Moderator: Redaktörer
RogerGustavsson skrev:Javisst, är störnivåerna vid livelyssning långt högre än vad man har hemma. Det finns några inspelningar med Anne-Sophie Mutter där man hör hur dirigenten brummar och vänder blad, nästan som det brukar vara live.
Efter 31 sekunder stönar dirigenten, http://open.spotify.com/track/1CGrDBKEnNf2nPPEDz5sPn
Strmbrg skrev:Det finns en del gamla bandinspelade framföranden, tex Mercury Living Presence, som låter väl så illusoriskt. Knappast på grund av den gamla rullbandspelar-teknikens goda upplösning eller dynamiska omfång.
Nej, inte ens de bästa av Mercurys fonogram låter jättebra, men de ger ändå en höggradig närvarokänsla och ett lyssnarengagemang, som då rimligtvis borde förklaras med helt andra faktorer än siffervärden på diverse parametrar.
Strmbrg skrev:Det finns en del gamla bandinspelade framföranden, tex Mercury Living Presence, som låter väl så illusoriskt. Knappast på grund av den gamla rullbandspelar-teknikens goda upplösning eller dynamiska omfång.
Nej, inte ens de bästa av Mercurys fonogram låter jättebra, men de ger ändå en höggradig närvarokänsla och ett lyssnarengagemang, som då rimligtvis borde förklaras med helt andra faktorer än siffervärden på diverse parametrar.
Strmbrg skrev:Jag förmodaratt jag menar att det är en mängd olika aspekter som avgör resultatet. En medioker fotograf utan bildsinne blir inte en god fotograf med gott bildsinne med hjälp av en högupplöst och artefaktfri kamera.
En god inspelningstekniker kan i många fall skapa en gott fonogram även om tekniken sätter begränsningar.
Kan hålla med om det du skriver om råhet i Mercury-vaxen. Emellanåt känns de väl "torra" i bemärkelsen balans mellan direktljud och lokalljud. Men det finns en slags råhet, eller påträngande-het som gör att jag dras in i musiken. Däremot är det ju inte direkt några imponator-vax beträffande rena "ljudupplevelser".
Men, jag vill hellre ha musikupplevelser än ljud-dito. Om jag måste välja.
Det betyder samtidigt att jag emellanåt ratar fonogram med dåligt ljud, eftersom dåligt ljud ganska ofta distraherar mitt musikfokus.
Men det finns ju massvis med sätt det kan låta dåligt på. Mercury-dåligheten är uppenbarligen inte en sådan dålighet som distraherar mitt musikfokus. Inte för det mesta i alla fall.
IngOehman skrev:...
Andra återgivningar kan vara mycket mera färgande än just Mercury-fonogrammen spelade i en mycket god anläggning, som t ex ljudet från min klockradio som ju representerar en dekader större påverkan - men felen felen från den är inte alls distraherande, och jag kan lyssna på musik i den och höra bara musiken.
Vh, iö
Strmbrg skrev:IngOehman skrev:felen från den är inte alls distraherande, och jag kan lyssna på musik i den och höra bara musiken.
Ju sämre det låter, desto mindre störs man av det?
Harryup skrev:Man kan ju tänka sig att man sänker ribban på förväntad ljudkvalité om man vet att man spelar upp musiken via en klockradio.
Och kan njuta på rätt nivå utifrån möjligheterna.
Något som jag aldrig lyckas med då det gäller hörlurar. Jag skulle hellre lyssna på min kökstransistorradio än via de finaste lurarna.
/Harryup
IngOehman skrev:MichaelG skrev:0 dB kallas hörtröskeln och är den nivå där man - teoretiskt - kan börja skönja ljud.
Njae... hörtröskeln ligger vid 0 phon, inte 0 dB.
IngOehman skrev:MichaelG skrev:120 dB kallas ofta smärttröskeln - dock uppfattar man starkare ljud än detta, det gör bara mer ont. Typ. Men dels är detta individuellt och dels är det frekvensberoende. Så 0 dB som hörtröskel och 120 dB som smärttröskel är så där lagom tumregelmässigt, trots att det säkert finns personer som kan uppfatta ljud vid negativa dB-värden och att det definitivt finns personer som börjar höra ljud (åtminstone vissa frekvenser) vid flera tiotals dB. Transienter i basområdet kan nog vida överstiga 120 dB utan att uppfattas som särskilt smärtsamt.
Well. "Tumregelmässigt" är bara förnamnet.![]()
"Helt uppåt väggarna oanvändbar förenkling" är en alternativ och möjligen bättre beskrivning, eftersom de finns de som inte vet att tumregler för det mesta är just det.
MichaelG skrev:IngOehman skrev:MichaelG skrev:0 dB kallas hörtröskeln och är den nivå där man - teoretiskt - kan börja skönja ljud.
Tja - det är åtminstone vad jag hört och läst på flera ställen. För skojs skull kollade jag Wikipedia där det står "0 dB SPL (sound pressure level) motsvarar ett ljudtryck på 0,02 mPa, eftersom man har fastställt hörseltröskeln till detta." Så jag är ju åtminstone inte helt ensam om denna uppfattning.
Kraniet skrev:Morello skrev:Svar nej.
Begränsingen ligger typiskt sett i produktionsledet samt tafflig uppspelningsutrustning.
men även om man bortser från det, kan man höra skillnad på 24bit och 16bit?
IngOehman skrev:Det visar väl bara att erfarenhet utan förstånd inte hjälper. Förstår man inte det man har uppfattningar om kan uppfattningarna få vilka skepnader som helst.
Den som går i kyrkan (välj valfri religion) blir som regel mer och mer blind snarare än ser sambanden och kan bedöma vad som är sant respektive falskt tydligare.
Det är därför det i parentesen står "välj valfri religion". Den spelar ingen roll - ju mera indoktrinerade folk blir i valfri tro (t ex tron på betydelsen av frekvenser över 20 kHz) desto svårare får de att se sakerna objektivt. De har helt enkelt gått vilse för långt, och får för mycket (av tumregler, dogmer och myter) att olära om de vill lära sig något på riktigt. Då stannar de istället kvar i tron på sina övertygelser.
Men - så enkelt är det inte heller! Det går nämligen att konstruera exempel på att ljud över ens övre hörgräns i frekvens, har betydelse för vad man hör. Men det skall till lite speciella situationer för att det skall ha stor betydelse.Strmbrg skrev:Jag förmodaratt jag menar att det är en mängd olika aspekter som avgör resultatet. En medioker fotograf utan bildsinne blir inte en god fotograf med gott bildsinne med hjälp av en högupplöst och artefaktfri kamera.
En god inspelningstekniker kan i många fall skapa en gott fonogram även om tekniken sätter begränsningar.
Kan hålla med om det du skriver om råhet i Mercury-vaxen. Emellanåt känns de väl "torra" i bemärkelsen balans mellan direktljud och lokalljud. Men det finns en slags råhet, eller påträngande-het som gör att jag dras in i musiken. Däremot är det ju inte direkt några imponator-vax beträffande rena "ljudupplevelser".
Det betyder samtidigt att jag emellanåt ratar fonogram med dåligt ljud, eftersom dåligt ljud ganska ofta distraherar mitt musikfokus.
Men det finns ju massvis med sätt det kan låta dåligt på. Mercury-dåligheten är uppenbarligen inte en sådan dålighet som distraherar mitt musikfokus. Inte för det mesta i alla fall.
Där skiljer vi oss åt. Inte principiellt tror jag, men med avseende på den enskilda bedömningen.
Jag respekterar det arbete de gjort för att återutge Mercury-inspelningarna, men jag gillar dem inte. De ÄR med sina tekniska egenskaper just den distraktion som hindrar mig från att slappna av och ta del av musiken.
Andra återgivningar kan vara mycket mera färgande än just Mercury-fonogrammen spelade i en mycket god anläggning, som t ex ljudet från min klockradio som ju representerar en dekader större påverkan - men felen felen från den är inte alls distraherande, och jag kan lyssna på musik i den och höra bara musiken.
Vh, iö
MichaelG skrev:IngOehman skrev:MichaelG skrev:0 dB kallas hörtröskeln och är den nivå där man - teoretiskt - kan börja skönja ljud.
Tja - det är åtminstone vad jag hört och läst på flera ställen. För skojs skull kollade jag Wikipedia där det står "0 dB SPL (sound pressure level) motsvarar ett ljudtryck på 0,02 mPa, eftersom man har fastställt hörseltröskeln till detta." Så jag är ju åtminstone inte helt ensam om denna uppfattning.
PerStromgren skrev: Ni har rätt båda två, förstås. Phon-kurvan definierar de ljudtryck som upplevs som lika starka oavsett frekvens. 0 phon är det ljudtryck som är hörtröskel vid alla frekvenser vilket är samma som just 0 dB vid 1 kHz. Vid 100 Hz är hörtröskeln 0 phon, men avsevärt mer i dB räknat pga örats sämre känslighet där.
Välkommen till faktiskt...
PS. Se den nedersta kurvan i diagrammet till höger: http://en.wikipedia.org/wiki/Fletcher%E ... son_curves, den är 0 phon.
hcl skrev:Kraniet skrev:Morello skrev:Svar nej.
Begränsingen ligger typiskt sett i produktionsledet samt tafflig uppspelningsutrustning.
men även om man bortser från det, kan man höra skillnad på 24bit och 16bit?
Ja det kan man, men det är också tämligen oomtvistat att vad som sker i inspelningsledet är viktigare än formatet. Även uppspelningsapparaturen gör större skillnad än formatet (enligt min erfarenhet d.v.s. en bättre apparat kan ofta prestera ett bättre resultat med CD-formatet av en inspelning än en sämre apparat med motsvarande inspelning i högupplöst format, även när den högupplösta inspelningen rekonstrueras ännu bättre via den "bättre" apparaten. Det kanske inte är helt allmängiltigt dock).
F.ö. borde väl detta ämne vara uttömt vi det här laget. Många tycks vilja klamra sig fast vid att det inte existerar någon relevant och hörbar skillnad mellan t.ex. CD-format och högupplöst format. Om man bryr sig om det är någon skillnad så bör man skaffa sig utrustning som presterar bra nog för att det också skall framgå. Om man inte bryr sig, varför detta ihärdiga predikande om att det inte finns någon relevant skillnad att höra?
hcl skrev:Många tycks vilja klamra sig fast vid att det inte existerar någon relevant och hörbar skillnad mellan t.ex. CD-format och högupplöst format. Om man bryr sig om det är någon skillnad så bör man skaffa sig utrustning som presterar bra nog för att det också skall framgå. Om man inte bryr sig, varför detta ihärdiga predikande om att det inte finns någon relevant skillnad att höra?
petersteindl skrev:IngOehman skrev:Det visar väl bara att erfarenhet utan förstånd inte hjälper. Förstår man inte det man har uppfattningar om kan uppfattningarna få vilka skepnader som helst.
Den som går i kyrkan (välj valfri religion) blir som regel mer och mer blind snarare än ser sambanden och kan bedöma vad som är sant respektive falskt tydligare.
Det är därför det i parentesen står "välj valfri religion". Den spelar ingen roll - ju mera indoktrinerade folk blir i valfri tro (t ex tron på betydelsen av frekvenser över 20 kHz) desto svårare får de att se sakerna objektivt. De har helt enkelt gått vilse för långt, och får för mycket (av tumregler, dogmer och myter) att olära om de vill lära sig något på riktigt. Då stannar de istället kvar i tron på sina övertygelser.
Men - så enkelt är det inte heller! Det går nämligen att konstruera exempel på att ljud över ens övre hörgräns i frekvens, har betydelse för vad man hör. Men det skall till lite speciella situationer för att det skall ha stor betydelse.Strmbrg skrev:Jag förmodaratt jag menar att det är en mängd olika aspekter som avgör resultatet. En medioker fotograf utan bildsinne blir inte en god fotograf med gott bildsinne med hjälp av en högupplöst och artefaktfri kamera.
Där skiljer vi oss åt. Inte principiellt tror jag, men med avseende på den enskilda bedömningen.
Jag respekterar det arbete de gjort för att återutge Mercury-inspelningarna, men jag gillar dem inte. De ÄR med sina tekniska egenskaper just den distraktion som hindrar mig från att slappna av och ta del av musiken.
Vh, iö
TOTAL BULLSHIT!
IngOehman, du har helt öppet mål och måste blanda in kyrkan. Otroligt korkat! Du återkommer kontinuerligt till detta, precis som om du hade extrema psykiska problem vad gäller vanliga troende. Jag kan inte annat än tycka synd om dig som människa, arma stackare.
Mvh
Peter
RogerJoensson skrev:hcl skrev:Många tycks vilja klamra sig fast vid att det inte existerar någon relevant och hörbar skillnad mellan t.ex. CD-format och högupplöst format. Om man bryr sig om det är någon skillnad så bör man skaffa sig utrustning som presterar bra nog för att det också skall framgå. Om man inte bryr sig, varför detta ihärdiga predikande om att det inte finns någon relevant skillnad att höra?
Och du tycks klamra dig fast att det är formatet som är begräsningen och inte inspelningarna. Ytterst få inspelningar har så hög upplösning att mer högupplösande format än CD är meningsfulla av ljudkvalitetsskäl. Man kan ha dem ändå, för säkerhets skull (jag har inget emot det, det är alltid bra med marginaler), men någon hörbar förbättring blir det ytterst sällan. -Hur dyra prylar du än använder för att spela upp filerna med. Möjligen kan HD-filerna låta bättre än CD om apparaterna inte förmår att hantera CD-formatet optimalt...
..., men det är också tämligen oomtvistat att vad som sker i inspelningsledet är viktigare än formatet.
Active skrev:hcl skrev:Kraniet skrev:men även om man bortser från det, kan man höra skillnad på 24bit och 16bit?
Ja det kan man, men det är också tämligen oomtvistat att vad som sker i inspelningsledet är viktigare än formatet. Även uppspelningsapparaturen gör större skillnad än formatet (enligt min erfarenhet d.v.s. en bättre apparat kan ofta prestera ett bättre resultat med CD-formatet av en inspelning än en sämre apparat med motsvarande inspelning i högupplöst format, även när den högupplösta inspelningen rekonstrueras ännu bättre via den "bättre" apparaten. Det kanske inte är helt allmängiltigt dock).
F.ö. borde väl detta ämne vara uttömt vi det här laget. Många tycks vilja klamra sig fast vid att det inte existerar någon relevant och hörbar skillnad mellan t.ex. CD-format och högupplöst format. Om man bryr sig om det är någon skillnad så bör man skaffa sig utrustning som presterar bra nog för att det också skall framgå. Om man inte bryr sig, varför detta ihärdiga predikande om att det inte finns någon relevant skillnad att höra?
Hej HCL.
Jag använder själv en naimsteamer för att få ett bra ljud från flacfiler som jag rippat från vanliga cd- skivor. Den låter då mågot bättre än den SB jag använde förut. Skillnaden är sådan att alla kan höra den direkt. Det låter mera " rätt" .
Med det sagt, min signalkälla är " tillräckligt bra " för att inte utgöra en särskilt stor flaskhals i hela anläggningen. Det största lyft jag däremot upplevt, var konvertering från passiv till aktiv drift och användande av digitala filter. Och då menar jag inte Linns groteskt dyra filter, utan vanliga proffsfilter med digitalteknik från dbx för 4000:-.
Därför känns diskussionen för mig huruvida bättre upplösning än 16 bit 44 khz behövs , som ett sidospår. Om man inte gör något åt de groteska försämringarna som uppstår i passiva delningsfilter så blir den eventuella förbättringen med högre upplösning bara akademisk. Visst är det intressant, men att ta bort den största flaskhalsen ( de passiva filterna ) i högtalaren ger enligt min uppfattning långt större reella förbättringar än högre upplösning från signalkällan.
hcl skrev:Detta skrev jag i stycket innan det du citerade:..., men det är också tämligen oomtvistat att vad som sker i inspelningsledet är viktigare än formatet.
Många tycks vilja klamra sig fast vid att det inte existerar någon relevant och hörbar skillnad mellan t.ex. CD-format och högupplöst format. Om man bryr sig om det är någon skillnad så bör man skaffa sig utrustning som presterar bra nog för att det också skall framgå. ...
RogerJoensson skrev:hcl skrev:Detta skrev jag i stycket innan det du citerade:..., men det är också tämligen oomtvistat att vad som sker i inspelningsledet är viktigare än formatet.
-Men sen följde...Många tycks vilja klamra sig fast vid att det inte existerar någon relevant och hörbar skillnad mellan t.ex. CD-format och högupplöst format. Om man bryr sig om det är någon skillnad så bör man skaffa sig utrustning som presterar bra nog för att det också skall framgå. ...
Jag missförstod kanske. Menade du kanske tvärt om mot vad jag trodde? Alltså: "för att det också skall framgå" + att det nästan aldrig hörs någon skillnad? Att man ska skaffa sig den braiga utrustningen för att få detta bekräftat?
Eller pratar du om någon enstaka exceptionell och väldigt dynamisk inspelning, där det faktiskt hörs skillnad, men att det på alla andra inte hörs någon skillnad?
Är vi rent av överens?
RogerJoensson skrev:hcl skrev:Detta skrev jag i stycket innan det du citerade:..., men det är också tämligen oomtvistat att vad som sker i inspelningsledet är viktigare än formatet.
-Men sen följde...Många tycks vilja klamra sig fast vid att det inte existerar någon relevant och hörbar skillnad mellan t.ex. CD-format och högupplöst format. Om man bryr sig om det är någon skillnad så bör man skaffa sig utrustning som presterar bra nog för att det också skall framgå. ...
Jag missförstod kanske. Menade du kanske tvärt om mot vad jag trodde? Alltså: "för att det också skall framgå" + att det nästan aldrig hörs någon skillnad? Att man ska skaffa sig den braiga utrustningen för att få detta bekräftat?
Eller pratar du om någon enstaka exceptionell och väldigt dynamisk inspelning, där det faktiskt hörs skillnad, men att det på alla andra inte hörs någon skillnad?
Är vi rent av överens?
hcl skrev:Min uppfattning är att det även är andra saker som skiljer CD-versionen från Studio-mastern (HD-versionen eller vad man nu kallar originalet) än just dynamiken. Kanske är det omsamplingen som gör hela skillnaden. Det går ju inte testa eftersom det krävs ett högupplöst original, som föjdaktligen måste samplas ned för att kunna jämföras med sin högupplösta förlaga. Det vill säga, det går inte avgöra om det är formatet i sig eller filtrering och nedsampling som gör skillnaden.
hcl skrev:Det jag menar är att en filtrerad och nedsamplad (till CD-format) version tappar något från originalet och att det dessutom är ganska ofta är hörbart och dessutom på ett sådant sätt att det är relevant ur ett musikupplevelseperspektiv. Generellt så tror jag (OBS! ej systematiskt utvärderat) att det faktum att väldigt mycket i studion har gått in eller hanterats med 48 kHz samplingsfrekvens och att omsamplingen till CD-formatets 44.1 kHz är väldigt ogynsamt och att just detta satt sina spår på en överväldigande majoritet av CD:s från 80- och 90-talet. Idag används nog generellt sett oftast högre samplingstakt och bättre omsamplingsalgoritmer än vad som var standard tidigare.
Svante skrev:hcl skrev:Min uppfattning är att det även är andra saker som skiljer CD-versionen från Studio-mastern (HD-versionen eller vad man nu kallar originalet) än just dynamiken. Kanske är det omsamplingen som gör hela skillnaden. Det går ju inte testa eftersom det krävs ett högupplöst original, som föjdaktligen måste samplas ned för att kunna jämföras med sin högupplösta förlaga. Det vill säga, det går inte avgöra om det är formatet i sig eller filtrering och nedsampling som gör skillnaden.
Nuskavise. Dynamik är en programegenskap, alltså avståndet mellan svagaste och starkaste ljudet i en inspelning. Signal-störförhållandet är avståndet mellan signalen och mediets störningar (SNR) (tex brus). Om dynamiken påverkas måste det finnas något kompressorliknande mellan studiomastern och mediet, och det är väl masteringen (vilket är ett kapitel som är helt separerat från CD-mediet, åtminstone rent tekniskt). Menar du SNR så är det om det görs rätt endast ett tillskott av ett konstant mycket svagt väsande brus. Filtreringen tar bort allt över fs/2.
Jag förstår dock inte riktigt varför det inte skulle gå att jämföra. Det är ju bara att sampla upp det nedsamplade till den höga samplingsfrekvensen och göra en lyssningsjämförelse. Hörs det ingen skillnad (vilket iofs inte är lätt att visa) är mediet transparent. Alternativt lyssnar man på en AD-DA-kedja, samma sak där. Sådana test har gjorts många gånger, ofta detekteras de pga brister i omvandlarna, men ibland passerar de. Detta borde innebära att mediet i sig är transparent, men att det är svårt att bygga prylarna rätt.hcl skrev:Det jag menar är att en filtrerad och nedsamplad (till CD-format) version tappar något från originalet och att det dessutom är ganska ofta är hörbart och dessutom på ett sådant sätt att det är relevant ur ett musikupplevelseperspektiv. Generellt så tror jag (OBS! ej systematiskt utvärderat) att det faktum att väldigt mycket i studion har gått in eller hanterats med 48 kHz samplingsfrekvens och att omsamplingen till CD-formatets 44.1 kHz är väldigt ogynsamt och att just detta satt sina spår på en överväldigande majoritet av CD:s från 80- och 90-talet. Idag används nog generellt sett oftast högre samplingstakt och bättre omsamplingsalgoritmer än vad som var standard tidigare.
Ja, det har historiskt funnits dåliga implementationer av digital signalprocessning, men det ska man ju inte lasta CD-formatet för. Det man bör skjuta in sig på är de dåliga signalbehandlingarna, och det har man gjort; idag är proffsutrustning helt enkelt tillräckligt bra, det går att distribuera i CD-format utan påverkan på studiomastern som är hörbar ens under de bästa lyssningsförutsättningarna.
Men ge mig en bra 24/192-fil så ska jag sampla ner den till 16/44,1 och upp igen så kan ni få AB-testa dem.
Finns det förresten 192 kHz mp3-filer? Jag undrar i sådana fall vad de gör med informationen över 22 kHz, kodas den alls. Den är ju inte hörbar.
Svante skrev:hcl skrev:Min uppfattning är att det även är andra saker som skiljer CD-versionen från Studio-mastern (HD-versionen eller vad man nu kallar originalet) än just dynamiken. Kanske är det omsamplingen som gör hela skillnaden. Det går ju inte testa eftersom det krävs ett högupplöst original, som föjdaktligen måste samplas ned för att kunna jämföras med sin högupplösta förlaga. Det vill säga, det går inte avgöra om det är formatet i sig eller filtrering och nedsampling som gör skillnaden.
Nuskavise. Dynamik är en programegenskap, alltså avståndet mellan svagaste och starkaste ljudet i en inspelning. Signal-störförhållandet är avståndet mellan signalen och mediets störningar (SNR) (tex brus). Om dynamiken påverkas måste det finnas något kompressorliknande mellan studiomastern och mediet, och det är väl masteringen (vilket är ett kapitel som är helt separerat från CD-mediet, åtminstone rent tekniskt). Menar du SNR så är det om det görs rätt endast ett tillskott av ett konstant mycket svagt väsande brus. Filtreringen tar bort allt över fs/2.
Jag förstår dock inte riktigt varför det inte skulle gå att jämföra. Det är ju bara att sampla upp det nedsamplade till den höga samplingsfrekvensen och göra en lyssningsjämförelse. Hörs det ingen skillnad (vilket iofs inte är lätt att visa) är mediet transparent. Alternativt lyssnar man på en AD-DA-kedja, samma sak där. Sådana test har gjorts många gånger, ofta detekteras de pga brister i omvandlarna, men ibland passerar de. Detta borde innebära att mediet i sig är transparent, men att det är svårt att bygga prylarna rätt.
hcl skrev:Min uppfattning är att det även är andra saker som skiljer CD-versionen från Studio-mastern (HD-versionen eller vad man nu kallar originalet) än just dynamiken. Kanske är det omsamplingen som gör hela skillnaden. Det går ju inte testa eftersom det krävs ett högupplöst original, som föjdaktligen måste samplas ned för att kunna jämföras med sin högupplösta förlaga.
Det vill säga, det går inte avgöra om det är formatet i sig eller filtrering och nedsampling som gör skillnaden. Det jag menar är att en filtrerad och nedsamplad (till CD-format) version tappar något från originalet och att det dessutom är ganska ofta är hörbart och dessutom på ett sådant sätt att det är relevant ur ett musikupplevelseperspektiv.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google [Bot] och 25 gäster