Ja, men gör sig lätt en otjänst om man väljer bort inspelningar bara för att de har några år på nacken.
murgatroyd skrev:Ingenjören kör sin vanliga taktik, dvs att lämna en bombmatta av ord och definitioner som ingen förutom kanske möjligen Svante orkar bemöta.
Jag lämnar dig i din tro att du vann även denna diskussion, men det gjorde du inte. Jag är ledsen, men en person inom min familj har spelat med Radiosymfonikerna i snart 15år
och jag har veckovis kontakt med honom och har själv besökt Berwaldhallen minst 100ggr sedan den öppnade 1979. Dessutom bakom kulisserna ett flertal gånger.
Kortfattat: Vi vet mer än dig!

Men att berätta allt detta inser jag totalt meningslöst eftersom ingenjören är oförmögen att ta till sig andra människors synpunkter så blir det inget mer från min sida i detta ärende.
Jag visste förstås redan detta, men fastnade igår natt i ett par timmar och läste gamla inlägg sedan 2003 (!) och oändliga diskussioner producerade av ingenjören och det är inte det minsta förändrat sedan dessa.
Så varför lägga fram nåt som man lika gärna kan läsa svaret på i repris ungefär som "Groundhog Day"? Nej tack.
Tråkigt att se att du lämnar sakfrågan till förmån för att komma med en massa trist retorik med gott om personpåhopp.

Tycker även rent allmänt att det är tråkigt att se frågor som är faktiska och som borde kunna diskuteras utan sådana tråkigheter, skall bli en sorts tramsiga namn-dropping-slagsmål.
Nu gillar jag ju inte alls konceptet att så många VILL tycka något - baserat på att
andra gör det. Vad skall det vara bra för?

Men eftersom det funnits en hänvisning till vad något tyckt om Berwaldhallens akustiska egenskaper (i form av en kritik som framfördes i samband med att salen 30-årsjubilerade), en hänvisning med syftet att få det att verka som om den anses bra, så kan ni ju flukta in detta, också, för balansens skull:
https://www.google.se/search?q=berwaldh ... KqU7T8geANOch glöm inte att du som läser detta, om du gillar Berwaldhallens akustiska egenskaper, har all rätt att göra det. Men om du absolut vill anamma ett tyckande som stämmer med vad de som vet något om sådana här saker tycker (de som har erfarenheter av konserthus över hela världen) så är det dock kanske bra att ha lite större underlag. Berwaldhallens problem är ju liksom inte okända och någonting jag hittat på för den här trådens skull. De är välkända.
Själv tycker jag inte man skall tycka baserat på varken majoriteten, auktoriteter eller tumregler. Sådant tyckande som behöver vila på sådana grunder, kan man lika gärna vara utan. Man behöver ju inte ha en åsikt om allting. T ex inte om sådant som man inte själv satt sig in i och undersökt och upplevt.
Om DU gillar Berwaldhallen, så är det ju helt okej. Du får göra det. Jag ogillar den inte mera än att jag är där rätt ofta och lyssnar på musik, eftersom jag gillar musiken, och ser musiken som viktigare, på samma sätt som jag ser den viktigare än inspelningars ljudkvalitet.
En intressant sak när det gäller sådana här saker är också att man som regel kan hitta stöd för precis vilka åsikter som helst, om man nu vill ha stöd för sina åsikter, av andras åsikter.
Berwaldhallen marknadsfördes hårt som en enastående bra sal akustiskt, och självklart finns det därför många som är av uppfattningen att den är det. Även när det gäller ställen som Dalhalla i dalarna, så har marknadsföringen försökt banka i folk att där finns en fantastisk akustik*, trots att verkligheten är den att inga användbara akustiska egenskaper (reflexer/efterklang) knappt finns alls. Nästan utan undantag så spelar man via PA där.
Vh, iö
- - - - -
*Vilket är ett tokigt begrepp att använda för "bra akustiska egenskaper", akustik betyder ju läran om ljudet. Att tala om att en sal med "bra akustik" är som att säga att ett företag med koll på bokföringen har bra matematik. Läran om ljudet är samma i alla lokaler. Däremot har de olika akustiska (=som har att göra med ljud) egenskaper. Och om dessa är bra eller dåliga beror förstås om man skall vara noga även på vad man skall ha lokalen till.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).