Hur minska antalet hifi-prylar?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Re: Hur minska antalet hifi-prylar?

Inläggav Martin » 2014-11-07 12:04

Det är många som inte längre ser med samma ivriga ögon och armar på det löpande underhållet både in- och utvändigt samt på regelbunden och säsongsbetonad bas i ett hus också. De kan t.ex. värdera friheten att när som helst kunna lämna lägenheten och resa bort en månad eller två med stora mängder undansparad semester från att ha gått ner i arbetstid eller närmar sig pensionsålder. Utan att behöva organisera gräsklippning/snöskottning och vaktande av motorredskap och utemöblerna så att de inte vandrar iväg.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-11-07 12:56

Bagaget skrev:Enda anledning att flytta till mindre är väl för att spara pengar?

Jag tyckte inte om att vara trädgårdsmästare åt banken, så jag sålde sista (?) huset och flyttade in i lägenhet. Nu styr och ställer jag med det mesta kring våra hus, utan att behöva göra ett handtag själv. Gården är lika fin som vilken villaträdgård som helst och jag (och frugan) har gott om boyta och biutrymmen, som jag slipper underhålla så där jättemycket, även om frugan tjatar om nya tapeter, golv och en walking closet. Första huset vi köpte var en rejäl barre på 300 kvm, stor tomt, en pool som var större än lägenheten vi flyttade ifrån och allt vad där tillhör, men jag är inte den som ska sköta om ett trähus från sekelskiftet så jag överlät det till en familj som har ett brinnande intresse för sådant. De har tagit hand om fastigheten på bästa sätt. Nästa hus var ett radhus och då kunde jag lika gärna bott i lägenhet på en gång, men innan vi kom till den insikten hann vi avverka ännu en fristående kåk. Den fick allvarliga sättningsskador när jag blåste på med med min Sunfire. Hann dessutom med en lägenhet till innan jag hamnade där jag bor nu, men det är en annan historia.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2014-11-07 13:31

2-ch skrev:
Fjonkalicious skrev:Fel tänk. Mer yta=mer stereos.

Installerat hiss utifall man känner sig skruttig. Bo kvar.

Bo kvar är ett inte allt för tokigt alternativ i mina öron. Vi kommer inte hitta ett billigare alternativ.
Men vad göra när fru 2-ch vill ha rotation på boendet.
Hon har själv dessutom en betydligt lättare syn på det här med prylar än vad jag har.

Men jag måste rätta dig på en punkt. Mer yta = större stereos.
Men du talar kanske om mer högtalarkubikmeter :)

Bagaget skrev:Enda anledning att flytta till mindre är väl för att spara pengar?
När jag flyttade ut fick mina päron äntligen råd att flytta till större ;)

Nej då. Det kan finnas massor av andra anledningar (har jag hört).
Gillar dina föräldrar.

Hälsa fru 2-ch att boendet är superbt. Bor ni billigt så ta in städhjälp och köp någon göttig lya i spanien eller något. Dom har iofs inte Falcon men du kanske kan klara dig med en Estrella?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-11-07 13:33

PJo Prova gärna PM funktionen.

Fjonkalicious skrev:Hälsa fru 2-ch att boendet är superbt. Bor ni billigt så ta in städhjälp och köp någon göttig lya i spanien eller något. Dom har iofs inte Falcon men du kanske kan klara dig med en Estrella?

Vi bor billigt. Spanienvarianten har varit på tapeten, och det går väl att stå ut med Stella några månader om året :wink: .

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2014-11-07 14:18

Fjonkalicious skrev:Fel tänk. Mer yta=mer stereos.

feltänk, större hus = ökad volym så alla hör !! :mrgreen:

Fler stereos = kass för då riskerar man att någon annan höjer FEL musik.
Har en dotter som spelar på som tusan. Aldrig att hon får större HIFI :wink:

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-11-07 14:25

sportbilsentusiasten skrev:Fler stereos = kass för då riskerar man att någon annan höjer FEL musik.
Har en dotter som spelar på som tusan. Aldrig att hon får större HIFI :wink:

Att vem som helst kan starta stereon ser jag som ett misslyckande.
14 fjärrkontroller och rätt uppstartssekvens är ett minimum.
Å dom små liven ska hållas kort :wink:

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-11-07 14:52

Linn är så enkel att starta att t.o.m. din 2-åriga dotter (som förmodligen också heter Linn) kan starta den. :D
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Bagaget

Inläggav Bagaget » 2014-11-07 16:44

hifikg skrev:

Jag tyckte inte om att vara trädgårdsmästare åt banken, så jag sålde sista (?) huset och flyttade in i lägenhet. Nu styr och ställer jag med det mesta kring våra hus, utan att behöva göra ett handtag själv. Gården är lika fin som vilken villaträdgård som helst och jag (och frugan) har gott om boyta och biutrymmen, som jag slipper underhålla så där jättemycket, även om frugan tjatar om nya tapeter, golv och en walking closet. Första huset vi köpte var en rejäl barre på 300 kvm, stor tomt, en pool som var större än lägenheten vi flyttade ifrån och allt vad där tillhör, men jag är inte den som ska sköta om ett trähus från sekelskiftet så jag överlät det till en familj som har ett brinnande intresse för sådant. De har tagit hand om fastigheten på bästa sätt. Nästa hus var ett radhus och då kunde jag lika gärna bott i lägenhet på en gång, men innan vi kom till den insikten hann vi avverka ännu en fristående kåk. Den fick allvarliga sättningsskador när jag blåste på med med min Sunfire. Hann dessutom med en lägenhet till innan jag hamnade där jag bor nu, men det är en annan historia.

Sorry, har ingen trädgård, har aldrigt haft någon trädgård och vill aldrig ha någon trädgård - så jag tänker inte i de banorna :)
Däremot har jag haft gnällig grannar, och har för litet lyssningsrum så yta och lyhördhet är sånt jag tänker på.

Synd att man inte älskar hörlurslyssning :P

Jansson
Tänk på livet

Inläggav Jansson » 2014-11-08 00:13

2-ch skrev:
Jansson skrev:Stylisten har dikterat, inga högtalare och inga stereoprylar.
Sånt vill inte folk se.

8O 8O 8O
Mycket märkligt. Kom jag till en visning med en rejäl stereo skulle jag tänka. Här måste det vara bra isolerat.
Men förmodligen är vi här inte särskilt representativa :lol:

Lycka till med visningen.

Just klar med lite bättringsmålning.

Tack!
Nej vi är sannolikt långt ifrån representativa.
Du har rätt så klart.
Så är det.
Eller så ger det också info om grannar som är toleranta mot varandra inom rimliga gränser vilket stämmer i båda fallen när det gäller den här bostaden.

Har tänkt på det där med den första receivern som du har sparat.
Av nostalgiska skäl kan den väl få va kvar då. Men sen är det stopp!
:wink:
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2014-11-10 08:59

Förhandlingarna har gått framåt.
En nybyggd eller relativt ny enplanare är inte out-of-the-question.
Bo kvar och fixa till huset så att det mer passar oss i den nuvarande situationen.
Så jag ser med tillförsikt på framtidne :)

Jansson skrev:Har tänkt på det där med den första receivern som du har sparat.
Av nostalgiska skäl kan den väl få va kvar då. Men sen är det stopp!
:wink:

Ja vi får se vad som händer.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi