Harryup skrev:Mjo,
du kan ju för stunden gilla det som ligger på tallriken men du vet ju inte hur mycket bättre det skulle kunnat smaka om det var t.ex. en annan kock som lagat maten.
Skivan är receptet, kocken är anläggningen.
Receptet är samma, behöver man flera kockar som lagar samma mat för att veta om man gillar det som kock 1 lagat. Nej det behöver man inte. Och om man anser att man behöver det har man problem, eftersom det betyder att man inte man äta på en restaurang och njuta av maten, utan att parallellt äta på en annan där man blir serverad något som smakar sämre.
Och för all del - att man inte kan lyssna på musik i sin musikanläggning utan att med jämna mellanrum koppla över till en annan anläggning där det låter sämre.
Det låter som en rätt tragisk situation. En jag önskar alla att slippa. Vilket kan sägas med andra ord - jag önskar alla en väl fungerande inre referens.
Harryup skrev:Och lyssnar du på en högtalare så kan du ju förledas att tro att detta är den maximala ljudkvalitén som går att få ur en anläggning om du aldrig har hört något som du tyckt låtit bättre.
Folk som går omkring och tror en massa dumheter som det inte finns något skäl att tro, har en religiös infallsvinkel, och säkerligen kan en sådan drabba dem med både svåra kval och ångest.
Men det är ju DET som är problemet, inte något annat, inte anläggningen eller hur den låter. Den person du beskriver uppfattar jag som en människa som gått totalt vilje och därför kommit illa snett, och som kanske helt har glömt bort vad en musikanläggning är, och vad musiken är. Och vad de både finns av för skäl.
Musiken syfte är att vara till glädje för dem som lyssnar. Anläggningens syfte är att vara i musikens och anläggningens ägares tjänst. Och tjänsten är att ge dit tillgång till musiken.
Men visst - om du istället har musiken till att "spela din anläggning", och hela tiden tänker på om musiken skulle kunna spela en annan och bättre anläggning, och du därför behöver byta och ändra på den hela tiden, så är det helt okej. Var och en blir salig av sin tro.
Men om det inte leder till lycka utan till ångest och kval (byteskarusellen och frustration) och ständiga funderingar på hur en annan anläggning skulle fungera, så tror jag inte lösningen är att bejaka sin ångest och hamna i ett maniskt bytande och testande. Det är ju en resa utan mål, utan slut. Det finns ofantligt många tänkbara alternativ, så vad man än ändrar så finns det ofantligt många otestade alternativ kvar. Sådant skall man nog pyssla med bara om man tycker att det är roligt.
Märker man att man faktiskt inte tycker det, utan inser att man faktiskt bara vill lyssna på musik (eller njuta av god mat) och ha det bra, så är det nog bättre är att försöka gå utanför sig själv och fråga sig själv vad man håller på med egetligen, om man inte kan äta på en restaurang och njuta av maten om den är god - bara för att man inte vet eller kan sluta tänka på om den skulle kunna vara ännu bättre.

Det låter som ett fruktansvärt liv.
Harryup skrev:Eftersom vanliga anläggningar i vanliga vardagsrum har vissa brister om man jämför med t.ex. att gå på en klassisk konsert så vet man ju att man kommer inte få hela upplevelsen. Så ifrån att vara nöjd till att veta att nu är jag säker på att jag har gjort rätt val finns det svårigheter.
Okej, Jag önskar dig lycka till med dem.
Själv har jag en anläggning som i många fall tar mig närmare musiken än många live-konsertupplevelser, och jag ser inte varför live-upplevelsen per definition måste vara bättre? Det ter sig som ett omotiverat påstående bara. Jag går väldigt mycket på live-evenemang av olika slag, framförallt när det gäller akustisk musik. Och jag gillar det. Men jag har haft lika stora musikupplevelser hemma.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).