Tidal vs. Wimp

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Re: Tidal vs. Wimp

Inläggav KarlXII » 2015-04-01 00:49

Nu har iaf den stora premiären varit. Stjärnorna tog plats på scen och förklarade att nu har vi minsann en ny tjänst på G, som äntligen kan ge oss stackars underbetalda artister vad vi egentligen borde få. Artisterna ifråga har uppenbarligen gått på knäna ekonomiskt i åratal och nu är det minsann dags för oss leechare att betala!
Madonna, sex år, var så till sig att hon inte kunde hejda sig förrän hon var halvvägs uppe på bordet för att skriva på.

...men det är ju kul för er som hör skillnad. Har ni testat? :lol:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-04-01 07:18

andyman_se skrev:Min gamla lärare i digital musikdistrubution Daniel Johansson har vettiga åsikter som vanligt
http://www.musikindustrin.se/2015/03/31/tidal-spelar-hogt/

Det där lät lite oroande. Om nu förhållandvis breda tjänster som Spotify och Wimp trängs undan är det inte så kul att behöva abonnera på flera tjänster för att täcka upp en bred musiksmak. De artister som nu tagit kontrollen genom Tidal är inte direkt på min favoritlista och vad vill de göra med andra musikinriktningar som jazz, klassiskt etc?

Användarvisningsbild
Perka

Inläggav Perka » 2015-04-01 08:11

Konsolideringsracet har bara börjat! Wimp lär försvinna som egen tjänst och Spotify testar just nu lossless streaming för fulla muggar! Apple och andra blue chip bolag lär vilja vara med och skapa monopol eller åtminstone oligopol och har dessutom pengar att göra det!

Utspelet igår var väl just det - ett utspel, oklart exakt hur detta kommer påverka andra streamlösningar på lite sikt och som sagt - the game is on!

//Per

Kevin_Mitnick

Inläggav Kevin_Mitnick » 2015-04-01 08:30

Perka skrev:Konsolideringsracet har bara börjat! Wimp lär försvinna som egen tjänst och Spotify testar just nu lossless streaming för fulla muggar! Apple och andra blue chip bolag lär vilja vara med och skapa monopol eller åtminstone oligopol och har dessutom pengar att göra det!

Utspelet igår var väl just det - ett utspel, oklart exakt hur detta kommer påverka andra streamlösningar på lite sikt och som sagt - the game is on!

//Per

Intressant det där med att Spotify testar lossless. Var kan man läsa om detta?
Yamaha AS-801 -> JBL L52 Classic Black edition

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-04-01 10:00

Perka skrev:
Morello skrev:
Perka skrev:
Just nu är verkar den vara nere för Maintenance men i övrigt ska det inte vara några problem att köra appen på W7 enligt Tidal's hemsida

//Per

Det är möjligt att dom gör underhåll (som det heter på svenska). Jag kunde i alla fall inte hitta någon programvara för windows på PC.

Tack för lektionen...har fundera ett tag på betydelsen av ordet, men nu vet jag.

Hur orkar du upprätthålla din sagolikt otrevlig ton i allt du skriver?

// Per

Medelst en ordentligt stor morgonfika. Hurså?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-04-01 10:02

Jag ansluter mig till Tidal när de lanserar en spelare för windows.
Dock känns det lite tveksamt att sponsra en hip/hop-artist. :o
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2015-04-01 10:21

Tidal är ju inget revolutionerande på nåt sätt. Det är ju bara Wimp i nya kläder fast upphaussat av några av världens största artister. Det man inte får glömma är att många mindre artister äv väldigt nöjda med ersättningen från Spotify, det är just dessa stora drakar som känner att dom inte får det dom ska. Dessa stora artister retar sig mest på att Spotify finns i gratisversion. Dom hävdar således att deras nya material kommer släppas exklusivt för Wimp under kanske ett halvår för att sedan sippra ner till andra tjänster. Hur länge har material kunnat vara exklusivt på Internet innan? Är det ute så är det ute. Troligen kommer piratkopieringen av detta material öka istället. Vilket artisterna absolut inte tjänar en spänn på. Att sen ha ljudkvalitet som argument när dom allra flesta lyssnar i ipoddockor och telefoner känns inte heller helt relevant. Vi som har full nytta av lossless är ju trots allt i krafitig minoritet. Filerna är ju dessutom rätt tunga vilket äter på trafiken samt tar plats på enheten om det nu går att ha ett offlineläge.

Spontant känns inte detta som nåt revolutionerande, speciellt inte när all ny spännande musik finns på soundcloud :)

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-04-01 10:31

Tidal är väl icke snålkodad audio till skillnad från spotify?
Rätta mig om jag har fel!
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
andyman_se

Inläggav andyman_se » 2015-04-01 10:45

Morello skrev:Tidal är väl icke snålkodad audio till skillnad från spotify?
Rätta mig om jag har fel!

Du har både rätt och fel, finns i bägge varianter beroende på hur mycket man betalar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2015-04-01 14:12

Som Wimp-användare fick jag idag detta mejl:

http://app.getvero.com/view/573918681/b ... d=25707490

Hoppas länken fungerar.

Går man vidare, ser man snart att Chrome är tvingande om man kör Windows.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-04-01 14:33

Morello skrev:Jag ansluter mig till Tidal när de lanserar en spelare för windows.

Hur skitnödig får man vara, det är ju bara installera chrome och köra. En fristående spelare lär komma. Visst f-n låter Tidal HiFi bättre än Spotify, åtminstone hemma hos mig. Detta är framtiden mina herrar.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Mangenot

Inläggav Mangenot » 2015-04-01 14:38

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2015-04-01 14:46

Objektivisten skrev:
Morello skrev:Jag ansluter mig till Tidal när de lanserar en spelare för windows.

Hur skitnödig får man vara, det är ju bara installera chrome och köra. En fristående spelare lär komma. Visst f-n låter Tidal HiFi bättre än Spotify, åtminstone hemma hos mig. Detta är framtiden mina herrar.

Fungerar den lika dåligt som spotifys eller wimps webspelare så är det inte intressant även om det är gratis.
-Innehar F-skattsedel-

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-04-01 14:48

Morello skrev:
Objektivisten skrev:

Fungerar den lika dåligt som spotifys eller wimps webspelare så är det inte intressant även om det är gratis.

Vad snackar du om, varför skulle det fungera dåligt? Jag använder chrome till en sak, öppnar Tidal. http://www.techradar.com/reviews/audio-visual/hi-fi-and-audio/music/tidal-music-1270607/review

Användarvisningsbild
Mangenot

Inläggav Mangenot » 2015-04-01 17:17

Windows?
Är inte det bara för griniga gamla gubbar? :D

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2015-04-01 21:11

Objektivisten skrev:

Du vet att TIdal spelar med högre utnivå än Spotify va? Det är troligen därför du tror att det låter "bättre" ...
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-04-01 21:12

xeizo skrev:
Objektivisten skrev:

Du vet att TIdal spelar med högre utnivå än Spotify va? Det är troligen därför du tror att det låter "bättre" ...

Okej, eller att det är färgat av Dolby. :lol:

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2015-04-01 21:16

Objektivisten skrev:
xeizo skrev:
Objektivisten skrev:

Kärt barn har många namn, Creative hade ju sitt "Crystalizer" som kom för några år sen som skulle få allt att låta bättre, sluta pilla på musiken säger jag :mrgreen:
Lenco L78R/Denon DL-103R/Technics SH-305MC - Sony CDP-XB930/ST-S505ES - Yamaha RX-A2050 Aventage/NS-300

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-04-01 21:49

xeizo skrev:
Objektivisten skrev:
xeizo skrev:

Kärt barn har många namn, Creative hade ju sitt "Crystalizer" som kom för några år sen som skulle få allt att låta bättre, sluta pilla på musiken säger jag :mrgreen:

Kan man inte bara få tycka att nåt låter bra innan nån "teknikbög" ska förstöra allt det roliga. Jag ska iaf ge det en chans tillsvidare.

Ronny10

Inläggav Ronny10 » 2015-04-01 22:23

Jag har prövat alla streamingtjänster som finns ute nu, tidal, Spotify, Wimp Deezer mm och jag har lämnat . Jag tycker man håller på att drunkna i all denna informationsmängd och det stora utbudet blir mer och mer att jag lyssnar mindre och mindre på den musik som streamingtjänsterna erbjuder. Jag är ingen bakåtsträvare men för mig leder dom ingenstans. Det blr bara så mycket tråkigare att inte kunna lägga på en platta ( Vinyl-cd ). Och leder antagligen mer till att man ska göra sig av med alla fongram som man så länge sparat ihop till. Jag och alla andra uppvuxna med fonogrammen ( främst vinyler ) kan nog tycka att det är lite synd att man går ifrån fonogrammen. Sedan tycker jag att streamintjänsterna har varit urtrista i sina layouter. Kanske att wimp var lite roligare men Tidal verkar ju helt klart ett mycket dåligt exempel på hur man presenterar musiken. Rörigt och ointressant. Grått och tråkigt

:?

Användarvisningsbild
Mangenot

Inläggav Mangenot » 2015-04-01 22:26

image.jpg
image.jpg (56.92 KiB) Visad 6482 gånger

Det går att logga in på Tidal med samma användarnamn och lösen som Wimp, så nu kör jag båda.
Förutom att bakgrunden är lite olika, (Wimp är lila, Tidal är svart) så är det exakt samma tjänst.
Min musik, spellistor och offline-innehåll överförs automatiskt till Tidal.

Jag tycker det är det bästa som har hänt inom musikindustrin på väldigt länge. Särskilt för mig som konsument som lyssnar på nästan all slags musik.
Att sedan musiker, artister och kompositörer i framtiden får vettig ersättning för sitt arbete är ett stort plus och inte den näst intil obefintliga ersättning som erbjöds från Spotify.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-04-01 22:34

Ronny10 skrev: Kanske att wimp var lite roligare men Tidal verkar ju helt klart ett mycket dåligt exempel på hur man presenterar musiken. Rörigt och ointressant. Grått och tråkigt

Håller inte alls med, Tidal är ju oerhört överskådligt och man kan samla sina plattor, artister et c i mappar. Tycker detta är mkt bättre än och pilla med CD och den ubertrista plastasken. Nä, streamat och vinyl är framtiden.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2015-04-01 22:36

Lyssnar på Tidal ikväll och det går ju knappast sluta. Förförande detta. suveränt ljud och enkelt överskådligt.

Användarvisningsbild
Xenod

Inläggav Xenod » 2015-04-01 22:43

hcl skrev:Linn har native stöd för Tidal i sina nätverksspelare. Eftersom spelarna själva drar data från servern och därigenom kan stå för klockningen helt utan behov av synkronisering med extern klocka så får man också bästa möjliga kvalitet utan de kompromisser som följer med PLL:er.

> länk <

Du menar alltså att fördelen är att samma enhet tar emot dataströmmen samt gör DA-konvertering och att det därför bara finns en klocka? Och detta då till skillnad från en lösning där en pryttel tar emot dataströmmen och sedan skickar man den digitalt till en annan pryl som gör DA-konverteringen?

Rätta mig gärna om jag har fel men finns det inte buffring inbyggt i typ alla digitala överföringsprotokoll vilket gör att enheten som gör DA-konverteringen plockar ur data ur sin mottagningsbuffert enbart med hjälp av sin egen klocka? Eller skulle dataströmmen ha blivit korrupt redan under överföringen mellan dessa två pryttlar menar du?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-04-02 01:25

Xenod skrev:
hcl skrev:Linn har native stöd för Tidal i sina nätverksspelare. Eftersom spelarna själva drar data från servern och därigenom kan stå för klockningen helt utan behov av synkronisering med extern klocka så får man också bästa möjliga kvalitet utan de kompromisser som följer med PLL:er.

> länk <

Du menar alltså att fördelen är att samma enhet tar emot dataströmmen samt gör DA-konvertering och att det därför bara finns en klocka? Och detta då till skillnad från en lösning där en pryttel tar emot dataströmmen och sedan skickar man den digitalt till en annan pryl som gör DA-konverteringen?

Rätta mig gärna om jag har fel men finns det inte buffring inbyggt i typ alla digitala överföringsprotokoll vilket gör att enheten som gör DA-konverteringen plockar ur data ur sin mottagningsbuffert enbart med hjälp av sin egen klocka? Eller skulle dataströmmen ha blivit korrupt redan under överföringen mellan dessa två pryttlar menar du?

Så vitt jag vet är spdif inte specat med buffring. Däremot är det givarens klocka som ligger inbakad i den digitala musikkoden där klockan extraheras och går till en PLL. Spdif är en synkron överföring där givarens klocka är master.

Med USB är det normalt inte så, då är det mottagaren som klockar in signalen och det är asynkron dataöverföring. Det går dock att göra på lite olika sätt med båda formaten. Som jag ser det är det som Linn skriver inget speciellt för just Linn. Användes USB istället för spdif så sker dataöverföringen på ganska olika sätt och jag tror att USB oftast är att föredra, men det är inte entydigt så beroende på hur D/A-omvandlarna är konstruerade.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Mangenot

Inläggav Mangenot » 2015-04-02 20:13

Stilling ledig for medlemmer på faktiskt:
http://m.finn.no/job/fulltime/ad.html?f ... rough=true

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-04-02 20:30

Mangenot skrev:Stilling ledig for medlemmer på faktiskt:
http://m.finn.no/job/fulltime/ad.html?f ... rough=true

Hvis reiser, kost og losji betales og diett i tillegg så er det ok.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2015-04-04 01:06

Jag hoppas ni stödjer de stackars artisterna bakom tidal.

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-04-04 01:52

:lol:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-04-04 02:04

Bild
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi