Vad krävs för hög kvalitet för uppspelning av LP-skivor?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Kronkan

Re: Vad krävs för hög kvalitet för uppspelning av LP-skivor?

Inläggav Kronkan » 2014-04-15 20:13

WhereNextColumbus skrev:På mitt RIAA-steg (pro-ject phono box s) så finns det switchar för en mängd inställningar som har med gain och impedans att göra. Vilka skillnader i ljudet ska man hålla utkik efter när man ska avgöra vilken impedans som är den bättre att ställa in? Som det är nu har jag lite problem med att det spricker upp speciellt på röster som ligger väldigt högt i mixen, nen antar att det är spårningsproblem snarare. Det är svårt att ställa in PU bra, och jag trodde att jag såg bra på nära håll!

I manualen till iPhono.

"For cartridges that have no load value stated in the manual, the only way to find out the
correct load value is by listening. Which load value provides the most natural sound, then it
is the right value. For example, the correct load for Denon DL‐103Ris around 1kOhm.
Tip: If the sound is too dull, try increasing the pF(MM)or Ω/Ohm(MC) value;if the sound is
too bright, try lowering the pF(MM) or Ω/Ohm(MC) value".

VTA, alltså hur tonarmen lutar mot skivan. Den bör ju vara rak. VTA kan nog påverka ljudbilden. Så kolla VTA först.

Här en film om VTA som jag tycker är seriös
https://www.youtube.com/watch?v=fdxAn64aK3Y

Annars kan ett sådant problem vara lite besvärligt. Vi vet ju inte vad du har för skivspelare.
Kan vara lite allt möjligt ur min begränsade horisont och vetande.

Nu en promenad. Lämna soffan. Och skivspelaren :cry:
Men Popsnöret kommer snart hem :D

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-04-15 20:29

Intressant. Trixade lite med RIAAt efter att jag postade. Tycker att disten jag upplevde försvann. Reserverar mig för att den kanske aldrig fanns där eller tweak placebo. Har en Rega Planar 3. Den är ju rätt grov i VTA-justeringen. Har lagt in en 2mm bricka, gjorde jobbet tror jag. Azimut är ju wn no go. Men att bara skruva fast PU i rätt läge i fästet är ju lättare sagt än gjort, dvs att få det rakt enligt min mall. En skivspelarnål är verkligen inte stor och det är knepigt att få bra ljus därunder PUn.
Häpp!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-04-15 22:42

WhereNextColumbus skrev:På mitt RIAA-steg (pro-ject phono box s) så finns det switchar för en mängd inställningar som har med gain och impedans att göra. Vilka skillnader i ljudet ska man hålla utkik efter när man ska avgöra vilken impedans som är den bättre att ställa in? Som det är nu har jag lite problem med att det spricker upp speciellt på röster som ligger väldigt högt i mixen, nen antar att det är spårningsproblem snarare. Det är svårt att ställa in PU bra, och jag trodde att jag såg bra på nära håll!

Man kan ju tycka vad man vill om CD och digital återgivning. Men rak frekvensgång blir det. Skaffa ett album som finns både på vinyl och CD och som du säkert vet är samma mastring (Linnrecords är ett säkert tips). Sedan jämför du vid uppspelning så du har likartad upplevd tonkurva.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-16 00:34

WhereNextColumbus skrev:Intressant. Trixade lite med RIAAt efter att jag postade. Tycker att disten jag upplevde försvann. Reserverar mig för att den kanske aldrig fanns där eller tweak placebo. Har en Rega Planar 3. Den är ju rätt grov i VTA-justeringen. Har lagt in en 2mm bricka, gjorde jobbet tror jag. Azimut är ju wn no go. Men att bara skruva fast PU i rätt läge i fästet är ju lättare sagt än gjort, dvs att få det rakt enligt min mall. En skivspelarnål är verkligen inte stor och det är knepigt att få bra ljus därunder PUn.

Bra, då har du felsökt och prövat dig fram. Men vi människor kan trots detta behöva diskutera ändå.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-04-16 07:36

Jag tvivlar faktiskt på att det var där det satt. Tror faktiskt mer på att mina öron spökade eller att jag bara lyssnat på olika ställen på skivan. Det var inte så noga testat.
Häpp!

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2014-04-17 01:26

@Kronkan:
Beträffande för bred rem till din Empire-skivspelare,
har du kollat med Kållereds Radio & TV?
Innehavaren gör skivspelaremmar på beställning
Hans telefonsvarare är lite kul. Jag rekommenderar
påringning på förmiddagar efter kl. 9:30 :D

En annan sak som förbryllar mig är din ambition att ha en skivspelare för monoskivor och en annan för stereo.
Har jag läst slarvigt och missat var och när du beskrivit varför ber jag om ursäkt men ber dig ändå om en länk till det inlägget.
Jag har inte förstått vad an dedikerad monoskivspelare kan göra bättre än en stereospelare med van den Hul eller liknande nålslipning och phono-/förförstärkare med monoknapp om du inte har råkat komma över en sån här

Bild

men med en sådan vill man nog ha en en skivspelare där man lätt kan byta till 78-varvsål, dessutom?
RIAA-standarden antogs 1955 tror jag att jag läst, och den verkar ha tagits i burk snabbt därefter.

Jag tror inte att det tillverkats så många och priset är högt, så jag funderar i stället på en sniklösning

Bild
http://www.esotericsound.com/elect.htm#d_Equalizers

för 369 USD.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-04-17 04:12

Sålde precis en Sentec EQ10a.

Som svar på trådämnet. Minst 13 kg skivtallrik, luftlagring, DC-motor, rejäl japansk tonarm samt valfri Ortofon pickup med Replicant 100 nål. Typ. :mrgreen:

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-17 10:04

lennartj skrev:@Kronkan:
Beträffande för bred rem till din Empire-skivspelare,
har du kollat med Kållereds Radio & TV?
Innehavaren gör skivspelaremmar på beställning
Hans telefonsvarare är lite kul. Jag rekommenderar
påringning på förmiddagar efter kl. 9:30 :D

En annan sak som förbryllar mig är din ambition att ha en skivspelare för monoskivor och en annan för stereo.
Har jag läst slarvigt och missat var och när du beskrivit varför ber jag om ursäkt men ber dig ändå om en länk till det inlägget.
Jag har inte förstått vad an dedikerad monoskivspelare kan göra bättre än en stereospelare med van den Hul eller liknande nålslipning och phono-/förförstärkare med monoknapp om du inte har råkat komma över en sån här

Bild

men med en sådan vill man nog ha en en skivspelare där man lätt kan byta till 78-varvsål, dessutom?
RIAA-standarden antogs 1955 tror jag att jag läst, och den verkar ha tagits i burk snabbt därefter.

Jag tror inte att det tillverkats så många och priset är högt, så jag funderar i stället på en sniklösning

Bild
http://www.esotericsound.com/elect.htm#d_Equalizers

för 369 USD.

Hej!
Underbart tips. Kållered av alla platser. Där har jag ju bott. Kommer att besöka honom IRL om möjligt.
Sedan frågan om monospelare. Lite dumt kanske men jag vill ha två skivspelare. Någon kanske har flera med olika längd på armarna eller någon annan skillnad. Men som sagt var så lyssnar jag på en del lite äldre plattor med monospelningar.
På de allra äldsta monoskivorna så var det en annan vinkel på spåret. Om jag då förstår problemet med detta är att dagens nålar då hmnar lite långt ner i spåret vilket kan göra det lite för brusigt. Detta är dock inget problem för mig. Möjligtvis att jag har någon Elvis och Segovia där det skulle vara en förbättring. Men man har ju inte en dedikerad spelare för några skivor.
Så de flesta monoskivor jag har är nog med ett vanlig vinkel på spåret. Då är frågan vad man kan vinna. Jag bedömer att om jag slopar avläsningen med två kanaler att jag kan undertrycka sådant skräp och brus som bara finns i en kanal. Genom att nålen förvandlar rörelsen till el på annat sätt så bedömer jag att sådant oönskat blir mindre. Jag slipper också lösa en omvandling till äkta mono. Möjligt då också att köra in i förstegets riaa direkt. Även om jag på sätt och viss även där skulle vilja använda en iPhono. Detta lilla underverk har en knapp för tre olika riaa-kurvor. Normal, Colombia samt Decca. Är inte hemma just nu men så vill jag minnas detta riaa-stegs inställningsmöjligheter. Oerhört nördigt. Men det är ju ett vardagsrum dedikerat för vinyl ytligt betraktat. Innehåller ju annan teknik med knappt synbart. Vilket är meningen.

Med normal menar jag nog RCA vars standard verkar ha vunnit då. Efter några år. Vad jag minns just nu.
Senast redigerad av Kronkan 2014-04-17 10:11, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-04-17 10:08

Vinylcalle skrev:Som svar på trådämnet. Minst 13 kg skivtallrik, luftlagring, DC-motor, rejäl japansk tonarm samt valfri Ortofon pickup med Replicant 100 nål. Typ. :mrgreen:

MvH Carl

Man kan tro att likströmsmotor har jämnt vridmoment runt hela varvet eftersom likströmmen är konstant, men det är inte så enkelt.
En borstlös likströmsmotor har en inbyggd motorstyrning som skapar: Växelström!
Det jämnaste momentet runt hela varvet ger trefas växelströmsmotorer, eftersom de tre faserna med sinusformad ström summerar till konstant effekt i alla lägen.
Några exempel på spelare med trefasmotor: Thorens Reference, SME Model 30, Tehnichs SL-1210.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Nimrod

Inläggav Nimrod » 2014-04-17 10:29

paa skrev:
Vinylcalle skrev:Som svar på trådämnet. Minst 13 kg skivtallrik, luftlagring, DC-motor, rejäl japansk tonarm samt valfri Ortofon pickup med Replicant 100 nål. Typ. :mrgreen:

MvH Carl

Man kan tro att likströmsmotor har jämnt vridmoment runt hela varvet eftersom likströmmen är konstant, men det är inte så enkelt.
Det jämnaste momentet runt hela varvet ger trefas växelströmsmotorer, eftersom de tre faserna med sinusformad ström summerar till konstant effekt i alla lägen.
Några exempel på spelare med trefasmotor: Thorens Reference, SME Model 30, Tehnichs SL-1210.

Inte Technics va?
Den har väl samma DC motor som i min SL-MA1.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-04-17 10:53

Nimrod skrev:Inte Technics va?

Den kanske kallas DC-motor för att motorstyrningen matas med likström. Men motorstyrningen genererar en trefasström till motorn, som är en borstlös 16 polig trefasmotor.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
eljulio

Inläggav eljulio » 2014-04-17 12:10

Hu,

Känns tufft och svårt detta ämne efter genomläsning av alla fina svar. Och min anläggning känns helt plötsligt mycket enkel och kanske inte så välljudande. Om någon av er bor i närheten av Kalmar så får ni gärna titta in på ett besök. Jag är själv novis, så lite tips på plats med inställningar och så tillsammans med spisning av plattor vore trevligt.

Mvh

:)

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-17 12:16

Det verkar vara så att Empires skivspelare var utrustad Hysteresis synchronous motor liksom det verkar vara ett sätt att driva gamla bandspelare och projektorer. Fråga mig inget om tekniken. Hänvisar till denna text från Wikipedia.

......................................................
Hysteresis synchronous motor[edit]

These motors are relatively costly, and are used where exact speed (assuming an exact-frequency AC source) as well as rotation with a very small amount of fast variations in speed (called 'flutter" in audio recordings) is essential. Applications included tape recorder capstan drives (the motor shaft could be the capstan), and, before the advent of crystal control, motion picture cameras and recorders. Their distinguishing feature is their rotor, which is a smooth cylinder of a magnetic alloy that stays magnetized, but can be demagnetized fairly easily as well as re-magnetized with poles in a new location. Hysteresis refers to how the magnetic flux in the metal lags behind the external magnetizing force; for instance, to demagnetize such a material, one could apply a magnetizing field of opposite polarity to that which originally magnetized the material. These motors have a stator like those of capacitor-run squirrel-cage induction motors. On startup, when slip decreases sufficiently, the rotor becomes magnetized by the stator's field, and the poles stay in place. The motor then runs at synchronous speed as if the rotor were a permanent magnet. When stopped and restarted, the poles are likely to form at different locations. For a given design, torque at synchronous speed is only relatively modest, and the motor can run at below synchronous speed. In simple words, it is lagging magnetic field behind magnetic flux.
......................................................

Motorn har låg verkningsgrad, har sett någon uppgift på 38 %. Avger därför värme. Råstark också. Men vibrerar något. Känns när du tar på upphängningen och justerskruven till hastigheten. Men det tycks inte påverka.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-04-17 13:28

Empire 698. Fantastisk vacker skivspelare.

Bild

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-17 14:53

:oops: :oops: :D

När jag kom hem så satte jag på en liten enklare jazzskiva ”The 3 sounds” Lp Feelin`good. Här ett tack till Peter ”A let a song go out of my heart”. Utgiven av Blue Note 1965 inspelat av Rudy van Gelder och grafisk desing av Reid Miles. Så bättre kan det inte bli.
https://www.youtube.com/watch?v=EnG3tfWUasM
…………………………………………………………………………………………
Snygg ja, vilket ju var ju lite avgörande när jag lite på skoj gav den till min hustru. Det blev inget skämt utan blev en realitet. Hon tog den. Den är nu hennes.
Inte bara snygg utan en riktigt välljudande sak. Redan från början. Lite försiktig dämpning har inte skadat ljudet,

……………………………………………………………………………………………
Här en jämförelse mellan en Thorens 125 och en Empire 698

“Sound (Talent competition)
====================
Thorens: 8
Empire: 10
The Empire offered a wider soundstage and a bit more clarity and detail than the Thorens/SME. The bass on the Empire was more realistic and a bit deeper. Bass drums, in particular, sounded great – going beyond the obvious “boom” and letting you hear the “skins” (sorry I can’t explain it better.)

Before the comparison, I was expecting the Empire to sound warmer and more euphonic than the Thorens, but it turned out to be other way around. The Empire sounds more “HiFi” than the Thorens – more detail, broader soundstage, more air. The Thorens might have a bit of an edge when it comes to having a sweeter midrange.

I haven’t decided yet, but the Empire has definitely surprised me – and not a little. I bought it for its looks, but I’ll be darned if this isn’t the finest turntable I’ve owned.”
http://forums.stevehoffman.tv/threads/v ... ng.103063/
…………………………………………………………………………….

Själv har jag nog kommit till slutsatsen att min Empire 598 är den bästa skivspelare jag haft.
Skillnaden mot 698 är en annan tonarm. Båda lyfter tonarmen när skivan är spelad men den tekniska lösningen är annorlunda. 698 har en inbyggd ljustråle som när den bryts lyfter armen. 598 har en rustik lösning som inte kan gå sönder. Den lyfter med magnet. 598 har en inbyggd lampa till stroboskopet vilket 698 saknar. På 598 är den inbyggd i den ställning som håller tonarmen i vila. Lite äkta bling.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-04-17 23:35

paa skrev:

Den kanske kallas DC-motor för att motorstyrningen matas med likström. Men motorstyrningen genererar en trefasström till motorn, som är en borstlös 16 polig trefasmotor.

Jag har uppfattat det som att alla borstlösa DC-motorer motsvarar trefas. Någon med bättre koll på detta kan säkert reda ut det.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-04-17 23:37

paa skrev:

MvH Carl

Det viktiga i slutänden är trots allt hur jämna gången är dvs. wow and flutter. Och där slår min uppräknade kombination dom SL-1210:or jag mätt med ganska stor marginal. Skulle man dessutom analysera det noggrannare är jag övertygad om att det handlar om betydligt lågfrekventare variationer.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-04-18 00:16

Vinylcalle skrev:
paa skrev:

Jag har uppfattat det som att alla borstlösa DC-motorer motsvarar trefas. Någon med bättre koll på detta kan säkert reda ut det.

MvH Carl

Trefasig likström(spänning) är något nytt, i alla fall för mig . . . men jag kan ju ha missförstått dä hele . . . typ. :? :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-04-18 00:20

Vinylcalle skrev:
paa skrev:

MvH Carl

Det viktiga i slutänden är trots allt hur jämna gången är dvs. wow and flutter. Och där slår min uppräknade kombination dom SL-1210:or jag mätt med ganska stor marginal. Skulle man dessutom analysera det noggrannare är jag övertygad om att det handlar om betydligt lågfrekventare variationer.

MvH Carl

Varför är du övertygad om det . . . typ ?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-04-18 01:42

Laila skrev:
Vinylcalle skrev:

MvH Carl

Varför är du övertygad om det . . . typ ?

Betydligt högre rotationsmoment (typ 10 faldigt) en mindre hårdkoppling till motorns korrigeringar.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-18 09:50

Hej Vinylcalle!

Vill inte argumentera mot att din föreslagna lösning kan vara en grund för en god lösning.
http://user.faktiskt.io/lennartj/Empire ... 598-02.jpg
Men skall utifrån hur Empire 598:s tallrik och motor är konstruerad ge en lite kompletterande bild. Ovan finns en länk till att wow och flutter angavs 1972 till 0,01%. En låg siffra om jag förstått saken rätt.
Tallrikens vrid handlar ju inte enbart om massa. Det handlar ju om hastigheten på massan. Dessa två faktorerna utgör ju den lagrade energin. Så förstår jag det. Men hastigheten är ju konstant säger ju någon. Nej den varierar ju efter hur långt från centrumaxeln mätningen sker. Långt ut på tallriken blir ju varvtalet densamma som längre in. Men hastigheten är högre längre ut från tallrikens mitt.
Uppskattar vikten på Troubadorens tallrik till 3,2 kr. Men massan finns i ett antal ringar som befinner sig längre ut på tallriken. Skivtallriken är till och med en aning ”oversized”. Alltså den är något större än skivan. Detta ordnas genom att tallrikens yttersida lutar något utåt. En klassiskt Technics gör väl det ännu mer. Detta är inte bara en fråga om utseende utan tallrikens funktion påverkas ju av detta. Här bilder på oversized. Men Empirens oversize är ytterst begränsad
https://www.google.se/search?q=oversize ... 66&bih=673
Sedan är ju frågan om tallriken är balanserad. 598 Troubadors tallrik består av två delar. Båda är uppenbarligen balanserade. En sådan balansering kan ju ske på två sätt. Ett är att borra bort massa på lämpliga ställen eller tillföra massa som på ett bildäck. Helt uppenbarligen är det tillfört massa genom att man tejpat/limmat fast aluminium på lämliga ställen. Att man gjorde så finns dokumenterat på nätet. Det syns också på undersidan av tallriken hur man gjort.
Så totalt kan ju en lättare tallrik uppträda lugnare än en tyngre beroende på hur den är designad och tillverkad.
…………………………………………………………………………………………………………..
Sedan har vi ju frågan om motorn. Vilket ju inte är min grej. Ger därför ett direktcitat ur Wikepedia.
En Empire var alltid utrustad med en motor av typ ”Hysteresis motor”. Just deras motor var tillverkad i Tyskland. En nackdel verkar vara den var ineffektiv på det sätt att en hög andel av elen omvandlades till värme. Men Empire 598:s motor har förutom jämn gång en urstark motor. Men som sagt var utvecklar den en del värme också.

“Hysteresis motors[edit]
These have a solid smooth cylindrical rotor, cast of a high coercivity magnetically "hard" cobalt steel.[2][4] This material has a wide hysteresis loop (high retentivity), meaning once it is magnetized in a given direction, it requires a large reverse magnetic field to reverse the magnetization. The rotating stator field causes each small volume of the rotor to experience a reversing magnetic field. Because of hysteresis the phase of the magnetization lags behind the phase of the applied field. The result of this is that the axis of the magnetic field induced in the rotor lags behind the axis of the stator field by a constant angle δ, producing a torque as the rotor tries to "catch up" with the stator field. As long as the rotor is below synchronous speed, each particle of the rotor experiences a reversing magnetic field at the "slip" frequency which drives it around its hysteresis loop, causing the rotor field to lag and create torque. There is a 2-pole low reluctance bar structure in the rotor.[4] As the rotor approaches synchronous speed and slip goes to zero, this magnetizes and aligns with the stator field, causing the rotor to "lock" to the rotating stator field.
A major advantage of the hysteresis motor is that since the lag angle δ is independent of speed, it develops constant torque from startup to synchronous speed. Therefore it is self-starting and doesn't need an induction winding to start it, although many designs do have a squirrel-cage conductive winding structure embedded in the rotor to provide extra torque at start-up.[citation needed]
Hysteresis motors are manufactured in sub-fractional horsepower ratings, primarily as servomotors and timing motors. More expensive than the reluctance type, hysteresis motors are used where precise constant speed is required.[citation needed]”
Citatet hämtat ur:
http://en.wikipedia.org/wiki/Synchronous_motor
………………………………………………………………………………….
Husbondens röst (His masters voice) GP har idag en artikel om Beatles Hard Days Night där det första acckordet diskuteras.

Därför börjar dagen med
https://www.youtube.com/watch?v=zSm0M-BbVdY
På vinyl. Inte Popsnörets original. Dessa var alltid märkta på mängder av olika sätt.
Senast redigerad av Kronkan 2014-04-18 10:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
WhereNextColumbus

Inläggav WhereNextColumbus » 2014-04-18 10:05

Någon som vet om den här är nåt att ha? Tycker den är riktigt stilig.

Bild
Häpp!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2014-04-18 10:30

Vinylcalle skrev:
paa skrev:

MvH Carl

Inte alla men de flesta.

http://en.wikipedia.org/wiki/Brushless_ ... tric_motor
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-04-18 11:21

Vinylcalle skrev:

MvH Carl

Nej, det finns tvåfas också.
Dessutom så beskrivs en normal motorstyrning så här på Wikipedia:
Brushless DC electric motor (BLDC motors, BL motors) also known as electronically commutated motors (ECMs, EC motors) are synchronous motors that are powered by a DC electric source via an integrated inverter/switching power supply, which produces an AC electric signal to drive the motor. In this context, AC, alternating current, does not imply a sinusoidal waveform, but rather a bi-directional current with no restriction on waveform.
En enklare borstlös motor har alltså sin tvåfas eller trefas upphackad i något som liknar fyrkantvåg, alltså precis som det rotorn i en likströmsmotor med kollektor och borstar får.
Det som Technics gjort, är att satsa lite mer (läs; mycket mer) på sin motorstyrning, och sett till att det går sinusformad trefas ström till en trefasmotor med väldigt jämnt moment.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-04-18 15:20

Nja, Technics har nog teoretiskt satsat mer men praktiskt är t.ex. nätdelen till SP-10 väldigt ostabil och brusig.
En god vän till mig och tillika elektronikingenjör tyckte den var ett skämt för sitt pris.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-04-18 17:30

Harryup skrev:Nja, Technics har nog teoretiskt satsat mer men praktiskt är t.ex. nätdelen till SP-10 väldigt ostabil och brusig.
En god vän till mig och tillika elektronikingenjör tyckte den var ett skämt för sitt pris.

mvh/Harryup

Å följaktligen så måste därför nätdelen* till SL-12xxMK2 vara rena skämtet enligt "klassisk Harryup-logik" . . . typ ? :wink: 8)

*Vilket det med enkla medel går att få ner t.ex. störnivån, betydligt på.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-04-18 18:11

Laila skrev:
Harryup skrev:Nja, Technics har nog teoretiskt satsat mer men praktiskt är t.ex. nätdelen till SP-10 väldigt ostabil och brusig.

mvh/Harryup

Å följaktligen så måste därför nätdelen* till SL-12xxMK2 vara rena skämtet enligt "klassisk Harryup-logik" . . . typ ? :wink: 8)

*Vilket det med enkla medel går att få ner t.ex. störnivån, betydligt på.

Ja nätaggregatet är ju en sak, och frekvensriktaren som skapar trefas sinusvågor en annan.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-04-18 18:29

Kronkan skrev:Hej Vinylcalle!

Vill inte argumentera mot att din föreslagna lösning kan vara en grund för en god lösning.
http://user.faktiskt.io/lennartj/Empire ... 598-02.jpg
Men skall utifrån hur Empire 598:s tallrik och motor är konstruerad ge en lite kompletterande bild. Ovan finns en länk till att wow och flutter angavs 1972 till 0,01%. En låg siffra om jag förstått saken rätt.
Tallrikens vrid handlar ju inte enbart om massa. Det handlar ju om hastigheten på massan. Dessa två faktorerna utgör ju den lagrade energin. Så förstår jag det. Men hastigheten är ju konstant säger ju någon. Nej den varierar ju efter hur långt från centrumaxeln mätningen sker. Långt ut på tallriken blir ju varvtalet densamma som längre in. Men hastigheten är högre längre ut från tallrikens mitt.
Uppskattar vikten på Troubadorens tallrik till 3,2 kr. Men massan finns i ett antal ringar som befinner sig längre ut på tallriken. Skivtallriken är till och med en aning ”oversized”. Alltså den är något större än skivan. Detta ordnas genom att tallrikens yttersida lutar något utåt. En klassiskt Technics gör väl det ännu mer. Detta är inte bara en fråga om utseende utan tallrikens funktion påverkas ju av detta. Här bilder på oversized. Men Empirens oversize är ytterst begränsad
https://www.google.se/search?q=oversize ... 66&bih=673
Sedan är ju frågan om tallriken är balanserad. 598 Troubadors tallrik består av två delar. Båda är uppenbarligen balanserade. En sådan balansering kan ju ske på två sätt. Ett är att borra bort massa på lämpliga ställen eller tillföra massa som på ett bildäck. Helt uppenbarligen är det tillfört massa genom att man tejpat/limmat fast aluminium på lämliga ställen. Att man gjorde så finns dokumenterat på nätet. Det syns också på undersidan av tallriken hur man gjort.
Så totalt kan ju en lättare tallrik uppträda lugnare än en tyngre beroende på hur den är designad och tillverkad.
…………………………………………………………………………………………………………..
Sedan har vi ju frågan om motorn. Vilket ju inte är min grej. Ger därför ett direktcitat ur Wikepedia.
En Empire var alltid utrustad med en motor av typ ”Hysteresis motor”. Just deras motor var tillverkad i Tyskland. En nackdel verkar vara den var ineffektiv på det sätt att en hög andel av elen omvandlades till värme. Men Empire 598:s motor har förutom jämn gång en urstark motor. Men som sagt var utvecklar den en del värme också.

“Hysteresis motors[edit]
These have a solid smooth cylindrical rotor, cast of a high coercivity magnetically "hard" cobalt steel.[2][4] This material has a wide hysteresis loop (high retentivity), meaning once it is magnetized in a given direction, it requires a large reverse magnetic field to reverse the magnetization. The rotating stator field causes each small volume of the rotor to experience a reversing magnetic field. Because of hysteresis the phase of the magnetization lags behind the phase of the applied field. The result of this is that the axis of the magnetic field induced in the rotor lags behind the axis of the stator field by a constant angle δ, producing a torque as the rotor tries to "catch up" with the stator field. As long as the rotor is below synchronous speed, each particle of the rotor experiences a reversing magnetic field at the "slip" frequency which drives it around its hysteresis loop, causing the rotor field to lag and create torque. There is a 2-pole low reluctance bar structure in the rotor.[4] As the rotor approaches synchronous speed and slip goes to zero, this magnetizes and aligns with the stator field, causing the rotor to "lock" to the rotating stator field.
A major advantage of the hysteresis motor is that since the lag angle δ is independent of speed, it develops constant torque from startup to synchronous speed. Therefore it is self-starting and doesn't need an induction winding to start it, although many designs do have a squirrel-cage conductive winding structure embedded in the rotor to provide extra torque at start-up.[citation needed]
Hysteresis motors are manufactured in sub-fractional horsepower ratings, primarily as servomotors and timing motors. More expensive than the reluctance type, hysteresis motors are used where precise constant speed is required.[citation needed]”
Citatet hämtat ur:
http://en.wikipedia.org/wiki/Synchronous_motor
………………………………………………………………………………….
Husbondens röst (His masters voice) GP har idag en artikel om Beatles Hard Days Night där det första acckordet diskuteras.

Därför börjar dagen med
https://www.youtube.com/watch?v=zSm0M-BbVdY
På vinyl. Inte Popsnörets original. Dessa var alltid märkta på mängder av olika sätt.

Du bör ta specifikationer med en nypa salt och i detta fallet Empires med en hel näve. Därmed inte sagt att det kan vara en bra spelare. En mellanhjulsdriven spelare är väldigt beroende av mellanhjulets kondition.

Angående balansering av tallrikar var det något man gjorde på bättre spelare innan man hade nått en tillräckligt precis tillverkningsprocess.

Du har helt rätt att var vikten i skivtallriken finns är mycket avgörande för dess rotationsmoment. T.ex. Technics SP-10 MK3 har en stor del av sin vikt i motorns rotor långt in på tallriken medan t.ex. Micro Seiki DDL-150 har en 40 cm tallrik med stor del av vikten långt ut.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-04-18 18:46

paa skrev:
Vinylcalle skrev:

MvH Carl

Nej, det finns tvåfas också.
Dessutom så beskrivs en normal motorstyrning så här på Wikipedia:
Brushless DC electric motor (BLDC motors, BL motors) also known as electronically commutated motors (ECMs, EC motors) are synchronous motors that are powered by a DC electric source via an integrated inverter/switching power supply, which produces an AC electric signal to drive the motor. In this context, AC, alternating current, does not imply a sinusoidal waveform, but rather a bi-directional current with no restriction on waveform.
En enklare borstlös motor har alltså sin tvåfas eller trefas upphackad i något som liknar fyrkantvåg, alltså precis som det rotorn i en likströmsmotor med kollektor och borstar får.
Det som Technics gjort, är att satsa lite mer (läs; mycket mer) på sin motorstyrning, och sett till att det går sinusformad trefas ström till en trefasmotor med väldigt jämnt moment.

Oavsett om detta skulle vara unikt för Technics (vilket jag tvivlar högst på) så är resultatet på inget sätt anmärkningsvärt. Många andra direktdrivna spelare av hög klass (samt ett gäng remdrivna) hade lika bra prestanda vad gäller svaj.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-04-18 18:48

mvh/Harryup

Jag tvivlar på att den skulle vara så dålig (antar att du dessutom talar om MK2) som han beskriver. Däremot är jag lite orolig för att den är väldigt komplex och att dom förmodligen skulle behöva servas och justeras in i dagsläget.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi