Nu har skaffat lite egna Svanåvingar för att ta hand om min bakvägg och första sidoreflex i fönstret på höger sida.
Här visar jag acrylvarianten i fönstret, stör inte alls ljuset, men gör gott för andra vågrörelser. Lätt att flytta till avsedd plats när det ska finlyssnas. Jag gillar enkla, estetiska lösningar, och enkelt att konvertera ett vardagsrum till en bra lyssningsmiljö.

Vy över vardagsrummet från fönstret på höger sida. Ställde på skoj upp en vinge symmetriskt med fönstervingen. Vet inte om den gör nytta än, har inte utvärderat den. Får rådgöra med Matts (Svanå) om den, men antagligen vill han ha den närmare högtalarens sidospegel om man studerar hans andra installationer. Kanske vill han det med höger vinge också, vi får se.

Nu är vi vid bakväggen bakom lyssningsposition, här hände det grejor med vingarna får jag säga, bättre djupdimension och tydlighet i de detaljer i ljudbilden som man bara anade var de fanns tidigare, illusionen av en 3D-händelse förstärks.
Det är ju inte så underligt heller, höger högtalares direktljud och reflexen från väggen bakom har kanske 90 cm gångväg, och blir oskiljaktiga, klart det blir otydligt.
Vingarna ska tidsförskjuta ljudet, och det tycks fungera.
Har tillstånd att väggfästa den ena vingen intill bokhyllan manifest, den andra i fönsternischen blir att ta fram när det behövs och får härbärgera bakom soffan tillsammans med en framtid Helmholtz.

Så här ser setupen ut, mycket dämp vid högtalarväggen, lite allmän diffusion högre upp, och mina darlings-i16s

Således är jag förbaskat nöjd med tilltaget, Kronkan o Adhoc får väl lämna egna kommentarer och mätning spar vi till ett senare tillfälle med mer gott om tid och när jag utrustat Adhoc med nödig GPS så han slipper en ödesvandring i regnet i jakt på min bostad. Hoppas att whiskypinnen värmde i alla fall. En görgammal Talisker brukar värma en frusen HiFi-själ i de flesta fall.

It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.
M.Twain
Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!
© 2012 Nelson Pass