Hur kan ni sitta och försvara usla förutsättningar och investera dyr utrustning på beklämmande kompromisser ?
Ja ja gör era biorum.. Med dåliga rum.. Bortkastad tid och investeringar.
Man får väl tänka på sånt här innan man köper hus eller?
Prio ett bör vara stereo och biorum. Eller?
LeifB:
Jag väljer att inte sjumka till din nivå och avstår därför svara på ovanstående. Men lämna gärna tråden.
Max:
Inget som finns att köpa. Jag skulle ha provat dipoler med bredbandare + diskant i line array, monterade på väggarna och vinklade mot lyssningsplats.
Jag gillar verkligen dipoler, har tidigare ägt både PMTM1 och Orion från Linkwitz. Livet som DIYare är ju lättare idag med miniDSP etc, kanske något jag borde fundera på.
2 rejäla 10" basar i slutna lådor borde ge knuff i basen så det räcker. Rummet är så litet. I värsta fall får man klämma in 2 baslådor till, men jag tror inte det behövs.
Ja, jag tänkte mig två TC sound i slutna lådor med lite EQ.
Mörkläggningsgardin sen hänga proj.duk så att du har åtminstone 90" bild. Tror det går få till helt OK bioljud med lite smågodis. En skön bäddsoffa och några säckar sen så kan åtminstone 4 pers titta.
Go for it!
Callisto:
Precis min tanke, kanske blir två fåtöljer istället bara men princip samma.
Jag tror att det där rummet går att få till fullt dugligt till att kunna uppskatta en film i. Betydligt bättre än i ett vanligt vardagsrum med bara en tv som dom allra flesta har det.
Det viktigaste av allt tror jag är att göra rummet mysigt. Och MÖRKT.
Att måla/tapetsera väggarna mörka, och ha mörkläggningsgardin bör vara ganska hög prio. Dessutom en hel del textilier.
[/quote]Däremot skulle jag inte investera mängder av tusenlappar på högtalare och elektronik och stoppa in i det rummet. I alla fall inte i ett första skede.
Bakerman22:
Jag vill också tro att detta kan bli mysigt, självklar kommer det inte bli en superbio men väl helt ok. Investeringen blir ju per definition inte så stor med tanke på rummets storlek.
Det är det absolut värsta med detta forumet.. Att det är många som har inställningen att om det inte är 100% optimalt är det bara skit.
Så är det inte. En kass minibio är fan så mycket bättre än ingen bio alls..
Håller med, allt behöver inte vara F1 nivå, även om det är kul att se folk spänna bågen

Jag vet inte om det är att svära i kyrkan på faktiskt.se, men svanå har ju sina diffusorer (vingarna) som har en tidsfördröjning, det kanske inte vore så tokigt att ha ett par sådana längst bak i rummet för att minska bakväggens påverkan. Å andra sidan är det nog att elda för kråkorna. Satsa mer pengar på bättre högtalare och projektor i så fall.[quote]
Jag tänkte köra svanås diffusorer på bakväggen, inte vingarna utan de som man monterar på väggen.
Jag börjar få en bild av hur jag kommer bygga rummet nu. Jag kommer köra scenmolton på sido och frontvägg, detta monterat på skena så att det går att dra undan, bakväggen blir svanå diffusorer. Förstareflexerna kommer dämpas med stora tavlor (tryck på dacronskiva) I taket kommer jag bygga en nersänkning längs sidorna, den kommer innehålla spottar, helmholtzabsorbent och dölja duk samt projje. Eventuellt bygger jag ett akustiktak också, denna är jag lite osäker på. Funderar även på de så kallade ESL-rören, om de går att placera utan att det ser pankaka ut

Sista av rummet kommer få styras av en miniDSP för PEQ etc.
Två 10-12" basar kommer byggas i slutna lådor. Elektroniken har jag redan, behöver bara byta mina högtalare. Duken på frontväggen kommer vara 90", tror det blir lagom på 3.5m avstånd. Sen självfallet buttkickers i stolarna
Jag vill tro att detta skulle kunna bli ganska bra. Vad tror ni?
Ikväll ska jag ut på stan och se vad butikerna har att erbjuda