Flint skrev:Provocerande inlägg om mastring eller snarare remastring eller åter(igen)mastring.
Det finns något som heter utveckling. Ljudbilden och idealet ändras och förskjuts med tiden. Ni som inte accepterar det är bara bakåtsträvande gnällspikar. Om noll (0) utveckling hade accepterats sedan säg 30-40-talet skulle vi fortfarande sitta med huvet en bit in i en phontratt och digga Ragtime och Swing och Ulla Billquist.
Ingen har nog argumenterat mot utveckling - tvärtom är det ju utveckling som efterlysts!
Det som kritiserats är ju att utvecklingen av ljudkvaliteten har stagnerat, för att till sist marginaliseras och helt glömmas bort.
Nu kan man ju nihilistisera saker, och låtsas som om utveckling är en synonym till VARJE typ av förändring, alltså i nihilistisk anda slänga bort värderingarna, men till vilken nytta?
Förändring kan vara utveckling lika gärna som tillbakabildning eller avveckling. För att avgöra vilket som gäller måste man analysera - och gör man det i detta fall kan man kosntatera att utvecklingen av musikåtergivning har gått baklänges. Inte på alla håll och inte i alla genres, men i stort. Man kan även se att reklamradiostationerna i samverkan (smitta av ideal) med mastringsstudiorna är huvudorsak till eländet.
Att bara rycka på axlarna och acceptera händelseutvecklingen (jo, där är det ju alltid tal om utveckling, endast hartigheten kan påverkas) är fritt för alla att göra, men det hjälper inte dom som vill ha en ljudkvalitetsutveckling. Jag är en av dem, och jag kommer inte att ge upp.
Kan nämna att jag varit inblandad i den nivånormalisering som reklaminslagen på några av reklam-TV-kanalerna påtvingats*, så visst går det att påverka saker om man bara är påstridig, och om inte alltför många drar åt olika håll och/eller ger upp helt.
Flint skrev:Eftersom pengarna ligger hos den stora massan, dom som inte bryr sig om ljudet, så har vi TviFi-nördar bara att följa med eller hoppa av och bara spela skivorna som gjordes under Sunstudio-epoken.
Jag både hoppas och tror att du har fel, men det du säger riskerar att bli självuppfyllande om alltför många tror på det. Ingen har nog någonsin vunnit på att ge upp något bra.
Flint skrev:Dagens ljudbild kanske kan kallas den traskomprimerade skräp-epoken men den är likt f*rbannat ett faktum och den kommer att utredas av framtidens kulturlivsforskare. Va' kul dom ska ha.
Med
ljudbild menar jag bara de perspektivistiska kvaliteterna på återgivningen, med
klang menar jag främst de tonkurverelaterade, med
rytm menar jag de tidsrelaterade egenskaperna och med
dynamik menar jag de nivårelaterade. Distorsion påverkar ofta upplevelsen i alla fyra dimensioner.
Alldeles oavsett detta lider jag mera av eländet nu, än jag kan glädja mig å framtidens kulturlivsforskares vägnar.
Vh, Ing. Öhman
PS. Jag fattar ju att ditt inlägg inte är allvarligt menat Flint.

Din provokation är en bra öronöppnare.
PPS. *Ni har väl märkt att man inte behöver sitta med fjärrkontrollen ständigt beredd (på TV 3 och TV 5 åtminstone) längre, när reklaminslagen kommer? Tyvärr var det inte möjligt att utforma begränsningen som jag ville (medelvärdesbaserat), men jag tycker det har blivit MYCKET bättre i varje fall. Den begränsning som gjordes är nivåjusterande, men bidrar tyvärr inte till att "hjälpa" reklammakarna att uppnå en högre ljudkvalitet.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).