Vad gäller discopuckel så vill jag nämna att JBL hade sitt dicosound med puckeln kring 60 Hz.
Cerwin Vega däremot hade sitt discosound med puckeln kring 50 Hz. Den var lägre inställd på Cerwin.
Från början hade discon JBL och det som Cerwin kom på var att om man lägger emfas vid 50 Hz istället så blir tjejerna mer dansbenägna och dansgolven fylldes.
Lilliehöök som var Svensk distributör tyckte Cerwins rapport var intressant så vi provade på otaliga diskotek att ratta olika typ av sound. Vi nämnde inte något.
Sedan väntade vi bland publiken för att se om det blev någon spontan reaktion. Till vår förvåning så var skillnaden i dansbenägenhet enorm. Det var stora discon inklusive Café Opera det handlade om där vi experimenterade.
Med 50 Hz puckel så blev dansgolvet ganska snabbt fyllt och den reaktionen var omedelbar och helt frapperande och vid varje tillfälle.
Rak tonkurva renderade i noll dansbenägenhet i jämförelse. JBL 60 Hz var bättre men inte i närheten av Cerwins 50 Hz.
Vi provade med lägre frekvens med det var oandvändbart. Bumligt och inte speciellt uppiggande ljud.
Vi hade Cerwins basmoduler på vissa discon ganska nära dansgolvet och tjejerna gillade att sitta på basmodulen

Det tyckte vi var kul.
Discorytmen accentueras bäst med 50 Hz. Däremot blir det mer slam med 60 hz, men det är inte discorytm.
Vad gäller att få slam i små rum, typ bostadsrum så kan det snarast vara så att dipparna i frekvensgång på grund av rumsresonanser påverkar slam negativt. Jag har inte undersökt tillräckligt ännu men grupplöptiden i rum med resonanser är nog allt annat än snygga ohörbara kurvor. Vid tillfälle så skall jag undersöka detta, men vad jag kunde lägga märke till då jag experimenterade var att grupplöptiden inte förtäljer helheten, utan problemet verkar vara sammansatt av flera parametrar.
Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.