Spotify Premium vs. Wimp Hifi

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kevin_Mitnick

Re: Spotify Premium vs. Wimp Hifi

Inläggav Kevin_Mitnick » 2015-02-15 12:05

RogerGustavsson skrev:
ante_77 skrev:För min del så tror jag att mastringen har större betydelse än om det är Flac, AAC, Ogg eller wav.

De tror jag också. Om Wimp Hifi eller Spotify Premium verkligen skickar vad de påstår, FLAC resp. OGG 320 kbit/s, är osäkert. Körde ett tag Spotify via Fidelify och det fanns en indikering om 160 eller 320 kbit/s. Som redan behandlats har vi ingen koll på hur dessa tjänster ser ut rent tekniskt. Hur ser källmaterialet ut, hur behandlas det på väggen till lyssnaren etc?

Precis, och det är just det som gör att jag är lite tveksam till Wimp. Jag vill gärna veta att jag får det jag betalar för. Men jag är också tveksam till att handla ekologiskt pga att jag inte heller där vet att jag får det jag betalar för :lol:
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-02-15 16:17

Jag gillar WIMP hifi men det blev lite kostsamt i längden och jag har gått tillbaka till att spela från egen disk.
Interfacet för WIMP passar mig mkt bättre än Spotify. :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-15 16:35

talibankocken skrev:Även jag har gått från Spotify premium till wimp hifi. Kul att de har kommit i kapp med utbudet och faktiskt har majoriteten av musiken i bra kvalitet.

Utbudet tror jag är ungefär lika, åtminstone har det nämnts vid jämförelser. Båda har inga fantastiska sökfunktioner och det blir att göra alternativa sökningar ibland. Ser också att båda tagit bort flera av mina favoriter.... Har sparat ner några spår genom att spela in strömmen.

Användarvisningsbild
talibankocken

Inläggav talibankocken » 2015-02-16 19:46

Kevin_Mitnick skrev:
RogerGustavsson skrev:
ante_77 skrev:För min del så tror jag att mastringen har större betydelse än om det är Flac, AAC, Ogg eller wav.

De tror jag också. Om Wimp Hifi eller Spotify Premium verkligen skickar vad de påstår, FLAC resp. OGG 320 kbit/s, är osäkert. Körde ett tag Spotify via Fidelify och det fanns en indikering om 160 eller 320 kbit/s. Som redan behandlats har vi ingen koll på hur dessa tjänster ser ut rent tekniskt. Hur ser källmaterialet ut, hur behandlas det på väggen till lyssnaren etc?

Precis, och det är just det som gör att jag är lite tveksam till Wimp. Jag vill gärna veta att jag får det jag betalar för. Men jag är också tveksam till att handla ekologiskt pga att jag inte heller där vet att jag får det jag betalar för :lol:

Jag jämförde enkelt några av mina favoriter. Då var alla likvärdiga med mina flac rippar. Medans kvalitén på Spotify var väldigt varierande och en hörbar skillnad. Sen finns det andra fördelar också

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-02-16 19:49

talibankocken skrev:
Kevin_Mitnick skrev:
RogerGustavsson skrev:[quote="ante_77"]För min del så tror jag att mastringen har större betydelse än om det är Flac, AAC, Ogg eller wav.

Jag jämförde enkelt några av mina favoriter. Då var alla likvärdiga med mina flac rippar. Medans kvalitén på Spotify var väldigt varierande och en hörbar skillnad. Sen finns det andra fördelar också[/quote]

Ja, det är det varierande som kan vara lite jobbigt.
Tekniken i övrigt ska nog vara "good enough"

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2015-02-21 11:21

När jag lyssnar på Wimp hifi får jag upp detta meddelande lite titt som tätt: Just nu har vi problem med uppspelningen i HiFi. Detta kan bero på låg bandbredd. Du kan testa att byta streaming-kvalitet i "Inställningar" för att lösa problemet. Är det någon mer som får det? Tycker att det är märkligt då jag har 100/100 mbit bredbandsabonnemang ..
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Colquhoun

Inläggav Colquhoun » 2015-02-21 12:23

Kevin_Mitnick skrev:När jag lyssnar på Wimp hifi får jag upp detta meddelande lite titt som tätt: Just nu har vi problem med uppspelningen i HiFi. Detta kan bero på låg bandbredd. Du kan testa att byta streaming-kvalitet i "Inställningar" för att lösa problemet. Är det någon mer som får det? Tycker att det är märkligt då jag har 100/100 mbit bredbandsabonnemang ..

Har aldrig fått det meddelandet, men däremot så kunde det börja hacka bli uppehåll i musiken när vi flera i familjen använde nätet. Då kunde ja gå över till spotify å de fungerade utan problem.
Nu har jag uppgraderat till 24mbit och är utan bekymmer med wimp:D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-02-21 15:35

Jag får det där meddelandet till och från, både hemma med 24 mbit (i teorin, oftast långt mindre) ADSL och på jobbet med fiber (100 mbit). Antar att flaskhalsen finns någonstans på vägen. Supporten på Wimp är snabb att svara. Har dock inte fått svar på just detta problem. Har klagat på att det blir pauser mellan musikspår där det inte ska vara så. Skickade över prov på hur det blir och påtalade att konkurrenten Spotify inte har problem med det. Supporten skickade över en annan mjukvaruversion att prova med men den hjälpte inte. Klagade även på den bristfälliga sökfunktionen. Den är likt Spotify tveksam när man söker på titlar med längre innehåll, typ klassiskt eller jazz. Inte undra på att några upplever att favoriter inte finns i tjänsterna. Har också konstaterat att några av mina favoriter hos Spotify har fallit bort. Ja, jag har inget emot att betala för båda tjänsteleverantörerna...

Föregående

Återgå till Generellt om hifi