Source first! Men då syftar jag på...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Source first! Men då syftar jag på...

Inläggav Bill50x » 2015-01-09 12:33

sprudel skrev:
Bill50x skrev:Jobba med elektroniken, jobba med setup'en och ge inte upp förrän Chrissie Hynde svänger som tusan och man fullständigt struntar i hur det låter.
Inget alls medhåll från mig där. Att det ska vara så svårt att begripa att en högupplöst återgivare tydliggör skräp likaväl som finess i mycket högre grad än en grumlig anläggning.

Det är inte alls svårt att begripa.

Men är det så svårt att begripa att det inte bara är ljudet man vill höra utan också musiken? Jag lyssnade (bla) på en söndermastrad Red Hot Chilli Pepper album hos en kamrat för typ något år sedan. Nottingham vinylspelare/Kuzma tonarm/Micro Benz pu - Audio Research L26 försteg - Audio Research VS115 slutsteg - Focal 918 högtalare. Det lät magiskt och framför allt var det musik. Min kamrat hade snöat in lite på hur basisten (som var med på de tidigare RHCP-skivorna) spelade och det gick absolut att förstå hur han bidrog till gruppens musik i jämförelse med den basist som efterträdde honom. Detta hör jag inte alls på samma sätt hos mig även om ljudet i sig är ungefär liknande bra.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-09 12:56

När det gäller klassiskt så tror jag att det i stor utsträckning handlar om mikrofonteknik. Det är ju ofta en himskans massa olika instrumet, och dessutom ganska många instrument av samma slag.
Jag skulle nog drista mig till att påstå att sådan musik ställer lite andra krav även på anläggningen än då det gäller pop, rock och "dylikt".

Visst kan man ha som mål en apparatur som "klarar allt", men den ambitionen har inte jag. Detta eftersom jag inte är så intresserad av pop, rock och "dylikt".

Det är helt fascinerande när jag hör ett riktigt fint fonogram på Spotify där det låter klart, rent, texturerat, dynamiskt, djupt och rumsligt.
Jag bara sitter och fånstirrar in mellan de stora högtalarskärmarna, särskilt när jag hittat något stycke som jag aldrig hört tidigare.

Är kompositionen oförutsägbar så kan det ju till och med bli riktigt spännande!

:)

Sitta och "nöta" till stor del samma vax om och om igen är inte min grej numera, när jag kan botanisera "i oändlighet" på Spotify - och dessutom har upptäckt att det inte är Spotify och dess teknik som är undermålig utan snarare en väldigt stor del av fonogrammen.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-09 13:03

Strmbrg skrev:Visst kan man ha som mål en apparatur som "klarar allt", men den ambitionen har inte jag.

ALL återgivning innebär kompromisser. Om inte annat ljudnivå. Eftersom vi alla (?) accepterar olika begränsningar kommer vi också föredra olika typer av återgivning. Eller färgning om ni så vill. Om man tex lyssnar enbart på körmusik lär inte återgivningen under 50 Hz vara viktig. Om man nu inte vill ha med lokalens egna ljud för att skapa naturligheten.

/ B

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2015-01-09 13:04

Bill50x skrev:
sprudel skrev:
Bill50x skrev:Jobba med elektroniken, jobba med setup'en och ge inte upp förrän Chrissie Hynde svänger som tusan och man fullständigt struntar i hur det låter.
Inget alls medhåll från mig där. Att det ska vara så svårt att begripa att en högupplöst återgivare tydliggör skräp likaväl som finess i mycket högre grad än en grumlig anläggning.

Det är inte alls svårt att begripa.

Men är det så svårt att begripa att det inte bara är ljudet man vill höra utan också musiken?
/ B

Du skriver som om jag uteslutit "musiken" och bara skulle vara ute efter ljudupplevelsen, men det finns ju inte några sådana påståenden från min sida.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-01-09 13:09

IngOehman skrev:Ehh... Berwaldhallen är en av de sämsta salarna för akustisk musik som finns. ALLA kloka spelar hellre nästan var som helst än där*.

Hoho! 8O Nu är ingenjören ute och cyklar igen (igen) och bygger vidare på en missuppfattning, i sken av att själv vara expert, talesman för ALLA musiker och flitig besökare på Berwaldhallen.
'Audiophile in hibernation'

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-01-09 13:10

Bill50x skrev:
RogerJoensson skrev:Å andra sidan. -Om man optimerar ljudet efter skitinspelningar så tappar man det bästa ur de bästa inspelningarna.

För övrigt, om man optimerar sin anläggning efter "skitinspelningar" så låter anläggningen bra även på väl inspelad musik. Det är inget motsatsförhållande här.

Jo, det tycker jag. Om du optimerar lyssningen att funka med t ex diskantvässade inspelningar så kommer allt som är rakt och välgjort att låta dovt. Jag vill inte försämra det som är bra, bara för att det som är dåligt ska låta uthärdligt.

Jag föredrar att justera varje inspelning som jag uppfattar ligga allt för mycket snett (när det är möjligt) och det är mycket lättare att hamna rätt om lyssningen är kontrollerad och neutral.
-På självvald "semester".

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-01-09 13:15

murgatroyd skrev:
IngOehman skrev:Ehh... Berwaldhallen är en av de sämsta salarna för akustisk musik som finns. ALLA kloka spelar hellre nästan var som helst än där*.

Hoho! 8O Nu är ingenjören ute och cyklar igen (igen) och bygger vidare på en missuppfattning ---

Jag har ingen aning om hur det låter i Berwaldhallen, men förstår att ni tycker väldigt olika.
Vill du utveckla det där om missuppfattning?

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-01-09 13:25

Litar mer på mina egna öron och tex Herbert Blomstedts:
Dessutom ren gallimatias att ALLA musiker helst undviker att spela där som ingenjören antyder.
Berwaldhallen har alltid varit kontroversiell av många olika orsaker.

"Akustiken i Berwaldhallen är bra, men inte idealisk. Den är för hård i mitt tycke, men man hör bra och orkestermedlemmarna hör varandra bra. Det är en avslöjande akustik vilket präglar orkestern till yttersta precision, sade Herbert Blomstedt i samband med hallens 30-årsjubileum."

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-09 13:27

Jag har varit där ett antal gånger. Förvisso för ganska länge sedan nu.
Jag kommer dock inte ihåg att jag upplevde ljudet som störande direkt. Har för mig att det är en ganska torr klang, men är lite osäker.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-09 13:28

sprudel skrev:Du skriver som om jag uteslutit "musiken" och bara skulle vara ute efter ljudupplevelsen, men det finns ju inte några sådana påståenden från min sida.

Nejdå, det menar jag inte. Vad jag menar är att man lätt kan fokusera på "fel" sida av musiken och koncentrera på det som kommer fram när man har det "öppna fönstret" till framförandet. Men man glömmer hur musiken återges. Pratar man med Linn-folk är fokus snarare för mycket på musiken, dvs man struntar i hur det låter. Det svänger som fan, det medges, men ljudet är sådant att man (ibland) får huvudvärk. Det är inte min kopp the, om man så säger...

Linns senaste teknologi, Exakt, är just något som förbättrar ljudet i hög grad men knappast bidrar till den musikaliska förståelsen i jämförelse med tidigare produkter. Många Linnister är negativa av just den anledningen men själv så välkomnar jag det bättre ljudet. För mig är ett bra ljud också ett fönster till musiken, det skapar en förståelse, en naturlighet som i sig är fantastisk. Men jag vill inte att detta fönster leder till kassa musiker. Alltså det som upplevs som kassa musiker. En bra anläggning förmedlar dessutom musikernas intentioner, låter oss förstå storheten i deras framförande. Naturligtvis kan en dålig artist aldrig bli bättre med en bra anläggning, men det hoppas jag att alla här förstår :-)

"Musik" och "ljud" är konstruerade skillnader, bara för att tydliggöra mitt resonemang. Musik är ljud - om än inte det omvända.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-09 13:30

Strmbrg skrev:Jag har varit där ett antal gånger. Förvisso för ganska länge sedan nu.
Jag kommer dock inte ihåg att jag upplevde ljudet som störande direkt. Har för mig att det är en ganska torr klang, men är lite osäker.

De gånger jag besökt Berwaldhallen har jag aldrig reagerat över dålig akustik. Jag har bara njutit av framförandena. Det är väl gott nog i betyg, eller?

/ B

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-01-09 13:36

Hur ställer ni er till historiska inspelningar, ni som "struntar i hur det låter"? Jag gillar dem inte alls, utan lyssnar hellre på mitt favoritstycke med no-name-orkester och en okänd dirigent än en överföring med Toscanini från en 78-varvare. Är du en sådan som gärna lyssnar på inspelningar från 30- och 40-talet?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-09 13:41

RogerJoensson skrev:
Bill50x skrev:
RogerJoensson skrev:Å andra sidan. -Om man optimerar ljudet efter skitinspelningar så tappar man det bästa ur de bästa inspelningarna.

För övrigt, om man optimerar sin anläggning efter "skitinspelningar" så låter anläggningen bra även på väl inspelad musik. Det är inget motsatsförhållande här.

Jo, det tycker jag. Om du optimerar lyssningen att funka med t ex diskantvässade inspelningar så kommer allt som är rakt och välgjort att låta dovt. Jag vill inte försämra det som är bra, bara för att det som är dåligt ska låta uthärdligt.

Jag föredrar att justera varje inspelning som jag uppfattar ligga allt för mycket snett (när det är möjligt) och det är mycket lättare att hamna rätt om lyssningen är kontrollerad och neutral.

Jomen, nu är vi där att vi talar om frekvensgångsskillnader. De som känner mig (på gott och ont) vet att jag lägger relativt liten betydelse vid sådana. Att Chrissie Hynde låter illa har inget med frekvensgång att göra. Att kubansk jazz (eller annan mässjazz) låter bra har inte heller med frekvensgång att göra.

Tänk på diskussionen med Bob Marley och Barry Diament. Visst var diskanten lika (illa) vässad som originalet, men vad lät mest musikaliskt? Ja, inte vad det den korrigerade filen som bara lät dov och ointressant. Och nej, det handlade inte om att det var lätt att ta till sig den diskanthöjda versionen. Det handlade om att musiken försvann. Tro mig, jag har lyssnat mycket på de olika versionerna, även tillsammans med min sambo. Vi har samma åsikt. Den korrigerade filen är död, helt renons på musikalitet.

Så vad är det som låter "bra"?

/ B

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-09 13:42

PerStromgren skrev:Hur ställer ni er till historiska inspelningar, ni som "struntar i hur det låter"? Jag gillar dem inte alls, utan lyssnar hellre på mitt favoritstycke med no-name-orkester och en okänd dirigent än en överföring med Toscanini från en 78-varvare. Är du en sådan som gärna lyssnar på inspelningar från 30- och 40-talet?

Svar från fel person:
Jag ogillar de flesta historiska inspelningar. Jag förmår inte höra det fina spelet i det eländiga ljudet.

Dessutom - varför skulle de spelat bättre förr? Emellanåt kanske det kan röra sig om en variant på snobberi och finsmakeri att säga sig föredra eller uppskatta dessa inspelningar.

Emellanåt.
Och kanske.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2015-01-09 13:44

PerStromgren skrev:Hur ställer ni er till historiska inspelningar, ni som "struntar i hur det låter"? Jag gillar dem inte alls, utan lyssnar hellre på mitt favoritstycke med no-name-orkester och en okänd dirigent än en överföring med Toscanini från en 78-varvare. Är du en sådan som gärna lyssnar på inspelningar från 30- och 40-talet?

Nu är jag inte en sån som söker mig särskilt till gamla inspelningar, men vissa som jag ramlar över upplever jag som magiska! T ex inledningen, och kanske hela, Djungelboken original - men jag fastnar speciellt för introt. Däremot blev jag besviken på några hyllade album med Solti. Men hyllningarna baseras kanske i stor del på själva framförandet, och även den nostalgi (jag inte har i detta sammanhang), och båda dessa aspekter är ju högst begripliga och respektabla. Just dessa album/symfonier tar jag hellre från anda phonogram (edit: med vad jag upplever som bättre inspelning och/eller mastring).

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-01-09 13:49

Svårt att säga nåt illa om tex Antal Dorati på Mercury Living Presence...eller många andra inspelningar
Http://www.discogs.com/artist/834378-Antal-Dorati

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-01-09 13:50

Jag har inget emot gamla inspelningar. Mest blir det nog Jazz och gamla svenska dåtida populärmusiklåtar.
Även om dom kan låta rätt uselt, så är uselheten på något vis mindre störande än modern pop/rock-mastring, samt en del av tidens "melodi"...

Jag har ett par inspelningar med typ symfoniorkester där jag faktiskt föredrar de gamla stenkakeutgåorna (återugivet på cd), trots rätt kasst ljud på de gamla inspelningarna och bra ljud på de nya. Jämfört med modern orkester slirar det på många plan, men spelas mycket mer livfullt. Det nästan svänger ju (om man tillåts tycka så)! :)
Det finns säkert mycket som ligger och väntar att upptäckas. :D

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-09 13:51

Jag har en del gamla inspelningar, tex Giesekings tolkning av Beethovens Emperor, inspelad 1944. Den är ju historiskt intressant men jag vill inte påstå att jag föredrar denna inspelning framför nyare. Det viktiga är väl att lyssna och välja det man tycker bäst om.

Inspelningen från -44 behåller jag dock för att den är intressant. Men f-n vet om inte Vienna Symphony Orchestra från 1990 gör det bättre...

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-09 13:52

Strmbrg skrev:Emellanåt.
Och kanske.

Strmbrg i ett nötskal ;-)

/ B

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-01-09 14:29

Jag lyssnar gärna på gamla inspelningar av klassisk musik.
En känsla av tid infinner sig i rummet när Beethovens 5'a spelas upp med rörmikar och stor lokal.
Att det låter lite si och så hör liksom till.
Blir det för närgånget försvinner storhetskänslan.
men det är jag det.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-09 14:30

Bill50x skrev:
Strmbrg skrev:Emellanåt.
Och kanske.

Strmbrg i ett nötskal ;-)

/ B

Ja, man måste ju gardera sig. Det är så tradigt med jobbiga invändningar. :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-09 14:56

murgatroyd skrev:Litar mer på mina egna öron och tex Herbert Blomstedts:
Dessutom ren gallimatias att ALLA musiker helst undviker att spela där som ingenjören antyder.

Du behöver läsa det jag skrev igen. Du har läst fel. Och jag antyder ingenting. Jag talar klarspråk. Och att hellre spela någon annanstans betyder heller inte att man inte vill spela där. Och jag talar inte om alla musiker.

murgatroyd skrev:Berwaldhallen har alltid varit kontroversiell av många olika orsaker.

Det får du gärna utveckla, men framförallt får du gärna berätta vad det är för missförstånd du talade om. Du tror väl inte att jag baserar MIN uppfattning på något annat än Berwaldhallens faktiska egenskaper? Vad är det som du tror har missförståtts av någon?

Herbert Blomstedt skrev:Akustiken i Berwaldhallen är bra, men inte idealisk. Den är för hård i mitt tycke, men man hör bra och orkestermedlemmarna hör varandra bra. Det är en avslöjande akustik vilket präglar orkestern till yttersta precision, sade Herbert Blomstedt i samband med hallens 30-årsjubileum.

Om jag varit ombedd att säga något offentligt om Berwaldhallen i samband med salens 30-årskubileum så hade jag nog varit snällare än så där. Det där var ju en sågning av dignitet, kommande från en person som under fem är förestått SRSO och haft salen som huvudarbetsplats tre av dem! Men han har så rätt. Den är hård, närmare bestämd extremt stympad i värmeområdet. Det är inte lätt att hitta en sal avsedd och konstruerad för att vara ett konserthus, med större akustiska problem.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-09 15:10

Akustiken i Berwaldhallen är bra, men inte idealisk. Den är för hård i mitt tycke, men man hör bra och orkestermedlemmarna hör varandra bra. Det är en avslöjande akustik vilket präglar orkestern till yttersta precision, sade Herbert Blomstedt i samband med hallens 30-årsjubileum.

Men, det var väl ingen sågning? Tycker'nte jag.

Hebbe tycker ju att akustiken är bra. Han tycker vidare att den är för hård.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-09 15:12

Sagt vid salens 30-årsjubileum...

Perfector skrev:

Jag lyssnar gärna på gamla inspelningar av klassisk musik.
En känsla av tid infinner sig i rummet när Beethovens 5'a spelas upp med rörmikar och stor lokal.
Att det låter lite si och så hör liksom till.
Blir det för närgånget försvinner storhetskänslan.
men det är jag det.

Jag är lite som du. Men går jag igenom mina favoritinspelningar av alla tänkbara verk som fördelar de sig rätt så jämnt över tiden. Den jag gillar bäst kan komma från vilken tid som helst. Det beror på verk och mycket annat.

Men vissa av de äldre har en kvalitet som på något sätt har med tiden att göra, tror jag. De präglas ibland av ett allvar, en känsla och ett djup som helt enkelt har gått förlorat. Man ser liknande saker i filmvärlden ibland, i en sorts nästan poetiska kvaliteter. Saker som helt enkelt inte skulle kunna göras idag. Förlorade förmågor. Fast inget är förstås omöjligt, men det kan vara lättare att göra det när man befann sin i den tid då stämningen fanns där naturligt. Det gamla behöver inte vara bättre än det som kommit istället, men de är inte samma, så tidslinjen betyder i varje fall något.

Och ljudkvaliteten betyder inte så mycket för mig att det blir en faktor som vinner över musiken. Däremot vill jag ha så hög ljudkvalitet som möjligt. Och jag vill även hävda att de fel som inspelningar hade fram till 70-talet mycket sällan var destruktiva för musiken, som de så mycket oftare har varit sedan dess. Tvingas jag välja en tid då ljudkvaliteten höjde sig extra, så blir det femtonårsperioden 1954-1969. Under den perioden gjordes det fantastiskt stor andel väldigt goda inspelningar. 70- och 80-talen var till stor del en besvikelse (även om det fanns undantag) men sedan dessa har det faktiskt blivit vanligare med hög och ickemusikfientlig ljudkvalitet igen när det gäller klassisk musik. Men den speciella orkesterkänsla som fanns under den där 15-årsperioden (och tidigare) är ovanligare idag. Men när den finns så finns den!

Någon annan kan tycka något helt annat.

Vh, iö

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-01-09 15:20

Ingenjören kör sin vanliga taktik, dvs att lämna en bombmatta av ord och definitioner som ingen förutom kanske möjligen Svante orkar bemöta. 8)

Jag lämnar dig i din tro att du vann även denna diskussion, men det gjorde du inte. Jag är ledsen, men en person inom min familj har spelat med Radiosymfonikerna i snart 15år
och jag har veckovis kontakt med honom och har själv besökt Berwaldhallen minst 100ggr sedan den öppnade 1979. Dessutom bakom kulisserna ett flertal gånger.

Kortfattat: Vi vet mer än dig! :D Men att berätta allt detta inser jag totalt meningslöst eftersom ingenjören är oförmögen att ta till sig andra människors synpunkter så blir det inget mer från min sida i detta ärende.

Jag visste förstås redan detta, men fastnade igår natt i ett par timmar och läste gamla inlägg sedan 2003 (!) och oändliga diskussioner producerade av ingenjören och det är inte det minsta förändrat sedan dessa.
Så varför lägga fram nåt som man lika gärna kan läsa svaret på i repris ungefär som "Groundhog Day"? Nej tack.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2015-01-09 15:24

Har spisat en hel del Mercury. Spelglädje brukar vara en känsla jag får. Robert Fine var visst inte med och störde orkestrarna så mycket. Han ställde upp sina få mikar bad om det starkaste partiet och ställde nivån efter detta. Sedan fick orkestern lira ifred.
Sådant påverkar nog spelet i positiv riktning.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-01-09 15:37

Strmbrg skrev:Han ställde upp sina få mikar bad om det starkaste partiet och ställde nivån efter detta. Sedan fick orkestern lira ifred.
Sådant påverkar nog spelet i positiv riktning.

+1

/ B

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-01-09 15:40

Exakt och han hade god hjälp vän av sin fru WIlma också! :D

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2015-01-09 15:44

Tusan, allt detta snack gör mig sugen på gamla magiska inspelningar! Jag får börja snappa och följa upp de utspridda hintarna här :)

Har nån gammal Philips-vinyl med lättsmält Mozart på vinden, den är smått magisk vad jag minns från tonåren. Borde damma av min Marantz 6025 och ge den en vägghylla i vardagsrummet. Hmm...

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-01-09 15:49

Ja, men gör sig lätt en otjänst om man väljer bort inspelningar bara för att de har några år på nacken.

murgatroyd skrev:Ingenjören kör sin vanliga taktik, dvs att lämna en bombmatta av ord och definitioner som ingen förutom kanske möjligen Svante orkar bemöta. 8)

Jag lämnar dig i din tro att du vann även denna diskussion, men det gjorde du inte. Jag är ledsen, men en person inom min familj har spelat med Radiosymfonikerna i snart 15år
och jag har veckovis kontakt med honom och har själv besökt Berwaldhallen minst 100ggr sedan den öppnade 1979. Dessutom bakom kulisserna ett flertal gånger.

Kortfattat: Vi vet mer än dig! :D Men att berätta allt detta inser jag totalt meningslöst eftersom ingenjören är oförmögen att ta till sig andra människors synpunkter så blir det inget mer från min sida i detta ärende.

Jag visste förstås redan detta, men fastnade igår natt i ett par timmar och läste gamla inlägg sedan 2003 (!) och oändliga diskussioner producerade av ingenjören och det är inte det minsta förändrat sedan dessa.
Så varför lägga fram nåt som man lika gärna kan läsa svaret på i repris ungefär som "Groundhog Day"? Nej tack.

Tråkigt att se att du lämnar sakfrågan till förmån för att komma med en massa trist retorik med gott om personpåhopp. :(

Tycker även rent allmänt att det är tråkigt att se frågor som är faktiska och som borde kunna diskuteras utan sådana tråkigheter, skall bli en sorts tramsiga namn-dropping-slagsmål.

Nu gillar jag ju inte alls konceptet att så många VILL tycka något - baserat på att andra gör det. Vad skall det vara bra för? :?

Men eftersom det funnits en hänvisning till vad något tyckt om Berwaldhallens akustiska egenskaper (i form av en kritik som framfördes i samband med att salen 30-årsjubilerade), en hänvisning med syftet att få det att verka som om den anses bra, så kan ni ju flukta in detta, också, för balansens skull:

https://www.google.se/search?q=berwaldh ... KqU7T8geAN

Och glöm inte att du som läser detta, om du gillar Berwaldhallens akustiska egenskaper, har all rätt att göra det. Men om du absolut vill anamma ett tyckande som stämmer med vad de som vet något om sådana här saker tycker (de som har erfarenheter av konserthus över hela världen) så är det dock kanske bra att ha lite större underlag. Berwaldhallens problem är ju liksom inte okända och någonting jag hittat på för den här trådens skull. De är välkända.

Själv tycker jag inte man skall tycka baserat på varken majoriteten, auktoriteter eller tumregler. Sådant tyckande som behöver vila på sådana grunder, kan man lika gärna vara utan. Man behöver ju inte ha en åsikt om allting. T ex inte om sådant som man inte själv satt sig in i och undersökt och upplevt.

Om DU gillar Berwaldhallen, så är det ju helt okej. Du får göra det. Jag ogillar den inte mera än att jag är där rätt ofta och lyssnar på musik, eftersom jag gillar musiken, och ser musiken som viktigare, på samma sätt som jag ser den viktigare än inspelningars ljudkvalitet.

En intressant sak när det gäller sådana här saker är också att man som regel kan hitta stöd för precis vilka åsikter som helst, om man nu vill ha stöd för sina åsikter, av andras åsikter.

Berwaldhallen marknadsfördes hårt som en enastående bra sal akustiskt, och självklart finns det därför många som är av uppfattningen att den är det. Även när det gäller ställen som Dalhalla i dalarna, så har marknadsföringen försökt banka i folk att där finns en fantastisk akustik*, trots att verkligheten är den att inga användbara akustiska egenskaper (reflexer/efterklang) knappt finns alls. Nästan utan undantag så spelar man via PA där.

Vh, iö

- - - - -

*Vilket är ett tokigt begrepp att använda för "bra akustiska egenskaper", akustik betyder ju läran om ljudet. Att tala om att en sal med "bra akustik" är som att säga att ett företag med koll på bokföringen har bra matematik. Läran om ljudet är samma i alla lokaler. Däremot har de olika akustiska (=som har att göra med ljud) egenskaper. Och om dessa är bra eller dåliga beror förstås om man skall vara noga även på vad man skall ha lokalen till.
Senast redigerad av IngOehman 2015-01-09 16:05, redigerad totalt 3 gånger.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi