Upplever du att din anläggning färgar hörbart?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Upplever du att din anläggning färgar musiksignalen hörbart?

Nej, på grund av objektivt medvetna val för att undvika färgning
6
8%
Ja, trots objektivt medvetna val för att undvika färgning
9
12%
Nej, trots att apparaterna ej kvalar in i nolldetektionsligan
11
15%
Ja och det är inte så konstigt givet omständigheterna
39
53%
Vet ej/har ingen uppfattning i frågan
8
11%

Antal röster : 73

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-29 00:58

Callisto skrev:Jag tror alla i grund och botten uppskattar en så ofärgad återgivning som möjligt (läs minsta möjliga distorsion). Har man hört en riktigt lågdistorderad återgivning där det också finns ordentliga effektresurser så låter det också mest naturligt och man "hör" musiken (förutsatt att det inte är sämsta inspelningen).

Sällsynt färgat antagande... :wink:
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
lennartj

Vad eller var är problemet?

Inläggav lennartj » 2014-01-29 01:21

Bill50x skrev:Egentligen är det väl svårt att uttala sig om ens anläggning färgar eller inte. Hur många har hört sina fonogram i studion där man hör hur de är tänkta att låta? När det gäller akustisk musik, visst vet man hur en fiol, ett piano eller en flöjt ska låta. Men ärligt talat, är det någon som har en anläggning som är så bra att man inte kan skilja det återgivna från live? För en någorlunda musikintresserad som både bevistar föreställningar IRL och lyssnar på olika anläggningar finns det väl aldrig någon tveksamhet vad som är vad?

Så egentligen färgar väl alla anläggningar, bara olika mycket.

/ B

Om jag t.ex. just kommit hem från en konsert med Göteborgssymfonikerna får jag ibland lust att jämföra tolkningen av det jag just hört med någon annan som jag har på skiva. Om inspelningen på skivan inte är tekniskt dålig regerar jag aldrig negativt på återgivningen hemma utan är helt nöjd.

Däremot har jag hört att många beklagar sig över sin anläggning hemma efter att ha varit på konsert.
Jag kan tycka lite synd om dem ibland men vad är problemet?
Det behöver nog inte sitta i anläggningen. :roll:
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-01-29 01:53

Finns väl dom som sitter och letar fel och helt enkekt lyssnar på ljuden istället för att njuter av själva musiken. En slags hifi skada.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-01-29 14:24

Callisto skrev:Finns väl dom som sitter och letar fel och helt enkekt lyssnar på ljuden istället för att njuter av själva musiken. En slags hifi skada.

Så kanske det är. Men vissa fel är ju av den karaktären att de liksom bara tränger sig på och irriterar utan att men behöver leta särskilt mycket. Bumligheter i basen, vass och hård diskant, nasalt mellanregister, kompressionsdistorsion är några exempel på sådant som lätt får mig att tappa sugen på att lyssna. Jag har några inspelningar som lider av något/några av dessa fel och dessa skivor spelar jag aldrig. Handlar det om s.k. klassisk musik där jag gillar själva musiken, har jag sett till att leta rätt på ett välljudande exemplar. Och jag skulle aldrig njuta av att lyssna på ens goda inspelningar genom en anläggning med dessa fel. Jag är helt enkelt allergisk mot dåligt ljud.

Och så inser jag att det jag precis beskrivit kanske just ett uttryck för en hifi-skada... :oops:

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-01-29 14:36

bakerman22 skrev:
MichaelG skrev:
bakerman22 skrev:Som svar på trådfrågan.

Jag vet inte, och jag bryr mej inte heller.
Det viktiga är att det låter bra i mina öron. Om det sen är rätt eller fel spelar ingen som helst roll. :)

Eftersom trådfrågan är "Upplever du att din anläggning färgar musiksignalen hörbart?" och du inte bryr dig, gissar jag att du inte lyssnar på akustisk musik. För mig som lyssnar mycket på akustisk musik spelar det stor roll om jag upplever anläggningen som färgande, eller inte. Det blir lätt ointressant att lyssna på (akustisk) musik genom en anläggning som färgar för mycket.

Men visst - när jag lyssnar på musik som inte har någon live-referens, har jag ju ingen aning om hur det "ska" låta, utan nöjer mig med att det låter "bra". :)

Förstår inte riktigt vad du menar med det, men nej, en akustisk gitarr låter inte som en trumpet hemma hos mej.

Frågan i tråden handlar inte om huruvida din anläggning färgar, eller inte. (Vilket ju kan vara en synnerligen svårbesvarad fråga om man tänker efter.) Den handlar om huruvida du upplever den som färgande. Lyssnar man då mycket på musik som är rena studioproduktioner utan någon slags akustisk referens, anser jag att det är tämligen ointressant om återgivningen är mer eller mindre färgande, så länge jag tycker att det låter bra. Därför utgår jag från att du lyssnar i huvudsak på sådana inspelningar, eftersom du inte bryr dig om huruvida du upplever anläggningen som färgande, eller inte.

Om jag däremot lyssnar på akustisk musik och upplever att anläggningen färgar så innebär det att jag på ett eller annat sätt reagerar över att klangen inte är naturligt. Och detta bryr jag mig om. Och återigen - eftersom du inte bryr dig om huruvida du upplever anläggninen som färgande eller inte - antar jag att du inte lyssnar så mycket på denna typ av musik. En alternativ tolkning kan ju naturligtvis vara att du inte bryr dig om en akustisk gitarr låter litet konstigt, så länge den inte låter som en trumpet. :)

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-29 15:04

MichaelG skrev:Och så inser jag att det jag precis beskrivit kanske just ett uttryck för en hifi-skada... :oops:

Det kan du hoppa upp och sätta dig på! :D

Ju färre skivor man spisar på grund av det du beskriver, desto större är skadan (eller desto mindre användbar är anläggningen). När jag började med detta intresse för drygt 20 år sedan, reducerades nästan omedelbart antalet spelade vax till att endast omfatta de allra mest välproducerade.

Jag insåg efter några år, när bland annat all hårdrock försvunnit från tallriken, att detta inte kunde fortgå. Jag bytte "filosofi", slutade kolla efter effekt och rak frekvensgång och började i stället leta efter bra systemmatchningar. Det tog lite tid men under de senaste åren har jag inte bytt ut en endaste komponent (Patricks cocnut strömkabel undantagen). Ej heller har jag en endaste gång funderat över/stört mig på "fel"/artefakter (som vore dessa orsakade av brister i anläggningen) i återgivningen.

Olika inspelningar låter förvisso fortfarande helt olika och skillnaderna mellan dem plockas fram på ett för mig aldrig tidigare uppenbart sett men i stort sett alla mina skivor är i dagsläget spelbara i betydelsen att de går att lyssna på utan att öronen slår knut på sig själva. Vissa är kassa inspelnings- och masteringmässigt men de är, som sagt, klart lyssningsbara i betydelsen att jag inte längre håller anläggningen ansvarig för att de låter dåligt. Även riktigt bra inspelningar, som tidigare var de enda jag lyssnade på eftersom de var de enda som var njutbara ljudmässigt, låter bättre än någonsin i mitt nuvarande system.

Systemanpassning är i min bok A & O. Analogier med transparenta eller tonade fönsterrutor fäster jag av flera skäl ingen som helst vikt vid.

- - -

Dock ska jag erkänna att jag stundtals lirar riktigt skitiga hårdrocksplattor i mitt biosystem i stället. Möjlighet till lite eq-trimning och basboostning kan göra underverk... :)
"... it does seem better to send a beam of electrons through a vacuum rather than bouncing them around through a crystal..."

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-01-29 16:08

bensnake skrev:Jag insåg efter några år, när bland annat all hårdrock försvunnit från tallriken, att detta inte kunde fortgå. Jag bytte "filosofi", slutade kolla efter effekt och rak frekvensgång och började i stället leta efter bra systemmatchningar. Det tog lite tid men under de senaste åren har jag inte bytt ut en endaste komponent (Patricks cocnut strömkabel undantagen). Ej heller har jag en endaste gång funderat över/stört mig på "fel"/artefakter (som vore dessa orsakade av brister i anläggningen) i återgivningen.

Men (tänker jag litet hädiskt) tänk om du är så nöjd, därför att du kanske lyckats komponera ihop en ganska neutralt klingande anläggning? :twisted:

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2014-01-29 16:18

MichaelG skrev:
bensnake skrev:Jag insåg efter några år, när bland annat all hårdrock försvunnit från tallriken, att detta inte kunde fortgå. Jag bytte "filosofi", slutade kolla efter effekt och rak frekvensgång och började i stället leta efter bra systemmatchningar. Det tog lite tid men under de senaste åren har jag inte bytt ut en endaste komponent (Patricks cocnut strömkabel undantagen). Ej heller har jag en endaste gång funderat över/stört mig på "fel"/artefakter (som vore dessa orsakade av brister i anläggningen) i återgivningen.

Men (tänker jag litet hädiskt) tänk om du är så nöjd, därför att du kanske lyckats komponera ihop en ganska neutralt klingande anläggning? :twisted:

+1

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-01-29 16:19

bensnake skrev:
MichaelG skrev:Och så inser jag att det jag precis beskrivit kanske just ett uttryck för en hifi-skada... :oops:

Det kan du hoppa upp och sätta dig på! :D

Faktum är att jag ofta stör mig på bristande ljudkvalitet. Akustisk musik live låter ju som det låter, även om det låter väldigt olika inne Nordstan (köpcenter i Göteborg) jämfört med konserthuset. Men så fort musikerna ska mickas riskerar det att låta illa. Och då stör jag mig. Biografljudet är i allmänhet störande dåligt och att lyssna på musik hemma hos släkt och vänner är mest bara plågsamt. (Utom hos de kompisar som använt mig som ljudkonsult. Där låter det faktiskt riktigt anständigt. :) ) För några år sedan gjorde jag misstaget att köpa en liten Philips-kompaktanläggning till sommarstugan. Det lät SKIT, så där lyssnade jag aldrig på musik.

Men hemma har vi 5 anläggningar varav 3 är surround. Och det låter oerhört bra i 2 rum, bra i 2 rum och OK i ett. Det lustiga är att min fru tycker att jag är ljudnörd. :roll: :D

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-29 16:56

MichaelG skrev:Faktum är att jag ofta stör mig på bristande ljudkvalitet. Akustisk musik live låter ju som det låter, även om det låter väldigt olika inne Nordstan (köpcenter i Göteborg) jämfört med konserthuset. Men så fort musikerna ska mickas riskerar det att låta illa. Och då stör jag mig. Biografljudet är i allmänhet störande dåligt och att lyssna på musik hemma hos släkt och vänner är mest bara plågsamt. (Utom hos de kompisar som använt mig som ljudkonsult. Där låter det faktiskt riktigt anständigt. :) ) För några år sedan gjorde jag misstaget att köpa en liten Philips-kompaktanläggning till sommarstugan. Det lät SKIT, så där lyssnade jag aldrig på musik.

Men hemma har vi 5 anläggningar varav 3 är surround. Och det låter oerhört bra i 2 rum, bra i 2 rum och OK i ett. Det lustiga är att min fru tycker att jag är ljudnörd. :roll: :D

Haha va konstigt ;)
Faktum är att jag är lika dan. Om ljudet är för dålig så förlorar jag koncentration på musiken. Tråkigt men så är det.

Jag har tänkt att säga detta ett tag nu, men du verkar som en riktigt skön person och mer än sällan så skriver du saker som är så i linje med mina egna åsikter att jag inte har något att skriva då jag avstår från "+1" inlägg.
Fortsätt så :)

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-01-29 17:07

AndreasArvidsson skrev:[...]mer än sällan så skriver du saker som är så i linje med mina egna åsikter[...]

Jag har också noterat att vi tenderar att falla varann i orden. :)

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-29 18:36

MichaelG skrev:
AndreasArvidsson skrev:[...]mer än sällan så skriver du saker som är så i linje med mina egna åsikter[...]

Ta en fika, vetja'. :)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-29 18:38

bensnake skrev:
MichaelG skrev:

Ta en fika, vetja'. :)

Om jag har vägarna förbi Partille och Michael har tid så absolut :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-01-29 20:00

MichaelG skrev:En alternativ tolkning kan ju naturligtvis vara att du inte bryr dig om en akustisk gitarr låter litet konstigt, så länge den inte låter som en trumpet. :)

Det du menar är alltså att alla akustiska gitarrer låter identiskt i alla rum?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-01-29 20:56

bakerman22 skrev:
MichaelG skrev:En alternativ tolkning kan ju naturligtvis vara att du inte bryr dig om en akustisk gitarr låter litet konstigt, så länge den inte låter som en trumpet. :)

En gång i tiden ansåg man återgivningen från en vaxrulle vara perfekt eftersom man tydligt hörde att det var en ko som råmade ...

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-29 21:25

MichaelG skrev:Men (tänker jag litet hädiskt) tänk om du är så nöjd, därför att du kanske lyckats komponera ihop en ganska neutralt klingande anläggning? :twisted:

Med en single end-häck? Ja, fan vet... :roll:

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2014-01-29 22:56

Jag har alltid varit intresserad av musik och film, och har varit en hängiven hembioentusiast sedan stereovideotiden :wink:

Även om jag inte riktigt drabbats av Hifinervousa någon gång i historien, så har jag definitivt inte varit nöjd på riktigt förrän jag uppfyllde min dröm att bygga ett dedikerat bio/ljud rum från scratch.

Men det var först när kombinationen akustikreglerat rum med högtalare i spitzenklasse, som allting föll på plats.

Utbygget med bio/ljudrum blev klart 2007 och efter ett år av fintrimning av rummet, så har jag inte bytt ut något, förutom en och annan projektor samt en Center som dök upp strax efter jul efter några år i byråkratins svängar :)

Har jag då ett ofärgat system, ingen aning, men jag spenderar minst någon timme VARJE kväll i rummet och jag har bara upplevelsen av det aktuella fonogrammet/videogrammet i sikte när jag kliver in i rummet och det är en väldigt befriande känsla :)

Tack Ingvar :)

Vh Christer
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-01-29 23:01

bakerman22 skrev:

Det var en märklig slutsats...

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-29 23:02

Tengil: Det där lät trevligt. Skönt att vara så nöjd.
Det var i28 + profY-4 du har om jag inte misstar mig?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-01-29 23:04

AndreasArvidsson skrev:

Självklart! Och bensnake - du är så klart hjärtligt välkommen du också. :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-01-30 00:18

MichaelG skrev:
bakerman22 skrev:

Inte alls. Under förutsättning att man inte varit på plats och lyssnat live på varenda skiva man har hemma, och dessutom har ett flera år långt ljudminne.

Har du det?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-30 00:45

MichaelG, spelar det egentligen någon roll vilken sorts musik man lyssnar på? Jag tror att en electronica-konsument lider precis lika mycket av ev färgningar/sameness trots musikval.

Har man lärt sig hur en bristfällig anläggning beter sig så (typ av sameness/färgning) tror jag man stör sig på det alldeles oavsett vilken typ av musik man lyssnar på.

Vet man däremot inte hur ens anläggning färgar så kan man ju inte ta reda på det genom att lyssna på viss "typ av musik" - bara genom att göra jämförelser med samma inspelning(!) hörd genom en annan anläggning, eller genom inre referens (som kan omfatta alla musikstilar).

Har man, som bakerman22 är inne på tror jag, en anläggning utan särskilda brister så "låter det bra" helt enkelt, oavsett :) Man behöver ju inte bry sig om problem eller en anläggnin som inte stör.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2014-01-30 01:07

Samtidigt vänjer man sej ju vid sitt eget ljud. När man kommer bort till någon annan så låter det ju ofta helt annorlunda. Det kan ju låta bra på båda ställena, men annorlunda. Rummet är ju dessutom helt olika.
Vilket är korrekt? Hur ska man veta vad som är korrekt?

I väldigt många hårdrocksplattor finns det ingen bas. Är det då meningen att det inte ska finnas någon bas? Ska jag sitta och lyssna på något som låter skit bara för att det "ska" vara så?
Om det är dåligt med bas, och det blir roligare att lyssna av att dra upp basen några snäpp så gör jag givetvis det?

BRA är mycket viktigare än RÄTT.
Den som inte tycker det har helt enkelt fel.

Användarvisningsbild
HiLo

Inläggav HiLo » 2014-01-30 02:40

phloam skrev:MichaelG, spelar det egentligen någon roll vilken sorts musik man lyssnar på? Jag tror att en electronica-konsument lider precis lika mycket av ev färgningar/sameness trots musikval.

Har man lärt sig hur en bristfällig anläggning beter sig så (typ av sameness/färgning) tror jag man stör sig på det alldeles oavsett vilken typ av musik man lyssnar på.

Vet man däremot inte hur ens anläggning färgar så kan man ju inte ta reda på det genom att lyssna på viss "typ av musik" - bara genom att göra jämförelser med samma inspelning(!) hörd genom en annan anläggning, eller genom inre referens (som kan omfatta alla musikstilar).

Har man, som bakerman22 är inne på tror jag, en anläggning utan särskilda brister så "låter det bra" helt enkelt, oavsett :) Man behöver ju inte bry sig om problem eller en anläggnin som inte stör.

Jag tror inte den elektroniska musiken är lika lidande, sånt går att hacka i sig på fest även om det låter plastigt.
Men att försöka lyssna på klassiskt eller jazz så krävs mer detaljer för att någon njutning skall infinna sig, åtminstone hos mig.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-01-30 07:41

bakerman22 skrev:
MichaelG skrev:
bakerman22 skrev:

Inte alls. Under förutsättning att man inte varit på plats och lyssnat live på varenda skiva man har hemma, och dessutom har ett flera år långt ljudminne.

Har du det?

Du drar slutsatsen att jag tycker att alla akustiska gitarrer låter identiskt i alla rum. Tror du att jag tycker det, eller anser du att det är en logisk följd av mitt resonemang? I så fall har jag uttryckt mig väldigt dåligt (eller du läst slarvigt). Och sen uppfattar jag att du menar att för att uppleva sin anläggning som färgande måste man ha hört alla sina akustiska plattor live. Om du verkligen menar detta, konstaterar jag att våra erfarenheter av musiklyssning skiljer sig åt.

Jag upplever faktiskt de flesta anläggningar jag hör som färgande. Så för mig är det så självklart att jag nog har svårt att sätta mig in i hur någon inte gör det och inte heller bryr sig - med mindre än att vederbörande helt enkelt sällan lyssnar på akustisk musik. I så fall kan jag förstå det.

Och för säkerhets skull: Nej, jag tycker inte att alla akustiska gitarrer låter identiskt i alla rum och nej, jag har inte hört alla mina akustiska skivor live. [/b]

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2014-01-30 08:05

phloam skrev:MichaelG, spelar det egentligen någon roll vilken sorts musik man lyssnar på? Jag tror att en electronica-konsument lider precis lika mycket av ev färgningar/sameness trots musikval.

Ja, min erfarenhet är att musikvalet spelar roll. En period hade jag en liten - men märkbar - accentuering i lågbasen. I välinspelad akustisk musik (med instrument i basområdet) var det störande. Kontrainstrument/orgel/stortrumma/etc lät onaturligt i förhållande till andra instrument. Medan mycket av rock/pop fick litet extra "slam" i botten som ofta lät litet trevligt och inte alls färgat.

När jag hade min Yamahareceiver levde jag med en färgning där jag upplevde ett återhållet övre mellanregister/låg diskant. All stråkmusik (symfoniskt/kammarmusik) fick en avslagen tendens. Rock/popmusik påverkades sällan. Det var bara enstaka inspelningar som kunde låta litet instängda men generellt upplevde jag ingen färgning annat än med stråkmusik.

Däremot finns det naturligtvis större färgningar som "smetar" av sig på all musik. En större bumlighet i basområdet, eller en vass och hård diskant låter sig naturligtvis inte maskeras av en speciell musikgengre.

phloam skrev:Vet man däremot inte hur ens anläggning färgar så kan man ju inte ta reda på det genom att lyssna på viss "typ av musik" - bara genom att göra jämförelser med samma inspelning(!) hörd genom en annan anläggning, eller genom inre referens (som kan omfatta alla musikstilar).

Håller helt med! :)

phloam skrev:Har man, som bakerman22 är inne på tror jag, en anläggning utan särskilda brister så "låter det bra" helt enkelt, oavsett :) Man behöver ju inte bry sig om problem eller en anläggnin som inte stör.

Nä visst, men störs man inte av felen så upplever man väl inte heller sin anläggning som färgande? Och omvänt - om man upplever sin anläggning som färgande, så anser åtminstone jag det vara störande när jag lyssnar på akustisk musik.

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2014-01-30 09:42

bakerman22 skrev:Samtidigt vänjer man sej ju vid sitt eget ljud. När man kommer bort till någon annan så låter det ju ofta helt annorlunda. Det kan ju låta bra på båda ställena, men annorlunda. Rummet är ju dessutom helt olika.
Vilket är korrekt? Hur ska man veta vad som är korrekt?

I väldigt många hårdrocksplattor finns det ingen bas. Är det då meningen att det inte ska finnas någon bas? Ska jag sitta och lyssna på något som låter skit bara för att det "ska" vara så?
Om det är dåligt med bas, och det blir roligare att lyssna av att dra upp basen några snäpp så gör jag givetvis det?

BRA är mycket viktigare än RÄTT.
Den som inte tycker det har helt enkelt fel.

Jag håller med du!

Bra är bättre än rätt, i alla lägen

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-01-30 09:46

Vad är rätt? Är det inte det som är bäst för dig, rätt för dig?

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2014-01-30 10:33

MichaelG skrev:

Ja, min erfarenhet är att musikvalet spelar roll. En period hade jag en liten - men märkbar - accentuering i lågbasen. I välinspelad akustisk musik (med instrument i basområdet) var det störande. Kontrainstrument/orgel/stortrumma/etc lät onaturligt i förhållande till andra instrument. Medan mycket av rock/pop fick litet extra "slam" i botten som ofta lät litet trevligt och inte alls färgat.

Nja, jag vill både hålla med dig och inte. Jag trivs inte med någon accentuering alls när jag lyssnar på välinspelad electronica, lika lite som du trivs med accentuering hos välinspelad akustisk.

Kanske handlar det mer om hur man lyssnar på viss musik och individens relation till vissa genrer än om att vissa musikstilar i sig skulle vara mer eller mindre känsliga.

För om man lyssnade mycket och noga på U2 eller 70-talsdisco eller house eller annat som är lätt att ge lite extra "slam" skulle man nog inte vilja ha det där heller till slut - utan bara en bra kvalitet på återgivningen.

Användarvisningsbild
bensnake

Inläggav bensnake » 2014-01-30 11:12

MichaelG skrev:
AndreasArvidsson skrev:

Självklart! Och bensnake - du är så klart hjärtligt välkommen du också. :)

Åh, man tackar... :)

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi