart...
Tony skrev:Strmbrg skrev:Ytterligare en diskussion där vi förmodligen lägger olika innebörd i de centrala begreppen, men hoppar över att reda ut det innan argumentationen sätter fart...
Reda ut? Da skapas ju ingen diskussion!Och inte bara lagger vi olika innebord i begreppen, utan ocksa olika varderingar och vikt i och pa begreppen som vi inte kan enas om. Det ar val vad man far pa ett sant har forum med olika folk med olika bakgrund (och vardegrund).
celef skrev:Frågan är inte konstig tycker jag, jag kan mycket väl se framför mig flera scenarier där en "nergradering" kan te se väldigt lockande
En kan vara att man en dag inser att stereon har gått över styr, man äger ett stort gäng prylar som får en att må dåligt
En annan kan vara att det har smugit in en stor dos sameness i stereon
Det kan oxå vara den allra senaste stereon som alla snackar om som lockar som det finaste å grönaste gräset
Man har blivit en prylblög
Har man förlagt den inbyggda kompassen och lyssnar på andra i för stor del så slutar det nog alltsom oftast i detta dike
celef skrev:Frågan är inte konstig tycker jag, jag kan mycket väl se framför mig flera scenarier där en "nergradering" kan te se väldigt lockande
En kan vara att man en dag inser att stereon har gått över styr, man äger ett stort gäng prylar som får en att må dåligt
En annan kan vara att det har smugit in en stor dos sameness i stereon
Det kan oxå vara den allra senaste stereon som alla snackar om som lockar som det finaste å grönaste gräset
Man har blivit en prylblög
Har man förlagt den inbyggda kompassen och lyssnar på andra i för stor del så slutar det nog alltsom oftast i detta dike
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster