Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Alla Ino-högtalare förmedlar supermaximal spelglädje. Och ljudbilden är i förekommande fall större
än störst. Den kan ibland omfamna lyssnaren fullständigt. Det beror på inspelningen.
Vh, iö
Triggerhappy skrev:Bill50x skrev:joakimfors skrev:Åsikt? Det är ett fysikaliskt faktum.
Och vilket är detta fysikaliska faktum?
Jag bara spånar nu, helt utan kunskap. Men kan man tänka sig att ett motstånd sittande efter en spole kanske reagerar annorlunda än om det satt före spolen? Som sagt, jag har ingen aning men jag kan tänka mig att arbetstemperaturen för motståndet skiljer sig om spolen tar smällen först. Eller omvänt. Eller att det finns andra parametrar som kan skilja sig. Att det är lika vid tex 1kHz vid en given låg nivå kan jag tänka mig men alla komponenter är väl inte helt opåverkbara även om de är passiva? Ett motstånd före en spole sänker väl strömmen som når spolen, är alla spolar linjära/har samma egenskaper oavsett hur hög ström man matar in i dem? Jag säger inte att detta har betydelse, bara att man ska vara öppen för att detta (eller något annat) kan ha betydelse.
/ B
Det är växelspänning....så det finns inget först lr sist.
Högtalarkonen åker ut resp in pga av den elektromekniska kraften som skapar ljudvågen. Förenklat.
IngOehman skrev:Jag tror att Bill kanske tänker sig att det är mera som strömmade vatten i en flod, när det i själva verket
snarare är som strömmande vatten i ett rör. En droppe in betyder, och kräver, en droppe ut.
Vh, iö
IngOehman skrev:Jag larvade mig bara tillbaka, men det jag skrev var i varje fall sant och inte bara en
massa Ino-bashing, som det du skrev. Detta är ju en tråd om Klångedang. Tycker det är
bra mycket bättre om du skriver om den än att du använder den till att tala illa om Ino.
Gör du det så måste jag rimligen kommentera det.
Självklart kan högtalare påverka hur väl spelglädjen förmedlas, ingen har påstått något
annat (trots det antyder du detta). Men med just Ino-högtalare så är det praktiskt taget
bara fonogrammet som bestämmer*.
Det är lite av grejjen med dem. De är inte konstruerade för att bidra, tvärtom, de är kon-
struerade för att inte lägga sig i alls utan släppa fram musiken som den var.
Högtalare som bidrar med någon sorts konstgjord spelglädje gör det aldrig på all musik,
och den musik med spelglädje på riktigt, som fångats på fonogrammet, drabbas alltid av
sådana högtalare. Det sämsta må vinna lite upplevelsemässigt, men det bästa drabbas.
Detta sista var inte en kommentar riktad mot Klångedang, jag känner den ju inte och har
ingen uppfattning om vad den är eller hur den beter sig. Det jag skrev var bara en redovis-
ning av min syn på saken. Min filosofi, och en sammanfattning av mina erfarenheter av den
saken, som delvis bidragit till att stärka mig i min filosofiska uppfattning.
Kevin_Mitnick skrev:Från hemsidan: Vi rekommenderar inte att du uppgraderar varje gång det kommer en ny revision, eftersom varje förändring kan kräva en komplett ominstallation av HiFI-systemet. Vettigt att uppgradera en gång om året eller när man känner behov.
petersteindl skrev:Jag kan ge lite av mina synpunkter. Ett motstånd ser jag som en resistans i tonfrekvensområdet. Däremot ser jag spolar som lite mer förrädiska.
Om man har en krets med spole och tex motsånd i serie eller kondensator i serie och kretsen går från signal till jord så vill jag i möjligaste mån lägga spolen mot jord och då vill jag ha ytterlagret av tråden mot jord. En spole har elektromagnetisk strålning och om yttre lagret ligger närmast jord bör strålningen kanske minimeras. På så sätt kan den inducera mindre magnetfält i intilliggande spolar.
En kondensator är egentligen liknade i det att det yttersta varvet kan agera elektrostatisk skärm. Vet man vilken anslutning som går till det yttersta lagret och ena sidan av kondensatorn skall jordas så kan man utnyttja detta och jorda den sida som ansluts till yttersta lagret på kondensatorn.
Hur stor betydelse det har i praktiken vet jag inte, men med toroidtransformatorer har det definitivt betydelse att använda yttersta lagret mot nolla. Då blir läckfälten minst.
Mvh
Peter
aisopos skrev:Det är ren växelström som inte nödvändigtvis relaterar till någon potential någonstans. Men visst kan man dra en kabel extra från sina högtalare till ett lokalt jordtag om man nu vill det.
Så i praktiken har du ingen jord att sätta rätt ände av komponenten mot.
Laila skrev:Förstärkaren som driver högisen har kanske något som kan kallas minus/nolla som i förekommande fall
kanske kan betraktas som jord(om man så önskar) . . . typ?
aisopos skrev:Laila skrev:Förstärkaren som driver högisen har kanske något som kan kallas minus/nolla som i förekommande fall
Ja kanske ... Och i så fall gäller det inne i förstärkaren då.
Efter högtalaranslutningen kan du inte på något vis detektera vad som är vad. Signalen ser identisk ut (fasvänd 180° iofs) oavsett vilken ledare du kallar jord.
Och hur ska man veta om den röda eller svarta terminalen är kopplad till utgångstrissorna?
...eller båda, det kan ju vara ett bryggat steg ...
Laila skrev:aisopos skrev:Laila skrev:Förstärkaren som driver högisen har kanske något som kan kallas minus/nolla som i förekommande fall
Ja kanske ... Och i så fall gäller det inne i förstärkaren då.
Efter högtalaranslutningen kan du inte på något vis detektera vad som är vad. Signalen ser identisk ut (fasvänd 180° iofs) oavsett vilken ledare du kallar jord.
Och hur ska man veta om den röda eller svarta terminalen är kopplad till utgångstrissorna?
...eller båda, det kan ju vara ett bryggat steg ...
Finns de, som genom att lyssna, tro det eller ej, kan avgöra om en musiksignal är avspelad i/med absolut
fas eller ej. Om man vill veta svaret på det ovan fetade så är det välan bara att undersöka saken . . . typ ?
matssvensson skrev:
Enligt Klångedangs dokumentation arbetar de med seriefilter av första ordningen där de flesta andra högtalare arbetar med parallella filter, för att de är enklare att beräkna samt erbjuder mer flexibla filterlösningar. Men vad jag kan dra mig till minnes finns det en del studier publicerade som resonerar kring potentiella fördelar ett seriefilter kan ge i kombination med den drivande förstärkaren. Kan vara värt att studera och sätta sig in i om nyfikenheten faller på.
matssvensson skrev:
Min egen erfarenhet gör att jag helst undviker de flackaste filterflankerna med allt vad det innebär att de ingående komponenternas begränsningar utanför sina arbetsområden hela tiden gör sig påminda i konstruktionen och förändrar sig vid olika ljudnivåer. Varenda liten förvrängningsegenskap hos de ingående komponenterna är i princip i spel hela tiden och påverkas av varje förändring i ett mödosamt optimeringsarbete. Då tycker det har varit enklare att nå önskade resultat själv med att fritt kunna välja lösning efter behov och därmed försöka bearbeta en önskad egenskap i taget mot ett uppsatt mål.
Bill50x skrev:IngOehman skrev:Jag larvade mig bara tillbaka, men det jag skrev var i varje fall sant och inte bara en
massa Ino-bashing, som det du skrev. Detta är ju en tråd om Klångedang. Tycker det är
bra mycket bättre om du skriver om den än att du använder den till att tala illa om Ino.
Gör du det så måste jag rimligen kommentera det.
Självklart kan högtalare påverka hur väl spelglädjen förmedlas, ingen har påstått något
annat (trots det antyder du detta). Men med just Ino-högtalare så är det praktiskt taget
bara fonogrammet som bestämmer*.
Det är lite av grejjen med dem. De är inte konstruerade för att bidra, tvärtom, de är kon-
struerade för att inte lägga sig i alls utan släppa fram musiken som den var.
Högtalare som bidrar med någon sorts konstgjord spelglädje gör det aldrig på all musik,
och den musik med spelglädje på riktigt, som fångats på fonogrammet, drabbas alltid av
sådana högtalare. Det sämsta må vinna lite upplevelsemässigt, men det bästa drabbas.
Detta sista var inte en kommentar riktad mot Klångedang, jag känner den ju inte och har
ingen uppfattning om vad den är eller hur den beter sig. Det jag skrev var bara en redovis-
ning av min syn på saken. Min filosofi, och en sammanfattning av mina erfarenheter av den
saken, som delvis bidragit till att stärka mig i min filosofiska uppfattning.
Ett: Jag har inte talat illa om Ino, bara redovisat min uppfattning. Och berättat om vad jag önskar.
Två: Citat IÖ "Självklart kan högtalare påverka hur väl spelglädjen förmedlas, ingen har påstått något
annat (trots det antyder du detta)." Nix, detta har jag inte sagt/antytt. Om det uppfattats så har min text varit för otydlig. Men visst kan man ha olika prioritet mellan "spelglädje" och "hifi" även om det i en perfekt konstruktion är samma sak?
Tre: Jag uppskattar ditt inlägg. Ett bra förtydligande för vad du står för med dina konstruktioner.
Fyra: Nej, du larvade dig inte. Du bara sänkte dig till min nivå
/ B
KarlXII skrev:IngOehman skrev:Alla Ino-högtalare förmedlar supermaximal spelglädje. Och ljudbilden är i förekommande fall större
än störst. Den kan ibland omfamna lyssnaren fullständigt. Det beror på inspelningen.
Vh, iö
Källa på det?
grannilsson skrev:matssvensson skrev:
Enligt Klångedangs dokumentation arbetar de med seriefilter av första ordningen där de flesta andra högtalare arbetar med parallella filter, för att de är enklare att beräkna samt erbjuder mer flexibla filterlösningar. Men vad jag kan dra mig till minnes finns det en del studier publicerade som resonerar kring potentiella fördelar ett seriefilter kan ge i kombination med den drivande förstärkaren. Kan vara värt att studera och sätta sig in i om nyfikenheten faller på.
Det där förstår jag inte ?, kan du förklara för mig hur ett seriefilter är potentiellt bättre än ett t.ex paralellfilter, och vad är det som är specifikt bättre ?.
aisopos skrev:Ja det där har jag också uppfattat någonstans ifrån. Men frågan är väl vad som är bättre, färre komponenter och därmed ett billigare filter är åtminstone en fördel, men det fanns kanske någon fler.
aisopos skrev:grannilsson skrev:matssvensson skrev:
Det där förstår jag inte ?, kan du förklara för mig hur ett seriefilter är potentiellt bättre än ett t.ex paralellfilter, och vad är det som är specifikt bättre ?.
Ja det där har jag också uppfattat någonstans ifrån. Men frågan är väl vad som är bättre, färre komponenter och därmed ett billigare filter är åtminstone en fördel, men det fanns kanske någon fler.
Lite sökning i forumet ger några träffar:
viewtopic.php?f=10&t=12983&hilit=seriefilter+parallellfilter
viewtopic.php?f=10&t=51414&hilit=seriefilter+parallellfilter
och några till mindre relevanta.
Men det behöver verkligen inte vara dåligt på något vis att den här högtalaren har flacka seriefilter. Om det är korrekt och funkar kan det bli väldigt bra.
grannilsson skrev:matssvensson skrev:
Min egen erfarenhet gör att jag helst undviker de flackaste filterflankerna med allt vad det innebär att de ingående komponenternas begränsningar utanför sina arbetsområden hela tiden gör sig påminda i konstruktionen och förändrar sig vid olika ljudnivåer. Varenda liten förvrängningsegenskap hos de ingående komponenterna är i princip i spel hela tiden och påverkas av varje förändring i ett mödosamt optimeringsarbete. Då tycker det har varit enklare att nå önskade resultat själv med att fritt kunna välja lösning efter behov och därmed försöka bearbeta en önskad egenskap i taget mot ett uppsatt mål.
jag både håller med dig och inte, att generellt säga att en viss filteflank är bättre än en annan är ju inte att "optimera" en tänkt högtalares potential,
ibland behövs ett flackt filter, och ibland ett brantare, allt beror ju på, och det beror ju på en massa saker, det hela handlar ju om att få till en bra "integration"
sammansmältning av allt, först när allt är rätt blir det bra.
aisopos skrev:Ja det där har jag också uppfattat någonstans ifrån. Men frågan är väl vad som är bättre, färre komponenter och därmed ett billigare filter är åtminstone en fördel, men det fanns kanske någon fler.
Lite sökning i forumet ger några träffar:
viewtopic.php?f=10&t=12983&hilit=seriefilter+parallellfilter
viewtopic.php?f=10&t=51414&hilit=seriefilter+parallellfilter
och några till mindre relevanta.
Men det behöver verkligen inte vara dåligt på något vis att den här högtalaren har flacka seriefilter. Om det är korrekt och funkar kan det bli väldigt bra.
Kevin_Mitnick skrev:Från hemsidan: Vi rekommenderar inte att du uppgraderar varje gång det kommer en ny revision, eftersom varje förändring kan kräva en komplett ominstallation av HiFI-systemet.
Kevin_Mitnick skrev: Vettigt att uppgradera en gång om året eller när man känner behov.
sportbilsentusiasten skrev:Tänk om fler HIFI-handlare hade intagit samma seriösa attidyd!
RogerJoensson skrev:Det kan nog vara liiiite med komplext att hålla reda på hundratals/tusentals rader programkod, än några från få filterkomponenter i ett första ordningens tvåvägsfilter. Men det är klart, om man skjuter från höften så kan det ta ett tag att träffa rätt.
Användare som besöker denna kategori: Chris71 och 13 gäster