Moderator: Redaktörer
Margaux skrev:IÖ - Spelar formen på basmodulen ingen roll för prestandan?
IngOehman skrev:Margaux skrev:IÖ - Spelar formen på basmodulen ingen roll för prestandan?
...
Det man behöver bry sig om i basmodullådor är följande:
...
4. Lådans proportioner måste vara inom rimliga gränser. En enkel tumregel är att inget dimensionsmått för vara mer än dubbelt så stort som något annat dito.
...
Vh, iö
Johan_Lindroos skrev:Själv byggde jag för länge sedan B2h fast halva sådana, d.v.s. B1h som egentligen aldrig nämndes i ursprungsartikeln. 4 st blev det totalt. Mina byggdes med tunnare material där de är smala (13 mm), och dubbelt så tjockt på de stora ytorna (2x13 mm), samt ett hålat stag "på mitten". Men mina byggtjocklekar skulle kanske kunna ha varit en aning tjockare.
Martin skrev:Det blir ju så mycket väggyta på en basmodul. Om man gör den i 19mm MDF som folk brukar (ibland dubbelt) så blir ju lådan enormt tung.
Vad tjänar man på, egentligen, att bygga i 19mm MDF jämfört med tätt stagat (med hålade mellanväggar) 12mm tex? Känns smidigare att göra så. Finns det risk för att sådana lådväggar vibrerar för frekvenser under 80Hz?
Jo jag tänkte det. "Stagen" skulle i så fall limmas fast längs alla sidor på lådan. Alltså som en innervägg med stora runda hål i.i skrev:Martin skrev:Det blir ju så mycket väggyta på en basmodul. Om man gör den i 19mm MDF som folk brukar (ibland dubbelt) så blir ju lådan enormt tung.
Vad tjänar man på, egentligen, att bygga i 19mm MDF jämfört med tätt stagat (med hålade mellanväggar) 12mm tex? Känns smidigare att göra så. Finns det risk för att sådana lådväggar vibrerar för frekvenser under 80Hz?
Stagning borde ju mer än väl kompensera för minskad väggtjocklek, vad jag har förstått ?
(Stagen måste förstås sitta fast ordentligt i lådväggen antar jag.)
Martin skrev:Jo jag tänkte det. "Stagen" skulle i så fall limmas fast längs alla sidor på lådan. Alltså som en innervägg med stora runda hål i.i skrev:Martin skrev:Det blir ju så mycket väggyta på en basmodul. Om man gör den i 19mm MDF som folk brukar (ibland dubbelt) så blir ju lådan enormt tung.
Stagning borde ju mer än väl kompensera för minskad väggtjocklek, vad jag har förstått ?
(Stagen måste förstås sitta fast ordentligt i lådväggen antar jag.)
Hur är det med no. 4 och LTS B2h resp. B1h ?
(De har ju ett längsta mått som är mer än dubbelt som det minsta.)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster