Hur bra lyssningsrum kan man bygga i Attefallshus?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

ante_77

Re: Hur bra lyssningsrum kan man bygga i Attefallshus?

Inläggav ante_77 » 2015-02-15 14:12

MagnusÖstberg skrev:
Nattlorden skrev:Har man inte grannar nära till så kan man bygga väggar som kan fällas/öppnas så man slipper reflexioner helt eller i valbar omfattning. Stående vågor vore ett glömt problem. Kräver nog sin effekt och sina högtalare för att spela högt nog, men kvalitén bprde kunna bli sensationell. Eventuellt gör man det bara med bakväggen och får mer rum, men slipperd de logitudinella rumsmoderna.

Blir lite klurigt att trycksätta rummet då bara.

Varför skulle man vara tvungen att trycksätta rummet?

Hur trycksätter man en konsert på Ullevi?

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2015-02-15 15:37

Glöm inte takhöjden, om det är möjligt och du bygger själv. Ett rum om 4x6 meter och en takhöjd om 2,7m istället för 2,4m.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-02-15 15:38

ante_77 skrev:
MagnusÖstberg skrev:
Nattlorden skrev:Har man inte grannar nära till så kan man bygga väggar som kan fällas/öppnas så man slipper reflexioner helt eller i valbar omfattning. Stående vågor vore ett glömt problem. Kräver nog sin effekt och sina högtalare för att spela högt nog, men kvalitén bprde kunna bli sensationell. Eventuellt gör man det bara med bakväggen och får mer rum, men slipperd de logitudinella rumsmoderna.

Det är trevligt med konserter på Ullevi. Bästa arenan.

Det summeras ihop med att du inte klarar av att komma riktigt djupt ner i frekvens utan trycksättning, men inget hindrar dig att skita i det. Ullevi trycksätter man inte av naturliga skäl.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-02-15 15:42

PeterAkemark skrev:Glöm inte takhöjden, om det är möjligt och du bygger själv. Ett rum om 4x6 meter och en takhöjd om 2,7m istället för 2,4m.

Ja, glöm inte att man kan leka rätt fritt. Det är bostadsytan det handlar om, och lokala föreskrifter ger vilken nockhöjd man får ha. Känner de som tryckt in en källare också och på så vis ordnat rätt många extra kvadrat.
Jag saknar dig.

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-15 15:47

MagnusÖstberg skrev:
ante_77 skrev:
MagnusÖstberg skrev:

Det är trevligt med konserter på Ullevi. Bästa arenan.

Det summeras ihop med att du inte klarar av att komma riktigt djupt ner i frekvens utan trycksättning, men inget hindrar dig att skita i det. Ullevi trycksätter man inte av naturliga skäl.

Nja, då har man väl fel högtalare om inte "rummet" passar.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-02-15 15:53

Du kan fortsätta tycka det.

Jag som uppenbarligen lever i en annan fysikalisk verklighet är beroende av trycksättningen för att nå ner mot 10Hz med vettig nivå.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-15 17:43

MagnusÖstberg skrev:

Det kan man ju självklart inte. Men å andra sidan är trycksättning bara en nödlösning för att fuska ihop det. Du vill egentligen bara ha en initial ljudvåg med nog styrka. Så det kräver självklart sin woofage i en sådan här konstruktion, ja.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-15 18:12

MagnusÖstberg skrev:Du kan fortsätta tycka det.

Jag som uppenbarligen lever i en annan fysikalisk verklighet är beroende av trycksättningen för att nå ner mot 10Hz med vettig nivå.

34meter pipa funkar väl bra kanske?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-17 18:38

ante_77 skrev:
MagnusÖstberg skrev:

MagnusÖstberg skrev:
ante_77 skrev:
MagnusÖstberg skrev:Det är trevligt med konserter på Ullevi. Bästa arenan.

Nja, då har man väl fel högtalare om inte "rummet" passar.

Du kan fortsätta tycka det.

Jag bara måste lägga mig i detta. Fast jag inte vill.

Det blir bara för tokigt när någon talar om den fysikaliska verkligheten och antyder sig ha den större kunskapen, men samtidigt uttrycker sig terminomlogiskt heltokigt.

Att trycksätta ett rum, det gör man inte i hifi-sammanhang. Man gör det för att stoppa in dykare i, som varit nere i plurret (ja, plurret är korrekt termonologi! :)) för djupt och länge. Och rum som skall kunna trycksättas (i betydelsen förses med ett tryck avsevärt större än normaltrtycket, 1 Atmosfär, 1 bar, 100 000 pascal) måste vara täta. Det är inga lyssningsrum.

Så man kan inte trycksätta några normala lyssningsrum och det finns heller ingen orsak att göra det eftersom man, ehuru man kan uppnå betydligt större rent ljudtryck i sett sådant rum, ändå inte uppfattar det högre. Trycket innanför trumhinnan blir ju (förhoppningsvis) samma.

Så nej, trycksätta rum handlar det inte om här.

- - -

Och med det sagt kan förstås någon hävda att det bara handlar om att trycksätta kortvarigt, med ljud.

Men i den betydelsen så trycksätter man ju alltid rum, och även utomhusmiljöer, när man skapar ljud i dem. Det spelar ingen roll om de är slutna eller öppna. De uppstår oavsett vilket alltid tryckvariationer i dem om man spelar i dem med en högtalare.

- - -

Så - det Magnus försöker säga, utan att verka ha verktygen för att göra det, är att man kan utnyttja en effekt som finns i skapligt täta rum, nämligen kavitetseffekten.

Den förändring i den akustiska impedansen (som börjar när våglängden börjar få svårt att få plats i rummet) och som gör att man kan exitera det med en konstant pumpvolym per period istället för en konstans acceleration från membranytan (det skiljer två derivator). Och ju lägre ned i frekvens man vill kunna återge ljud, desto mer finns att vinna. Nackdelen är att det blir ett tryckhomogent fält vilket i sin tur leder till att klangen blir avståndsberoende, och att hastighetskomponenten i ljudvågen blir undertryckt vilket kan menligt påverka de taktila effekterna i rummet.

- - -

Vad det handlar om är att man, genom att göra det svårare för ljudvågen att fly rummet, kan skapa ett tryckhomogent fält. Beroende på rummets storlek och avståndet till ljudkällan (ja, det är lika viktigt) så kommer gränsfrekvensen för denna effekt att hamna lite olika, men signifikant hjälp av kavitetseffekten får man normalt framförallt under 20 Hz.

Vill man nå ned till 10 Hz så handlar det bara om en oktav och vinsten är inte jättestor men ändå signifikant. Det handlar i bästa fall om att vinna 12 dB. Det är inte försumbart, men det måste vägas mot att den slutna låda man troligen kommer att använda, i sig typiskt har fallet rätt så många dB vid samma frekvens, så trots rumsstödet behöver sådana inställationer ändå använda eq för att få upp nivån tillräckligt. Den slutna lådans låga mekaniska verkningsgrad gör även att man behöver ungefär tre gånger så mycket membranarea som med basreflex i samma rum.

Så riktigt så enkelt som att 10 Hz blir tillgängligt bara för att rummet är slutet, är det inte. Det är heller inte så enkelt som att man behöver slutna lådor för att klara det, men tar man in en massa andra faktorer i ekvationen så är ändå ofta slutna system den bästa lösningen. Men det blir inte ett volymmässigt mindre system än om man valt basreflex.

Vh, iö (Uppfinnare av Infra-konceptet med slutna lådor i kombination med en lite speciell eq, för användning i rum med rimligt lågt läckage till utanförvärlden.)

- - -

PS. Kan nämna en sak till - att man för att nå 10 Hz i ett normalstort lyssningsrum (säg 50 kubikmeter) ofta kan tillåta sig hål mot omvärlden på en halv kvadratmeter*. Jag nämner det bara för att jag har sett förståsigpåare som försökt tolka mitt koncept och berätta om det för andra, som antytt att de tror att man måste täta rummet med akryl... Det stämmer alltså inte alls. Det visar bara att den som säger eller skriver sådant inte har koll på de akustiska processerna som pågår i ett rum.

*Jag skriver "ofta", för mobiliteten för luften i ett sådant hål är inte entydligt beräkningsbart med utgångspunkt från bara lyssningsrummets mått och andra egenskaper.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-02-17 21:19

IÖ: Har du någon gång skissat på eller funderat på att leverera ett fristående Ino-rum, typ som ett attefallshus? Förstår att risken är att det blir svårt att ta betalt av de som vill vara oärliga, ritningen får ju ett helt annat värde än när du gör "vanlig" akustikkonsultation. Får någon tag i ritningen kan de bygga rummet rakt av.

Men visst skulle det kunna bli ruskigt bra om du fick designa hela bygganden? :D Fast du kanske hellre skulle dra till med aningens större yta om jag förstod ett tidigare inlägg från dig rätt?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-18 14:10

Ja, lite större är bättre, men Attefallshuset är i varje fall en förändring i rätt riktning från Friggeboden.

Men nej, det har jag inte funderat på. Människor är olika och så är också behoven.

En lösning för alla tror jag inte på. Det behövs olika rum av samma skäl som det behövs olika högtalare.

Men ett sådant hemmabioattefallshus behöver förstås inte vara en lösning för alla för att ha ett värde.
Den enda rimliga vägen är nog i så fall att ta fram en sådan lösning tillsammans med en hus-leverantör.

Av rätt så många skäl är det dock tveksamt om ett Attefallshus är en bättre lösning än en utbyggnad.
Om jag förstått det rätt så kom ju nya regler om sådana parallellt med Attefallshuset, så varför välja ett
fristående hus?

Vh, iö

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-18 14:42

IngOehman skrev:Av rätt så många skäl är det dock tveksamt om ett Attefallshus är en bättre lösning än en utbyggnad.
Om jag förstått det rätt så kom ju nya regler om sådana parallellt med Attefallshuset, så varför välja ett
fristående hus?

Tillbyggnad enligt de nya bygglovsreglerna får inte vara större än 15 kvm (om jag minns rätt). Vill man bygga större är det de äldre reglerna som gäller. Attefallshusen får heller inte byggas ihop med befintlig byggnad.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-02-18 14:58

Bara 15 m^2?

Så dumt.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-18 15:07

IngOehman skrev:Bara 15 m^2?

Så dumt.

Vh, iö

Utan bygglov dvs. - det är väl bra att inte folk får bygga vilka knasigheter som helst?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-02-18 15:10

RogerGustavsson skrev:
IngOehman skrev:Av rätt så många skäl är det dock tveksamt om ett Attefallshus är en bättre lösning än en utbyggnad.
fristående hus?

Tillbyggnad enligt de nya bygglovsreglerna får inte vara större än 15 kvm (om jag minns rätt). Vill man bygga större är det de äldre reglerna som gäller. Attefallshusen får heller inte byggas ihop med befintlig byggnad.

Får man bygga en underjordisk tunnel mellan Attefallskåken och den förefintliga kåken?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-18 15:12

Morello skrev:
IngOehman skrev:Bara 15 m^2?

Så dumt.

Vh, iö

Utan bygglov dvs. - det är väl bra att inte folk får bygga vilka knasigheter som helst?

Ja, det är bra. Annars skulle det bli ett attans trätande...

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-18 15:12

Morello skrev:
RogerGustavsson skrev:
fristående hus?

Får man bygga en underjordisk tunnel mellan Attefallskåken och den förefintliga kåken?

Äh, när man ändå håller på så kanske man kan gräva ner hela Attefallskåken.
Då får man så att säga sub på köpet.

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2015-02-18 15:43

Nu är detta lite ot kanske från TS frågeställning men jag förstår från svaren från dom som är insatta i rumsakustik att svaret på frågan om det finns sk perfekta lyssningsrum så gör det kanske inte det då alla rum, möbleringar akustikfix och inte minst personliga önskemål är mycket olika. En stilla undran från mig som glad amatör är hur olika högtalartillverkarnas lyssningsrum är.

Det är väl därför en akustikmakare bör (helst) komma på hembesök för att kunna göra ett så bra jobb som möjligt. Nu är jag så korkad att jag gillar att dona med sånt så mycket jag kan själv men skulle säkert ta hjälp om jag fastnade någonstans. De där attans atterdalshusen står jag nog över utan bygger nog hellre ut även om det innebär byråkrati med bygglov mm ;)
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-18 15:54

25m2 som fristående hus, men där var en varient på påbyggnad av existerande hus också och den var begränsad till 15.

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-02-18 16:20

pinnen skrev:Nu är detta lite ot kanske från TS frågeställning men jag förstår från svaren från dom som är insatta i rumsakustik att svaret på frågan om det finns sk perfekta lyssningsrum så gör det kanske inte det då alla rum, möbleringar akustikfix och inte minst personliga önskemål är mycket olika.

Fast ett "perfektast" rum är kanske fortfarande perfektast, som man sen kan fortsätta med och sätta sin personliga prägel på.

Här visas perfekta rumsdimensioner för mindre lyssningsrum, de svarta fläckarna är bästa dimensioenrna. Om det stämmer eller inte vågar jag inte uttala mig om:
http://www.acoustics.salford.ac.uk/acou ... ntent=best

Länk till denna återfinns i denna tråd:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=82098
Där Petter redan i andra posten länkar till en annan tråd full med saker om rumsakustik.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-02-18 19:39

IngOehman skrev:
Av rätt så många skäl är det dock tveksamt om ett Attefallshus är en bättre lösning än en utbyggnad.
fristående hus?

Tror att det är en alldeles utmärkt lösning när det t.ex finns en trött bebis eller partner i huset, och den andra partnern kanske vill se en film, utan att behöva använda lurar, efter typ klockan sju. :wink:

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2015-02-18 20:20

Men, byggytan är grunden eller? Kan man inte bara gjuta en Attefallsstorleksgrund som man på lämplig höjd, säg någon decimeter, sätter 32 kvadrat - eller vad man behöver - på?

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-18 20:29

Byggytan bestäms av yttervägglivet, inget annat. Om Attefallshuset hamnar närmare tomtgräns än 4.5 m, gäller vanliga bygglovsregler. Det är också en av anledningarna till att det inte är så manga Attefallshus som kvalificerar för de nya reglerna, de är lite som ett slag i luften. En populistisk regel med rätt litet värde i praktiken, sager mina kollegor på bygglovsavdelningen...

rotel2

Inläggav rotel2 » 2015-02-18 20:31

Dartman skrev:Men, byggytan är grunden eller? Kan man inte bara gjuta en Attefallsstorleksgrund som man på lämplig höjd, säg någon decimeter, sätter 32 kvadrat - eller vad man behöver - på?

/Jonas

Byggnadsarea, dvs byggnadens yttermått. Utöver detta kan man låta takfoten sticka ut max 50cm, allt utöver detta räknas in i byggnadsarean.

Åtgärden får vidtas närmare gränsen än 4,5 meter, om de grannar som berörs medger det!!!.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2015-02-18 20:39

Men man får väl ha burspråk?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-02-18 20:52

Dartman skrev:Men, byggytan är grunden eller? Kan man inte bara gjuta en Attefallsstorleksgrund som man på lämplig höjd, säg någon decimeter, sätter 32 kvadrat - eller vad man behöver - på?

Nej, de smyger in i din trädgård och mäter. Mitt garage påpekade de att det blivit 2cm för stort efter att vi tänkte om från puts till träpanel... Och snart mäter de väl in det per satellitbild istället...

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2015-02-18 21:07

RogerGustavsson skrev:Byggytan bestäms av yttervägglivet, inget annat. Om Attefallshuset hamnar närmare tomtgräns än 4.5 m, gäller vanliga bygglovsregler. Det är också en av anledningarna till att det inte är så manga Attefallshus som kvalificerar för de nya reglerna, de är lite som ett slag i luften. En populistisk regel med rätt litet värde i praktiken, sager mina kollegor på bygglovsavdelningen...

Vad är yttervägglivet? Kan man ha väggar som lutar utåt?

/Jonas - letar kryphål

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-18 21:18

Det är byggnadens ytterväggar som bestämmer byggnadsarealen. Om du har väggar som lutar, bestäms arealen av det största måttet. Takutsprånget är det enda som kan vara större än 25 kvm.

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2015-02-18 21:24

RogerGustavsson skrev:Det är byggnadens ytterväggar som bestämmer byggnadsarealen. Om du har väggar som lutar, bestäms arealen av det största måttet. Takutsprånget är det enda som kan vara större än 25 kvm.

Tack. Svårt att komma förbi således. Tur för mig att jag bor på landet!

:)

/Jonas

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2015-02-18 21:34

RogerGustavsson skrev:Om Attefallshuset hamnar närmare tomtgräns än 4.5 m, gäller vanliga bygglovsregler.

Nej. Det är samma regler oavsett. Samma för en frigga. Det räcker att få grannen att skiva under en blankett att han går med på närmare än 4,5 meter så är det bara att tuta och köra. :wink:
Med ett sånt intyg är det "Attefallsregler" som gäller ändå.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi