Kallar du dig själv för audiofil?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kallar du dig själv för audiofil?

Ja
34
29%
Nej
75
65%
Vet ej
7
6%

Antal röster : 116

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Re: Kallar du dig själv för audiofil?

Inläggav hifikg » 2015-05-12 08:30

Notera att intresset bör anges i kg, kanske t o m hifikg, enligt den här tråden
viewtopic.php?f=11&t=61255
:D
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
music4ever

Inläggav music4ever » 2015-05-12 10:02

lennartj skrev:Hur kan vi återupprätta audiofilens anseende?

Vad säga om att slänga ut all pseudovetenskap, mysterism och trams?

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-12 10:57

RogerJoensson skrev:
IngOehman skrev:Där är vi olika. Jag står ut med att/om folk tror att jag är en annan sorts tokstolle än jag är. ;)

Bara jag får säga som det är - att jag är audiofil (och vad det betyder).

Men det är klart att jag tycker det är lite synd om något tror att audiofil är något annat än det är.
Men jag försöker hellre ta hellre tillbaka begreppet än att se på och låta det förstöras av missbruk.

Vh, iö

Ok,ok. Jag är väl audiofil då, enl wikipedias definition på svenska 2015-08-11.

Den engelska definitionen är inte lika kul eftersom den glömmer bort själva ljudkällan och bara nämner ljudåtergivning och teknik.
http://en.wiktionary.org/wiki/audiophile

Det beror på att jag inte skrivit den engelska definitionen.

2015-08-11 har för övrigt inte inträffat ännu.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2015-05-12 11:08

Precis som många andra tycke jag att ordet audiofil blivit missbrukat därför har jag svårt att kalla mej för audiofil. Ser fram emot en återerövring av ordet :D

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-12 11:43

Det återerövrades igår, så nu går det bra att använda igen! :)

För alla som älskar att lyssna och som därför bryr sig om ljudens kvalitet, ur alla tänkbara aspekter.

Vh, iö

Användarvisningsbild
PappaBas
Välrakad

Inläggav PappaBas » 2015-05-12 11:51

Bild

Som synes finns det många olika typer. Jag är nog mest en lätt-audiofil. Noterbart är att det enligt EU-direktiv numera inte är volymen som räknas utan hur tungt man spelar. :)

Användarvisningsbild
arkman

Inläggav arkman » 2015-05-12 11:55

IngOehman skrev:Det återerövrades igår, så nu går det bra att använda igen! :)

Strålande. Då är det bara att köra :)

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2015-05-12 12:05

IngOehman skrev:2015-08-11 har för övrigt inte inträffat ännu.

Då är det väl bara hoppas att definitionen stämmer även 2015-08-11. 8)
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-05-12 12:31

hifikg skrev: Och några av mina största musikupplevelser har jag haft med anläggningar helt utan audiofila kvaliteter.

Tror nog att det var tvärt om, var DE anläggningarna som verkligen hade audiofila kvaliteter! Kvaliteter avseende musikåtergivning det vill säga, ej ljudåtergivning.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-05-12 13:30

sportbilsentusiasten skrev:
hifikg skrev: Och några av mina största musikupplevelser har jag haft med anläggningar helt utan audiofila kvaliteter.

Tror nog att det var tvärt om, var DE anläggningarna som verkligen hade audiofila kvaliteter! Kvaliteter avseende musikåtergivning det vill säga, ej ljudåtergivning.

Njae, nä, i min medlemspresentation har jag beskrivit en lyssningsupplevelse som helt förändrade min musiksmak. "Ljudanläggningen" var en ensam högtalare monterad i en gammal Opel Kadetts instrumentbräda, matad av en mycket simpel bilradio. Fast oförglömligt var det.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-05-12 13:40

Bild
Jag behöver nog nya kablar så jag hör musiken mer transparent.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2015-05-12 18:56

Då blir du väl kabelofil..?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-05-12 20:13

hifikg skrev:

Njae, nä, i min medlemspresentation har jag beskrivit en lyssningsupplevelse som helt förändrade min musiksmak. "Ljudanläggningen" var en ensam högtalare monterad i en gammal Opel Kadetts instrumentbräda, matad av en mycket simpel bilradio. Fast oförglömligt var det.

Yepp exakt.
En musikupplevelse. Just det som är det viktiga!

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-13 03:33

Det var en lyssningsupplevelse, det skriver han ju.

Och varför är det viktigare med musikupplevelser än andra upplevelser? För mig är några av de största upplevelserna musikupplevelser, men inte på grund av att det var musik, utan på grund av att det var något jag gillade.

Har hört massor av musik, gör det i själva verket nästan varje dag, som är så dålig att jag stänger av den om jag kan.

Musik är ingenting märkvärdigt, exceptionellt bra musik är det.

Musikåtergivning uppstår genom ljudåtergivning. Musik är ljud.

Trots det är jag benägen att hålla med om att kg har fel! :)

Han kan ju inte få något musikupplevelse utan att älska att lyssna på musiken. Så alla musikupplevelser är självklart kopplade till audiofilitet.

De som inte har ens ett uns av audiofil i sig kan inte uppskatta musik. Sådana människor finns, men de är väldigt sällsynta.

Vh, iö

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-05-13 06:57

IngOehman skrev:De som inte har ens ett uns av audiofil i sig kan inte uppskatta musik. Sådana människor finns, men de är väldigt sällsynta.

Förvisso, men steget mellan att uppskatta musik och att kalla sig själv audiofil känns för mig rätt stort.

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2015-05-13 07:31

De som inte har ens ett uns av audiofil i sig kan inte uppskatta musik. Sådana människor finns, men de är väldigt sällsynta.

Vilket obehagligt sätt att resonera men jag är inte förvånad. :evil:

Jag gillar inte ordet audiofil då det i min värld inte enbart handlar om att bara älska att lyssna på musik. För mig betyder audiofil mycket mer än så och handlar om att verkligen grotta ner sig i detaljerna kring ljudreproduktion. Fast det är klart, nu är det faktiskt.se det handlar om och då skall allt vecklas in så mycket som möjligt :roll:
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-05-13 08:23

pinnen skrev:Jag gillar inte ordet audiofil då det i min värld inte enbart handlar om att bara älska att lyssna på musik. För mig betyder audiofil mycket mer än så och handlar om att verkligen grotta ner sig i detaljerna kring ljudreproduktion. Fast det är klart, nu är det faktiskt.se det handlar om och då skall allt vecklas in så mycket som möjligt :roll:

Hur definierar du nörd då?
Din beskrivning av audiofil passar bra in på min beskrivning av nörd :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2015-05-13 09:03

IngOehman skrev:Det var en lyssningsupplevelse, det skriver han ju.

Och varför är det viktigare med musikupplevelser än andra upplevelser? För mig är några av de största upplevelserna musikupplevelser, men inte på grund av att det var musik, utan på grund av att det var något jag gillade.

Har hört massor av musik, gör det i själva verket nästan varje dag, som är så dålig att jag stänger av den om jag kan.

Musik är ingenting märkvärdigt, exceptionellt bra musik är det.

Musikåtergivning uppstår genom ljudåtergivning. Musik är ljud.

Trots det är jag benägen att hålla med om att kg har fel! :)

Han kan ju inte få något musikupplevelse utan att älska att lyssna på musiken. Så alla musikupplevelser är självklart kopplade till audiofilitet.

Vh, iö

Så jag borde jaga upp en Opel Kadett -81, med originalbilradio för att börja gilla hip-hop-rap kanske!? Nä, jag vägrar tro att det var ANLÄGGNINGEN som hade de audiofila kvaliteterna, det var nog musikerna och något magiskt i luften. Lars Erstrand... Peanuts Hucko och musik av Louis Armstrong, direktsänt var det också. Och jag kom över en kopia av programmet via Radio Västmanlands ljudtekniker, Adolf "Chico" Schnelzer, samma man som fick mig att köpa OD-11 istället för värsta discoburkarna... världen är liten.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2015-05-13 09:20

Tycker inte att man skall sätta ettiketter på andra, vill nån själv kalla sig; audiofil, musikälskare, ljudbög, apparatälskare, eller vad som helst så får dom väl göra det. Själv har jag aldrig mig veterligen kallat mig audiofil men jag gillar musik och jag gillar även roliga apparater.
Tycker inte det är särskilt viktigt att ha ett "namn" på sig själv som förknippar en med sina hobbies eller intressen.
Gillar husmanskost också men känner mig inte som en husmanskostofil.

/Harryup

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2015-05-13 09:45

pinnen skrev:

Obehagligt? :o :?

Vad menar du? Audiofil betyder lyssningsälskare, den som inte har ens ett uns av den passionen i sig, kan inte uppskatta musik. Det finns sådana människor, t ex sköna akustiksnubben Hans Rosling, men de är väldigt få. De flesta har i varje fall det uns av audiofil (lyssningsälskande) som behövs för att man skall kunna uppfatta musik.

pinnen skrev:Jag gillar inte ordet audiofil då det i min värld inte enbart handlar om att bara älska att lyssna på musik.

Det låter som ett väldigt konstigt skäl för att ogilla ordet.

Och ordet betyder ju heller inte enbart att älska att lyssna på musik. Det betyder att älska att lyssna. Hörandets njutning. Även ickeaudiofiler kan vilja lyssna på information för att få veta något, men det audiofila uppfattar jag som just att njuta av den sinnliga komponenten av att lyssna, alltså det som ordet betyder även etymologiskt.

pinnen skrev:För mig betyder audiofil mycket mer än så och handlar om att verkligen grotta ner sig i detaljerna kring ljudreproduktion. Fast det är klart, nu är det faktiskt.se det handlar om och då skall allt vecklas in så mycket som möjligt :roll:

Är det invecklat? Och jag förstår inte varför det i så fall är ett skäl att ogilla ordet, men framförallt - varför det är invecklat att audiofil betyder lyssningsälskare?

Audire är att lyssna på latin, och fil betyder älska.

Om något är det väl enkelt snarare än invecklat. Eller hur tänker du?

Att audiofili som bieffekt kan betyda att man bryr sig om ljudkvalitet i alla tänkbara sammanhang är väl heller inte så konstigt. Om man älskar att lyssna så bryr man sig om ljudet, på samma vis som den som älskar att äta bryr sig om maten. Så visst bryr sig nog de flesta audiofiler om det de hör, och därför också om hifianläggningars beteende, det gör man ju om man bryr sig om det man hör. Men för 100, 200 eller 1000 år sedan fanns inga hifi-anläggningar, och jag menar inte att audiofiler inte kan ha existerat av den orsaken. Människor som älskat att lyssna och som därför bryr sig om ljud måste ha funnits i alla tider, och haft betydelse för t ex musikinstrumentens utveckling.

Vh, iö

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2015-05-13 10:41

Jag gillar att spela och jag gillar att lyssna på musik. Jag tror jag är en Audiofil. :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2015-05-13 13:09

hifikg skrev:
Så jag borde jaga upp en Opel Kadett -81, med originalbilradio för att börja gilla hip-hop-rap kanske!? Nä, jag vägrar tro att det var ANLÄGGNINGEN som hade de audiofila kvaliteterna, det var nog musikerna och något magiskt i luften.

Tror vi kan utesluta "något magiskt i luften" :wink:
Men enl min syn på återgivning kan olika anläggningar inte bara ljudmässigt låta olika bra, utan dessa kan även återge ett musikaliskt budskap olika bra.
Om man spelar samma inspelning på olika system är detta tydligt, enl min erfarenhet.

Användarvisningsbild
AndersP

Inläggav AndersP » 2015-05-13 13:38

Jag är audiofil och dessutom musikälskare, men jag kallar mig för ljudbög när jag beskriver mitt intresse för andra.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2015-05-13 15:22

Audiofiler förhåller sig till ljudnördar som excentriker till knäppisar. Det är en privatekonomisk fråga.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-05-13 16:32

darkg skrev:Audiofiler förhåller sig till ljudnördar som excentriker till knäppisar. Det är en privatekonomisk fråga.

Det var en rolig tanke. Jag gillar den, men säger någon verkligen att hen själv är en excentrisk? Är inte det mer ett ord någon annan använder för att benämna personen i fråga?

"Hen är riktigt excentrisk!" – om någon som är lite konstig men som en har en positiv inställning till.
"Hen är ju helt knäpp!" – om någon som är konstig och som en har en negativ inställning till.

Eftersom mängden pengar brukar påverka hur lyckad en människa anses vara har du säkert rätt.

Personen själv skulle nog däremot säga: "Jag agerar kanske inte alltid på det mest konventionella sättet då jag tycker det finns bättre sätt att tillgå" eller kanske "det är ju bara korkat att alltid blint följa strömmen".

Ljudnörd verkar bara ha positiva associationer på det här forumet, medan folk här inte riktigt vill förlika sig med benämningen audiofil.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-05-13 16:54

Tarzan skrev:Ljudnörd verkar bara ha positiva associationer på det här forumet, medan folk här inte riktigt vill förlika sig med benämningen audiofil.

Kan vara för att de flesta av oss har sett denna?
https://m.youtube.com/watch?v=uKWm9926NMU
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2015-05-13 17:15

Nattlorden skrev:
Tarzan skrev:Ljudnörd verkar bara ha positiva associationer på det här forumet, medan folk här inte riktigt vill förlika sig med benämningen audiofil.

Kan vara för att de flesta av oss har sett denna?

Den, ja ... Om han finns på något forum så tycker jag synd om honom :(

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2015-05-13 18:32

Nattlorden skrev:Kan vara för att de flesta av oss har sett denna?

Haha, underbart! Nu bara MÅSTE jag kalla mig själv för audiofil. Hej jag heter Michael och jag är audiofil. :D

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2015-05-13 19:18

Den här får ni också kolla :)
https://www.youtube.com/watch?v=OnZdU-CuIio

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2015-05-13 19:28

pinnen skrev:

+1
Och okunnigt om verkligheten.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi