Klångedang??

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Klångedang??

Inläggav IngOehman » 2014-06-03 11:53

Jag larvade mig bara tillbaka, men det jag skrev var i varje fall sant och inte bara en
massa Ino-bashing, som det du skrev. Detta är ju en tråd om Klångedang. Tycker det är
bra mycket bättre om du skriver om den än att du använder den till att tala illa om Ino.
Gör du det så måste jag rimligen kommentera det.

Självklart kan högtalare påverka hur väl spelglädjen förmedlas, ingen har påstått något
annat (trots det antyder du detta). Men med just Ino-högtalare så är det praktiskt taget
bara fonogrammet som bestämmer*.

Det är lite av grejjen med dem. De är inte konstruerade för att bidra, tvärtom, de är kon-
struerade för att inte lägga sig i alls utan släppa fram musiken som den var.

Högtalare som bidrar med någon sorts konstgjord spelglädje gör det aldrig på all musik,
och den musik med spelglädje på riktigt, som fångats på fonogrammet, drabbas alltid av
sådana högtalare. Det sämsta må vinna lite upplevelsemässigt, men det bästa drabbas.

Detta sista var inte en kommentar riktad mot Klångedang, jag känner den ju inte och har
ingen uppfattning om vad den är eller hur den beter sig. Det jag skrev var bara en redovis-
ning av min syn på saken. Min filosofi, och en sammanfattning av mina erfarenheter av den
saken, som delvis bidragit till att stärka mig i min filosofiska uppfattning.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-06-03 11:54

IngOehman skrev:Alla Ino-högtalare förmedlar supermaximal spelglädje. Och ljudbilden är i förekommande fall större
än störst. Den kan ibland omfamna lyssnaren fullständigt. Det beror på inspelningen.

Vh, iö

Källa på det?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-06-03 12:00

Lyssning på väldiga mängder egna inspelningar. När man både spelar in och konstruerar avspelnings-
utrustning får man (om man har nödvändig grundkunskap och en vetenskapsfilosofiskt grundsyn) ett
väldigt bra grepp om sambanden när man kompletterar med sådana erfarenheter. Dessutom är det ju
i den riktningen jag har arbetat medvetet och envist genom alla år. De förmedlar det som verkligen
hände.

Vittnesmål från oräkneliga musiker, producenter och ljudtekniker säger samma sak.

Men - eftersom ett av de stora problemen här i världen är att folk istället för att lära sig på riktigt och
lite på egna erfarenheter, vill stödja sig på tumregler, majoritetens uppfattning och auktoriteters upp-
fattningar, så vill jag inte uppmuntra sådant. Jag undviker därför att argumentera kvaliteter genom att
citera alla fantastiska hyllningsord som auktoriteter yttrat - eftersom jag hellre vill att folk skall bilda
sig uppfattningar om själva, via egen kunskap och egna erfarenheter.

Så - den som vill veta är välkommen på demo.

Triggerhappy skrev:
Bill50x skrev:
joakimfors skrev:Åsikt? Det är ett fysikaliskt faktum.

Och vilket är detta fysikaliska faktum?

Jag bara spånar nu, helt utan kunskap. Men kan man tänka sig att ett motstånd sittande efter en spole kanske reagerar annorlunda än om det satt före spolen? Som sagt, jag har ingen aning men jag kan tänka mig att arbetstemperaturen för motståndet skiljer sig om spolen tar smällen först. Eller omvänt. Eller att det finns andra parametrar som kan skilja sig. Att det är lika vid tex 1kHz vid en given låg nivå kan jag tänka mig men alla komponenter är väl inte helt opåverkbara även om de är passiva? Ett motstånd före en spole sänker väl strömmen som når spolen, är alla spolar linjära/har samma egenskaper oavsett hur hög ström man matar in i dem? Jag säger inte att detta har betydelse, bara att man ska vara öppen för att detta (eller något annat) kan ha betydelse.

/ B

Det är växelspänning....så det finns inget först lr sist.
Högtalarkonen åker ut resp in pga av den elektromekniska kraften som skapar ljudvågen. Förenklat.

Ja, och kraften kommer av kraftfaktorn gånger strömmen genom talspolen - som går samtidigt igenom
alla seriekopplade komponenter. Inte genom en i taget.

Jag tror att Bill kanske tänker sig att det är mera som strömmade vatten i en flod, när det i själva verket
snarare är som strömmande vatten i ett rör. En droppe in betyder, och kräver, en droppe ut.

Vh, iö

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-03 12:14

IngOehman skrev:Jag tror att Bill kanske tänker sig att det är mera som strömmade vatten i en flod, när det i själva verket
snarare är som strömmande vatten i ett rör. En droppe in betyder, och kräver, en droppe ut.
Vh, iö

Och, inte att förglömma, oerhört långsamt strömmande vatten, det går egentligen bara någon tusendels mm ut och in i rörets båda ändar.
Ja elektronerna alltså, dom rör väl sig en tusendels mm i en riktning för att sen byta håll.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-03 12:38

IngOehman skrev:Jag larvade mig bara tillbaka, men det jag skrev var i varje fall sant och inte bara en
massa Ino-bashing, som det du skrev. Detta är ju en tråd om Klångedang. Tycker det är
bra mycket bättre om du skriver om den än att du använder den till att tala illa om Ino.

Självklart kan högtalare påverka hur väl spelglädjen förmedlas, ingen har påstått något
annat (trots det antyder du detta). Men med just Ino-högtalare så är det praktiskt taget

Det är lite av grejjen med dem. De är inte konstruerade för att bidra, tvärtom, de är kon-

Högtalare som bidrar med någon sorts konstgjord spelglädje gör det aldrig på all musik,
och den musik med spelglädje på riktigt, som fångats på fonogrammet, drabbas alltid av
sådana högtalare. Det sämsta må vinna lite upplevelsemässigt, men det bästa drabbas.

Detta sista var inte en kommentar riktad mot Klångedang, jag känner den ju inte och har
ingen uppfattning om vad den är eller hur den beter sig. Det jag skrev var bara en redovis-
ning av min syn på saken. Min filosofi, och en sammanfattning av mina erfarenheter av den

Ett: Jag har inte talat illa om Ino, bara redovisat min uppfattning. Och berättat om vad jag önskar.

Två: Citat IÖ "Självklart kan högtalare påverka hur väl spelglädjen förmedlas, ingen har påstått något
annat (trots det antyder du detta)." Nix, detta har jag inte sagt/antytt. Om det uppfattats så har min text varit för otydlig. Men visst kan man ha olika prioritet mellan "spelglädje" och "hifi" även om det i en perfekt konstruktion är samma sak?

Tre: Jag uppskattar ditt inlägg. Ett bra förtydligande för vad du står för med dina konstruktioner.

Fyra: Nej, du larvade dig inte. Du bara sänkte dig till min nivå ;-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-03 12:50

Så här skrev Anders efter en förfrågan från mig (om seriekopplade komponenter):

"Det här handlar ju om det spänningsfall som strömmarna från respektive komponent orsakar I jordpunkten eller jordskenan. Även om det i detta fall inte är jord. Men efteråt när jag läste lite på forumet om att det inte kan spela någon roll i vilken ordning man kopplar in komponenter - som t.ex ett motstånd i serie med en kondensator - så insåg jag för första gången att det kanske kan ha betydelse.. Även jag kan ibland tänka för mycket "inuti lådan" som gammal elektronikingenjör. Men ett motstånd är ju inte bara en resistans.."

Några synpunkter på detta?

/ B

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2014-06-03 12:57

Från hemsidan: Vi rekommenderar inte att du uppgraderar varje gång det kommer en ny revision, eftersom varje förändring kan kräva en komplett ominstallation av HiFI-systemet. Vettigt att uppgradera en gång om året eller när man känner behov.

:D
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-06-03 13:07

Jag kan ge lite av mina synpunkter. Ett motstånd ser jag som en resistans i tonfrekvensområdet. Däremot ser jag spolar som lite mer förrädiska.

Om man har en krets med spole och tex motsånd i serie eller kondensator i serie och kretsen går från signal till jord så vill jag i möjligaste mån lägga spolen mot jord och då vill jag ha ytterlagret av tråden mot jord. En spole har elektromagnetisk strålning och om yttre lagret ligger närmast jord bör strålningen kanske minimeras. På så sätt kan den inducera mindre magnetfält i intilliggande spolar.

En kondensator är egentligen liknade i det att det yttersta varvet kan agera elektrostatisk skärm. Vet man vilken anslutning som går till det yttersta lagret och ena sidan av kondensatorn skall jordas så kan man utnyttja detta och jorda den sida som ansluts till yttersta lagret på kondensatorn.

Hur stor betydelse det har i praktiken vet jag inte, men med toroidtransformatorer har det definitivt betydelse att använda yttersta lagret mot nolla. Då blir läckfälten minst.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-06-03 13:09

Kevin_Mitnick skrev:Från hemsidan: Vi rekommenderar inte att du uppgraderar varje gång det kommer en ny revision, eftersom varje förändring kan kräva en komplett ominstallation av HiFI-systemet. Vettigt att uppgradera en gång om året eller när man känner behov.

:D

Anders, "som gammal elektronikingenjör", kan kanske förklara det ovan fetade på ett någorlunda begripligt vis . . .
gärna med/i tekniska termer . . . typ ? :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-03 13:14

petersteindl skrev:Jag kan ge lite av mina synpunkter. Ett motstånd ser jag som en resistans i tonfrekvensområdet. Däremot ser jag spolar som lite mer förrädiska.

Om man har en krets med spole och tex motsånd i serie eller kondensator i serie och kretsen går från signal till jord så vill jag i möjligaste mån lägga spolen mot jord och då vill jag ha ytterlagret av tråden mot jord. En spole har elektromagnetisk strålning och om yttre lagret ligger närmast jord bör strålningen kanske minimeras. På så sätt kan den inducera mindre magnetfält i intilliggande spolar.

En kondensator är egentligen liknade i det att det yttersta varvet kan agera elektrostatisk skärm. Vet man vilken anslutning som går till det yttersta lagret och ena sidan av kondensatorn skall jordas så kan man utnyttja detta och jorda den sida som ansluts till yttersta lagret på kondensatorn.

Hur stor betydelse det har i praktiken vet jag inte, men med toroidtransformatorer har det definitivt betydelse att använda yttersta lagret mot nolla. Då blir läckfälten minst.

Mvh
Peter

Ja det där låter ju jättefint - på pappret.

Du glömde bara att i en högtalare finns det ingen jord, nolla fas osv.

Det är ren växelström som inte nödvändigtvis relaterar till någon potential någonstans. Men visst kan man dra en kabel extra från sina högtalare till ett lokalt jordtag om man nu vill det.

Så i praktiken har du ingen jord att sätta rätt ände av komponenten mot. :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-06-03 13:24

Förstärkaren som driver högisen har kanske något som kan kallas minus/nolla som i förekommande fall
kanske kan betraktas som jord(om man så önskar) . . . typ?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-03 13:24

aisopos skrev:Det är ren växelström som inte nödvändigtvis relaterar till någon potential någonstans. Men visst kan man dra en kabel extra från sina högtalare till ett lokalt jordtag om man nu vill det.

Så i praktiken har du ingen jord att sätta rätt ände av komponenten mot. :)

"Jord" kan vara olika saker, och mycket lokalt. Ofta pratar man tex om "potential", dvs att skillnaden mellan två kopplingspukter ska vara så nära som noll som det är möjligt. Typ att koppla ett handledsband till datorchassit när man mekar med innehållet.

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-06-03 13:30

Äntligen något som kan mynna ut i en definitionsdebatt, det var välan inte igår prexis(?) . . . typ. :P

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-03 14:03

Laila skrev:Förstärkaren som driver högisen har kanske något som kan kallas minus/nolla som i förekommande fall

Ja kanske ... Och i så fall gäller det inne i förstärkaren då.
Efter högtalaranslutningen kan du inte på något vis detektera vad som är vad. Signalen ser identisk ut (fasvänd 180° iofs) oavsett vilken ledare du kallar jord.

Och hur ska man veta om den röda eller svarta terminalen är kopplad till utgångstrissorna?

...eller båda, det kan ju vara ett bryggat steg ... ;)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2014-06-03 14:59

aisopos skrev:
Laila skrev:Förstärkaren som driver högisen har kanske något som kan kallas minus/nolla som i förekommande fall

Efter högtalaranslutningen kan du inte på något vis detektera vad som är vad. Signalen ser identisk ut (fasvänd 180° iofs) oavsett vilken ledare du kallar jord.

Och hur ska man veta om den röda eller svarta terminalen är kopplad till utgångstrissorna?

Finns de, som genom att lyssna, tro det eller ej, kan avgöra om en musiksignal är avspelad i/med absolut
fas eller ej. Om man vill veta svaret på det ovan fetade så är det välan bara att undersöka saken . . . typ ? :wink:

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-03 15:21

Laila skrev:
aisopos skrev:

Finns de, som genom att lyssna, tro det eller ej, kan avgöra om en musiksignal är avspelad i/med absolut
fas eller ej. Om man vill veta svaret på det ovan fetade så är det välan bara att undersöka saken . . . typ ? :wink:

De svarta terminalerna brukar väl vara kopplade till jord. Om sedan steget internt fasvänder är väl en annan sak. . . . typ ? :wink:

/ B

Användarvisningsbild
grannilsson

Inläggav grannilsson » 2014-06-03 15:26

matssvensson skrev:
Enligt Klångedangs dokumentation arbetar de med seriefilter av första ordningen där de flesta andra högtalare arbetar med parallella filter, för att de är enklare att beräkna samt erbjuder mer flexibla filterlösningar. Men vad jag kan dra mig till minnes finns det en del studier publicerade som resonerar kring potentiella fördelar ett seriefilter kan ge i kombination med den drivande förstärkaren. Kan vara värt att studera och sätta sig in i om nyfikenheten faller på.

Det där förstår jag inte ?, kan du förklara för mig hur ett seriefilter är potentiellt bättre än ett t.ex paralellfilter, och vad är det som är specifikt bättre ?.

matssvensson skrev:
Min egen erfarenhet gör att jag helst undviker de flackaste filterflankerna med allt vad det innebär att de ingående komponenternas begränsningar utanför sina arbetsområden hela tiden gör sig påminda i konstruktionen och förändrar sig vid olika ljudnivåer. Varenda liten förvrängningsegenskap hos de ingående komponenterna är i princip i spel hela tiden och påverkas av varje förändring i ett mödosamt optimeringsarbete. Då tycker det har varit enklare att nå önskade resultat själv med att fritt kunna välja lösning efter behov och därmed försöka bearbeta en önskad egenskap i taget mot ett uppsatt mål.

jag både håller med dig och inte, att generellt säga att en viss filteflank är bättre än en annan är ju inte att "optimera" en tänkt högtalares potential,
ibland behövs ett flackt filter, och ibland ett brantare, allt beror ju på, och det beror ju på en massa saker, det hela handlar ju om att få till en bra "integration"
sammansmältning av allt, först när allt är rätt blir det bra.

Mvh Göran Nilsson

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2014-06-03 16:10

Dina ord är som ljuva toner i mina inre öron.

Klokt, mycket klokt. Tänk om alla hade ditt superförnuft. Var har du skaffat ditt?

Bill50x skrev:
IngOehman skrev:Jag larvade mig bara tillbaka, men det jag skrev var i varje fall sant och inte bara en

Ett: Jag har inte talat illa om Ino, bara redovisat min uppfattning. Och berättat om vad jag önskar.

Två: Citat IÖ "Självklart kan högtalare påverka hur väl spelglädjen förmedlas, ingen har påstått något
annat (trots det antyder du detta)." Nix, detta har jag inte sagt/antytt. Om det uppfattats så har min text varit för otydlig. Men visst kan man ha olika prioritet mellan "spelglädje" och "hifi" även om det i en perfekt konstruktion är samma sak?

Tre: Jag uppskattar ditt inlägg. Ett bra förtydligande för vad du står för med dina konstruktioner.

Fyra: Nej, du larvade dig inte. Du bara sänkte dig till min nivå ;-)

/ B

Ett kanoninlägg från din sida. Du visar med det att du är bättre/en större människa än jag, och jag
kan bara kapitulera + applådera. :)

Respekt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2014-06-03 16:40

KarlXII skrev:
IngOehman skrev:Alla Ino-högtalare förmedlar supermaximal spelglädje. Och ljudbilden är i förekommande fall större
än störst. Den kan ibland omfamna lyssnaren fullständigt. Det beror på inspelningen.

Vh, iö

Källa på det?

Går det bra med mig? :roll:
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2014-06-03 16:47

Jag startade denna tråd av nyfikenhet och för att kanske lära mig lite mer om hur högtalare fungerar och konstrueras. Jag fick en massa intressanta inlägg som med ironi och humor förklarade en del och ett par mycket bra och pedagogiska inlägg från IÖ. Det sista inlägget från IÖ var nog det finaste jag läst från honom. Plus ett minst sagt :)

Tack Bill också för utan dom frågor du ställde som jag själv lika gärna kunnat ställt så hade inte tråden blivit lika livfull. Detta är enligt min mening faktiskt.se när det är som bäst :) . Jag ska nog våldgästa min bekant ytterligare en gång och lyssna och kika mer på dom där högtalarna. Köpa dom? nej för i min värld och för mina öron finns det bättre högtalare att köpa för dom pengarna.
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2014-06-03 16:58

grannilsson skrev:
matssvensson skrev:
Enligt Klångedangs dokumentation arbetar de med seriefilter av första ordningen där de flesta andra högtalare arbetar med parallella filter, för att de är enklare att beräkna samt erbjuder mer flexibla filterlösningar. Men vad jag kan dra mig till minnes finns det en del studier publicerade som resonerar kring potentiella fördelar ett seriefilter kan ge i kombination med den drivande förstärkaren. Kan vara värt att studera och sätta sig in i om nyfikenheten faller på.

Det där förstår jag inte ?, kan du förklara för mig hur ett seriefilter är potentiellt bättre än ett t.ex paralellfilter, och vad är det som är specifikt bättre ?.

Ja det där har jag också uppfattat någonstans ifrån. Men frågan är väl vad som är bättre, färre komponenter och därmed ett billigare filter är åtminstone en fördel, men det fanns kanske någon fler.

Lite sökning i forumet ger några träffar:
viewtopic.php?f=10&t=12983&hilit=seriefilter+parallellfilter
viewtopic.php?f=10&t=51414&hilit=seriefilter+parallellfilter
och några till mindre relevanta.

Men det behöver verkligen inte vara dåligt på något vis att den här högtalaren har flacka seriefilter. Om det är korrekt och funkar kan det bli väldigt bra.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-06-03 18:54

aisopos skrev:Ja det där har jag också uppfattat någonstans ifrån. Men frågan är väl vad som är bättre, färre komponenter och därmed ett billigare filter är åtminstone en fördel, men det fanns kanske någon fler.

Och nackdelen att allt brus som uppstår i delningsfilterkomponenterna kommer att spelas upp, medan i parallellfilter så shuntas den disten sidanom högtalarelementen. Färre komponenter, billigare filter är möjligtvis fördel för tillverkaren som kan tjäna mer på slutprodukten, men det enda som egentligen räknas är om slutanvändaren tjänar någon ljudkvalité...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2014-06-03 20:21

Hade varit kul att lyssna på, elementen är väl bra enligt vad man kan läsa sig till på tester på nätet.
Själva säljsnacket får man väl ta en nypa salt då det uppenbart vänder sig till en något annorlunda begreppsvärld/kundkrets än vad som kanske är vanligast på faktiskt. Lägger ingen värdering i det annat än att delar i beskrivningen stryker mig lite mothård. Men jag har fått revidera mina förutfattade meningar förr :)
Skall man sälja sina högtalare i den världen får man nog vackert anpassa sig, även om jag själv tycker mycket låter lite bakvänt.
Bakvänt för att det verkar som man lägger en väldigt massa resurser på delar där det kanske inte betalar sig så mycket? T.ex den intrikata lådan.
Men "the proof is in the pudding" så hade som sagt varit kul att få bilda sig en egen uppfattning.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2014-06-03 20:23

aisopos skrev:
grannilsson skrev:
matssvensson skrev:

Ja det där har jag också uppfattat någonstans ifrån. Men frågan är väl vad som är bättre, färre komponenter och därmed ett billigare filter är åtminstone en fördel, men det fanns kanske någon fler.

Men det behöver verkligen inte vara dåligt på något vis att den här högtalaren har flacka seriefilter. Om det är korrekt och funkar kan det bli väldigt bra.

Tack Aisopos för att du besvarade grannilssons fråga innan jag hann. Min minnesbild av seriefilter svajade en del så mitt bidrag innehåller en mängd snömos. Ber om ursäkt. Svante och andra är mer rätt på det i bifogade länkar. Blir man mer nyfiken på egenskaper hos första ordningens seriefilter så har jag för mig att man kan hitta fler teorier på nätet om man söker lite.

grannilsson skrev:
matssvensson skrev:
Min egen erfarenhet gör att jag helst undviker de flackaste filterflankerna med allt vad det innebär att de ingående komponenternas begränsningar utanför sina arbetsområden hela tiden gör sig påminda i konstruktionen och förändrar sig vid olika ljudnivåer. Varenda liten förvrängningsegenskap hos de ingående komponenterna är i princip i spel hela tiden och påverkas av varje förändring i ett mödosamt optimeringsarbete. Då tycker det har varit enklare att nå önskade resultat själv med att fritt kunna välja lösning efter behov och därmed försöka bearbeta en önskad egenskap i taget mot ett uppsatt mål.

jag både håller med dig och inte, att generellt säga att en viss filteflank är bättre än en annan är ju inte att "optimera" en tänkt högtalares potential,
ibland behövs ett flackt filter, och ibland ett brantare, allt beror ju på, och det beror ju på en massa saker, det hela handlar ju om att få till en bra "integration"
sammansmältning av allt, först när allt är rätt blir det bra.

Det var precis det jag försökte uttrycka med "att fritt kunna välja lösning efter behov". Jag tror vi menar samma sak.

Och det behöver verkligen inte vara dåligt på något vis att Klångedang har flacka seriefilter eller kattsand i stativet. Om det funkar tillsammans som helhet kan det säkert bli väldigt bra.

Med vänlig hälsning, Mats

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-06-03 20:52

aisopos skrev:Ja det där har jag också uppfattat någonstans ifrån. Men frågan är väl vad som är bättre, färre komponenter och därmed ett billigare filter är åtminstone en fördel, men det fanns kanske någon fler.

Blir det verkligen färre komponenter för seriefilter jämfört med parallellfilter? För en given funktion blir det väl samm antal komponenter? http://sound.westhost.com/parallel-series.htm

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-06-04 09:57

Kevin_Mitnick skrev:Från hemsidan: Vi rekommenderar inte att du uppgraderar varje gång det kommer en ny revision, eftersom varje förändring kan kräva en komplett ominstallation av HiFI-systemet.

Känner Anders sedan många år och han har en låg profil om prestandaförbättringar oavsett produkt/tillverkare - "lyssna själv"
Alla uppgraderingar brukar dock vara tydligt detekterbara, då han inte släpper något innan han nått dit.
Han säljer även en egenutvecklad HIFI-hylla som är otroligt bra, och som utvecklats stegvis under över 10 år.

Kevin_Mitnick skrev: Vettigt att uppgradera en gång om året eller när man känner behov.

Tänk om fler HIFI-handlare hade intagit samma seriösa attidyd!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-04 10:00

sportbilsentusiasten skrev:Tänk om fler HIFI-handlare hade intagit samma seriösa attidyd!

Tänk om fler programvaruutvecklare hade intagit samma seriösa attityd!

/ B

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-06-04 10:11

Det kan nog vara liiiite med komplext att hålla reda på hundratals/tusentals rader programkod, än några från få filterkomponenter i ett första ordningens tvåvägsfilter. Men det är klart, om man skjuter från höften så kan det ta ett tag att träffa rätt.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2014-06-04 10:32

RogerJoensson skrev:Det kan nog vara liiiite med komplext att hålla reda på hundratals/tusentals rader programkod, än några från få filterkomponenter i ett första ordningens tvåvägsfilter. Men det är klart, om man skjuter från höften så kan det ta ett tag att träffa rätt.

Tänkte nog mer på de ändlösa uppdateringar som följer med även ett nytt program. Man kan ju tycka att produkten borde vara någorlunda klar när den släpps.

1) Köp bil
2) Uppdatera med gummidäck och belysning
3) Uppgradera med motor
4) Säkerhetsuppdatering med bälten
5) Säkerhetsuppdatering med krockkudde
6) Uppdatera med vindrutetorkare
7) Uppgradera med baklucka så du kommer åt bagageutrymmet

Om ett år eller två har du säkert en fungerande bil :D

/ B

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2014-06-04 10:53

:) Jo, jag känner igen den liknelsen.
Det är sant att många program släpps ofärdiga eller bygger på andras delar (program/kod) som i sig är buggiga. Ingen har kontroll över alla delarna och programmet blir dåligt och aldrig riktigt färdig. När ett fel korrigeras i en del skapar detta ett nytt fel i en annan del som inte längre fungerar tillsammans osv. Ett första ordningens tvåvägsfilter är betydligt lättare att överblicka om man vet vad man gör och bestämt sig vart man ska.
-På självvald "semester".

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi