WAF-godkända högtalare

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Dartman

Re: WAF-godkända högtalare

Inläggav Dartman » 2015-06-23 20:43

Tack själv!

:)

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

adagio

Inläggav adagio » 2015-06-23 20:49

Mycket snyggt, kan förstå att det låter fantastiskt.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-24 11:44

Den enda förändringen jag varmt kan rekommendera är lådan till alla småelement.
Jag ritade om konceptet så att fronten är 10x200 cm och bakstycket 20x200 cm samt 2 meter hög.
Volymen i lådan blir då Ca: 33 liter.
Omfånget sjunker ordentligt och en stor fet kyrkorgel kommer plötsligt fram på ett nytt sätt
I övrigt är jag kungligt avundsjuk på dig som har möjlighet att ställa upp hela riggen.
Mitt vardagsrum tillåter inte det.
Bilagor
Hemma 2.jpg
Hemma 2.jpg (209.19 KiB) Visad 2928 gånger
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
murgatroyd

Inläggav murgatroyd » 2015-06-24 11:53

adagio skrev:Mycket snyggt, kan förstå att det låter fantastiskt.

Återigen, hur kunde IÖ vinna över detta med sin husbil på en Gök från förra året? Svar till Nyfiken... :D
'Audiophile in hibernation'

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2015-06-24 12:35

Den här typen av lösning är godkänd av min fru. Helst ska det inte synas alls.
Endast genom hårda förhandlingar har jag lyckats få in två normala anläggningar hemma :D

Vid ett besök hemma hos en som hade en mer eller mindre osynlig anläggning frågade hon mig -det här är väl bra!?
Jag undvek att svara utan vände på frågan -hur tycker du att det låter? Nää inget vidare blev svaret.
Kvinnor har flera olika sätt att se på det här med vad "bra" egentligen är. En positiv egenskap.

Bild

Användarvisningsbild
Dartman

Inläggav Dartman » 2015-06-24 18:19

adagio skrev:Mycket snyggt, kan förstå att det låter fantastiskt.

Tack så mycket. Du har det väldigt fint också, tänk om du kunde ha en osynlig högtalarkabel, då hade det blivit ännu lite bättre! :)

murgatroyd skrev:Återigen, hur kunde IÖ vinna över detta med sin husbil på en Gök från förra året? Svar till Nyfiken... :D

:)
Det lät bättre där!

:wink:

Nåja, jag kunde nog presenterat materialet bättre om jag hade hört det innan. Klart det är kul att vinna, men det viktigaste är de rasande trevliga kvällarna det brukar kunna bli. Jag hoppas de inte är över, om de verkar vara det får jag nog ta upp handsken!

Det är i alla fall, helt subjektivt, mysigare och mer ombonat i mitt vardagsrum än i husbilen. Och wafkombatibelt. :)

/Jonas
Ignorance may be bliss. I wouldn't know.

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2015-06-26 18:50

Dartman skrev:Det här gillas av både utflyttad dam (dotter) och inflyttande dam (blivande sambo):
[ Bild ]

/Jonas

Wow, thats the shit! Och jag kan garantera att min fru hade signat OK på det, riktigt snyggt!

Men jag skulle vilja vända på det en aning, varför finns öht uttrycket WAF?

Kan inte frun acceptera ett fantastiskt stort intresse hos sin man/sambo osv så vad vet jag inte vad?
Sedan tycker jag att man kan försöka hjälpas åt och utforma helheten så att det tilltalar båda, dvs INTE måla basmodulerna gröna :mrgreen:

Användarvisningsbild
hevi
iller

Inläggav hevi » 2015-06-27 00:29

boom skrev:Toffelhjältar som är rädda för lilla frun hu vad hemskt byt ut hon om hon gnäller eller börja gnälla på hennes skit som hon hänger upp .
Jag har gjort klart för min sambo att gnäller hon så åker hon ut.

Vill bara få det fört till protokollet att det inte är alla här på faktiskt som är så rädda för att ha en relation med en jämlik partner som du förefaller vara. Min syn på saken är att riktiga män är inte rädda för kvinnor med skinn på näsan -snarare tvärt om, och dom skulle *definitivt* inte nedlåta sig till att skriva saker liknande det du just skrev...
Det finns två sorters personer:
1. De som kan extrapolera

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2015-06-27 00:55

hevi skrev:
boom skrev:Toffelhjältar...

Vill bara få det fört till protokollet att det inte är alla här på faktiskt som är så rädda för att ha en relation med en jämlik partner som du förefaller vara. Min syn på saken är att riktiga män är inte rädda för kvinnor med skinn på näsan -snarare tvärt om, och dom skulle *definitivt* inte nedlåta sig till att skriva saker liknande det du just skrev...

Plus ett på hevi.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2015-06-27 07:29

hevi skrev:
boom skrev:Toffelhjältar som är rädda för lilla frun hu vad hemskt byt ut hon om hon gnäller eller börja gnälla på hennes skit som hon hänger upp .
Jag har gjort klart för min sambo att gnäller hon så åker hon ut.

Jag håller med, förstås, men tror nog att boom driver med oss. :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-06-27 08:55

Jag har en bra överenskommelse här hemma, lol. Jag gör vad jag vill med högtalarna och soffan så får frugan möblera resten av lägenheten. :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2015-06-27 08:57

markusA skrev:Jag har en bra överenskommelse här hemma, lol. Jag gör vad jag vill med högtalarna och soffan så får frugan möblera resten av lägenheten. :)

Aha, är det därför dom står på golvet och utan stativ? 8) :wink:
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2015-06-27 14:22

Evil_Homer skrev:
markusA skrev:Jag har en bra överenskommelse här hemma, lol. Jag gör vad jag vill med högtalarna och soffan så får frugan möblera resten av lägenheten. :)

Aha, är det därför dom står på golvet och utan stativ? 8) :wink:

Lol, nej det är för att jag är lat och pank. Ett bröllop kom ivägen men jag har funderat lite på stativ. Dock tror jag att en fixtur för hornen ligger före i kön, vovvarna stöter lätt till dem... :?

Användarvisningsbild
PickePock

Inläggav PickePock » 2015-06-27 14:51

Med tiden brukar det mesta lösa sig. Specielt när dom fått smaken av väljud. Jag hade väl kanske några knorrningar i början men när hon fick vara med och sy drapperier och lite småfix så är det idag inga problem utan precis tvärtom. "Varför skall vi gå på konsert/bio när det låter bättre hemma?" :D

Inom ett år kommer vi bygga nytt eller modda hus på landet där det är tänkt att vi skall bosätta oss permanent. Det är skönt att veta att allt kommer fungera från start i ett sådant stort projekt. Idag har jag "bara" pi60 och 2x100 liters basar & 6 A2:or. Hon vet redan att basarna blir 8:a eller 12...kanske också ett par i56.

Sedan får ju hon också designa köket som hon vill (som vi bygger ihop) eller jag bygger föresten....

Give and take

:D

Eargasm

Inläggav Eargasm » 2015-06-28 20:14

sprudel skrev:
Eargasm skrev:Hon såg i det närmaste chockad ut när vi bar in lik-kistorna som dom var förpackade i, men likt glaciärerna så smälte hon och idag tror jag faktiskt hon tycker dom är ganska läckra, men det är nog kanske tur vi båda älskar vitt :D

[ Bild ]

Schnöggt! :)

Jag inser nu att det hör till god ton att tacka för berömmet!
Så danke schöön gent :)
Jäg är ganska nyfiken på hur det ser ut hos fler här på forumet, jag tror nog det finns fler som har en viss känsla för design och vackra ting?
Var inte rädda, det är okej för en man att 2015 vilja ha det fint hemma och intressera sig för inredning! :mrgreen:

adagio

Inläggav adagio » 2015-06-28 22:45

Bild
Kom på att jag inte visat hur "bakdelen" av rummet ser ut. Ser väl inte så kalt ut som man kan tro av föregående bilder?
Gästsängen vet vi inte riktigt hur vi ska göra med, det ska stå en fåtölj där egentligen.

Just det TV/film-rummet? Ska sätta in diffusorer bakom panelerna där. Hela bakvägen består av tippelager av panelgardiner för ljud och ljuskontroll.
Bild

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2015-06-28 22:48

adagio skrev:[ Bild ]
Kom på att jag inte visat hur "bakdelen" av rummet ser ut. Ser väl inte så kalt ut som man kan tro av föregående bilder?

Just det TV/film-rummet? Ska sätta in diffusorer bakom panelerna där. Hela bakvägen består av tippelager av panelgardiner för ljud och ljuskontroll.
[ Bild ]

De där gör du bara för att jag ska bli avundsjuk och det blir jag. :-)
Så där skulle alla människor få bo, då skulle världen bli mycket trevligare att leva i.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

adagio

Inläggav adagio » 2015-06-28 23:03

Tack, jag håller med. Här i Norrköping har faktiskt vanliga människor råd att hyra en sådan här våning, jag blir mörkrädd när jag hör hur bostadsläget ser ut i Stockholm. Vi vråltrivs i denna lägenhet/våning som vi bott i ca 5år nu.
Skapligt långt till vardagsrummet sett från vårta sovrum, via matsal, tv-rum.
Bild
Lite elak får man väl vara.....
Notera den normalstora dörren i matsalen som vätter ut mot hall o kök, ser ut att vara hobbitstorlek på den.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2015-06-28 23:09

adagio skrev:<Bild på TV-rummet>

Otroligt fin lägenhet och härligt med rejäl takhöjd. Men jag undrar verkligen hur ni resonerat kring placering av TV:n? "Alla" rekommendationer säger att TV:n ska sitta så att du har ca 2/3 av bildytan nedanför ögonhöjd. Jag har själv gjort samma misstag och fick ont i både nacke och ögon innan jag fattade vad som var fel. På Faktiskt.se finns en tumregel att stortån precis ska tangera nederkant på TV:n när man sitter/halvligger i sin favorit-TV-tittarställning med fötterna på fotpallen. I mitt fall innebär det att TV:n sitter ca 45 cm över golvet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2015-06-28 23:15

Kalejdokom skrev:
adagio skrev:<Bild på TV-rummet>

Otroligt fin lägenhet och härligt med rejäl takhöjd. Men jag undrar verkligen hur ni resonerat kring placering av TV:n? "Alla" rekommendationer säger att TV:n ska sitta så att du har ca 2/3 av bildytan nedanför ögonhöjd. Jag har själv gjort samma misstag och fick ont i både nacke och ögon innan jag fattade vad som var fel. På Faktiskt.se finns en tumregel att stortån precis ska tangera nederkant på TV:n när man sitter/halvligger i sin favorit-TV-tittarställning med fötterna på fotpallen. I mitt fall innebär det att TV:n sitter ca 45 cm över golvet.

Personligen har jag svårt för dessa högt monterade tv-apparater. Osnyggt och utan anledning tycker jag.

Men rackarns fin lägenhet, lite avis är jag! Och panelhögtalare är absolut mycket prydligare än alla lådor man kan hitta.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

adagio

Inläggav adagio » 2015-06-28 23:19

Tv-rummet var från början kombinerat tv/ljudrum. Då var TVn tvungen att komma upp för att inte skivspelaren skulle "simma in i bild".
Nu sitter den på 90 com från golvet och skulle nog sänkas när jag får tummen ur, bra att du påminde mig!

adagio

Inläggav adagio » 2015-06-28 23:27

Såg ut typ så här då.
Bild

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2015-06-28 23:30

Vad är det för kakelugn du har? :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

adagio

Inläggav adagio » 2015-06-28 23:45

Det är många olika färger o former! Alla är tryckta o sotade för några månader sedan. Så vi har faktiskt fem st som vi eldar i.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2015-06-29 00:00

adagio skrev:Det är många olika färger o former! Alla är tryckta o sotade för några månader sedan. Så vi har faktiskt fem st som vi eldar i.

Oj då är det en stor lägenhet? Verkligen fin verkar den vara :D

ante_77

Inläggav ante_77 » 2015-06-29 06:11

petersteindl skrev:Vad är det för kakelugn du har? :)

Säkert en Electrolux.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2015-06-29 23:08

Bill50x skrev:Personligen har jag svårt för dessa högt monterade tv-apparater. Osnyggt och utan anledning tycker jag.

Men får ju ont i nacken om tv:n är för lågt ned! Man halvligger/ligger ju och tittar och då hamnar "rakt framför ögonen" högre upp. Tycker det ser rätt så lagom ut.

Men visst - vill man sitta på pinnstol och titta så får dem ju vara lite lägre...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2015-06-30 00:02

Jag har alltid hört gott om OA51.

Jag tror dom skulle få ännu mer plus i kanten om ägarna fixade dold kabeldragning. Man kan spela på rätt bra om de är delade till dolda basmoduler med.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
U1

Inläggav U1 » 2015-06-30 09:01

Min högtalare har fått ok av min bättre halva, dock osäker om det endast är pga storleken på dem?!?
Bild

ante_77

WAF-godkända högtalare

Inläggav ante_77 » 2015-06-30 09:14

U1 skrev:Min högtalare har fått ok av min bättre halva, dock osäker om det endast är pga storleken på dem?!?
[ Bild ]

Jag tror även att jag hade fått ett godkännande av ett par X1: or.
Men det är så jobbigt att ljuga om priset.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi