Kan det finnas poänger med mastering av CD?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-29 21:26

Magnuz skrev:...Indirekt är det säkert så, d.v.s. man försöker i allmänhet åstadkomma kommersiellt gångbara alster, men vem styr vad som är kommersiellt gångbart? Jo, det kollektiva medvetandet. D.v.s. syntesen av de vid en given tidpunkt förefintliga (företrädesvis kulturella) faktorer som påverkar köpbeteendet hos en tillräckligt stor grupp individer.

Det lät ju bra det där. :wink:

Men lika lite som "representativ demokrati" är demokrati, medger dagens konsumtionssamhälle marknadskrafterna (köparna) att styra varornas beskaffenhet, annat än marginellt.

Filtrering av en massa experter och förstårsigpåare som redan från början begränsar en oskadad koppligen mellan val och produktegenskaper, gör att konsumenten garanteras att INTE få tillgång till alla valmöjligheterna. Dessa ivägenvarande pseudoexperter är legio.

Deras expertis är aldrig att veta vilka saker som är bra, eller ens vad folk egentligen vill ha, utan alltid att identifiera ett "säljande koncept" - innehållande "lagom" överdrifter, "tillräckligt lite" information, och att se till så att ingen minns att det (i förekommande fall) var bättre förr. Ju yngre köpare desto lättare är deras jobb, och desto framgångsrikare är de...

Vh, Ing. Öhman

PS. Är inte "desto" ett av svenska språkets märkligaste ord? Om man säger det utanför sitt vanliga sammanhang känner man sig knappt säker på att det finns alls. :o
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-03-29 21:30

har lärt mig att "desto" är ett mycket fint ord som bara kan användas i kombination med "Ju".

Det är alltså inte språkligt korrekt att säga tex "Desto bättre då att du lät bli."

Men lite märkligt är det nog.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-29 21:56

Ja, just så använde jag det. Man vill ju vara grammatikalisk.

Grammatisk räcker inte på långa vägar.

Vh, iö

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-03-29 22:31

Jag använde båda orden i en svenskauppsats en gång, men enligt lärarinnan fick jag inte använda dem. "Det är talspråk".

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-29 22:49

Satkärring!

/Peter

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2005-03-29 22:56

Var förresten inne hos Bert Karlssons granne, "Skivgrossisten" i Skara idag och kollade. Man sålde ut flera Cornelis Vreeswijk-skivor med en guldfärgad klisterlapp på med texten "Digitalt ljudförbättrad". Det var lite kul, fast på ett hemskt sätt.

Jag köpte inga skivor. :wink:

BlueBond

Inläggav BlueBond » 2005-03-29 23:59

Någon tjänar några kronor på att börja med ett dåligt jobb, och sedan låter man någon få en liten del av de intjänade pengarna för att på ett helt felaktiskt sätt (manipulation efter tvåspårsmixen) "skruva till skiten".

Är ni lika mycket emot "mastering" så borde ni med samma frenesi vara emot "mixning", tycker jag. Eller?
Är det någonstans man går lös med EQsar/kompressorer/FX etc så är det ju där...

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-03-30 00:29

även i mixingen sker nog vissa "misstag" men så länge man använder kompressor i mixningsfasen drabbar det väl först och främst enskilda kanaler (och inte alla som i en mastringsprocess).

Ett visst mått av kompression kan jag förstå att man kan ha behov av ibland (på enskilda kanaler) men det är ju inte alls lika ljudkvalitetsdestruktivt som det man gör i en masteringsprocess.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-30 00:43

Att komprimera enskildheter är inte alls samma sak som att komprimera en färdigmix. Det sistnämnda får alla ljud att smutsa ned varandra. Detta gäller för alla typer av olinjäriteter. Det är endast när de utsätts för komplexa signaler (läs efter mixen) som de blir förmögna att fördärva maximalt.

Det är därför single end-trioder utan motkoppling (ruggigt olinjära prylar, trots myten om motsatsen) kan låta så bra, nästan overkligt klart och öppet, när man spelar enkla signaler (en gitarr eller flöjt t ex, gitarren då helst inte spelandes ackord) men kan uppfattas som rätt grumliga och grötiga när man spelar en jättekör eller ett stort orkesterverk på dem.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-30 00:46

Kan komplettera IÖ's inlägg med att typiska SE-rörslutsteg inte sällan distorderar cirka 10-30% vid låga frekvenser. 8O Ruggigt olinjära är således bara förnamnet. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2005-03-30 01:57

Morello:
Vad är låga frekvenser i detta sammanhang?
Vid vilka effektuttag?

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-03-30 01:58

BlueBond skrev:
Någon tjänar några kronor på att börja med ett dåligt jobb, och sedan låter man någon få en liten del av de intjänade pengarna för att på ett helt felaktiskt sätt (manipulation efter tvåspårsmixen) "skruva till skiten".

Är ni lika mycket emot "mastering" så borde ni med samma frenesi vara emot "mixning", tycker jag. Eller?

Men när det gäller att ratta till ljudet i studion så handlar det om en konstnärlig frihet. Likväl som man får hoppas att de som leker i studion har stora friheter att spela vad de vill och på vad de vill :D. Vad som sagts här om mastring är att att det verkar en aning korkat att flytta ut en del av denna process efter det att slutmixen har gjorts. När det inte går att fixa till ljudet längre på ett vettigt sätt.

Mastringsprocessning görs uppenbarligen så regelmässigt att det förefaller som om branchen tror att detta är ett fullt naturligt steg på vägen med att ta fram en CD.

Jag förstår inte heller resonemanget tidigare om att folk inte skulle godta CD-skivor om nivåerna varierade lite och klangen förändrades mellan spåren. Har folk i gemen verkligen returnerat skivor och skrivit elaka klagobrev om det låtit annorlunda (eller inte likadant som det lät i Rix Geggapol)? Jag tror att det snarare är ett slags Fame Factory fenomen inom branchen som gör att man tror att man måste spela och låta på ett speciellt sätt för att något ska vara gångbart ute i stugorna. Det är väl snarare så att det är dessa försök att hitta och hålla fast vid något som gick hem, både musikaliskt och ljudkvalitetsmässigt, som gör inspelningar oherhört tråkiga. En rädsla för att ta ekonomiska risker och göra avsteg ifrån det kända? Man försöker gardera sig genom att lämna över materialet till mastringsgurun som "vet" hur man får till det vinnande soundet. :x

Men hur mycket musik söker du själv efter till dina samlingar som kännetecknas av "covers", "låter musikaliskt precis som den eller dom", "har fått till samma sound på spåren som den eller den plattan" etc? :?

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-03-30 02:58

BlueBond skrev:

Skillnaden är väl att ofta är mixningen under artistens kontroll (?) men mastringen nästan aldrig är det. Antar att de flesta artister inte ens känner till vad som händer vid mastringen (dvs att det kan ske kompression osv.).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-30 08:17

Morello skrev:Kan komplettera IÖ's inlägg med att typiska SE-rörslutsteg inte sällan distorderar cirka 10-30% vid låga frekvenser. 8O Ruggigt olinjära är således bara förnamnet. 8)

Då är dom att betrakta som ytterst välkonstruerade. Ett ypperligt bevis på god Ingenjörskonst. Mina SE-steg distar med 800% vid 70Hz, 48% vid 1kHz. Frekvensgång från 150Hz till 4kHz inom +/-40dB, och ändå låter dom skapligt. I alla fall på dagens listmusik, hipphopp, rapprapp och trashtrash. Men det kanske beror på mastringen. Bäst att klämma dit en smilie efter ett sån't här idiotiskt inlägg. :D

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-30 09:18

Provocerande inlägg om mastring eller snarare remastring eller åter(igen)mastring.

Det finns något som heter utveckling. Ljudbilden och idealet ändras och förskjuts med tiden. Ni som inte accepterar det är bara bakåtsträvande gnällspikar. Om noll (0) utveckling hade accepterats sedan säg 30-40-talet skulle vi fortfarande sitta med huvet en bit in i en phontratt och digga Ragtime och Swing och Ulla Billquist. Eftersom pengarna ligger hos den stora massan, dom som inte bryr sig om ljudet, så har vi TviFi-nördar bara att följa med eller hoppa av och bara spela skivorna som gjordes under Sunstudio-epoken. Dagens ljudbild kanske kan kallas den traskomprimerade skräp-epoken men den är likt f*rbannat ett faktum och den kommer att utredas av framtidens kulturlivsforskare. Va' kul dom ska ha.

BlueBond

Inläggav BlueBond » 2005-03-30 10:24

Ett visst mått av kompression kan jag förstå att man kan ha behov av ibland (på enskilda kanaler) men det är ju inte alls lika ljudkvalitetsdestruktivt som det man gör i en masteringsprocess.

Men AMK (antimastringskommitén) på detta forum är så konsekvent emot att "manipulera" ljud öht, varför anses det då "mer OK" att trycka ihop t.ex. en baskagge eller en sångröst? Jo, man vill ju skapa en "effekt", "sound" eller vad vi skall kalla det. En bra mastringstekniker kan idag också "skapa" ytterligare en positiv dimension på en produktion. En kass dito, naturligtvis förstöra densamma.
Generellt (primärt för popmusik) så KAN ju mastringen ta fram sin dyra polervax & få en produktion att skina ännu mer (speciellt när kunden VILL det). De fall som AMK åberopar i sin AMK (antimastringskampanj) :wink: är ju när mastringsteknikern tar fram leopard-spayen & kör över Glen Goulds' Steinwayflygel. Där ansöker t.o.m. jag om medlemsskap i AMK. :oops: :)

Vad som sagts här om mastring är att att det verkar en aning korkat att flytta ut en del av denna process efter det att slutmixen har gjorts. När det inte går att fixa till ljudet längre på ett vettigt sätt.

Men det är ju precis det det gör idag. En slutmix är inte alltid den slutliga produkten. Att bara sätta sig på tvären & säga "Nej till mastring", av princip, känns fel. Om ens egna erfarenhet sträcker sig till sönderkomprimerade pianokonserter, då förstår jag (& stödjer) resonemanget. Mitt egna resonmang försöker täcka större delen av skivbranschen av idag. Är själv en del av den.

Mastringsprocessning görs uppenbarligen så regelmässigt att det förefaller som om branchen tror att detta är ett fullt naturligt steg på vägen med att ta fram en CD.

Ungefär lika naturligt som att en produktion behöver "mixas" - ja.

Det är väl snarare så att det är dessa försök att hitta och hålla fast vid något som gick hem, både musikaliskt och ljudkvalitetsmässigt, som gör inspelningar oherhört tråkiga. En rädsla för att ta ekonomiska risker och göra avsteg ifrån det kända? Man försöker gardera sig genom att lämna över materialet till mastringsgurun som "vet" hur man får till det vinnande soundet.

Jo, det är ju i mångt & mycket precis så det är. Och jag är ingen stor anhängare av det heller.

Skillnaden är väl att ofta är mixningen under artistens kontroll (?) men mastringen nästan aldrig är det. Antar att de flesta artister inte ens känner till vad som händer vid mastringen (dvs att det kan ske kompression osv.).

På nya produktioner brukar en representant (artisten/producenten/bolaget etc) oftast vara med, det är min erfarenhet i.a.f. Är de inte det brukar man ofta få chansen att få en "prov-mastring" på hur det kommer bli, för att kunna "lyssna hemma" etc.

Det finns något som heter utveckling. Ljudbilden och idealet ändras och förskjuts med tiden. Ni som inte accepterar det är bara bakåtsträvande gnällspikar. Om noll (0) utveckling hade accepterats sedan säg 30-40-talet skulle vi fortfarande sitta med huvet en bit in i en phontratt och digga Ragtime och Swing och Ulla Billquist.

- Du & Jag, FLINT! :D

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2005-03-30 11:07

BlueBond skrev:...

På nya produktioner brukar en representant (artisten/producenten/bolaget etc) oftast vara med, det är min erfarenhet i.a.f. Är de inte det brukar man ofta få chansen att få en "prov-mastring" på hur det kommer bli, för att kunna "lyssna hemma" etc.

...

Det är nog en förbannad skillnad mellan "artist" och "bolag"... :twisted:

Dessutom är det tydligen ett faktum att "mastrare" ofta fullständigt skiter i artistens/beställarens vilja. (IÖ m fl kan berätta om den saken.) :(

F ö är jag av den åsikten att det som inte sker vid mixningen inte heller ska ske vid mastringen (om "mastraren" är så duktig så varför är han inte med vid mixningen ??).

Användarvisningsbild
Henrik_Holst

Inläggav Henrik_Holst » 2005-03-30 11:59

Det finns något som heter utveckling
Det är kanske därför som "AMF" anser att mastringen är en förlegad teknik som borde försvunnit iom cd :wink::D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-30 14:01

Flint skrev:Provocerande inlägg om mastring eller snarare remastring eller åter(igen)mastring.

Det finns något som heter utveckling. Ljudbilden och idealet ändras och förskjuts med tiden. Ni som inte accepterar det är bara bakåtsträvande gnällspikar. Om noll (0) utveckling hade accepterats sedan säg 30-40-talet skulle vi fortfarande sitta med huvet en bit in i en phontratt och digga Ragtime och Swing och Ulla Billquist.

Ingen har nog argumenterat mot utveckling - tvärtom är det ju utveckling som efterlysts!

Det som kritiserats är ju att utvecklingen av ljudkvaliteten har stagnerat, för att till sist marginaliseras och helt glömmas bort.

Nu kan man ju nihilistisera saker, och låtsas som om utveckling är en synonym till VARJE typ av förändring, alltså i nihilistisk anda slänga bort värderingarna, men till vilken nytta?

Förändring kan vara utveckling lika gärna som tillbakabildning eller avveckling. För att avgöra vilket som gäller måste man analysera - och gör man det i detta fall kan man kosntatera att utvecklingen av musikåtergivning har gått baklänges. Inte på alla håll och inte i alla genres, men i stort. Man kan även se att reklamradiostationerna i samverkan (smitta av ideal) med mastringsstudiorna är huvudorsak till eländet.

Att bara rycka på axlarna och acceptera händelseutvecklingen (jo, där är det ju alltid tal om utveckling, endast hartigheten kan påverkas) är fritt för alla att göra, men det hjälper inte dom som vill ha en ljudkvalitetsutveckling. Jag är en av dem, och jag kommer inte att ge upp.

Kan nämna att jag varit inblandad i den nivånormalisering som reklaminslagen på några av reklam-TV-kanalerna påtvingats*, så visst går det att påverka saker om man bara är påstridig, och om inte alltför många drar åt olika håll och/eller ger upp helt.

Flint skrev:Eftersom pengarna ligger hos den stora massan, dom som inte bryr sig om ljudet, så har vi TviFi-nördar bara att följa med eller hoppa av och bara spela skivorna som gjordes under Sunstudio-epoken.

Jag både hoppas och tror att du har fel, men det du säger riskerar att bli självuppfyllande om alltför många tror på det. Ingen har nog någonsin vunnit på att ge upp något bra.

Flint skrev:Dagens ljudbild kanske kan kallas den traskomprimerade skräp-epoken men den är likt f*rbannat ett faktum och den kommer att utredas av framtidens kulturlivsforskare. Va' kul dom ska ha.

Med ljudbild menar jag bara de perspektivistiska kvaliteterna på återgivningen, med klang menar jag främst de tonkurverelaterade, med rytm menar jag de tidsrelaterade egenskaperna och med dynamik menar jag de nivårelaterade. Distorsion påverkar ofta upplevelsen i alla fyra dimensioner.

Alldeles oavsett detta lider jag mera av eländet nu, än jag kan glädja mig å framtidens kulturlivsforskares vägnar. :cry:

Vh, Ing. Öhman

PS. Jag fattar ju att ditt inlägg inte är allvarligt menat Flint. :wink: Din provokation är en bra öronöppnare.

PPS. *Ni har väl märkt att man inte behöver sitta med fjärrkontrollen ständigt beredd (på TV 3 och TV 5 åtminstone) längre, när reklaminslagen kommer? Tyvärr var det inte möjligt att utforma begränsningen som jag ville (medelvärdesbaserat), men jag tycker det har blivit MYCKET bättre i varje fall. Den begränsning som gjordes är nivåjusterande, men bidrar tyvärr inte till att "hjälpa" reklammakarna att uppnå en högre ljudkvalitet.
Senast redigerad av IngOehman 2005-03-30 14:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-03-30 14:04

Hemma hos mig som har UPC som leverantör av kabelTV
är det en jäkla ljudnivåskillnad på TV3´s program och de
övriga kanalerna, det är lägre ljudstyrkenivå, och ljudet
har en hög dos distorsion, såhär tycker jag det dock alltid
vart fallet med TV3, dåligt ljud.

Sedan sänds MTV i mono 8O
NN

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2005-03-30 14:13

IngOehman
Det är nog svårt att påverka de globala trenderna men man kan ju alltid jobba i den egna närkretsen genom att föregå med gott exempel. Man kan ju alltid vägra att köpa de skivor man vet är misshandlade enligt den egna uppfattningen. Jag ser inte många andra möjligheter att påverka. Tar skivbolagen till sig kritik när man framför den direkt till dom?

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-03-30 14:16

BlueBond skrev:

Men AMK (antimastringskommitén) på detta forum är så konsekvent emot att "manipulera" ljud öht, varför anses det då "mer OK" att trycka ihop t.ex. en baskagge eller en sångröst? Jo, man vill ju skapa en "effekt", "sound" eller vad vi skall kalla det. En bra mastringstekniker kan idag också "skapa" ytterligare en positiv dimension på en produktion. En kass dito, naturligtvis förstöra densamma.
Generellt (primärt för popmusik) så KAN ju mastringen ta fram sin dyra polervax & få en produktion att skina ännu mer (speciellt när kunden VILL det). De fall som AMK åberopar i sin AMK (antimastringskampanj) :wink: är ju när mastringsteknikern tar fram leopard-spayen & kör över Glen Goulds' Steinwayflygel. Där ansöker t.o.m. jag om medlemsskap i AMK. :oops: :)

Fast du var väl inne på effektpålägg och sådana tillhör ju inte direkt ljudkodningen/återgivingskedjan utan själva ursprungsljudet. Om någon vill läga på trettioelva effekter på ett gitarrljud så har ju inte det något med kodning/återgivning att göra.

Skilj på att fånga upp ljud på tekniskt bästa tänkbara sätt och ursprungsljudet (som faktiskt får låta hur som helst - i det kan det ingå en lång kedja av kompressorer, eq, limiters, fuzzboxar, vad som helst). Masteringsprocessen kan inte göra den distinktionen!!!

Fast det är ju en viss skillnad här mellan en akustisk inspelning från en koncert - där vi nog vill höra hur det lät helt oförfalskat - och att leka i studion. Men det finns väl utrymme även under en koncert för en del musiker att ta till effekter - jazzgitarristen har ju oftast en elgitarr och trummisen kanske föredrar att fylla upp baskaggen med div klädesplagg osv.
Senast redigerad av n-puh 2005-03-30 14:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-30 14:26

NNord skrev:Hemma hos mig som har UPC som leverantör av kabelTV

Vi studerar för tillfället "problemet" med olika ljudnivåer från olika tv-kanaler här på Teracom. Då gäller det främst Boxers utbud.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-30 16:10

Johan_Lindroos skrev:
NNord skrev:Hemma hos mig som har UPC som leverantör av kabelTV

Vi studerar för tillfället "problemet" med olika ljudnivåer från olika tv-kanaler här på Teracom. Då gäller det främst Boxers utbud.

Det är väl inte bara TV3 som skiftar i nivå, det verkar de flesta kanalerna göra. Jag har skrivit till kundtjänst på UPC om detta och tom skickat en fil som illustrerar den stora ljudskillnaden mellan Hallmark och TV2. Men kundtjänst fattar noll och envisas tjata om vilka tv-apparater jag har och kalla mitt ärende för "ljudstörningar"... :evil:

Men vari ligger "problemet"? Alla nivåer styrs väl ändå automatiskt, det är väl bara att ställa in en tänkt nivå?

/ B

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-03-30 17:55

"Jag förstår inte heller resonemanget tidigare om att folk inte skulle godta CD-skivor om nivåerna varierade lite och klangen förändrades mellan spåren. Har folk i gemen verkligen returnerat skivor och skrivit elaka klagobrev om det låtit annorlunda (eller inte likadant som det lät i Rix Geggapol)? "

Några citat från verkligheten:

"Det här är en bra skiva, synd bara att det är så dåligt ljud, det är så låg nivå."

"Synd att CD låter så dåligt jämfört med radio"

"(hört vid högtalartestning) Kan du inte spela en skiva med bättre ljud, så man slipper skruva upp och ned volymen hela tiden?"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-30 18:07

Magnuz skrev:Några citat från verkligheten:

"Det här är en bra skiva, synd bara att det är så dåligt ljud, det är så låg nivå."

"Synd att CD låter så dåligt jämfört med radio"

"(hört vid högtalartestning) Kan du inte spela en skiva med bättre ljud, så man slipper skruva upp och ned volymen hela tiden?"

Usch ja, tyvärr är verkligheten ibland vår värsta fiende. Man tror att folk alltid vill ha ett bättre ljud, men att dom kanske prioriterar andra saker eller tycker det är för jobbigt att "meka". I själva verket kanske dom inte alls tycker det låter "bättre".... Men låg nivå på en skiva borde vara lätt att åtgärda kan man tycka :-)

/ B

Föregående

Återgå till Generellt om hifi