viewtopic.php?f=11&t=61255
Moderator: Redaktörer
lennartj skrev:Hur kan vi återupprätta audiofilens anseende?
RogerJoensson skrev:IngOehman skrev:Där är vi olika. Jag står ut med att/om folk tror att jag är en annan sorts tokstolle än jag är.![]()
Bara jag får säga som det är - att jag är audiofil (och vad det betyder).
Men det är klart att jag tycker det är lite synd om något tror att audiofil är något annat än det är.
Men jag försöker hellre ta hellre tillbaka begreppet än att se på och låta det förstöras av missbruk.
Vh, iö
Ok,ok. Jag är väl audiofil då, enl wikipedias definition på svenska 2015-08-11.
Den engelska definitionen är inte lika kul eftersom den glömmer bort själva ljudkällan och bara nämner ljudåtergivning och teknik.
http://en.wiktionary.org/wiki/audiophile

IngOehman skrev:Det återerövrades igår, så nu går det bra att använda igen!
IngOehman skrev:2015-08-11 har för övrigt inte inträffat ännu.
hifikg skrev: Och några av mina största musikupplevelser har jag haft med anläggningar helt utan audiofila kvaliteter.
sportbilsentusiasten skrev:hifikg skrev: Och några av mina största musikupplevelser har jag haft med anläggningar helt utan audiofila kvaliteter.
Tror nog att det var tvärt om, var DE anläggningarna som verkligen hade audiofila kvaliteter! Kvaliteter avseende musikåtergivning det vill säga, ej ljudåtergivning.
hifikg skrev:sportbilsentusiasten skrev:hifikg skrev: Och några av mina största musikupplevelser har jag haft med anläggningar helt utan audiofila kvaliteter.
Tror nog att det var tvärt om, var DE anläggningarna som verkligen hade audiofila kvaliteter! Kvaliteter avseende musikåtergivning det vill säga, ej ljudåtergivning.
Njae, nä, i min medlemspresentation har jag beskrivit en lyssningsupplevelse som helt förändrade min musiksmak. "Ljudanläggningen" var en ensam högtalare monterad i en gammal Opel Kadetts instrumentbräda, matad av en mycket simpel bilradio. Fast oförglömligt var det.
sportbilsentusiasten skrev:hifikg skrev: Och några av mina största musikupplevelser har jag haft med anläggningar helt utan audiofila kvaliteter.
IngOehman skrev:De som inte har ens ett uns av audiofil i sig kan inte uppskatta musik. Sådana människor finns, men de är väldigt sällsynta.
De som inte har ens ett uns av audiofil i sig kan inte uppskatta musik. Sådana människor finns, men de är väldigt sällsynta.
pinnen skrev:Jag gillar inte ordet audiofil då det i min värld inte enbart handlar om att bara älska att lyssna på musik. För mig betyder audiofil mycket mer än så och handlar om att verkligen grotta ner sig i detaljerna kring ljudreproduktion. Fast det är klart, nu är det faktiskt.se det handlar om och då skall allt vecklas in så mycket som möjligt
IngOehman skrev:Det var en lyssningsupplevelse, det skriver han ju.
Och varför är det viktigare med musikupplevelser än andra upplevelser? För mig är några av de största upplevelserna musikupplevelser, men inte på grund av att det var musik, utan på grund av att det var något jag gillade.
Har hört massor av musik, gör det i själva verket nästan varje dag, som är så dålig att jag stänger av den om jag kan.
Musik är ingenting märkvärdigt, exceptionellt bra musik är det.sportbilsentusiasten skrev:hifikg skrev: Och några av mina största musikupplevelser har jag haft med anläggningar helt utan audiofila kvaliteter.
Musikåtergivning uppstår genom ljudåtergivning. Musik är ljud.
Trots det är jag benägen att hålla med om att kg har fel!
Han kan ju inte få något musikupplevelse utan att älska att lyssna på musiken. Så alla musikupplevelser är självklart kopplade till audiofilitet.
De som inte har ens ett uns av audiofil i sig kan inte uppskatta musik. Sådana människor finns, men de är väldigt sällsynta.
Vh, iö
pinnen skrev:De som inte har ens ett uns av audiofil i sig kan inte uppskatta musik. Sådana människor finns, men de är väldigt sällsynta.
Vilket obehagligt sätt att resonera men jag är inte förvånad.![]()
pinnen skrev:Jag gillar inte ordet audiofil då det i min värld inte enbart handlar om att bara älska att lyssna på musik.
pinnen skrev:För mig betyder audiofil mycket mer än så och handlar om att verkligen grotta ner sig i detaljerna kring ljudreproduktion. Fast det är klart, nu är det faktiskt.se det handlar om och då skall allt vecklas in så mycket som möjligt
hifikg skrev:
Så jag borde jaga upp en Opel Kadett -81, med originalbilradio för att börja gilla hip-hop-rap kanske!? Nä, jag vägrar tro att det var ANLÄGGNINGEN som hade de audiofila kvaliteterna, det var nog musikerna och något magiskt i luften.
darkg skrev:Audiofiler förhåller sig till ljudnördar som excentriker till knäppisar. Det är en privatekonomisk fråga.
Tarzan skrev:Ljudnörd verkar bara ha positiva associationer på det här forumet, medan folk här inte riktigt vill förlika sig med benämningen audiofil.
Nattlorden skrev:Tarzan skrev:Ljudnörd verkar bara ha positiva associationer på det här forumet, medan folk här inte riktigt vill förlika sig med benämningen audiofil.
Kan vara för att de flesta av oss har sett denna?
https://m.youtube.com/watch?v=uKWm9926NMU
Nattlorden skrev:Kan vara för att de flesta av oss har sett denna?
https://m.youtube.com/watch?v=uKWm9926NMU
pinnen skrev:De som inte har ens ett uns av audiofil i sig kan inte uppskatta musik. Sådana människor finns, men de är väldigt sällsynta.
Vilket obehagligt sätt att resonera men jag är inte förvånad.![]()
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 28 gäster