Moderator: Redaktörer
PerStromgren skrev:Nej, det är ingen som törs stå där med en defintion på ett subjetivt intryck!![]()
Du har helt rätt i din implicita kritik av att använda den härs sortens uttryck när man beskriver hur något låter. Å andra sidan har vi inget bättre. SÅ länge bägge parter är hyggligt överens om vad ett uttryck innebär funkar det, men här sprang vi på ett fall då det inte gjorde det. Då får man nog backa till mätningar, hur mycket vi än hatar fakta här på faktiskt!
RogerJoensson skrev:-Ingen som vill svara på vad ni menar med anemisk klang, beskrivet i tonkurvemässiga termer, så att en oinvigd kan förstå vad ni menar?
Nattlorden skrev:För min egen del skulle jag tycka att för lite i basområdet blir anemiskt, men det behöver inte vara överförbart till någon annan.
Nattlorden skrev:För min egen del skulle jag tycka att för lite i basområdet blir anemiskt, men det behöver inte vara överförbart till någon annan.
Nattlorden skrev:Jag har ingen aning. Men jag har en känsla att om man skall diskuttera denna funktionen så kanske man skall leta upp den gamla Flint-tråden och läsa in all den konversationen också. ( Fast det kan vara att alla bilder där suddats...och då faller den ju till stor del )
Harryup skrev:För min del är anemiskt slätstruket, dvs dålig upplevd dynamik.
Skulle inte bara inrikta mig på basen eftersom man kan ha musik utan särskilt mycket bas och det ändå låter orkeslöst.
mvh/Harryup
RogerJoensson skrev:Harryup skrev:För min del är anemiskt slätstruket, dvs dålig upplevd dynamik.
Skulle inte bara inrikta mig på basen eftersom man kan ha musik utan särskilt mycket bas och det ändå låter orkeslöst.
mvh/Harryup
Men "dålig upplevd dynamik", menar du då det som man brukar kalla dynamik, alltså att skillnaden mellan svaga och starka ljud är mindre eller åtminstone har med förhållandet starka/svaga ljud att göra?
RogerJoensson skrev:Nattlorden skrev:Jag har ingen aning. Men jag har en känsla att om man skall diskuttera denna funktionen så kanske man skall leta upp den gamla Flint-tråden och läsa in all den konversationen också. ( Fast det kan vara att alla bilder där suddats...och då faller den ju till stor del )
Jag ställde frågan om begreppet mer allmänt, utan egentlig koppling till diskussionen om varierbar drivimpedans, i ett försök att få grepp om vad som menas med begreppet. Flint-tråden tror jag inte hjälper så mycket för förståelsen av begreppet.
Kanske betyder "anemisk klang" olika för olika personer, kanske betyder det oftast basfattigt, kanske betyder det även "bättre" (helt utan definition), kanske...
sprudel skrev:Roger! Om du nu inte harmonierear helt med greppet att ha variabel impedans på slutsteg så varför inte prova det praktiskt?
Ingvar kan säkert ge dig en ritning/manual hur du skulle kunna gå tillväga rent praktiskt för att provlyssna.
En upplevelsebaserad approach kan ge nya aspekter till de rent förklarande teoretiska resonemangen.
RogerJoensson skrev:sprudel skrev:Roger! Om du nu inte harmonierear helt med greppet att ha variabel impedans på slutsteg så varför inte prova det praktiskt?
Ingvar kan säkert ge dig en ritning/manual hur du skulle kunna gå tillväga rent praktiskt för att provlyssna.
En upplevelsebaserad approach kan ge nya aspekter till de rent förklarande teoretiska resonemangen.
Det är inget nytt för mig. Jag har provat det. Många gånger. För länge sedan. -Hela vägen över till ren strömdrivning. Det är ju inget nytt liksom...
IngOehman skrev:Valfrihet är bra.
Den som inte tycker det får helt enkelt ta sitt eget ansvar och se till att begränsa sin valfrihet*.
I detta fall betydande - köpa en annan förstärkare! Eller be Lasse att tillverka en Svante-version, som saknar denna möjlighet!
RogerJoensson skrev:PerStromgren skrev:Nej, det är ingen som törs stå där med en defintion på ett subjetivt intryck!![]()
Du har helt rätt i din implicita kritik av att använda den härs sortens uttryck när man beskriver hur något låter. Å andra sidan har vi inget bättre. SÅ länge bägge parter är hyggligt överens om vad ett uttryck innebär funkar det, men här sprang vi på ett fall då det inte gjorde det. Då får man nog backa till mätningar, hur mycket vi än hatar fakta här på faktiskt!
Problemet är att jag faktiskt inte vet vad ni menar. Därav frågan. Om alla andra nu vet vad det betyder och någon form av konsensus råder, så borde väl någon kunna beskriva det så att även jag begriper?
Svante skrev:... Standardförstärkningen (är det 28 dB) bör förstås finnas för de som kopplar ihop flera slutsteg, men många får problem med högeffektslutsteg på så sätt att försteget klipper eftersom slutsteget behöver så hög inspänning för att blir fullt utstyrt. Man kan argumentera för att även det skulle vara att bryta en standard, och det är det ju, men här borde standarden kompletteras med en alternativ inkopplingsbar förstärkning på ytterligare kanske 10 dB.
RogerJoensson skrev:Nattlorden skrev:För min egen del skulle jag tycka att för lite i basområdet blir anemiskt, men det behöver inte vara överförbart till någon annan.
OK. Det verkar logiskt, eftersom man kan få ett baslyft med hög drivimpedans.
Men om jag inte missförstått så gäller uttrycket även för högtalare som inte har någon uttalad puckel i impedanskurvan som leder till mer bas vid hög drivimpedans. Alltså att hög drivimpedans gör ljudet mindre anemiskt. Vad är det man pratar om då?
petersteindl skrev:Svante skrev:... Standardförstärkningen (är det 28 dB) bör förstås finnas för de som kopplar ihop flera slutsteg, men många får problem med högeffektslutsteg på så sätt att försteget klipper eftersom slutsteget behöver så hög inspänning för att blir fullt utstyrt. Man kan argumentera för att även det skulle vara att bryta en standard, och det är det ju, men här borde standarden kompletteras med en alternativ inkopplingsbar förstärkning på ytterligare kanske 10 dB.
AMP 22 skulle jag tippa har 22 dB spänningsförstärkningÅtminstone på det läge med lägst utimpedans.
Mvh
Peter
RogerJoensson skrev:Harryup skrev:För min del är anemiskt slätstruket, dvs dålig upplevd dynamik.
mvh/Harryup
Men "dålig upplevd dynamik", menar du då det som man brukar kalla dynamik, alltså att skillnaden mellan svaga och starka ljud är mindre eller åtminstone har med förhållandet starka/svaga ljud att göra?
Morello skrev:Det tror inte jag, men jag tror uteffekten är 22 dBW.
Morello skrev:Hur som havet tycker jag det är dumt att glida ifrån den de facto standard vi har, dvs transistorförstärkare antas ha en låg/försumbar utgångsimpedans.
Jag är också mycket förvånad när en standard-påskyndare som Ingvar Öhman hjälper till att torgföra denna standardfienliga funktion.
PerStromgren skrev:Visst finns det väl en de-facto standard för interfacen? De flesta högtalarkonstruktörer utgår nog ifrån en drivimpedans som är (mycket nära) noll.
Detta enligt min ringa erfarenhet som hobbyist.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 36 gäster